De provincie gaat snappen dat de noordelijke randweg Rijnsburg nodig kan worden als de Rijnlandroute vol loopt. Die erkenning is goed nieuws voor Rijnsburg, en vooral voor de Brouwerstraat. Natuurlijk, het gaat nog zeker tien jaar duren. Maar tot deze week vermeldde de provincie de verbinding alleen in regeltjes in de tekst zonder hem te tekenen op de kaarten waarmee ze de uitbreiding van haar wegennet plant.
Vorig jaar doopte de wethouder de randweg ‘Pioniersbaan’. Hij wilde aangeven dat de weg belangrijk is voor de hele Bollenstreek, en niet alleen voor Rijnsburg. Dat lijkt dus iets te hebben geholpen. De afgelopen weken besprak hij met de provincie de uitkomsten van zijn onderzoek naar de wisselwerking tussen de Pioniersbaan en de Rijnlandroute. De provincie begon toen in te zien dat de ‘Pioniersbaan’ nodig kan worden. De gemeente had liever gezien dat de provincie van de Rijnlandroute een stadweg zou maken en beginnen met de pioniersbaan. Maar zo vlug gaat dat natuurlijk niet.
GB ijvert al jaren voor de randweg/pioniersbaan. GB is dus blij dat die weer op de kaart komt te staan.
Meer groen is belangrijk voor het milieu, dat weet iedereen. Maar groen doet nog meer. Stadsgroen en –water verhogen bijvoorbeeld de economische waarde van woningen. De gemeente Den Haag heeft uitgerekend dat het Haagse groen de gemeente ieder jaar 1,3 miljoen euro oplevert. Want door het vele groen in de bebouwde kom zijn de Haagse woningen vier procent meer waard, en brengt de onroerende zaak belasting dus vier procent meer op.
Groen nabij de woning helpt mensen ook hun concentratievermogen herstellen en stress verminderen. Ze zijn daardoor minder ziek, voelen zich gelukkiger en leven langer. Dat blijkt uit allerlei onderzoek.
Groen in de buurt heeft zelfs effekt op een neurobiologische aandoening als ADHD. Uit onderzoek van de Universiteit Wageningen in samenwerking met het Nederlandse Instituut voor Onderzoek van de Gezondheidszorg en ziektekostenverzekeraar Achmea blijkt namelijk dat in arme groene buurten minder kinderen ADHD hebben dan in arme grijze buurten. Dat komt waarschijnlijk doordat kinderen in arme groene buurten meer spelen in een omgeving die groen is.
Hoe pakken deze bevindingen uit voor Katwijk? Slecht, want Katwijk heeft zo weinig groen in de bebouwde kom dat maar drie gemeentes nog minder groen hebben. (De duinen tellen voor dit soort effekten niet mee.) En dan te weten dat Katwijk de laatste twee jaar weer 15 hectare groen is kwijt geraakt. Hoogste tijd dus voor een krachtiger gemeentelijk groenbeleid. GB werkt er aan want groene schoolpleinen en Operatie Steenbreek zijn niet genoeg
Op 28 september besprak de raad het verzoek van GemeenteBelangen om haar ‘dodo’ voorstel verkeerskundig en financieel te laten onderzoeken. Het gaat om de aanleg van een verdieping van de N206 in een tunnelbak met verschillende overkappingen en een transferium voor het nieuwe busnet. GB had dat verzoek in maart ingediend.
‘Dodo’ wil zeggen ‘dicht open dicht open’. De verdieping vermindert de overlast voor Katwijk Binnen maar kost minder dan een dichte tunnel. Het plaatsen van het transferium bovenop de dodo vermindert de schade die de aanpassingen voor het nieuwe busnet zouden doen aan de bomen, fietspaden en wegen in het dorp.
Maar alle andere partijen wezen het onderzoeksverzoek af omdat ze de integrale bereikbaarheid plannen van de wethouder wilden afwachten. Wel zagen sommige partijen waardevolle elementen in het voorstel.
