Vrijdagmiddag 14 maart stonden op drie belangrijke plekken wat betreft de in- en uitstroom van bezoekers bij de Katwijkse weekmarkt GB’ers in de gele bodywarmers. En met een enthousiaste uitstraling met de flyer over ‘Kinderen en jeugd’ bij de hand en …. een bosje gele narcissen werden de mensen opgewacht. Het leverde pareltjes van ontmoetingen en gesprekken met marktgangers in alle leeftijdsgroepen op, waar ook twee andere politieke partijen een plekje op deze markt zochten.
GemeenteBelangen zet stevig in op de jeugd De flyer ‘Wie de jeugd heeft, heeft…’ geeft in deze campagneweek exact aan waar GB zich voor 2014 – 2018 gaat inzetten. Dat varieert van peuterspeelzaalwerk tot het belang wat GB hecht aan startersleningen. Cees Noort (nummer 11) van GB was op de markt met zijn kleindochter aanwezig wat vertederende beelden opleverde. Want zij mocht de bosjes gele narcissen van deze GB – grootvader uitdelen. En aan elk bosje was een kaartje bevestigd met een foto van één gele tulp tussen roze tulpen met de tekst: ‘GemeenteBelangen maakt het verschil’. Ze werden in dank aanvaard en de flyers en ongeveer 650 bosjes GB – narcissen kleuren nu Katwijkse woningen geel.
Wat goed om als GB te beleven dat er ook positief wordt gereageerd op de oproep, ook van GB, om te gaan stemmen. ‘Het kan toch niet zo zijn dat vier jaar geleden 45% niet heeft gestemd omdat ze niks met politiek hadden. Op verjaardagen en bij gesprekken deze afgelopen vier jaar kom ik de sterkste verhalen tegen over wat de gemeenteraad en het College zou moeten doen in Katwijk’, dat was wat lijstrekker Gerard Bol meldde bij het debat van het voorzittersplatform Katwijk vrijdagavond.
Oog voor ieders toekomst! Dit is de naam van het verkiezingsprogramma van GB. Kijkt u maar eens elders op deze website naar wat de visie van GB is op Katwijk in 2030. In zes A4 – tjes zijn dertien ambities vertaald naar concrete actiepunten voor 2014 – 2018 waar de speerpunten ‘economie’ en ‘duurzaamheid’ zijn.
Het is aan de kiezers woensdag 19 maart om de kleur van de Katwijkse gemeenteraad voor de komende vier jaar te bepalen. GemeenteBelangen droomt al lang van een opkomst van 65%... en dromen zijn toch geen bedrog?
De aanleiding van dit werkbezoek vormen enerzijds de vele klachten van wijkbewoners tijdens de GB-spreekuren, anderzijds de evaluatie wijkwerk van de Rekenkamer uit 2013.
Sinds medio 2012 is de rol van de wijkregisseurs veranderd. Waar zij eerst het dagelijks beheer over de buitenruimte voerden en teamleider waren van de wijkserviceteams, hebben zij nu een functie als informatiemakelaar. Dat houdt in dat ze problemen in de wijken signaleren en doorspelen naar gemeentelijke afdelingen die belast zijn met de uitvoering. Verder werken ze samen met maatschappelijke organisatie als de politie, Dunavie en het Welzijnskwartier. Doel hiervan is het werken aan leefbaarheid en sociale cohesie in de wijken.
Hoe is het nu georganiseerd? Eén medewerker van het vroegere team van wijkregisseurs heeft nu de functie van teamleider Wijkbeheer en de leiding over alle wijkteams. Hij is verantwoordelijk voor het dagelijks beheer van de buitenruimte. De gemeentelijke afdelingen zijn zelf verantwoordelijk voor een goede afwikkeling van problemen die burgers signaleren. De direct-leidinggevende in de afdeling is eindverantwoordelijk. Bij processen die centraal worden georganiseerd (zoals de wijkbezoeken van het college) bewaakt de wijkregisseur of er contact met de burger heeft plaatsgevonden. Andere taken van de wijkregisseurs zijn het coördineren van de afdeling overschrijdende klussen en de Barometer.
