Verslag aan kiezer

Verslag aan kiezer

GemeenteBelangen Katwijk zoekt kandidaten voor de kieslijst

GemeenteBelangen Katwijk zoekt kandidaten voor de kieslijst. Word jij ons nieuwe gemeenteraadslid? 

gezocht

GemeenteBelangen Katwijk zoekt enthousiaste en maatschappelijk betrokken kandidaat-raadsleden voor de gemeenteraadsverkiezingen in 2026. Ben jij iemand die graag de handen uit de mouwen steekt en zich wil inzetten voor de lokale gemeenschap? Dan is dit jouw kans om actief bij te dragen aan leefbare en duurzame toekomst van Katwijk!

🔎 Wie zoeken wij?
Een betrokken en ambitieuze inwoner die zich wil inzetten voor de belangen van onze inwoners. Jij bent communicatief sterk, durft je stem te laten horen en bent niet bang om initiatief te nemen. Of je nu ervaring hebt in de politiek of nieuw bent in het politieke veld, jouw enthousiasme en motivatie zijn het belangrijkste!

✅ Wij vinden het belangrijk dat je de politieke standpunten van onze partij onderschrijft. Je staat midden in de gemeenschap, spreekt regelmatig de inwoners van jouw stad en volgt het lokale nieuws. Je voelt goed aan waar er kansen en knelpunten liggen en gelooft in de kracht van verbinding. Je bent betrouwbaar en je bent je bewust van je voorbeeldfunctie. Uiteraard ben je lid van GB of bereid dit te worden.
Onze standpunten: https://www.gbkatwijk.nl/standpunten

Als je kandidaat-raadslid nog een brug te ver vindt, dan is een niet-verkiesbare plek op onze kieslijst ook mogelijk. Je kunt dan (als je dat wilt) je stem laten horen via de steunfractie van onze partij.

❓ Wat ga je doen?
Als kandidaat-raadslid ben je een belangrijk onderdeel van de lokale campagne en draag je actief bij aan de zichtbaarheid van onze partij. Onder aansturing van de lijsttrekker werk je samen met het campagneteam om onze standpunten krachtig uit te dragen.
Na de verkiezingen, indien je verkozen wordt als raadslid, speel je een essentiële rol binnen de fractie:
- Je verdiept je in de onderwerpen die in de gemeente spelen en de komende tijd op de agenda staan;
- Je neemt deel aan de gemeenteraadsvergaderingen;
- Je raadpleegt experts en leest stukken;
- Je spreekt met inwoners, verenigingen en bedrijven om te achterhalen wat er onder hen leeft en wat je voor ze kunt betekenen.;
- Je denkt actief mee over de toekomst van gemeente Katwijk, vraagt aandacht voor bepaalde kwesties en komt met voorstellen voor nieuw beleid of veranderingen;
- Je maakt duidelijk waar wij als GB voor staan.

👍 Wat bieden we jou?
Een inspirerende en afwisselende rol in de lokale politiek;

  • Mogelijkheid om daadwerkelijk invloed uit te oefenen op het beleid;
  • Een betrokken en enthousiaste gemeenschap om je voor in te zetten;
  • Ontwikkelingsmogelijkheden en trainingen in politieke vaardigheden;
  • Een mooie kans om je maatschappelijke betrokkenheid te tonen;
  • Korte lijntjes binnen GB, waardoor je als raadslid kunt doen wat nodig is voor de mensen in Katwijk;

⌛️ Tijdsinvestering

Het raadslidmaatschap is een verantwoordelijke taak die gemiddeld 12-16 uur per week kost. Dit is inclusief vergaderingen, werkbezoeken en contact met inwoners.

🗳️ Ben jij klaar om je stem te laten horen?
Wil jij een bijdrage leveren aan een betere toekomst voor onze gemeente? Meld je dan nu aan en word ons nieuwe gemeenteraadslid! Samen maken we het verschil.

Ook als je geen ervaring hebt of twijfelt, moedigen we je nadrukkelijk aan om je aan te melden. Wij zorgen voor goede begeleiding.
Geen politieke ambities, maar wel als trotse GB'er op de lijst? Meld je ook dan zeker aan! Je komt dan op een niet verkiesbare plek te staan. 