Wethouder vd Bent is zelf in juni begonnen met een eigen onderzoek of het verkeer op de N206 van en naar de A44 via de Pioniersbaan zou kunnen rijden. Dat is de verbinding die ooit ‘noordelijke randweg Rijnsburg’ heette. Dan zou de Rijnlandroute/N206 namelijk een stadsweg kunnen worden. Dat levert minder overlast op voor Katwijk Binnen en flinke besparingen voor de provincie op de aanleg van de Rijnlandroute. Daarmee zou zij de aanleg van de Pioniersbaan kunnen financieren.
Dit plan is prima, en was vooral in 2010-2014 goed uitvoerbaar. Het is wellicht ook nu nog mogelijk maar wel met veel meer onzekerheden. In het ongunstigste geval gaat de Pioniersbaan uiteindelijk niet door en krijgt de N206/Rijnlandroute geen verdiepte ligging en geen dubbele banen.
Er zijn ook andere uitkomsten denkbaar die minder ernstig, maar ook ongunstig zijn. Dan is het wel nuttig een plan B te hebben zoals het initiatiefvoorstel van GB voor een dodo met een transferium voor het openbaar vervoer.
Maar voorlopig komt er dus geen onderzoek. Daarom zal GB haar plan weer agenderen bij de bespreking van het bereikbaarheids voorstel van de wethouder. Dan kan de raad een eigen inbreng hebben en krijgt zij wat te kiezen.
Betreft: vragen ex artikel 41 RvO Subsidie en huisvesting Turkse Vereniging
Geacht college,
Al enkele jaren is er communicatie en discussie over de subsidie aan de Turks Islamitische Culturele Vereniging Katwijk (hierna: Turkse vereniging) over de vaststelling en de hoogte van de subsidie. Naar de mening van het college zou een subsidie aan de vereniging in een bredere context bekeken moeten worden dan de inburgering uit het welzijnsprogramma. Ook geeft het college in zijn brief d.d. 24-06-2015 aan dat het beleid ten aanzien van subsidie en huisvesten van verenigingen drastisch zal veranderen. Dit betekent dat er verwacht wordt van verenigingen om meer zelf te regelen, o.a. door meer inkomsten te genereren.
De Turkse vereniging is nu gehuisvest in de Coligny. De vereniging heeft meerdere malen aangegeven bij de gemeente dat deze ruimte niet past bij haar activiteiten . Voor de meeste evenementen moet zij uitwijken naar andere ruimtes. De vereniging is ook van mening dat zij meer inkomsten kan genereren en wil ook daarom graag naar een andere ruimte verhuizen. Want om meer contributie en bijdragen te kunnen vragen van haar leden, moet zij kunnen aantonen dat er ook daadwerkelijk activiteiten plaats zullen vinden en dat vereist een passend gebouw. Al 2 jaar is er aangegeven dat de subsidie zou stoppen en na een bezwaar vanuit de Turkse vereniging is er respectievelijk een jaar en vervolgens een half jaar subsidie verstrekt. Door zeer late reactie vanuit de gemeente is er besloten om het laatste half jaar ook maar subsidie te verstrekken en te stoppen met ingang van 1-1-2018.
Eerdere beloftes voor de Oeverpolder zijn van de baan geschoven. Daardoor heeft de Turkse vereniging noodgedwongen in de Coligny "gevangen" gezeten. De gemeente heeft ook aangegeven mee te zullen denken over een ruimte die geschikt zou zijn, niet de hele week gehuurd en gebruikt hoefde te worden en waarvan de Turkse vereniging zelf de huur zou kunnen ophoesten. Echter, de gemeente heeft niets meer van zich laten horen.
De communicatie richting de vereniging is moeizaam verlopen, waardoor de vereniging zich benadeeld voelt en aan haar lot overgelaten.
1. Is het college voornemens om de situatie van de vereniging opnieuw onder de loep te nemen aangezien de subsidie eind dit jaar zal eindigen?
2. Is het college ook voornemens om een beter passende huisvesting te vinden voor de vereniging, zodat zij haar activiteiten kan voorzetten en meer inkomsten zal genereren? De vereniging zou graag een gedeelte van De Schelp huren op de dagen dat het gebouw niet gebruikt wordt. Bijvoorbeeld de zaterdag en zondag middag/avond/gehele dag. Deze ruimte wordt dan meer benut, ligt bovendien centraal en van de activiteiten daar heeft niemand last, in tegenstelling tot de Coligny
Met vriendelijke groet, namens de fractie van GemeenteBelangen,