Verslag aan kiezer

Verslag aan kiezer

Onwil provincie over snelheid N206 

Het lijkt zo simpel; plaats een bordje met 80 km/h op het enige stuk van de N206 waar 100 km/h gereden mag worden en de overlast van de achterliggende wijk Rijnsoever wordt drastisch verminderd. De doorstroming komt niet in gevaar, want de rest van de weg mag je toch maar 80 km/h of minder.
PB onwil provincie snelheid N206 media plaatje
 
De provincie zegt dat het niet zo eenvoudig is om zomaar een bordje te plaatsen, de weg zou aangepast moeten worden hiervoor. GemeenteBelangen heeft daarom de provincie gevraagd om eens duidelijk aan te geven wat er precies dan veranderd moet worden aan de weg.
Het gaat volgens de provincie om 2 aanpassingen:
- de vluchtstrook 
- de brede middenberm
 
Beide zouden volgens de provincie de snelheid bepalen, want zo noemen ze: “De N206 ten noorden van de Nieuwe Roversbrug is over grote delen voorzien van vluchtstroken en de relatief brede middenberm. Dit is een wegbeeld dat bij weggebruikers ook de associatie met 100 km/h zal oproepen.”

Maar een ritje over deze weg laat zien dat er vooral GEEN vluchtstrook is langs dit traject, sterker nog, waar er wel een vluchtstrook is, staat een bord om de snelheid omlaag te brengen naar 70 km/h !!
 
Maar het betoog van de provincie sluit af met een wel heel opmerkelijk statement: “Aanpassen van het wegprofiel aan de noordkant van Katwijk om een snelheidsbeperking geloofwaardig te maken houdt in dat nu aanwezige elementen, die juist bijdragen aan de verkeersveiligheid, verminderd gaan worden.”
Dus eigenlijk wil de provincie deze aanpassingen niet doen, want dan wordt de weg onveilig. Maar dat dan wel door de snelheid op 100 km/h te houden.
 
Wie snapt dit nog?
 
En dan als slotzin geeft de provincie aan dat de weggebruikers toch niet luisteren “…zoals je dat bij de Tjalmaweg ziet, waardoor veel bestuurders hun snelheid in de praktijk niet zullen aanpassen.”
 
GemeenteBelangen snapt hier helemaal niets meer van, deze provinciale weg dwars door ons dorp geeft al enorme geluid- en fijnstof overlast, nu blijkt ook dat de provincie niets wil doen om dit enigszins beter te maken en aangeeft dat het stuk van 100 km/h veiliger is dan de andere stukken van 80 km/h. 
Als dit al een probleem is, hoe kunnen we dan de provincie overtuigen om nog drastischere maatregelen te nemen, zoals een tunnel of een verdiepte ligging van de N206?
 
En laten ze ook even dit stuk opnieuw asfalteren, want het geluidsarm asfalt was al twee geleden aan vervanging toe…
 
 
Hieronder het complete antwoord van de provincie:
De richtlijnen voor een autoweg (stroomweg) gaan uit van een maximumsnelheid van 100 km/h.  
Vanuit de uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens is er in de basis een mogelijkheid om 80 km/h in te stellen op een autoweg. Daar is vanuit paragraaf 4 wel aan gekoppeld dat 
“De in te stellen maximumsnelheid dient in overeenstemming te zijn met het wegbeeld ter plaatse. Dit betekent dat waar nodig de omstandigheden op zodanige manier zijn aangepast dat de beoogde snelheid redelijkerwijs voortvloeit uit de aard en de inrichting van de betrokken weg en van zijn omgeving.”
 
Naar onze mening is het wegbeeld tussen de Nieuwe Roversbrug en de gemeentegrens van Katwijk zodanig dat deze niet de uitstraling heeft van een 80 km/h weg. Als provincie hebben we wel autowegen 80 km/h maar deze hebben een veel smaller wegprofiel. De N206 ten noorden van de Nieuwe Roversbrug is over grote delen voorzien van vluchtstroken en de relatief brede middenberm. Dit is een wegbeeld dat bij weggebruikers ook de associatie met 100 km/h zal oproepen. 
 
Het gaat in principe om het totale wegbeeld. De aanwezigheid van vluchtstroken en/of obstakelvrije bermen is daarin een heel herkenbaar element. Maar ook de breedte middenberm, de afstand tot geleiderails of barrier en onderlinge afstand tussen in- en uitvoegstroken spelen een grote rol. Verder kan zelfs het (directe) zicht op de omgeving nog een rol spelen. 
 
