Actueel

Actueel

René Slootweg

Antwoord op niet communiceren kap bomen

  • Geschreven door René Slootweg

Naar aanleiding van de Artikel 41 vragen die GB gesteld heeft in Juni 2015: http://www.gbkatwijk.nl/node/524 is er antwoord gekomen van het college:
 
1. Waarom heeft het college de kap van deze bomen niet benoemd in het stuk dat voor vaststelling aan de raad is voorgelegd?
Het stuk waarmee het besluit is genomen betrof het Bestedingsplan Reserve Verkeersveiligheid, hierin is geen detailinformatie van welke aard dan ook opgenomen. De bomen hadden naar verwachting nog een verwachtte levensduur van ongeveer tien jaar en het betrof geen monumentale bomen.
Het College is van mening dat het belang van bomen en groen groot is en dat in de toekomst explicieter aandacht moet komen voor de belangenafweging tussen groen en andere maatregelen.
 
 
2. Erkent het college dat het de raad onvolledig heeft ingelicht door de kap van bomen bij de Industrieweg in het voorstel niet te noemen?
Neen, het college is volledig geweest met het voorstel. Zie verder de beantwoording onder vraag 1. Overigens betrof dit voorstel een kredietvoorstel waarin niet alle inhoudelijke afwegingen tot in detail zijn opgenomen.
 
3. Wat was de reden voor de kap van de bomen, terwijl extra tegels verbreding gewoon in de huidige vorm kan met behoud van de bomen?
Het aanbrengen van de twee tegels zoals u deze als oplossing aandraagt had als consequentie dat de tegels nog eerder en in ernstigere mate omhoog geduwd zouden worden door de wortels dan nu al het geval was. De wortels van de bomen langs dit gedeelte hebben in de afgelopen acht jaar ervoor gezorgd dat het fietspad minstens drie maal geheel moest worden her-bestraat.
De kosten hiervoor bedroegen gemiddeld €15.000,- per keer. Ook is het voetpad en de inrit van het trafogebouw als gevolg van wortelgroei tweemaal herstraat. Daarnaast is het fietspad en het voetpad de afgelopen acht jaar bovenmatig onderhouden in verband met losliggende tegels als gevolg van wortelopdruk In de zomerperiode is hiervoor zelfs wekelijks aandacht geweest. Vorig jaar zomer heeft aan het begin en eind van dit gedeelte fietspad enkele maanden een bord gestaan met de tekst "gevaarlijk wegdek". Dit omdat het voor het wijkteam, door de losliggende tegels, niet meer uitvoerbaar was de veiligheid voor fietsers te garanderen.
Ook het asfalt van de rijweg langs dit gedeelte van de Industrieweg heeft flink te lijden gehad van de wortelopdruk Het comfort van het asfalt is op diverse plaatsen aangetast dat het afvoeren van regenwater ernstig wordt belemmerd door wortelopdruk In 2010 is de deklaag en bijbehorende rollaag van dit gedeelte nog vervangen. De tien bomen die worden terug gepland veroorzaken naar verwachting in volgroeide staat geen worteloverlast
 
4. De wethouder is geen deskundige. Waarom noemt hij dit groen dan "matig", als deze kwalificatie niet wordt onderbouwd door het zorgvuldige en complete deskundigenrapport?
De wethouder noemt dit groen matig omdat er een visuele inspectie heeft plaatsgevonden waaruit gebleken is dat de houtopstand kwalitatief matig is. Dit groen is als "matig" genoemd omdat het indertijd door de Provincie Zuid Holland (PZH) als bosschage is aangelegd en weinig tot geen onderhoud heeft gekregen. Enkele groensoorten hebben de kans gekregen om door te groeien tot boom. Er is hiermee geen sprake van kwalitatief en hoogwaardig groen.
 
5. Is het college van mening dat met het niet noemen van de kap van de bomen bij de omgevingsvergunning bij de Helmbergweg de burgers onvolledig worden ingelicht?
Neen, er is nog geen omgevingsvergunning aangevraagd.
 
De fractie van GemeenteBelangen is niet echt gecharmeerd van deze antwoorden en beraad zich op een vervolg actie.
 
Alvast voor onze bomen vrienden om op te letten: Piet Heinlaan, Marktplein, Miereweidepad en Zeeweg (omgeving zwembad) in Katwijk, het kappen van 194 bomen

René Slootweg

In Katwijk rijdt de HOV over de rotonde

  • Geschreven door René Slootweg

einde rotonde“In Kattuk is alles ârs”, zeggen ze altijd. Nou dat klopt, de gemeenteraad van Katwijk gaat niet zomaar akkoord met de omvorming van rotondes naar kruispunten voor de R-net bus.

GemeenteBelangen heeft met de andere fracties, behalve de CU, het college een alternatieve optie aangeboden met het verzoek die te onderzoeken. .

