Actueel

Actueel

GB admin

Stichting De Brug voor verslaafdenopvang in Katwijk .....één brug te ver

  • Geschreven door GB admin

De BrugDinsdag 15 juni zou de commissie Welzijn de financiële gegevens van de Maatschappelijke Opvang bespreken, want in de februarivergadering van de commissie Welzijn had de voltallige commissie zich uitgesproken dat de Stichting De Brug uiterlijk 1 juni een financieel dekkingsplan moest presenteren aan de Katwijkse politiek.

Middels voortgangsrapportages vanuit de ambtelijke organisatie werd de commissie Welzijn na februari op de hoogte gehouden van alle ontwikkelingen om een verslaafdenopvang in Katwijk op de gemeentewerf te kunnen realiseren.
Een rapportage van 27 april liet zien dat pas op 23 april eerste gesprekken waren gevoerd. In mei was er overleg tussen het bestuur van De Brug en het zorgkantoor.
Inzet van het gesprek was onder andere het jaarlijkse onderzoek naar de behoefte aan verslavingszorg in onze regio alsmede de wenselijke vorm van die zorg.
Platform Kocon liet zich ondertussen uit dat een realisering van een voorziening voor verslaafden in Katwijk boven de keuze voor een specifieke zorgaanbieder wordt gesteld.
 
Wat schetst onze verbazing, en niet alleen van de commissie van GB, als er maandagmiddag 14 juni om 18.00 uur een brief door de griffie wordt doorgestuurd waarin Stichting De Brug zich terugtrekt voor de realisering van een afkickkliniek in Katwijk.
'Niet netjes', was de reactie van het CDA en de commissie Welzijn zat weer in de bekende politieke spagaat, want de insprekers vanuit Valkenburg, natuurlijk ook op de hoogte van deze brief van De Brug verwachtten dat de commissie zou voorstellen om de 'stekker eruit te halen wat betreft de locatie gemeentewerf Valkenburg voor de realisering van een afkickkliniek' maar ............ waar de PvdA en de VVD dat bepleitten waren andere partijen gereserveerder in hun opvatting. Waarom was dat?.

Een kleine pas op de plaats voor nader onderzoek maar ..........
Wethouder Mostert liet weten dat hij hoogstens de rapportage van het zorgkantoor diagonaal had kunnen doorkijken omdat het net in het gemeentehuis bekend was. Daarbij wilde hij ook van de GGD weten hoe zij aankijken tegen de cijfers van het zorgkantoor waaruit blijkt dat er geen behoefte aan opvang voor verslaafden in Katwijk is. Waar er verslaafden zijn, zo is te lezen, kunnen ze in afzienbare tijd op de bekende locaties worden opgenomen.
De portefeuillehouder stelde voor om nader onderzoek te verrichten voordat een definitieve uitspraak over een locatie voor verslaafdenopvang in Katwijk wordt gedaan. Hoe zat Gemeentebelangen in deze discussie?:

  • Het raadsbesluit van 2 juli 2OO9 vermeldt 'dat de locatie Valkenburg wordt gekoppeld aan Stichting De Brug voor de verslaafdenopvang'. Dus als De Brug zich nu definitief terugtrekt zou, wat GB betreft, dit raadsbesluit nietig moeten worden verklaard.
  • Het 'ontmantelen' van het eerder genoemde raadsbesluit houdt in dat er ook een politieke discussie moet volgen of Katwijk vasthoudt aan een locatie voor de verslaafdenopvang gezien de grootte van de gemeente en de geconstateerde problematieken.
  • We vonden en vinden dat de gemeente Katwijk nooit mag opdraaien voor tekorten in de exploitatie van de verslaafdenopvang.
  • Kortere wachtlijsten voor verslaafdenopvang kunnen ook negatieve gevolgen hebben als er bij deze verslaafden een terugval optreedt.
  • Hebben andere zorgaanbieders als Brijder en Limor wel een mogelijke financiering voor verslavingszorg?

 Het is belangrijk dat ............

  • De Valkenburgers snel weten waar ze aan toe zijn wat betreft het al dan niet benutten van de gemeentewerf Valkenburg voor de verslaafdenopvang.
  • Duidelijk wordt of politiek Katwijk de raadsbrede uitspraak voor een locatie verslaafdenopvang wil handhaven.
  • We met elkaar ook moeten beseffen dat als we verslaafdenopvang op de gemeentewerf Valkenburg willen handhaven dat we dan ook moeten ervaren en er naar moeten handelen dat de werkgroep Actie in Valkenburg vele redenen heeft aangevoerd waarom die locatie ongeschikt is voor verslaafdenopvang.
  • De diverse financiële vragen van GB over de gemeentelijke kosten om tot een locatie verslaafdenopvang op de gemeentewerf Valkenburg te komen schriftelijk zullen worden beantwoord omdat de huidige portefeuillehouder daar weinig zicht op had.