Als we de vergelijking maken met de Tjalmaweg dan zien we de volgende kenmerkende verschillen:
·         Door de verdiepte ligging van de N206 Tjalmaweg ligt de weg daar ingeklemd tussen 2 wanden;
·         De middenberm is niet veel breder dan de ruimte die nodig is voor de geleiderail en de uitbuig ruimte hiervan;
·         Ter hoogte van de onderdoorgangen is er geen vlucht- en bergingszone aanwezig waar een bestuurder bij pech het voertuig op een veilige wijze naast het verkeer kan plaatsen;
·         Tussen de onderdoorgangen in is er in beide richtingen sprake van een weefvak, wat zorgt voor een meer turbulent verkeersbeeld;
·         Tussen de aansluiting Valkenburg West en de N441 volgen de invoegstrook en de opstelstroken voor de VRI elkaar erg snel op, waardoor ook hier er sprake is van een turbulent verkeersbeeld;
·         Tussen Valkenburg Oost en de A44 begint al de inleiding van de knoop Leiden-West, wat wordt gezien als een zeer complexe kruising.
 
Met name de laatste punten zorgen hier ook voor een hogere taakbelasting voor bestuurders. De combinatie van deze zaken bij elkaar rechtvaardigt voor ons het instellen van een lagere snelheidslimiet op dit wegvak.
 
Aanpassen van het wegprofiel aan de noordkant van Katwijk om een snelheidsbeperking geloofwaardig te maken houdt in dat nu aanwezige elementen, die juist bijdragen aan de verkeersveiligheid, verminderd gaan worden. Hierbij moet je bijvoorbeeld denken aan het achterwege laten van de vluchtstrook en het bewust creëren van een kleinere obstakelvrije zone. Dat houdt dan in dat de weg minder vergevingsgezind zal worden, hetgeen sterk ingaat tegen de basisprincipes van duurzaam veilig ingerichte infrastructuur. De kans op ongevallen zou dan toe kunnen nemen en ook de afloop kan ernstiger zijn, iets wat niet lijkt te passen binnen de provinciale 0 doelstelling voor verkeersslachtoffers. Dat wordt versterkt door het ontbreken van het turbulente verkeersbeeld, zoals je dat bij de Tjalmaweg ziet, waardoor veel bestuurders hun snelheid in de praktijk niet zullen aanpassen.

Geen bebouwing, maar wel onderzoeken?

Waarom zou je een scenario willen onderzoeken met bebouwing op de Kwakelwei als je dat eigenlijk helemaal niet wil?
GemeenteBelangen is en blijft duidelijk in het Kwakelwei dossier, geen bebouwing, dus ook niet onderzoeken.

PB Kwakelwei niet bebouwen media plaatje compressed

GB heeft zich dan ook bijzonder verbaast dat ineens het college scenario’s wil gaat laten onderzoeken voor de Kwakelwei, waarvan er eentje zonder bebouwing is en twee met bebouwing. Maar de allergrootste bijzonderheid is dat dit onderzoek gedaan zal gaan worden door de huidige grondeigenaren van de Kwakelwei en Wilbert.

Een slager die zijn eigen vlees keurt, want deze grondeigenaren/projectontwikkelaars gaan natuurlijk geen onafhankelijk advies uitbrengen, maar een behoorlijk gekleurde mening.

Ook heeft GemeenteBelangen niet het amendement gesteund van andere partijen die nog extra scenario’s willen laten onderzoeken met en zonder bebouwing. Want waarom iets onderzoeken waar je als raad nog steeds in overgrote meerderheid tegen bent?

Als de grondeigenaren straks klaar zijn met “hun” onderzoekje op hun eigen grond is GemeenteBelangen erg benieuwd, want dan is het echt tijd voor de andere partijen in de gemeenteraad om kleur te bekennen.
Alleen D66 was net als GB ondubbelzinnig duidelijk over de Kwakelwei. De andere partijen leken geen duidelijke keuze te durven maken en eerst de uitkomst van dit bijzondere onderzoek af te wachten.

GemeenteBelangen laat er totaal geen verwarring over bestaan en staat nog steeds achter onze groene insteek voor Katwijk; geen bebouwing op de Kwakelwei.
.

 

 

AB 2024 - Katwijk is versteend en vol

We zijn op de helft van deze college periode en maken de balans op. Vorig jaar bij de AB vroeg GemeenteBelangen het college de handen uit de mouwen te steken en wat te gaan doen.

