Verslag aan kiezer

Verslag aan kiezer

Parkeerregulering door de strot geduwd

Betaaldparkeren wel of nietDuidelijker kunnen de inwoners het niet maken, want met 1413 ondersteuningsverklaringen voor een referendum laten ze zien dat ze er wat van vinden. Dit had het college prima kunnen voorkomen als ze aan de voorhand in gesprek waren gegaan met de inwoners en ondernemers, nu voelt het voor velen door de strot geduwd.

Is parkeerregulering de enige manier om betaalbaar te bouwen? Nee, natuurlijk niet, er zijn veel meer knoppen om aan te draaien. Maar daar mogen de inwoners en ondernemers niet over meepraten, want het college heeft al besloten dat we het gaan doen. En de coalitiepartijen steunen hun college en lijken met een meerderheid af te streven om dit hoe dan ook door te voeren.

GemeenteBelangen zal niet instemmen met het voorstel, omdat er geen goed participatie traject is gevolgd. En de raad heeft nota bene recent nog een vernieuwd participatiebeleid van dit college vastgesteld. Bijzonder is dan dat bij het eerste grote onderwerp het college vindt dat hier aan de voorkant geen participatie nodig is.

Zo krijg je het vertrouwen in de politiek zeker niet terug.

GemeenteBelangen is van mening dat als we aan de voorkant het gesprek waren aangegaan met onze inwoners en ondernemers er meer begrip zou zijn, maar zeker goede ideeën hadden kunnen worden gedeeld. Nu is er zoveel schade aan dit onderwerp berokkend dat wij verwachten dat dit niet meer te repareren is.

GB blijft zich inzetten om onze gemeente leefbaar te maken en houden. Natuurlijk moet er betaalbaar gebouwd worden, maar niet op elke lege plek. Er moet zeker plek blijven voor groen, recreatie en ontspannen. 
Daarnaast moet het alternatief voor de auto goed zijn, we zijn al jaren bezig om de fietspaden en voetpaden te verbeteren. Maar niet iedereen werkt dichtbij of kan met de fiets naar het werk. Daarom moet ook het openbaar vervoer verbeterd worden. Niet alleen in het weekend voor de feestende jongeren, maar ook doordeweeks voor alle mensen die vroeg naar het werk moeten of met nachtdiensten.

Hierbij zal GB altijd blijven luisteren naar de inwoners om samen met hen Katwijk leefbaar te houden.



Burgerberaad in Katwijk

In de raadvergadering van 7 december jl. kreeg de motie van GemeenteBelangen om de invoering van een Katwijks burgerberaad te onderzoeken een ruime meerderheid.

Waarom een burgerberaad als aanvulling op het referendum?

burgerparticipatie

Een referendum is een middel dat kan worden ingezet om alle inwoners voor of tegen te laten stemmen over een voorstel. GemeenteBelangen heeft ook ingestemd met de invoering van de mogelijkheid voor het houden van een referendum in Katwijk. Maar met de vastgestelde verordening, kan een referendum alleen tegelijk gehouden worden bij andere verkiezingen zoals voor de gemeenteraad of de Tweede Kamer.

Voor een burgerberaad wordt via loting een groep burgers uitgenodigd om hun mening te geven over een vraagstuk dat leeft in de Katwijkse samenleving. Daarom is een burgerberaad een goede manier om de mening van willekeurige burgers te vragen. Waardoor ook niet alleen de ‘bekende’ inwoners hun mening geven.

Een burgerberaad wordt niet beïnvloed door partijpolitiek. Hierdoor is er ruimte om een echte publieke discussie te voeren op basis van kennis en inzichten. Er zijn andere gemeenten waar het burgerberaad goed werkt en waar burgers met weloverwogen aanbevelingen komen. De politiek kan die desgewenst overnemen of naar beleid vertalen.

Hebben ze hier zo lang over nagedacht?

GemeenteBelangen is zeer teleurgesteld over het actieplan verkeersveiligheid dat het college heeft aangeboden aan de raad. Na bijna twee jaar wachten en aandringen ligt er dan eindelijk een plan om de top 10 knelpunten aan te pakken. En weer is de voorrang van fietsers op de rotonde op de lange baan geschoven.