Wordt vervolgd, maar niet te lang....
Wat we in de Katwijkse politiek makkelijk een 'hoofdpijndossier' noemen is voor de bewoners in Valkenburg, de Katwijkse verslaafden ook echt een dossier waar we heel snel duidelijkheid over willen krijgen. We moeten af van veronderstellingen dat iets zou kunnen en daarom wacht GB ook gespannen de reactie van wethouder Mostert af wat betreft de ontwikkelingen in dit dossier.
Wat Stichting De Brug betreft, ik verbaas me over het feit dat er weer op deze wijze wordt gecommuniceerd, zo laat en met deze uitkomsten. Als ik dan lees dat ze nog zoekende zullen blijven naar mogelijkheden om de Katwijkse verslaafden op te vangen dan heb ik daar absoluut geen vertrouwen meer in.

Gerard Bol

GB admin

GemeenteBelangen steunt ook de sport met de ivoren ballen

  • Geschreven door GB admin

biljartenlogoIn de commissie Welzijn van dinsdag 18 mei in de Burgerzaal van het gemeentehuis in Katwijk werden de commissieleden nauwlettend gadegeslagen door diverse leden van de biljartvereniging 'De Bogaert' uit Rijnsburg. Daarbij waren enige leden gehuld in verenigingstenue, waarbij het voor de fractie van GB niet duidelijk was of het nu om het uit- of thuistenue ging, en 'gewapend' met een foudraal waar de biljartkeu wachtte op de meester voor een mogelijk beslissende stoot.

Warm hart voor 'De Bogaert'
Die beslissende stoot zou in geestelijke zin in deze commissievergadering moeten worden gemaakt. Hier lag namelijk een 'oud' collegevoorstel met de advisering om 35.OOO euro te investeren in de verbouwing van de gemeentewerf van Rijnsburg. De biljartvereniging was zeker geen onbekende voor de commissieleden want Aad vom Hofe en Piet de Mooij hadden bij de zoektocht naar een tijdelijke locatie al twee keer eerder in genoemde commissie ingesproken. Dat hoefde nu niet, want de commissie was 'aan zet', een echte denksportterm wat mogelijk is omdat er in de te verbouwen ruimte van de gemeentewerf Rijnsburg ook denksportactiviteiten worden georganiseerd in clubverband.
Vanuit GB was Marcel van Tol de woordvoerder, ook al heeft hij het bij libre nooit verder gebracht dan een serie van drie en is bij het aanschouwen van zijn biljarttechniek elke stoot te plaatsen in de categorie 'kunststoten' en zijn input bedroeg de volgende punten:

  • GB vraagt zich of of het potje 'incidentele sportsubsidies' wordt benut voor de gevraagde investering van 35.OOO euro.
        De leden van de biljartvereniging 'De Bogaert' zullen bij de verbouwing van de gemeentewerf zeker de handen uit de mouwen steken in het kader van zelfwerkzaamheid.
  • Er blijft de voortdurende vraag waarom 'De Bogaert' onder sport komt te vallen en niet onder ouderenzorg in het kader van gecoördineerd ouderenwerk ............. dat blijft een voortdurend vraagteken.
  • Daan Binnendijk zal als verantwoordelijk wethouder de commissie Welzijn nog informeren over de gesprekken met de andere senioren biljartverenigingen ANBO en COBK.
  • GB vindt het belangrijk dat los van de tijdelijke huisvesting er actief wordt gekeken naar de realisering van de definitieve huisvesting. Immers in de gebruikersovereenkomst komt te staan dat de gemeente Katwijk 'geen verplichting voor huisvesting heeft als het pand van de gemeentewerf wordt afgebroken in het kader van de planontwikkeling op die locatie'. Dat kan binnen een tijdsbestek van vijf jaar gebeuren dus ........ de vinger aan de huisvestingspols is het motto van GB.
  • Het is geen optie om één definitieve biljartplek te realiseren in 'De Zwanenburg' in Katwijk aan Zee. Het is belangrijk om in de kern Rijnsburg de biljartvoorzieningen voor Rijnsburgse ouderen te blijven realiseren.
  • Marcel vroeg zich terecht af of de SWOK nog een inhoudelijke en / of financiële inspanning verrichtte bij de zoektocht naar de tijdelijke huisvesting van 'De Bogaert'. Dat deed de SWOK immers wel bij de andere gebruikers in 'De Vlietstede' en met 'De Bogaert' had de SWOK een tientallen jaren bestaande langdurige band ..........