IMG 3688 compressed
De vraag is nu, wat hebben ze gedaan?

Participatie 
Een van de grote beloftes van dit college was om burgerparticipatie beter te doen. Grote woorden als democratisering, samen optrekken met de inwoners, maar ook luisteren en open besluitvorming. Dit college zou het echt anders gaan doen. 

Nou, anders was het zeker..

Bij het eerst best grote onderwerp over parkeerregulering werd de inspraak niet vooraf gedaan, maar pas na het besluit in de raad. Het college wist immers wel wat de burgers dachten en vonden het niet nodig met hen vooraf hierover te praten.

Zover het samen optrekken met de inwoners.

Er was een referendum nodig om het college tot orde te roepen en daarmee dit onderwerp compleet van tafel te gooien.

Natuurlijk is een onderwerp als parkeerregulering lastig om met inwoners te bespreken, maar een gemeentebestuur is er niet om moeilijke gesprekken uit de weg te gaan.

GemeenteBelangen was zeer bereid dit moeilijke gesprek aan te gaan, maar dan niet met de intentie om deze extra ruimte gelijk weer vol te bouwen. 

Want Katwijk is binnenstedelijk al versteend genoeg en vol. We hebben de open ruimte echt nodig voor groen en ontspanning.
Maar natuurlijk is GB niet blind voor de woningbouwopgave en ziet daarvoor wel een plek in onze gemeente die niet de problemen van binnenstedelijk verdichting met zich meebrengt. 

De Zijlhoek de Woerd is een plek waar ruim 1000 woningen kunnen komen en de bedrijven die daar nu zitten hebben meer dan eens aangegeven daar graag weg te willen. Zie het maar als een soort uitbreiding op Valkenhorst. (met parkeerregulering)

Wonen
GB ziet wel zorgelijke ontwikkelingen in de woningvoorraden, namelijk dat projectontwikkelaars bijna hele straten opkopen om deze weer zelf te verhuren. 

Ook zien we het omgekeerde dat door de nieuwe verhuurders wet het niet meer rendabel wordt voor particulieren om woningen te verhuren. Deze worden daarom in de verkoop gezet tegen extreem hoge bedragen. De wet levert dus niet meer betaalbare huur op maar juist veel meer te dure koopwoningen.

Helaas zien we steeds meer onbetaalbare woningen, ook op het gebied van huurwoningen.
De tijdelijke woningen op de Duinvallei, de Woodies, waren een creatieve optie van dit college om tijdelijke betaalbare huurwoningen mogelijk te maken, maar deze bleken helaas onbetaalbaar.

Bij nieuwbouwprojecten wordt vanuit de gemeente steeds vaker opgelegd om een deel betaalbaar te maken en te houden. En dat is natuurlijk prima beleid, maar daardoor worden de andere woningen in zo’n project vele malen duurder om het betaalbare deel te bekostigen. GemeenteBelangen is benieuwd hoe het college deze problemen gaat aanpakken. Een woonfonds lijkt daar een mogelijkheid voor te zijn, maar lost het dit probleem ook echt op? 

Aan de ene kant hebben we woningen tekort, aan de andere kant hebben we genoeg lege winkelpanden. Ook al lopen onze winkelcentra in rap tempo leeg, het college geeft deze groep ondernemers een beschermde status. Zij mogen onder geen beding zelf bepalen op welke dag ze wel of niet werken. GemeenteBelangen heeft het eerder betutteling genoemd, maar roept het college nogmaals op om de ondernemers te laten doen waar ze goed in zijn en dat is ondernemen. Daar hebben ze de inmenging van de overheid niet bij nodig.

Groen
GemeenteBelangen spant zich al vele jaren in voor gebieden als de Kwakelwei en de Mient Kooltuin. 

En met succes. Beide gebieden zijn aangemerkt als hoofdgroenstructuur. 

Al hebben we dan nog steeds geen stadspark op de Kwakelwei, onze motie uit 2021 om dit gebied niet te bebouwen kan nog steeds op brede steun in de raad rekenen. GB vindt wel dat het college iets actiever aan de slag moet gaan met de realisatie van het stadspark.  Zo is nog steeds niet duidelijk wat het college nu gaat doen. 

De grote stappen zien we wel op de Mient Kooltuin, want dat gebied hebben we succesvol kunnen redden van massale woningbouw. Er is nu zelfs 17 miljoen subsidie aangevraagd om hier een aantrekkelijke natuur en recreatieve zone van te maken. Daar zijn we als groene partij natuurlijk erg blij mee.

