Actueel

Actueel

GB admin

GemeenteBelangen en ChristenUnie komen met oplossing voor knelpunten inpassing parkeergarage

  • Geschreven door GB admin

Uit de inspraakvond, contacten met belanghebbenden en de discussie in de commissie Ruimte is gebleken dat er veel draagvlak is voor de plannen met betrekking tot de parkeergarage. Wel bestaan er op enkele specifieke locaties nog knelpunten. Dit speelt met name in het gebied rondom restaurant de Zwaan. Voor de partijen GemeenteBelangen en ChristenUnie was dit aanleiding om eens te onderzoeken of er een variant te vinden was waarin deze punten konden worden opgelost. Dit is gelukt.
De ambtenaren en het college hebben zich ingespannen om deze variant nog voor de raadsvergadering van donderdag 31 mei uit te werken tot een aangepast raadsbesluit. Helaas bleek op het laatste moment dat enkele partijen toch meer tijd nodig hadden om tot een besluit te kunnen komen. De besluitvorming over de parkeergarage en bijbehorende inpassing is dan ook twee weken opgeschoven en vindt nu plaats in de extra raadsvergadering van donderdagavond 14 juni.

De afgelopen periode is er veel aandacht geweest voor het ontwerp van de parkeergarage die de gemeente Katwijk in de nieuwe Kustversterking wil realiseren. Contacten met bewoners, inspraakavonden en behandeling in de commissie Ruimte toonden aan dat er veel draagvlak is voor de plannen. Wel werd duidelijk dat er enkele knelpunten in het plan zitten. Deze concentreerden zich voornamelijk aan de zuidkant van het plan rondom restaurant de Zwaan.

Zo was de uitrit van de parkeergarage aan deze kant precies tegenover woonhuizen gepositioneerd en niet tegenover een bestaande straat. Verder verdwenen in dit gebied tussen de Oude Kerk tot en met de Vuurbaak alle parkeerplaatsen aan de zeezijde zodat de parkeersituatie bij de horecabedrijven in dit gebied fors verslechterde. Ook was nog niet goed duidelijk op welke wijze de resterende ruimte zou worden gebruikt voor inpassing van het evenementenpleintje, het Duna-atelier en het (eventueel verbouwde) restaurant de Zwaan.

oorspronkelijk ontwerp P garage
Afbeelding 1. Oorspronkelijk ontwerp parkeergarage. Uitsnede van het gebied tussen de Oude Kerk en de Vuurbaak met de parkeergarage en restaurant de Zwaan tussen het dijklichaam en de Boulevard.

Een eerste oplossing voor deze knelpunten werd gevonden door de uitrit van de garage te verplaatsen naar het noorden zodat deze recht tegenover de Blommerstraat zou komen te liggen. Met het verplaatsen van deze uitrit zou een gedeelte van het plein ten noorden van de Zwaan beschikbaar komen. Dit zou dan samen met het plein ten zuiden van de Zwaan en de ruimte daar omheen geïntegreerd kunnen worden tot één nieuw Strandplein. Dit plein wordt verdiept aangelegd en door het doortrekken van de duinenrij zou dit voor een deel aan het zicht vanaf de Boulevard worden onttrokken. Dit plein biedt vervolgens alle ruimte om daar op een creatieve manier invulling aan te geven. Zo zou het gebruikt kunnen worden voor evenementen, parkeren van fietsen en scooters.

Het plein kan eventueel ook voor een deel gebruikt worden voor het parkeren van auto’s. Dit als een compensatie voor de negentig parkeerplaatsen die vervallen als gevolg van het verplaatsen van de uitrit. De garage zou daarmee uitkomen op 680 parkeerplaatsen. Dit is ruim voldoende voor het vervangen van de vervallen parkeerplaatsen in dit gebied, het autovrij maken van het centrum, het verlagen van de parkeerdruk in de woonwijken en de extra parkeerplaatsen die nodig zijn als in de toekomst het masterplan Katwijk aan Zee wordt uitgevoerd. Daarnaast blijven er in de parkeergarage nog 200 plaatsen extra over voor een mogelijke toekomstige groei en het opvangen van pieken op drukke dagen.

De uitwerking en definitieve invulling van het plein zal door specialisten worden gedaan. Dit kan in een later stadium bepaald worden. Belangrijk is echter dat het nieuwe plein nu meer ruimte en dus ook meer mogelijkheden biedt om dit optimaal in te passen in de omgeving. Er ontstaan meer mogelijkheden om bijvoorbeeld met wandelpaden en zichtlijnen een verbinding te krijgen tussen de monumenten de Vuurbaak en de Oude Kerk. Begrensd door deze klassieke Katwijkse monumenten zou het plein mogelijk ook een thematisch karakter kunnen krijgen en een mooie aanvulling voor de Katwijker zelf of op het naastgelegen centrum kunnen betekenen.

Aangepast ontwerp
Afbeelding 2. Aangepast ontwerp parkeergarage. De inrit van de parkeergarage is verplaatst tegenover de Blommerstraat en er is een groot Strandplein gecreëerd.

Aan het plan zitten zeker ook positieve financiële consequenties. De aanpassing aan de garage levert een voordeel op van enkele miljoenen. Dit biedt ruimte om extra te investeren in de ruimtelijke kwaliteit van het plan en het aantrekkelijker maken van een autoluw centrum.

Namens de fracties van GemeenteBelangen en de ChristenUnie,

Hans Vingerling en Klaas Jan van der Bent

GB admin

GB stelt art.41 vragen over plaatsing milieuparkje Voorstraat

  • Geschreven door GB admin

In de Katwijksche Post van 10 mei 2012 staat een artikel met als kop “Wijkraad en bewoners: geen milieupark Voorstraat”.
Naar aanleiding van dit artikel hebben wij het college de onderstaande schriftelijke vragen gesteld.