Fiets veiligheid

Maar waar GB het meest over verbaasd is, is dat het nog geen definitieve plannen zijn, maar alleen kleine maatregelen. Het college gaat het vooral “proberen of het werkt” en “kijken waar het schip strandt".

Onze  inwoners zijn toch geen proefkonijnen? En wat heeft het college dan bedacht?

Bijvoorbeeld; naast het verhoogde fietspad op de boulevard komt een extra strookje voor “snelle” fietsers. Deze snelle fietsers worden dan verzocht hier te gaan fietsen, maar daar is naar ons weten daar geen verkeersbord voor. En de andere kant op, wordt het straks een bonte mix van wel en geen voorrang vanuit de zijstraten. Dat lijkt ons niet erg duidelijk en vooral niet eenduidig. Om maar te zwijgen over of dat wel zo veilig is.

Al voor het besluit genomen is, werd op de sociale media door een van coalitiepartijen al gevierd dat het knelpunt Hoorneslaan en afslag N206 opgelost wordt.

Maar ook hier wordt er iets “uitgeprobeerd” en gaat men kijken of het niet te veel opstoppingen gaat veroorzaken. 

Op de Buitensluis wordt eenrichtingsverkeer voorgesteld. Daar waren de vorige keer dat dit werd gedaan bij het gemaal toch veel klachten over? 

Op zich zijn het allemaal, zoals het college het noemt, quick wins, maar zonder solide onderbouwing of het ook werkelijk gaat werken. Dus of de deze proeven een win zijn is nog maar de vraag.

GemeenteBelangen vraagt al jaren om de onveilige punten structureel aan te pakken. Dat er nu, na twee jaar nadenken, een paar quick win pleistertjes worden geplakt en men nog moet gaan kijken of het werkt, is voor onze fractie een behoorlijke teleurstelling. 

Er zijn naar ons idee structurele oplossingen nodig en we hopen echt dat deze uitprobeersels van het college gaan werken, maar we hebben daar echt onze twijfels over.

AB 2023 - Handen uit de mouwen

Groen en verduurzamen
Het winnen van een prijs is altijd een mooi moment, een waardering voor een geweldige prestatie. Maar als je de dubieuze prijs ontvangt voor de minst groene gemeente van Nederland, is dat niet iets om trots op te zijn, maar een moment om je handen uit de mouwen te steken en vol in te zetten op vergroening.

Daarvoor hebben we prima beleid, een stevig groenbeleidsplan en een duidelijk groenstructuurplan. De ambitie van het college is om aanvullende impulsen te doen voor het versterken van het groen en de groenstructuur, maar reserveert daar geen geld voor en komt  pas in het derde kwartaal van volgend jaar met een besluit hierop. Duidelijk geen topprioriteit.

Ook opmerkelijk is dat het college onderzoeksrapporten naast zich neerlegt omdat men het zelf beter weet. Zo werd er bij de herontwikkeling van de wijk Cleijn Duin een onderzoek gedaan naar de bomen, een Bomen Effect Analyse. Een prima stuk waar zeer waardevolle aanbevelingen in staan om de bomen te behouden en om bij de uitvoering voorzichtig om te gaan met bestaande bomen. Een van de aanbevelingen is het aanstellen van een toezichthouder, maar het college is niet bereid een toezichthouder aan te stellen, zo antwoordt zij op onze politiek vragen, ze weten het zelf beter.

Maar nog vorige week werd GB gebeld door een oplettende burger in de Mr Fockstraat, daar was begonnen met de werkzaamheden voor herinrichting van de straat, maar er werden ook serieuze grote bomen gekapt. Dat was toch niet de bedoeling? Door snel contact met de wethouder zijn de werkzaamheden stilgelegd.

De aannemer was namelijk bomen aan het kappen zonder kapvergunning. Hoe kan het college nu met droge ogen volhouden dat een toezichthouder niet nodig is?