Maar niet alleen de uitbreiding van het groenareaal is belangrijk, ook het onderhoud. In deze begroting worden gelukkig goede punten behouden, zoals ecologisch maaibeheer. Niet alles maar gelijk kort maaien. Natuurlijk daar vallen de brandnetels niet onder, die houden we kort. Maar daarbij moet wel duidelijk zijn dat brandnetels bijzonder goed gedijen op de aanwezigheid van stikstof. Daarmee is duidelijk dat er in onze leefomgeving veel stikstof in de natuur zit.

Ook door de extreme schommelingen van de klimaatverandering is het belangrijk extra toe te zien op ons groenonderhoud, extra water geven in de droge periode, maar ook zorgen dat in natte periodes het overtollige water weg kan lopen.

Voor dit laatste zien we gelukkig goede stappen, zoals groene parkeerplekken, het afkoppelen van het riool, het aanbrengen van wadi's en het stimuleren van tegelwippen.

Mobiliteit & Fiets
De N206 is en blijft voor Katwijk aan den Rijn een doorn in het oog, maar met de nieuwe geluidswal en aanbrengen van geluidsarm asfalt wordt de overlast zeker een stuk minder. 

Maar voor hoelang?

Want door de laksheid van de provincie zitten inwoners van Rijnsoever de komende jaren wederom in de herrie van deze weg. Het geluidsarm asfalt is daar al twee jaar geleden versleten en maakt nu al meer herrie dan gewoon asfalt. De provincie gaat pas over twee jaar het asfalt vervangen en het college lijkt hier geen vat op te hebben. Het tranendal doet haar naam straks zeker recht aan, want als hier straks ook het geluidsarm asfalt is versleten is het maar de vraag of de provincie dit op tijd gaat vervangen.  

Het college gaat nu een corridorstudie doen voor mogelijke oplossingen voor de N206, maar als ze al niet eens de provincie kunnen laten bewegen om hun verantwoordelijkheid te nemen en op tijd het asfalt te vervangen, wat moeten we dan verwachten van deze studie. 

En daarbij gelijk een vraag aan het college. Waar is toch het bordje 80 op de N206?

Vorig jaar bij de AB kreeg GB geen steun voor onze motie, want het stond immers in het coalitieakkoord. Recent kregen we nog te horen dat wederom de provincie dit niet gaat doen omdat de inrichting van de weg dan aangepast moet worden. Complete onzin, want de Tjalmaweg richting Leiden is ook gewoon 80 met dezelfde inrichting, maar ook grote vierbaans snelwegen door Rotterdam is ook 80 km/h.

Het lijkt dus wederom onwil te zijn van de provincie met het Katwijks college aan de zijlijn die roept er niets aan te kunnen doen. 

Met betrekking tot mobiliteit roept GB het college nog eenmaal op om het openbaar vervoer goed te regelen, niet alleen de feestbus, maar een volwaardig OV ook in de nachtelijke uren, voor iedereen. Niet alleen de feestende jeugd, maar ook de hardwerkende gewone burger die op het werk wil komen.

Op het gebied van fietsers is er ook veel aan de hand, goede zaken als een gratis fietsparkeervoorziening in het centrum van Katwijk aan Zee kan natuurlijk op de steun van GemeenteBelangen rekenen.

Maar als we als gemeente inzetten op meer fietsgebruik, een regionaal doorfietsnetwerk, dan blijft het bijzonder dat dit maar tot aan de rotondes in Katwijk gaat. Overal kan je doorfietsen, maar bij de rotondes in Katwijk stopt het. GB is nog steeds van mening dat deze insteek om fietsers door te laten fietsen niet kan zonder voorrang voor de fietsers, ook op de rotondes.

De oproep vorig jaar aan het college om de handen uit de mouwen te steken is daarom nog steeds van toepassing, want er is nog veel te doen.

College schuift verantwoordelijkheid N206 naar de provincie af

De N206 is voor veel inwoners van vooral Katwijk Binnen een doorn in het oog, veel geluidsoverlast, fijnstof en roet is al jaren een grote ergernis. Maar dit college lijkt er geen vat op te hebben, zij schuiven de verantwoordelijkheid af richting de provincie.
Al heel lang probeert de fractie van GemeenteBelangen dit onder de aandacht te brengen maar het lijkt gericht aan dovemansoren.