❗️Interesse?
Meld je dan voor 9 juni aan via onderstaande knop of stuur een mail aan het bestuur van GB (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.). Heb je nog vragen? Neem dan contact op met onze fractievoorzitter voor meer informatie (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. / 06-10 00 15 16).

Wil je niet op de kieslijst maar wel meedenken via de steunfractie? Meld je dan ook aan, op het formulier kun je dit aangeven. 

Na een kandidaatstellingsgesprek gaat het partijbestuur aan de slag om tot een kandidatenlijst te komen. Misschien ben jij dan na een leuke en intensieve campagneperiode wel raadslid in Katwijk!

Illegale bomenkap en falend toezicht

Recent heeft Boskalis bij de werkzaamheden voor de aanleg van een busbaan langs de N206 illegaal 62 bomen te veel gekapt. Het college lijkt in de beantwoording van vragen van GemeenteBelangen over deze illegaal gekapte bomen geen echte verantwoordelijkheid te nemen.

PB illegale bomenkap media plaatje2


Ze wijten het aan het foutief gebruikte kaartmateriaal van de uitvoerder en omdat de exacte uitvoering niet als meldplicht in de vergunning was meegenomen, konden ze niet op tijd handhaven.
Klaarblijkelijk heeft het college van een eerder voorval op de Mr. Fockstraat niets geleerd, want ook daar zijn bomen gekapt zonder de juiste vergunning. Hoe kunnen we dan aannemen dat het nu wel goed zal gaan?
GB vroeg het college om voor deze grove fout meer groen terug te laten plaatsen dan gekapt. Maar er wordt volgens het college door de uitvoerende partij “groen met meer waarde” teruggeplaatst. Er wordt zelfs aangegeven dat het gekapte groen is slechte staat was, want in een andere beantwoording op hetzelfde voorval antwoordde de gemeente:" De foutief gekapte bosschage bestond uit een aantal bomen van verschillend formaat, waarvan een aantal ziek of in slechte conditie waren, maar ook een aantal struiken"


GemeenteBelangen heeft van deze beide beantwoording niet het gevoel dat het college echt verantwoordelijkheid neemt en net dat stapje verder gaat om Katwijk groener te maken.
Wij blijven als groenste partij van deze gemeente ons onverminderd inzetten om de natuur in Katwijk zeker te behouden en hopelijk verder uit te breiden, maar deze illegale kap en slechte handhaving helpt daar natuurlijk niet bij.

 

 

Zie hier de volledige vraag en antwoord:
Vraag 1. Is het college het met GB eens dat het toezicht op dit soort werkzaamheden niet goed wordt uitgevoerd, want anders had deze illegale bomenkap niet kunnen gebeuren. Alhoewel het college aangeeft fouten als deze in de toekomst te voorkomen, is dit niet de eerste keer dat bomen zonder kapvergunning toch gekapt worden. Recent is dit ook in de Mr. Fockstraat gebeurd.
Antwoord: Nee, door foutief gebruik van kaartmateriaal heeft abusievelijke kap door een uitvoerend aannemer van de provincie plaats kunnen vinden. De gemeente heeft in deze geen rol in de totstandkoming van kaartmateriaal. In de vergunning is geen meldplicht voor een exacte datum van uitvoering opgenomen, toezicht speelt vooral in de werkvoorbereiding en de nacontrole van kapwerkzaamheden. Operationele afstemming heeft niet optimaal plaatsgevonden, waardoor de gemeentelijk toezichthouder de fout niet direct kunnen constateren. Bij gemeentelijke projecten zijn wij in de hoedanigheid van opdrachtgever en maken we in contractvorming afspraken over de meldplicht vóór de aanvang van werkzaamheden. Het toezicht is daarmee in gemeentelijke projecten geborgd en de kans op een dergelijke situatie zeer beperkt.