GemeenteBelangen maakt zich al jaren sterk voor de gebieden Mient Kooltuin en de strook rond het Valkenburgsemeer. Deze gebieden zijn nu stevig verankerd in gebiedsvisies, die ervoor zorgen dat hier alleen groen en recreatie komen en geen woningen. Dit zou voor meer plekken in Katwijk moeten gelden, zoals een bijvoorbeeld de Kwakelwei.

En natuurlijk moeten we betaalbare woningen bouwen, want onze inwoners willen ook wonen. Gelukkig is dat wel een topprioriteit van dit college, maar niet elk stukje groen of open ruimte volbouwen graag..

Mobiliteit 
Met betrekking tot mobiliteit heeft Katwijk een prima beleid, namelijk de Katwijkse Agenda Mobiliteit (de KAM). Maar keer op keer zien we dat de uitvoering van dit beleid tot koudwatervrees leidt. Het beleid geeft aan dat we ontwerpen voor fietsers en voetgangers en auto’s op de laatste plaats komen.

De uitvoering van de KAM leverde een top 5 van punten op in onze gemeente waarvan de verkeersveiligheid verbeterd moet worden. Helaas is daar nog geen uitvoering op gekomen en is er vorig jaar een nieuwe top 10 vastgesteld, maar ook deze is nog niet uitgevoerd. Als er nu geen actie komt is er straks in 2024 een top 15 en weer geen uitvoering op deze punten. Het wordt een keer tijd om deze plannen uit te voeren.

Fietsers in voorrang


Een van de punten uit deze KAM die ook nog steeds niet is uitgevoerd is de voorrang van fietsers op de rotondes. Het mooie is dat de meeste rotondes in onze gemeente al klaar zijn voor fietsers in de voorrang, dit heeft dan te maken met de afstand van de fietspaden tov de rotonde. En mocht er aanpassing nodig zijn, is er subsidie vanuit het rijk.

Ook hier liggen er diverse onderzoeken waaruit blijkt dat voorrang voor fietsers beter is, daarnaast is het al meer dan 25 jaar landelijk beleid. Wanneer gaat het college hier nu een besluit op nemen en zorgen voor veiligheid en vooral eenduidigheid, want Katwijk is in de regio de enige gemeente zonder fietsers in de voorrang.

Naast de fietsers en de voetgangers is in de KAM ook aangegeven dat het openbaar vervoer beter moet in onze gemeente. Prima ontwikkelingen zien wij langskomen voor een aparte busbaan langs de N206, met behoud van het groen. Dan heb je GB al helemaal aan je zijde.

Maar een stokpaardje van dit college is de feestbus. En we noemen deze zo omdat de term nachtbus niet past bij deze plannen, want het plan is om dit alleen voor de vrijdag- en de zaterdagnacht te doen, dus alleen voor de feestende jongeren. Maar waarom dan niet gelijk voor de beroepen met nachtdiensten, zoals in het ziekenhuis en de politie? We zijn continu bezig betaalbare woningen voor de gewone man te realiseren, maar hoe ze met het openbaar vervoer op hun werk kunnen komen schijnt niet belangrijk te zijn. 

GemeenteBelangen wil ook haar zorgen uitspreken over de lobby naar de provincie en andere overheden. De reden dat we ons zorgen maken is dat als we politieke vragen stellen over geluidsoverlast van de N206, we nu na bijna 4 maanden nog steeds geen antwoord hebben van de provincie. Als het college de provincie al niet kan bewegen om vragen te beantwoorden, hoe moet het dan met de lobby voor 80 km/u of de verdieping van de N206?

Beleidskader uitvoering / participatie 
Het vertrouwen in de overheid neemt al jaren af en dat vindt GemeenteBelangen niet zo raar. Steeds vaker zijn we getuige van de uitvoer van het beleid richting de burgers. En dat is vaak koud en kil, strak volgens de regels en niet meedenken of omdenken zoals dat mooi heet. Geef nou niet aan waarom het niet kan, maar ga samen met de burger zitten om te zien hoe het wel kan.