N206

In 2008 diende GemeenteBelangen een motie in om de snelheid vanaf de Molentuinweg richting Noordwijk omlaag te brengen. Met succes, want in 2010 is daar de snelheid omlaag gebracht van 100 naar 80 km/h.
In 2015 dienden we weer een motie in, die met grote meerderheid werd aangenomen, om het ook de snelheid op de N206 op het stuk bij Rijnsoever naar 80 km/h te brengen.
In 2017 diende GB een initiatiefvoorstel in voor een DoDo variant (Dicht Open Dicht Open), maar de andere partijen in de raad vonden dat een slecht idee, het college reageerde zelfs helemaal niet.
Toen er in 2022 nog steeds geen bord 80 stond heeft GB de motie uit 2015 nogmaals langs de raad gestuurd, maar toen waren de huidige coalitiepartijen tegen, want dit punt stond immers in hun coalitieakkoord.

Recent heeft GB nogmaals vragen gesteld over het uitblijven van opnieuw aanleggen van het versleten geluidsarm asfalt en waar toch het bordje 80 nu blijft.

Geluidsarm asfalt helpt enorm in het reduceren van het weggeluid, maar dit soort asfalt is sneller versleten dan “gewoon” asfalt. Op het stuk langs Rijnsoever is al twee jaar compleet versleten en maakt nu net zo veel herrie, en misschien wel meer dan gewoon asfalt. De provincie geeft aan dat deze laag pas in 2026 wordt vervangen, dat is dus 4 jaar te laat!!
Met de plaatsing van een geluidscherm bij Tranendal wordt er ook geluidsarm asfalt gelegd, maar als dit na verslijten ook niet op tijd wordt vervangen zit de wijk erachter wederom met enorme geluidsoverlast.

Daarnaast staat het bordje 80 er ook nog niet, de provincie laat weten “Hiervoor zou de vormgeving van de weg ingrijpend moeten worden gewijzigd…”

Natuurlijk complete onzin, want de vormgeving van de Tjalmaweg richting Leiden is precies hetzelfde en daar is wel een maximumsnelheid van 80 km/h. Het probleem daar is de handhaving, want er lijkt zich niemand aan te houden…

De wethouder laat aan GB weten dat de provincie verantwoordelijk voor deze weg is en hij daar niet veel aan kan doen.

GB is van mening dat het college zich niet achter de provincie kan blijven verschuilen en zich harder moet opstellen voor een betere leefomgeving rond de N206..

 

Zie ook andere stukken op onze website over de N206:
https://www.gbkatwijk.nl/2-actueel/1156-verminder-overlast-n206
https://www.gbkatwijk.nl/2-actueel/1032-raad-wil-geen-verdieping-n206-bij-duinvallei
https://www.gbkatwijk.nl/2-actueel/1005-gb-de-dodo-de-pioniersbaan-en-de-n206
https://www.gbkatwijk.nl/2-actueel/981-gb-wil-een-dodo-voor-n206
https://www.gbkatwijk.nl/2-actueel/503-gemeentebelangen-motie-snelheids-vermindering-n206
https://www.gbkatwijk.nl/2-actueel/720-verdieping-n206-bij-duinvallei
https://www.gbkatwijk.nl/2-actueel/492-college-weinig-overtuigingskracht-bij-provincie

Meer artikelen...