Klacht afgehandeld? De meeste klachten worden volgens de wijkregisseurs heel snel afgehandeld, maar enkele afdelingen werken ‘stroperig’. Het is inmiddels wel gemakkelijker geworden om dingen bij afdelingen gedaan te krijgen zeggen ze. Op dit moment zijn er meerdere informatiesystemen over lopende zaken naast elkaar en is het moeilijk om daar goede managementinformatie uit te halen. Er komt een nieuw zaaksysteem dat beter inzicht geeft in de totale werkzaamheden en resultaten. Afdelingsmedewerkers moeten dan wel de discipline hebben om alle informatie over zaken (telefoontjes, brieven, mails, gesprekken) in het systeem in te voeren. Alleen op die manier kan het klantcontactcentrum (KCC) burgers in het eerste contact meteen goed helpen.
Websitemeldingen Het melden van problemen in de openbare ruimte gebeurt ca. 7000 keer per jaar (75% telefonisch en 25% via de website). In de komende periode zal extra aandacht worden besteed aan de mogelijkheid ‘meldingen buitenruimte’ via de website te doen. Bij veel burgers is deze mogelijkheid (nog) niet bekend. Er wordt dus gewerkt aan verbeteringen van de website. De site bevat ook algemene informatie over werkzaamheden in de wijken. De wijkregisseurs willen de site eerst gebruiksvriendelijker maken, alvorens er meer bekendheid aan te geven.
Behalve het melden van problemen via de website van de gemeente is daarvoor ook gelegenheid tijdens de spreekuren van de wijkregisseurs.
Barometer Tevredenheid over de afhandeling wordt niet geregistreerd. Wel wordt gewerkt met de Barometer, die weergeeft hoe burgers denken over o.a. de openbare ruimte. De Barometer wordt gevoed uit verschillende bronnen met zowel objectieve als subjectieve informatie. De bedoeling van de wijkregisseurs is om dat aan te vullen met digitale wijkpanels om op wijkniveau nog betere informatie te krijgen. Een overzicht van meldingen en de afhandeling daarvan is te vinden in het Burgerjaarverslag. De aanwezigen zijn het er over eens dat tevredenheid van de burgers wordt bevorderd door snel en adequaat te antwoorden op een melding.
Wijkregisseur en de wijkraad De wijkregisseurs merken dat burgers hun problemen vaak op meerdere plaatsen indienen, bijv. bij het wijkteam, het wijkbezoek van het college, de wijkraad of een politieke partij.
Wijkregisseur Richard Onstenk vindt dat de wijkraden zich goed hebben ontwikkeld, behalve in Katwijk-Noord. Deze wijk heeft ook minder historie en traditie dan de andere wijken, wat belangrijke dragers zijn van sociale cohesie. Buurtcentrum De Schelp lijkt een veelbelovend begin te zijn om deze cohesie tot stand te brengen. Meerdere buurtcentra zullen wellicht nodig zijn in de gemeente.
Het verlanglijstje van de wijkregisseur Wensen van de wijkregisseurs zijn het prioriteren binnen de gemeente op basis van de Barometer. Het instellen van wikpanels en regelmatig via de mail bevragen over de stand van zaken in de wijk. Verder is het de vraag in hoeverre de decentralisaties invloed zal hebben op de organisatie en werkzaamheden van de wijkregisseurs. Ze merken wel dat de sociale leefbaarheid een steeds belangrijkere rol krijgt in hun werk. Moeten ze mogelijk aanhaken bij de te vormen sociale wijkteams?
Aan het einde van dit nuttige gesprek konden we concluderen dat de vernieuwde functie van de wijkregisseur nog onvoldoende bekend is bij de bevolking. Men verwacht nog steeds dat de wijkregisseur er zelf voor zorgt dat een probleem wordt opgelost. De mogelijkheid om ‘meldingen openbare ruimte’ via de gemeentelijke website in te dienen, is eveneens onvoldoende bekend bij de inwoners. En de informatieverwerking rond zaakafhandeling is nog niet optimaal.