Wethouder Binnendijk kreeg de handen van de commissie Welzijn op elkaar voor dit Collegevoorstel waardoor het als hamerpunt naar de raadsvergadering van donderdag 3 juni zou gaan.

biljartenEn ze biljarten nog lang en gelukkig...
In de raadsvergadering van donderdag 3 juni was dit agendapunt een hamerpunt en met de klap van de vergaderhamer van voorzitter Jos Wienen werd de realisering van de tijdelijke huisvesting bekrachtigd.
Daarmee is het bestuur met de leden van 'De Bogaert' blij dat er een oplossing komt voor hun vertrek uit 'De Vlietstede' maar de zorg voor de definitieve invulling van een locatie blijft voor het bestuur en GB een hot issue.

We zullen u zeker op de hoogte houden van de verdere ontwikkelingen in deze. Zijn er van uw kant vragen, laat het de fractie van GemeenteBelangen of mij maar weten.

Gerard Bol

GB admin

GB wil randvoorwaarden RGL puntig formuleren

  • Geschreven door GB admin

GemeenteBelangen heeft het voortouw genomen in het opstellen van randvoorwaarden en aandachtspunten voor de aanleg van de RGL en wordt daarin volledig gesteund door PvdA en SGP. Tijdens de commissiebehandeling gaf ook de CU aan een helder geformuleerd stuk te wensen met duidelijke randvoorwaarden. Uit de bijdrage van de CU werd duidelijk dat zij onze inbreng kon steunen.

Na een lange schorsing heeft wethouder Udo toegezegd in de commissie van juni met een nieuw stuk te komen waarin de suggesties van de partijen worden meegenomen. Hij merkte ook nadrukkelijk op dat er met de komst van de RGL in Katwijk zaken zullen veranderen, en dat men niet al die veranderingen als een verbetering zal ervaren.

Wordt vervolgd...

Het volledige overzicht van onze aandachtspunten en randvoorwaarden:

Algemeen/procedureel

  1. Eerst wordt de referentiesituatie van het verkeer gemaakt. Zonder referentie, kan je geen beslissingen nemen.
  2. Het procesvoorstel, waarin wordt aangegeven hoe de gemeente Katwijk betrokken wordt bij het geheel, komt tegelijk met de randvoorwaarden in de raad van 3 juni a.s. (in onze optiek moet de gemeente Katwijk met een voorstel komen).
  3. De aanbevelingen van de klankbordgroep worden gecommuniceerd met de raad. (waarna de randvoorwaarden aangevuld moeten kunnen worden) immers over het trace Zeeweg/De Krom is nog niet gesproken.
  4. Vervoer via de RGL richting Leiden station dient minstens zo snel te zijn als nu met de bus het geval is (wat is anders het nut van de aanleg van de RGL)
  5. Ook tegen het definitief ontwerp moet Katwijk nog nee kunnen zeggen. Dit moet in het raadsvoorstel van 3 juni a.s. worden meegenomen.


Financieel

  1. Financieel moeten we het naadje van de kous weten, wat mag de nieuw voor oud regeling de gemeente Katwijk maximaal kosten? Dit kader moet de raad duidelijk stellen. Er is op dit moment geen enkel inzicht in de kosten voor de gemeente Katwijk, wanneer dat zicht er wel is moet de gemeente daar een randvoorwaarde van kunnen maken.
  2. Ook de personele kosten worden in het project meegenomen.
  3. De kosten van alle maatregelen m.b.t. het aanpassen van de verkeerscirculatie a.g.v. de komst van de RGL vallen binnen het werkgebied van de RGL.
  4. De kosten van alle maatregelen m.b.t. het aanpassen van de verkeersveiligheid a.g.v. de komst van de RGL vallen binnen het werkgebied van de RGL.