Een recent voorbeeld waar GB zich de laatste tijd druk over heeft gemaakt, is het snippergrondbeleid. Een op zich prima beleid voor burgers die al jaren grond in gebruik hebben van de overheid of een uitbreiding willen op hun grond.

Maar waar het beleid tot grote frustratie leidt is waar burgers niet weten dat hun grond eigenlijk van de gemeente is. En dan moeten ze ook nog zelf bewijzen dat het hun grond is, terwijl de gemeente de administratie niet op orde heeft, soms al meer dan 70 jaar!!

GB vraagt het college bij alle beleidsstukken oog te hebben voor de menselijke maat en denken in mogelijkheden. Zo kunnen we langzaam het vertrouwen in de overheid terug winnen.

Wonen
Er is behoefte aan betaalbare woningen en daar moeten we ook vol op inzetten, maar niet elk open stukje volbouwen.

De ontwikkeling Valkenhorst gaat de komende jaren hopelijk verlichting bieden om meer en betaalbaar te bouwen, maar het bestemmingsplan ligt nog bij de Raad van State.

GB heeft al vaker gewaarschuwd om een plan B te hebben als hier een dikke streep door gaat, de bouw van betaalbare woningen voor vele jaren in de vertraging gaat.

Positief is wel dat onze motie Natuurinclusief bouwen nu ook in het beleid van het college is opgenomen. 

Evenementen 
GemeenteBelangen heeft met veel genoegen kunnen lezen dat SKA dit jaar een vergunning heeft aangevraagd voor een eindejaarsevenement. Wij zijn blij dat we hebben kunnen bijdragen dat dit evenement weer doorgang kan krijgen.

Maar dat dit college in het nieuw te vormen evenementenbeleid wil vastleggen dat evenementen niet meer op zondag mogen worden afgebroken vinden wij maar raar.

Veel evenementen in deze gemeente worden georganiseerd door vrijwilligers, dus als er een extra dag gewacht moet worden om een evenement af te breken levert, afgezien van het feit dat men de maandag vrij moeten nemen van werk, een beveiligingsprobleem op, want wie houd toezicht op de opgebouwd podia? Het is al vaak moeilijk een evenement financieel rond te krijgen, nu moet er ook nog een extra dag beveiliging komen?

GemeenteBelangen roept het college op naar aanleiding van al onze aandachtspunten, nu uitvoering te geven aan het beleid. 

Het is nu tijd om te stoppen met praten en de handen uit de mouwen te steken en nu wat te gaan doen.

Meer artikelen...