Vraag 2. Welke maatregelen gaat het college treffen om herhaling in de toekomst nu echt te voorkomen? GemeenteBelangen is van mening dat het “maar” terugplaatsen van precies de illegaal gekapte 62 bomen wel een erg summiere manier van excuses is om deze grove fout te corrigeren.
Antwoord: Het toezicht op kapwerkzaamheden wordt geïntensiveerd. Op korte termijn zal voor nieuwe vergunningen worden geborgd dat meldplicht wordt opgenomen in de kapvergunning waardoor bij projecten waar de gemeente geen opdrachtgever is ook duidelijkheid is over de exacte datum van uitvoering. Daarmee wordt operationele afstemming en uitvoering melding geborgd. Een gemeentelijk toezichthouder kan zodoende mogelijke afwijkingen eerder constateren en herhalingskansen beperken. Als bevoegd gezag handelt de gemeente formeel en op basis van exacte constatering. Ten opzichte van de oorspronkelijke vergunning betreft de geconstateerde afwijking tweeënzestig bomen.
Het uitgangspunt is compensatie van het exacte boom aantal, door aanplant van grote bomen. De abusievelijk gekapte bosschage bestond uit bomen van verschillende maten, enkele in verminderde conditie, maar ook uit een aantal heesters. Ook kleine bomen en heesters worden gecompenseerd middels de aanplant van grote bomen. De beoogde grote maten hebben als doel de groenkwaliteit in het gebied zoveel als mogelijk te borgen.

Vraag 3. Is het college het met GB eens dat er door Boskalis best meer groen en bomen extra geplant mag worden om deze grove fout van illegale bomenkap te compenseren? Zo ja, is het college bereid dit met hen te bespreken?
Antwoord: Sinds de constatering van de teveel gekapte bomen is de gemeente in goed overleg met zowel de provincie Zuid-Holland als opdrachtgever en Boskalis als uitvoerende partij. Zie ook het antwoord op vraag 2. Boskalis zal door aanplant van grote bomen het teveel gekapte groen compenseren. In de praktijk zal dit betekenen dat er groen met meer waarde voor de biodiversiteit wordt teruggeplaatst dan het groen dat voorheen aanwezig was. Uiterlijk 17 januari '25 ontvangt de provincie een voorstel van Boskalis over de compensatie van de te veel gekapte bomen. Dit voorstel bespreekt de Provincie met de gemeente en stemmen we samen af. Uitgangspunt voor de provincie is dat er een volwaardige oplossing komt voor de geleden schade in Katwijk.

Vraag 4. Is het college het met GB eens, dat ook de gemeente Katwijk gefaald heeft in het toezicht en dat er vanuit de gemeente extra compensatie mag komen mbt groen?
Antwoord: Nee, onderzocht wordt hoe operationele afstemming optimaal in het proces kan worden geborgd om herhaling te voorkomen. Daarnaast zal de meldplicht voor de exacte datum van aanvang van de werkzaamheden worden opgenomen in de vergunning. Door de formele afhandeling van de abusievelijke kap borgt de gemeente als bevoegd gezag sinds de constatering dat de compensatie wordt gerealiseerd. Bij zowel herplant van de bomen als de nazorg zorgt de gemeente voor het benodigde toezicht.

 

 

Onwil provincie over snelheid N206 

Het lijkt zo simpel; plaats een bordje met 80 km/h op het enige stuk van de N206 waar 100 km/h gereden mag worden en de overlast van de achterliggende wijk Rijnsoever wordt drastisch verminderd. De doorstroming komt niet in gevaar, want de rest van de weg mag je toch maar 80 km/h of minder.
PB onwil provincie snelheid N206 media plaatje
 
De provincie zegt dat het niet zo eenvoudig is om zomaar een bordje te plaatsen, de weg zou aangepast moeten worden hiervoor. GemeenteBelangen heeft daarom de provincie gevraagd om eens duidelijk aan te geven wat er precies dan veranderd moet worden aan de weg.
Het gaat volgens de provincie om 2 aanpassingen:
- de vluchtstrook 
- de brede middenberm
 
Beide zouden volgens de provincie de snelheid bepalen, want zo noemen ze: “De N206 ten noorden van de Nieuwe Roversbrug is over grote delen voorzien van vluchtstroken en de relatief brede middenberm. Dit is een wegbeeld dat bij weggebruikers ook de associatie met 100 km/h zal oproepen.”

Maar een ritje over deze weg laat zien dat er vooral GEEN vluchtstrook is langs dit traject, sterker nog, waar er wel een vluchtstrook is, staat een bord om de snelheid omlaag te brengen naar 70 km/h !!
 