Verkeersveiligheid

  1. Verkeersveiligheid mag er niet op achteruit gaan t.o.v. de referentiesituatie (stand still principe wordt gehanteerd) dit geldt zowel langs het trace als in de rest van de gemeente.
  2. Rotondes met verkeerslichten (een onbekende situatie voor de nederlandse weggebruiker) worden niet ingepast.
  3. De meest recente ongevalsgegevens en ervaringen met Lightrail worden verwerkt bij het VO (veiligheids-aanbevelingen van o.m. spoorwegongevallenraad worden uitgevoerd).
  4. Bij de belastingberekeningen van constructies en ondergrond wordt uitgegaan van de zwaardere lightrail-voertuigen, waarbij rekening is gehouden dat er ook bovenleidingloos gereden wordt)
  5. De ongevallenregistratie en de verkeersveiligheid in het referentiejaar geldt expliciet langs het trace van de RGL en de wegen die het trace kruisen.


Leefbaarheid

  1. De geluidsdruk op de gevels zal niet toenemen t.o.v. de referentie situatie.
  2. Geluid en trillingsoverlast wordt zodanig beperkt dat aanwonenden niet meer overlast hebben van de RGL als van de bussen die er nu rijden. De toepassing van embedded rail is onvermijdelijk.
  3. Akoestische signalen langs het trace worden vermeden omdat dit de leefbaarheid van de aanwonenden ernstig aantast.
  4. In het dichtbebouwde gebied van Katwijk (ten minste vanaf rotonde Meeuwenlaan/Kareldoormanlaan) wordt bovenleidingloos gereden.
  5. Een wachtende tram - gedurende een groot deel van de dag - in de Tramstraat pal voor woonhuizen is onacceptabel.
  6. Bevoorrading van de winkels langs het trace (b.v. AH) moet overdag mogelijk zijn.


Doorstroming verkeer en hulpdiensten

  1. Voor het overige verkeer (auto & fiets) mag de reistijd niet ongunstig beinvloed worden ten gevolge van de komst van de RGL.
  2. Het verkeer in Katwijk mag qua doorstroming geen nadelige gevolgen hebben van de dienstregeling van de RGL. (denk b.v. aan kruispunt Hoorneslaan/Biltlaan/Julianalaan, maar zeker ook aan het centrum van Katwijk).
  3. Een VRI op het kruispunt zeeweg/julianalaan is ongewenst, vanwege het enorme ruimtebeslag en de dientengevolge nadelige effecten op de uitstraling van de entree van Katwijk.
  4. Ongelijkvloerse kruisingen voor langzaamverkeer dienen ingepast te worden, ook in de nieuwbouwwijk RijnsOeverNoord.
  5. Bestaande veel gebruikte fietsroutes mogen niet belemmerd worden. (omleidingen, stoplichten, medegebruik auto’s). Stimulering van fietsgebruik staat in alle beleidsuitgangspunten van de gemeente Katwijk en moet derhalve prevaleren bij de inpassing van de RGL.
  6. Wijken moeten bereikbaar blijven (Jaap Bergmanstraat, Van Houtenstraat, Helmbergerweg, Wyborghstraat, Duinoordweg). Huidige ontsluitingsmogelijkheden blijven gehandhaafd.
  7. Hulpdiensten dienen ten alle tijden onbelemmerde doorgang te hebben, dus geen verhoogde trambaan in de bebouwde gebieden (zeeweg oost tot aan de Estec)
  8. Halterende bussen op de rijbaan is ongewenst i.v.m. doorstroming van het autoverkeer.


Ruimtelijke aspecten en Groen

  1. Vernietiging van groen is zeer ongewenst en alleen bespreekbaar als er vooraf een duidelijk beeld is van de invulling en het volume van het nieuw te plaatsen groen. De groenstructuur en het lommerrijke karakter van de Zeeweg zijn beeldbepalend voor de entree van Katwijk. Dit beeld mag niet aangetast worden. Ook de Biltlaan is een onderdeel van de hoofdgroenstructuur.
  2. In het VO worden halteplaatsen en de ruimte voor stallingsmogelijkheden voor fietsen meegenomen waarbij geldt dat er bij OV knooppunten (halte gemeentehuis, halte Duinvallei etc.) overdekte fietsenstallingen en andere voorzieningen komen. In het VO wordt ook aangegeven hoe de halteplaatsen van de RGL bereikt kunnen worden met de fiets. Stallingsvoorzieningen voor de fiets worden ruimschoots en eigentijds ingepast (overdekte stallingsplaatsen). Waarbij nadrukkelijk aandacht is voor de inrichting van de openbare ruimte.
  3. Optimale bereikbaarheid van de parkeergarages. Bezoekers van het centrum van Katwijk aan zee zullen ook met de auto komen, en die auto moet wel ergens kunnen staan.