  1. Wat doen we met het groen?
  2. Parkeerregulering door de strot geduwd
  3. Burgerberaad in Katwijk
  4. Hebben ze hier zo lang over nagedacht?
  5. AB 2023 - Handen uit de mouwen
  6. Altijd maar nee...
  7. Oud & Nieuw feest gaat door!!
  8. Doek valt voor SKA vanwege 1 euro
  9. Wethouder houdt bewust informatie achter
  10. Echt waar? 30 centimeter?
  11. Waar een wil is komt een fietspad
  12. Rolcontainers op parkeerplekken
  13. De heg moet terug in het landschap
  14. Spoeddebat SKA - college moet beter luisteren
  15. Staat niet in het coalitieakkoord
  16. AB 2022 - Meer geld naar groen en verduurzaaming
  17. Verminder overlast N206
  18. Is verkeersveiligheid wel belangrijk?
  19. Geen bebouwing langs het Valkenburgsemeer
  20. De overheid weet het toch beter….
  21. Massale bomenkap langs de Zeeweg
  22. Kwakelwei geen prioriteit voor college.
  23. Bestemmingsplan Valkenhorst niet optimaal
  24. Waar is de verandering?
  25. Kiezen voor veiligheid én groen!
  26. Verdichten OK, maar dan wel duurzaam.
  27. Toch geen verkoop aan de Morgenster
  28. Lagere huur en zelfbewoning
  29. Krijgt Hoornes genoeg informatie?
  30. Top-5 kieslijst GemeenteBelangen
  31. Virtuele koeien & stikstofruimte op papier.
  32. Opsporing verkeersoverlast en ouderenmisbruik
  33. Wat is er nu aan de hand bij SCUM?
  34. Baskets, bomen en doorstroomkorting
  35. AB 2021 : Doorstroming bevorderen door huurkorting
  36. Nooit bouwen op de Kwakelwei
  37. Nieuwe Bestuursvoorzitter GB
  38. GB omarmt RijnParkPlan voor groene Kwakelwei
  39. Brouwerstraat - van vrachtwagenverbod naar randweg
  40. In memoriam Harry van Mierlo
  41. Minder VROEMMMM!!
  42. Huurkorting bij kleiner wonen
  43. Geen voorrang voor reformatorische stichting
  44. Meer afval hergebruiken
  45. Blij met budget voor skatepark
  46. Groen bebouwen om groen te kopen?
  47. Cultuur in alle dorpskernen
  48. Niet bezuinigen op onderwijsondersteuning
  49. AB 2020 : Samen voor elkaar
  50. Betaalbare woningen betaalbaar houden
  51. Veiligheid en doorstroming bij Binnensluis.
  52. Auto’s van de (Wester)baan
  53. Nieuw Valkenburg heeft het (bijna) allemaal
  54. GemeenteBelangen tikt Abraham aan
  55. Verbeteren strand- en zwemveiligheid
  56. Openbaar onderwijs in ’t Duyfrak in de knel
  57. Digitaal in het “nieuwe normaal”
  58. GB kritisch met vertrouwen in situatie DSV
  59. Parkeren maar dan anders
  60. Rijnsburgse honden uit in eigen buurt
  61. Van woorden naar daden met groenbeleidsplan
  62. GB voor positieve stimulans afval scheiden
  63. GB gaat voor historie met toekomst
  64. Eindelijk mogelijk drie extra lokalen Brede School ‘t Duyfrak
  65. Hoe beweegt het Katwijk van morgen?
  66. Katwijk wordt fiets veiliger
  67. Diensttijd doet jongeren tekort
  68. Algemene Beschouwingen 2020: Meer groen, moeten we ook doen
  69. GB stelt vragen - Lange termijn agenda duurt erg lang...
  70. GB stelt vragen - Wél slopen, maar niet bouwen?
  71. Een tijdelijke weg, maar aan welke kant?
  72. Streef naar inclusief onderwijs
  73. GemeenteBelangen kiest voor groene Juliana brug
  74. Hoornes gasvrij: Hoe, wat en waarom?
  75. GemeenteBelangen over de “toekomst van Katwijk”
  76. GB organiseert inspiratieavond
  77. Meer handhavers voor verkeer in de wijken
  78. Kwakelwei voldoende beschermd tegen bebouwing
  79. Praat mee over groen
  80. Mag het op zondag?
  81. Minder betalen voor monumenten
  82. Overlijden Adriaan Heijnen
  83. Gewijzigd wegenbeleidsplan ongewijzigd vastgesteld
  84. GemeenteBelangen op bezoek bij Scum
  85. GB Motie aangenomen: Geef zorgprofessionals een stem
  86. Algemene Beschouwing: Meer aandacht voor natuur, voetgangers en fietsers
  87. Hoe nu verder met de bibliotheek?
  88. Nog geen besluit op 333m ijsbaan in Leiden
  89. Neem handhaving op zondagen mee in toekomstig parkeerbeleid
  90. Een Kennis en Cultuur Centrum in Katwijk aan Zee
  91. GB wil meer woningen in de midden huur segment
  92. Fraude bij recycling van kunstgrasvelden
  93. Kruispunt Hoorneslaan N206 gevaarlijk?
  94. Vuurwerkvrije zones
  95. GB en CDA: nieuw hondenveldje aan Kanaalpad NW
  96. GemeenteBelangen en CDA stellen vragen over parkeren
  97. Coalitie akkoord 2018-2022: Samen voor het Katwijk van morgen
  98. Terrassen, Terrassen en nog eens Terrassen
  99. Verwijs naar vrouwenabdij in Hof van Rijnsburg