GB koppelt terug naar de inwoners Met dank voor de gereserveerde tijd, de koffie, de uitleg en het luisterend oor namen de GB’ers afscheid van de wijkregisseurs na anderhalf uur. En de inventarisatie van alle vragen, opmerkingen, suggesties vanuit de spreekuren van GB in de kernen en Duyfrak, die werd overhandigd aan de wijkregisseurs. Ze gaan ermee aan de slag en GB zal middels een persbericht voor gepaste terugkoppeling naar de inwoners zorgen.
GemeenteBelangen ging op bezoek bij ‘Stichting Seniorenbelangen Kat-Rijn, waar we door het bestuur hartelijk werden ontvangen. De reden van het bezoek was niet alleen om een kijkje in de keuken van Kat-Rijn te nemen, maar ook om eens te polsen hoe de senioren aankijken tegen de komende veranderingen op het gebied van het ouderenbeleid.
Stichting Seniorenbelangen Kat-Rijn bestaat al 46 jaar en biedt activiteiten en cursussen aan meer dan vierhonderd deelnemers van 55 - 95 jaar. Senioren kunnen er terecht om te schilderen, yoga te beoefenen, te bewegen, te zingen, bridgen en nog veel meer.
Nieuwe huisvesting met vragen Sinds enkele jaren vinden de activiteiten plaats in het gebouw De Coligny, een multifunctioneel gebouw in wijk de Koestal dat ook in gebruik is door andere organisaties, zoals de wijkvereniging. De locatie biedt voldoende ruimte, maar laat te wensen over wat de klimaatregeling betreft. Ook over de parkeervoorzieningen is het bestuur niet gelukkig.
Gezien het grote aantal deelnemers voldoet deze stichting blijkbaar aan een grote behoefte. Veel ouderen zoeken er gezelligheid, vinden het prettig om in beweging te blijven en actief bezig te zijn. Het houdt hen fit en helder van geest.
‘We steunen (op) elkaar’ Bij Kat-Rijn houden de bestuursleden en vrijwilligers, veertig in getal, in de gaten of mensen extra aandacht nodig hebben bij ziekte of andere gebeurtenissen. Ook geven de deelnemers elkaar onderling steun en aandacht. Door bij Kat-Rijn actief te blijven en deel te nemen aan een sociaal netwerk wordt bevorderd dat de senioren op een prettige manier langer zelfstandig kunnen blijven. ‘Participatie aan de samenleving’ dus, zoals dat in het nieuwe ouderenbeleid de bedoeling is. Hoe zien de bestuursleden van Kat-Rijn de toekomst waar het gaat om het geven van vrijwillige hulp aan oudere mensen in de eigen omgeving? Ouderen zullen immers langer zelfstandig moeten blijven wonen terwijl er bezuinigd gaat worden op de thuiszorg. De jonge mensen hebben daar geen tijd voor, zeggen ze. Die hebben het veel te druk met werk en gezin. Bovendien wonen kinderen vaak ver van hun ouders vandaan. Ook zal het in buurten waar de mensen elkaar niet goed kennen niet zo gemakkelijk gaan.
Kat-Rijn speelt nu al in op komende ontwikkelingen Het komt er dus op neer dat fitte senioren hand- en spandiensten voor de minder fitte ouderen zullen moeten doen. Een sociaal netwerk zoals Kat-Rijn dat biedt is een prachtig voorbeeld hoe ouderen zich kunnen organiseren en de kwaliteit van hun eigen leven en dat van elkaar kunnen verhogen. Op het gebied van wonen biedt seniorenhuisvesting met al dan niet gedeelde voorzieningen en serviceverlening een andere mogelijkheid om lang en zonder zorgen in de eigen woning te kunnen blijven wonen.
GemeenteBelangen vindt het belangrijk dat een stichting als Kat-Rijn door de gemeente met subsidie ondersteund wordt. Dat geeft ze de mogelijkheid om de ouder wordende leden een boeiend en uitdagend palet aan activiteiten te kunnen blijven aanbieden. Daarnaast blijft GB zich sterk maken voor goede en toegankelijke voorzieningen voor ouderen in de gehele gemeente Katwijk. Het verkiezingsprogramma van GB heeft immers niet voor niets de titel ‘oog voor ieders toekomst!’ meegekregen. Kijkt u maar verder op deze website.