Maar het betoog van de provincie sluit af met een wel heel opmerkelijk statement: “Aanpassen van het wegprofiel aan de noordkant van Katwijk om een snelheidsbeperking geloofwaardig te maken houdt in dat nu aanwezige elementen, die juist bijdragen aan de verkeersveiligheid, verminderd gaan worden.”
Dus eigenlijk wil de provincie deze aanpassingen niet doen, want dan wordt de weg onveilig. Maar dat dan wel door de snelheid op 100 km/h te houden.
 
Wie snapt dit nog?
 
En dan als slotzin geeft de provincie aan dat de weggebruikers toch niet luisteren “…zoals je dat bij de Tjalmaweg ziet, waardoor veel bestuurders hun snelheid in de praktijk niet zullen aanpassen.”
 
GemeenteBelangen snapt hier helemaal niets meer van, deze provinciale weg dwars door ons dorp geeft al enorme geluid- en fijnstof overlast, nu blijkt ook dat de provincie niets wil doen om dit enigszins beter te maken en aangeeft dat het stuk van 100 km/h veiliger is dan de andere stukken van 80 km/h. 
Als dit al een probleem is, hoe kunnen we dan de provincie overtuigen om nog drastischere maatregelen te nemen, zoals een tunnel of een verdiepte ligging van de N206?
 
En laten ze ook even dit stuk opnieuw asfalteren, want het geluidsarm asfalt was al twee geleden aan vervanging toe…
 
 
Hieronder het complete antwoord van de provincie:
De richtlijnen voor een autoweg (stroomweg) gaan uit van een maximumsnelheid van 100 km/h.  
Vanuit de uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens is er in de basis een mogelijkheid om 80 km/h in te stellen op een autoweg. Daar is vanuit paragraaf 4 wel aan gekoppeld dat 
“De in te stellen maximumsnelheid dient in overeenstemming te zijn met het wegbeeld ter plaatse. Dit betekent dat waar nodig de omstandigheden op zodanige manier zijn aangepast dat de beoogde snelheid redelijkerwijs voortvloeit uit de aard en de inrichting van de betrokken weg en van zijn omgeving.”
 
Naar onze mening is het wegbeeld tussen de Nieuwe Roversbrug en de gemeentegrens van Katwijk zodanig dat deze niet de uitstraling heeft van een 80 km/h weg. Als provincie hebben we wel autowegen 80 km/h maar deze hebben een veel smaller wegprofiel. De N206 ten noorden van de Nieuwe Roversbrug is over grote delen voorzien van vluchtstroken en de relatief brede middenberm. Dit is een wegbeeld dat bij weggebruikers ook de associatie met 100 km/h zal oproepen. 
 
Het gaat in principe om het totale wegbeeld. De aanwezigheid van vluchtstroken en/of obstakelvrije bermen is daarin een heel herkenbaar element. Maar ook de breedte middenberm, de afstand tot geleiderails of barrier en onderlinge afstand tussen in- en uitvoegstroken spelen een grote rol. Verder kan zelfs het (directe) zicht op de omgeving nog een rol spelen. 
 
Als we de vergelijking maken met de Tjalmaweg dan zien we de volgende kenmerkende verschillen:
·         Door de verdiepte ligging van de N206 Tjalmaweg ligt de weg daar ingeklemd tussen 2 wanden;
·         De middenberm is niet veel breder dan de ruimte die nodig is voor de geleiderail en de uitbuig ruimte hiervan;
·         Ter hoogte van de onderdoorgangen is er geen vlucht- en bergingszone aanwezig waar een bestuurder bij pech het voertuig op een veilige wijze naast het verkeer kan plaatsen;
·         Tussen de onderdoorgangen in is er in beide richtingen sprake van een weefvak, wat zorgt voor een meer turbulent verkeersbeeld;
·         Tussen de aansluiting Valkenburg West en de N441 volgen de invoegstrook en de opstelstroken voor de VRI elkaar erg snel op, waardoor ook hier er sprake is van een turbulent verkeersbeeld;
·         Tussen Valkenburg Oost en de A44 begint al de inleiding van de knoop Leiden-West, wat wordt gezien als een zeer complexe kruising.
 
Met name de laatste punten zorgen hier ook voor een hogere taakbelasting voor bestuurders. De combinatie van deze zaken bij elkaar rechtvaardigt voor ons het instellen van een lagere snelheidslimiet op dit wegvak.
 