Tot voor kort stonden er containers op de voormalige gemeentewerf. Deze kunnen hier niet meer blijven staan omdat een deel van het complex nu door de Visserijschool wordt gebruikt. De containers stonden op een plek die nu nog steeds door de gemeente wordt gebruikt.

  1. Waarom kunnen de containers niet op deze plek blijven staan? De bestaande oplossing heeft toch altijd naar tevredenheid van gebruikers en omwonenden gefunctioneerd? Zo niet, waar is dat op gebaseerd?
  2. Waar bestaat de belemmering voor de Visserijschool uit als de containers op hun oude plek blijven staan? De toegang kan toch via een zijdeur tussen 9.00 en 17.00 geregeld worden?
  3. Hoe intensief (uitgedrukt in volume) werd deze voorziening gebruikt in vergelijking met andere milieuparkjes in de directe omgeving? Ook in vergelijking met die bij de supermarkten Hoogvliet en Digros?

Het college heeft besloten een nieuwe voorziening te plaatsen aan de Voorstraat.

  1. Heeft u de consequenties hiervan ook getoetst aan het Duurzaamheidbeleid? Denk hierbij vooral aan het voorkomen van uitputting van grondstoffen en het toepassen van meervoudig ruimtegebruik. Zo ja, wat was de uitkomst? Zo nee, waarom niet?
  2. Heeft u onderzoek gedaan naar alternatieve locaties? Zo ja, welke zijn in beeld geweest en wat was het oordeel? Zo nee, waarom niet?
  3. Is gekeken naar de mogelijkheden van uitbreiding van bestaande locaties in de omgeving? Zeker nu blijkt dat het al maanden zonder de locatie Gemeentewerf goed lijkt te gaan?
  4. Voldoet de spreiding van milieuparkjes over dit deel van Katwijk zonder de locatie Gemeentewerf? Zo nee, waarom niet?
  5. Graag ontvangen wij een overzicht met de locaties van milieuparkjes in Katwijk aan Zee.

De aangewezen locatie aan de Voorstraat maakt onderdeel uit van de oudste dorpstructuur van Katwijk aan Zee, de splitsing van Voorstraat en Zuidstraat. In het Beeldkwaliteitplan van Katwijk aan Zee (1998) wordt dit gebied op pagina 33 en 34 beschreven. De plek waar het college het milieuparkje gaat plaatsen maakt onderdeel uit van een breed en groen profiel van hoge ruimtelijke kwaliteit.
Verder wordt op pagina 40 de positie van de Nieuwe Kerk beschreven.
“ De kerk is een belangrijk herkenningspunt, gelegen op het punt waar de Zuidstraat en de Voorstraat samenkomen”.
Komend vanuit het Oosten biedt de Voorstraat samen met de Hogeweg een voor Katwijkse begrippen brede unieke groene openbare ruimte met onbelemmerde zichtlijnen naar de Nieuwe kerk en de bebouwing van Zuidstraat en Voorstraat. Het milieuparkje komt te staan op een plek die nadrukkelijk onderdeel is van deze hooggewaardeerde groene ruimte en tevens het zicht op de Nieuwe Kerk zal verstoren.

  1. Waarom heeft het college geen rekening gehouden met deze aanwezige beeldkwaliteit van formaat?
  2. Hoe heeft u de ingreep op de locatie ten aanzien van de beeldkwaliteit beoordeeld?

Uit het bewuste artikel blijkt ook dat bewoners en wijkraad zich verzetten tegen het besluit van B&W.

  1. Heeft u voorafgaande aan het besluit de direct belanghebbenden (omwonenden) geïnformeerd en hen de mogelijkheid geboden vragen te stellen en met u in gesprek te gaan? Zo ja, hoe is dat verlopen? Zo nee, waarom niet?
  2. De locatie is gepland op een druk verkeerspunt. Hoe wilt u er voor zorgen dat mensen die met de auto komen om spullen in de containers te doen het verkeer niet gaan belemmeren?

Namens de fractie van GemeenteBelangen,

Hans Vingerling

GB admin

Historische maatregelen voor bereikbaarheid

  • Geschreven door GB admin

GemeenteBelangen is blij met het besluit van de provincie tot aanleg van de Rijnland Route. Katwijk en in de toekomst Nieuw Valkenburg krijgen daardoor een goede regionale ontsluiting. Jammer is dat het niet gelukt is de Noordelijke Randweg Rijnsburg onderdeel te maken van dit plan. Het zal nog enkele tientallen jaren duren voordat deze belangrijke ontbrekende schakel aangelegd wordt.

Verder heeft de provincie het plan voor de Rijn Gouwe Lijn definitief naar de prullenbak verwezen. Er komt Hoogwaardig Openbaar Vervoer (H.O.V.) in de vorm van een snelbus met hier en daar een vrije busbaan. GB is vanaf het begin voorstander geweest van H.O.V. met bussen en heeft hier jaren voor gepleit. Het is een treurige zaak dat de provincie pas na vele jaren van kostbare onderzoeken en veel onrust bij gemeentebesturen en burgers tot inkeer is gekomen. In dit H.O.V.- plan zijn de verbindingen van Leiden via Rijnsburg naar Noordwijk en naar Den Haag niet omgezet tot H.O.V. Wij vinden dat deze toegevoegd moeten worden.

Namens de fractie van GemeenteBelangen,

Hans Vingerling