De fractie van GemeenteBelangen heeft daar bovenop aangegeven dat GB zelf de alternatieven wil beoordelen die de provincie heeft laten vallen. GB wil echt wat te kiezen en beslissen hebben.

De stelling van de wethouder dat er naast rotondes of kruispunten niet meer smaken waren, vindt GB te kort door de bocht. GB opperde bijvoorbeeld op de rotonde bij het gemeentehuis een invoegstrook na de bypass, zodat daar het verkeer beter doorstroomt. Nu moet men bij deze bypass bij het gemeentehuis invoegen en behoorlijk over de schouder kijken of er iets aan komt.

Ook wil GB antwoord op de vraag of een fietstunnel bij het Waterloopje in combinatie met de rotonde voldoende doorstroom geeft.

GB trekt bovendien de prognose van toename van verkeer in twijfel.

Alles bij elkaar kan GB niet instemmen zolang de raad niets te kiezen heeft.

bus over rotoneDan zegt de wethouder maar tegen de provincie:

"in Katwijk is alles anders, de bus rijdt hier gewoon over de rotonde"

Namens de fractie van GemeenteBelangen

René Slootweg

René Slootweg

Dossier Westerbaan op naar het 50 jarige jubileum

  • Geschreven door René Slootweg

Westerbaan naambordHet Westerbaan dossier blijkt toch niet zo makkelijk als de wethouder doet voorkomen. Afgelopen raadsvergadering heeft de fractie van GemeenteBelangen er in een 10 minuten debat nogmaals aandacht  voor gevraagd.
 
De Westerbaan loopt momenteel van de N441 (de weg naar Wassenaar) tot aan de laatste rotonde bij Parnassia. Daar gaat hij over in de Cantineweg langs de scouting en om de speeltuin heen en sluit dan weer aan op de Koningin Julianalaan.
 
 
Westerbaan 4Blauw: Bestaande permanente Westerbaan
Rood:  De huidige tijdelijke ontsluiting
Roze: Verlengde Westerbaan sprookje college
Groen: permanente ontsluiting GB
 
De tijdelijke doorgang (rood op het kaartje) ligt er al bijna 10 jaar. Maar deze tijdelijke aansluiting over de Cantineweg is niet meer toegestaan als het bestemmingsplan (het zoveelste al) in maart 2016 afloopt. De blokken moeten dan weer op de weg als de gemeente niets doet.
 
Dit college wil net als de eerdere dat de Westerbaan niet meer aansluit op de Cantineweg, maar linksaf slaat dwars door de duinen (roze tracé op het kaartje) en over  de veredelde poepstrook (zoals D’66 dat noemde) en dan aansluit op de Meeuwenlaan.
Met dat tracé loopt de weg op één meter afstand van het Natura 2000 gebied. Het is zeer de vraag of de Raad van State dat goedkeurt. GB is daarom geen voorstander van dit tracé .
 
De wethouder denkt dat als hij de tijdelijke doorgang via de Cantinweg nog tien jaar open houdt, hij in die tijd die verlenging vlak langs Natura 2000 en dwars door de duinen kan realiseren. Daarom wil hij de Cantineweg met een nieuwe omgevingsvergunning open houden.
 
Laat de wethouder dan alsjeblieft in die tien jaar de wijk Zanderij, de wijk Koestal, de kinderen op de Duinrand school, de winkeliers en het winkelend publiek van het Bosplein, vrijwaren van de overlast en risico’s van deze tijdelijke oplossing.
 
Wethouder, maak deze aansluiting NU en wacht niet nog eens tien jaar. Die aansluiting blijft namelijk nuttig in het onwaarschijnlijke geval dat de gemeente de verlenging van de Westerbaan voor elkaar zou krijgen. GemeenteBelangen wil daarom dat de weg naar het Bosplein, een goede verkeersoplossing krijgt. GB denkt aan een verkeerslicht met zebrapad bij de school, verkeersremmende maatregelen door de Koestal en misschien een rotonde bij het Bosplein. Het college stelt daarentegen voor de komende 10 jaar NIETS te doen behalve beloftes uit te spreken. Die horen we nu al veertig jaar. Straks gaat dit dossier zijn 50 jarig jubileum nog halen.
 
De wethouder en het college moeten hun hoofd uit het duinzand halen en de bewoners om en rond deze weg een goede PERMANENTE oplossing geven en niet iedere keer een sprookje vertellen dat het over een paar jaar gaat lukken.  
Want het sprookje van het college eindigt niet in lang en gelukkig, maar duurt nog 10 jaar en is onveilig….
Voor fans van sprookjes: http://www.gb-blogt.com/blog/3/11/2014/het-sprookje-van-de-westerbaan
 
Namens de fractie van GemeenteBelangen
 
René Slootweg