Aanpassen van het wegprofiel aan de noordkant van Katwijk om een snelheidsbeperking geloofwaardig te maken houdt in dat nu aanwezige elementen, die juist bijdragen aan de verkeersveiligheid, verminderd gaan worden. Hierbij moet je bijvoorbeeld denken aan het achterwege laten van de vluchtstrook en het bewust creëren van een kleinere obstakelvrije zone. Dat houdt dan in dat de weg minder vergevingsgezind zal worden, hetgeen sterk ingaat tegen de basisprincipes van duurzaam veilig ingerichte infrastructuur. De kans op ongevallen zou dan toe kunnen nemen en ook de afloop kan ernstiger zijn, iets wat niet lijkt te passen binnen de provinciale 0 doelstelling voor verkeersslachtoffers. Dat wordt versterkt door het ontbreken van het turbulente verkeersbeeld, zoals je dat bij de Tjalmaweg ziet, waardoor veel bestuurders hun snelheid in de praktijk niet zullen aanpassen.

Geen bebouwing, maar wel onderzoeken?

Waarom zou je een scenario willen onderzoeken met bebouwing op de Kwakelwei als je dat eigenlijk helemaal niet wil?
GemeenteBelangen is en blijft duidelijk in het Kwakelwei dossier, geen bebouwing, dus ook niet onderzoeken.

PB Kwakelwei niet bebouwen media plaatje compressed

GB heeft zich dan ook bijzonder verbaast dat ineens het college scenario’s wil gaat laten onderzoeken voor de Kwakelwei, waarvan er eentje zonder bebouwing is en twee met bebouwing. Maar de allergrootste bijzonderheid is dat dit onderzoek gedaan zal gaan worden door de huidige grondeigenaren van de Kwakelwei en Wilbert.

Een slager die zijn eigen vlees keurt, want deze grondeigenaren/projectontwikkelaars gaan natuurlijk geen onafhankelijk advies uitbrengen, maar een behoorlijk gekleurde mening.

Ook heeft GemeenteBelangen niet het amendement gesteund van andere partijen die nog extra scenario’s willen laten onderzoeken met en zonder bebouwing. Want waarom iets onderzoeken waar je als raad nog steeds in overgrote meerderheid tegen bent?

Als de grondeigenaren straks klaar zijn met “hun” onderzoekje op hun eigen grond is GemeenteBelangen erg benieuwd, want dan is het echt tijd voor de andere partijen in de gemeenteraad om kleur te bekennen.
Alleen D66 was net als GB ondubbelzinnig duidelijk over de Kwakelwei. De andere partijen leken geen duidelijke keuze te durven maken en eerst de uitkomst van dit bijzondere onderzoek af te wachten.

GemeenteBelangen laat er totaal geen verwarring over bestaan en staat nog steeds achter onze groene insteek voor Katwijk; geen bebouwing op de Kwakelwei.
.

 

 

Meer artikelen...