  1. Altijd maar nee...
  2. Oud & Nieuw feest gaat door!!
  3. Doek valt voor SKA vanwege 1 euro
  4. Wethouder houdt bewust informatie achter
  5. Echt waar? 30 centimeter?
  6. Waar een wil is komt een fietspad
  7. Rolcontainers op parkeerplekken
  8. De heg moet terug in het landschap
  9. Spoeddebat SKA - college moet beter luisteren
  10. Staat niet in het coalitieakkoord
  11. AB 2022 - Meer geld naar groen en verduurzaaming
  12. Verminder overlast N206
  13. Is verkeersveiligheid wel belangrijk?
  14. Geen bebouwing langs het Valkenburgsemeer
  15. De overheid weet het toch beter….
  16. Massale bomenkap langs de Zeeweg
  17. Kwakelwei geen prioriteit voor college.
  18. Bestemmingsplan Valkenhorst niet optimaal
  19. Waar is de verandering?
  20. Kiezen voor veiligheid én groen!
  21. Verdichten OK, maar dan wel duurzaam.
  22. Toch geen verkoop aan de Morgenster
  23. Lagere huur en zelfbewoning
  24. Krijgt Hoornes genoeg informatie?
  25. Top-5 kieslijst GemeenteBelangen
  26. Virtuele koeien & stikstofruimte op papier.
  27. Opsporing verkeersoverlast en ouderenmisbruik
  28. Wat is er nu aan de hand bij SCUM?
  29. Baskets, bomen en doorstroomkorting
  30. AB 2021 : Doorstroming bevorderen door huurkorting
  31. Nooit bouwen op de Kwakelwei
  32. Nieuwe Bestuursvoorzitter GB
  33. GB omarmt RijnParkPlan voor groene Kwakelwei
  34. Brouwerstraat - van vrachtwagenverbod naar randweg
  35. In memoriam Harry van Mierlo
  36. Minder VROEMMMM!!
  37. Huurkorting bij kleiner wonen
  38. Geen voorrang voor reformatorische stichting
  39. Meer afval hergebruiken
  40. Blij met budget voor skatepark
  41. Groen bebouwen om groen te kopen?
  42. Cultuur in alle dorpskernen
  43. Niet bezuinigen op onderwijsondersteuning
  44. AB 2020 : Samen voor elkaar
  45. Betaalbare woningen betaalbaar houden
  46. Veiligheid en doorstroming bij Binnensluis.
  47. Auto’s van de (Wester)baan
  48. Nieuw Valkenburg heeft het (bijna) allemaal
  49. GemeenteBelangen tikt Abraham aan
  50. Verbeteren strand- en zwemveiligheid
  51. Openbaar onderwijs in ’t Duyfrak in de knel
  52. Digitaal in het “nieuwe normaal”
  53. GB kritisch met vertrouwen in situatie DSV
  54. Parkeren maar dan anders
  55. Rijnsburgse honden uit in eigen buurt
  56. Van woorden naar daden met groenbeleidsplan
  57. GB voor positieve stimulans afval scheiden
  58. GB gaat voor historie met toekomst
  59. Eindelijk mogelijk drie extra lokalen Brede School ‘t Duyfrak
  60. Hoe beweegt het Katwijk van morgen?
  61. Katwijk wordt fiets veiliger
  62. Diensttijd doet jongeren tekort
  63. Algemene Beschouwingen 2020: Meer groen, moeten we ook doen
  64. GB stelt vragen - Lange termijn agenda duurt erg lang...
  65. GB stelt vragen - Wél slopen, maar niet bouwen?
  66. Een tijdelijke weg, maar aan welke kant?
  67. Streef naar inclusief onderwijs
  68. GemeenteBelangen kiest voor groene Juliana brug
  69. Hoornes gasvrij: Hoe, wat en waarom?
  70. GemeenteBelangen over de “toekomst van Katwijk”
  71. GB organiseert inspiratieavond
  72. Meer handhavers voor verkeer in de wijken
  73. Kwakelwei voldoende beschermd tegen bebouwing
  74. Praat mee over groen
  75. Mag het op zondag?
  76. Minder betalen voor monumenten
  77. Overlijden Adriaan Heijnen
  78. Gewijzigd wegenbeleidsplan ongewijzigd vastgesteld
  79. GemeenteBelangen op bezoek bij Scum
  80. GB Motie aangenomen: Geef zorgprofessionals een stem
  81. Algemene Beschouwing: Meer aandacht voor natuur, voetgangers en fietsers
  82. Hoe nu verder met de bibliotheek?
  83. Nog geen besluit op 333m ijsbaan in Leiden
  84. Neem handhaving op zondagen mee in toekomstig parkeerbeleid
  85. Een Kennis en Cultuur Centrum in Katwijk aan Zee
  86. GB wil meer woningen in de midden huur segment
  87. Fraude bij recycling van kunstgrasvelden
  88. Kruispunt Hoorneslaan N206 gevaarlijk?
  89. Vuurwerkvrije zones
  90. GB en CDA: nieuw hondenveldje aan Kanaalpad NW
  91. GemeenteBelangen en CDA stellen vragen over parkeren
  92. Coalitie akkoord 2018-2022: Samen voor het Katwijk van morgen
  93. Terrassen, Terrassen en nog eens Terrassen
  94. Verwijs naar vrouwenabdij in Hof van Rijnsburg
  95. GB bedankt zijn kiezers!
  96. Seniorenwoningen naar ieders wens
  97. Is de ontwerper baas over het Hoftuinplein?
  98. Nog minder steun voor nieuwe bieb
  99. Meer losloopveldjes nodig in Rijnsburg