  1. AB 2024 - Katwijk is versteend en vol
  2. College schuift verantwoordelijkheid N206 naar de provincie af
  3. Wat doen we met het groen?
  4. Parkeerregulering door de strot geduwd
  5. Burgerberaad in Katwijk
  6. Hebben ze hier zo lang over nagedacht?
  7. AB 2023 - Handen uit de mouwen
  8. Altijd maar nee...
  9. Oud & Nieuw feest gaat door!!
  10. Doek valt voor SKA vanwege 1 euro
  11. Wethouder houdt bewust informatie achter
  12. Echt waar? 30 centimeter?
  13. Waar een wil is komt een fietspad
  14. Rolcontainers op parkeerplekken
  15. De heg moet terug in het landschap
  16. Spoeddebat SKA - college moet beter luisteren
  17. Staat niet in het coalitieakkoord
  18. AB 2022 - Meer geld naar groen en verduurzaaming
  19. Verminder overlast N206
  20. Is verkeersveiligheid wel belangrijk?
  21. Geen bebouwing langs het Valkenburgsemeer
  22. De overheid weet het toch beter….
  23. Massale bomenkap langs de Zeeweg
  24. Kwakelwei geen prioriteit voor college.
  25. Bestemmingsplan Valkenhorst niet optimaal
  26. Waar is de verandering?
  27. Kiezen voor veiligheid én groen!
  28. Verdichten OK, maar dan wel duurzaam.
  29. Toch geen verkoop aan de Morgenster
  30. Lagere huur en zelfbewoning
  31. Krijgt Hoornes genoeg informatie?
  32. Top-5 kieslijst GemeenteBelangen
  33. Virtuele koeien & stikstofruimte op papier.
  34. Opsporing verkeersoverlast en ouderenmisbruik
  35. Wat is er nu aan de hand bij SCUM?
  36. Baskets, bomen en doorstroomkorting
  37. AB 2021 : Doorstroming bevorderen door huurkorting
  38. Nooit bouwen op de Kwakelwei
  39. Nieuwe Bestuursvoorzitter GB
  40. GB omarmt RijnParkPlan voor groene Kwakelwei
  41. Brouwerstraat - van vrachtwagenverbod naar randweg
  42. In memoriam Harry van Mierlo
  43. Minder VROEMMMM!!
  44. Huurkorting bij kleiner wonen
  45. Geen voorrang voor reformatorische stichting
  46. Meer afval hergebruiken
  47. Blij met budget voor skatepark
  48. Groen bebouwen om groen te kopen?
  49. Cultuur in alle dorpskernen
  50. Niet bezuinigen op onderwijsondersteuning
  51. AB 2020 : Samen voor elkaar
  52. Betaalbare woningen betaalbaar houden
  53. Veiligheid en doorstroming bij Binnensluis.
  54. Auto’s van de (Wester)baan
  55. Nieuw Valkenburg heeft het (bijna) allemaal
  56. GemeenteBelangen tikt Abraham aan
  57. Verbeteren strand- en zwemveiligheid
  58. Openbaar onderwijs in ’t Duyfrak in de knel
  59. Digitaal in het “nieuwe normaal”
  60. GB kritisch met vertrouwen in situatie DSV
  61. Parkeren maar dan anders
  62. Rijnsburgse honden uit in eigen buurt
  63. Van woorden naar daden met groenbeleidsplan
  64. GB voor positieve stimulans afval scheiden
  65. GB gaat voor historie met toekomst
  66. Eindelijk mogelijk drie extra lokalen Brede School ‘t Duyfrak
  67. Hoe beweegt het Katwijk van morgen?
  68. Katwijk wordt fiets veiliger
  69. Diensttijd doet jongeren tekort
  70. Algemene Beschouwingen 2020: Meer groen, moeten we ook doen
  71. GB stelt vragen - Lange termijn agenda duurt erg lang...
  72. GB stelt vragen - Wél slopen, maar niet bouwen?
  73. Een tijdelijke weg, maar aan welke kant?
  74. Streef naar inclusief onderwijs
  75. GemeenteBelangen kiest voor groene Juliana brug
  76. Hoornes gasvrij: Hoe, wat en waarom?
  77. GemeenteBelangen over de “toekomst van Katwijk”
  78. GB organiseert inspiratieavond
  79. Meer handhavers voor verkeer in de wijken
  80. Kwakelwei voldoende beschermd tegen bebouwing
  81. Praat mee over groen
  82. Mag het op zondag?
  83. Minder betalen voor monumenten
  84. Overlijden Adriaan Heijnen
  85. Gewijzigd wegenbeleidsplan ongewijzigd vastgesteld
  86. GemeenteBelangen op bezoek bij Scum
  87. GB Motie aangenomen: Geef zorgprofessionals een stem
  88. Algemene Beschouwing: Meer aandacht voor natuur, voetgangers en fietsers
  89. Hoe nu verder met de bibliotheek?
  90. Nog geen besluit op 333m ijsbaan in Leiden
  91. Neem handhaving op zondagen mee in toekomstig parkeerbeleid
  92. Een Kennis en Cultuur Centrum in Katwijk aan Zee
  93. GB wil meer woningen in de midden huur segment
  94. Fraude bij recycling van kunstgrasvelden
  95. Kruispunt Hoorneslaan N206 gevaarlijk?
  96. Vuurwerkvrije zones
  97. GB en CDA: nieuw hondenveldje aan Kanaalpad NW
  98. GemeenteBelangen en CDA stellen vragen over parkeren
  99. Coalitie akkoord 2018-2022: Samen voor het Katwijk van morgen