Donderdag 30 mei moest het besluit worden genomen over de uitwerking van fase 2 van het Zeehospitiumterrein. In de oordeelsvormende ronde twee weken eerder waren de ultieme verschillen tussen VVD, CU en CDA aan de ene kant en GB, SGP, PvdA en Lijst van Ginkel aan de andere kant zo groot gelijk een Gazastrook.
Enige vorm van toenadering in de onderbouwing was hier niet te proeven en dat werd ook in de besluitvormende ronde duidelijk zichtbaar en hoorbaar.
Geen amendement maar toch luid protest Het was helaas niet gelukt om met de andere gelijkgestemde partijen tot een amendement te komen. Maar dat weerhield de woordvoerder van GB, Hans Vingerling, er niet van om nogmaals duidelijk weer te geven wat voor GemeenteBelangen belangrijk was om niet te gaan tornen aan de eerder gemaakte afspraken van het masterplan 2004.
Belangrijk is het dat eenieder bij deze vrijbrief voor de directie van ‘Het Raamwerk’ voor de herinrichting van fase 2 moet beseffen dat waarden als de integratie van de bewoners in ‘de gewone maatschappij’ en de natuur in de nieuwe planvorming niet meer of in vel mindere mate zijn terug te vinden. En dat was toch één van de peilers voor het vroeger moeizaam gerealiseerde masterplan? Garanties op de snellere verkoop van de woonruimte met deze nieuwe invulling zijn er niet … afwachten maar? We zullen het kritisch blijven volgen. Maar het is te simpel om deze veranderingen op te hangen aan de klassieker van de popzanger Bob Dylan: ‘Times they are a changing’.
Kinderopvang fors duurder Na jaren van intensiveringen in de kinderopvang volgen nu jaren van bezuinigingen door de rijksoverheid om de kinderopvang budgettair houdbaar te houden. Gevolg: het gebruik neemt daarvan landelijk gezien af, zowel in aantallen kinderen als in uren kinderopvang. Ouders gaan op zoek naar alternatieven voor de fors duurder geworden kinderopvang. Eén alternatief voor kinderopvang is peuterspeelzaalwerk. Voor GemeenteBelangen voldoende reden om aandacht voor dit onderwerp te vragen in de vorm van een aantal vragen aan het college.
Alternatief peuterspeelzaalwerk? Een nadeel voor ouders kan zijn dat kinderen slechts enkele dagdelen per week terecht kunnen bij peuterspeelzalen. De vraag is of in Katwijk een verschuiving gaande is van kinderopvang naar peuterspeelzaalwerk. Dat valt af te leiden of sprake is van wachtlijsten bij peuterspeelzalen. Tegelijkertijd staat ook deze vorm van opvang onder druk. Zo loopt landelijk gezien de deelname van het aantal dagdelen terug. Ook hier is de vraag of daarvan in Katwijk sprake is. Als daarvan sprake is, is de vervolgvraag of het peuterspeelzaalwerk nog wel laagdrempelig en toegankelijk is? Een 2e dagdeel betekent immers langer in een educatieve en stimulerende omgeving, leren samen spelen, meer kansen om te signaleren, etc.
Financiële situatie Omdat te verwachten is dat peuterspeelzalen onder druk staan is het voorts van belang inzicht te hebben in financiële situatie bij de peuterspeelzalen in de gemeente Katwijk.
Nota koers op peuterspeelzaalwerk In de nota Koers op peuterspeelzaalwerk van september 2006 zijn voor de periode 2006-2010 doelstellingen voor het peuterspeelzaalwerk in Katwijk geformuleerd. Een selectie van deze doelstellingen: • het peuterspeelzaalwerk bereikt minimaal 80% in de leeftijd van 2 tot 4 jaar, voor zover zij niet een kinderdagverblijf bezoeken; • het grootste deel van de kinderen bezoekt de peuterspeelzaal minimaal twee maal per week; •de wachtlijst mag maximaal 3 maanden zijn; • de (inkomensafhankelijke) ouderbijdrage is zodanig dat er geen financiële drempel wordt opgeworpen voor ouders om hun kind een peuterspeelzaal te laten bezoeken. De vraag is of deze doelstelling in (nog) 2013 worden gehaald? En daarmee samenhangend de vraag: wat de huidige doelstellingen van het college zijn op het terrein van het peuterspeelzaalwerk. De nota Koers op peuterspeelzaalwerk maakt namelijk een gedateerde indruk.
Kortom, wat vindt het college van de huidige stand van zaken van het peuterspeelzaalwerk in Katwijk?
De maand april heeft een meerderheid van de gemeenteraad (fracties van CDA, VVD en GemeenteBelangen) alle wijken bezocht om het met de inwoners te hebben over het takenpakket van de gemeente. De discussie ging over drie thema’s:
1. Sport & recreatie 2. Onderhoud openbare ruimte & groen 3. Culturele vorming en onderwijs
Een van de brandende vragen op deze avonden was, wat gaat de gemeenteraad met deze discussie doen?
Alle opmerkingen van de avonden zijn gebundeld samen met alle reactie van de website. De meest voorkomende items zijn:
Wederzijds vertrouwen
De gemeente wil graag weten welke taken burgers graag zelf zouden willen doen, maar er moet dan wel een wederzijds vertrouwen zijn. De ruimte is er voor een terugtrekkende gemeente, maar deze moet wel durven de verantwoordelijkheid uit handen te geven, maar de burgers moeten dan wel zelf voldoende inititiaven blijven nemen.
Openbaar groen
Op het gebied van het openbaar groen was er op alle avonden bijzonder veel intitatieven om zelf deze te onderhouden, maar ook hier is vertrouwen nodig van de gemeente naar de burgers. Maar het belangrijkste is het faciliteren van de mogelijkheid om dit zelf te kunnen onderhouden.
Kwaliteit van dienstverlening
Naast specifieke taken, kwam vooral de kwaliteit van de dienstverlening aan bod. De gemeente Katwijk wil graag de beste zijn in dienstverlening, maar op de verschillende avonden was er wel wat onvrede over niet beantwoorde brieven en de rol van de wijkregisseur. Hier kan de gemeente nog veel winst uit halen.
Mondige burgers
Was behoorlijk duidelijk dat de burger in Katwijk mondig is, dat wil niet zeggen dat ze altijd hun zin moeten krijgen, maar ze willen wel graag weten waarom iets niet kan of gedaan kan worden.
Subsidies voetbalclubs
Kwam ook op elke avond naar voren, dat voetbalclubs die hun eerste team salaris geven, ook nog subsidie krijgen van de gemeente. Dit is een verkapte subidie in het feit dat ze maar een fractie van de eigenlijk huur van de velden betalen. Andere sportclubs, een goed voorbeeld zijn de tennisverenigingen, zijn helemaal self-supporting.
Gemeente zorgt voor de basis, verdieping is voor eigen rekening
Naar aanleiding van de subsidie van voetbalclub, kwam dit onderwerp ook meerdere male aan bod, maar werd verder doorgetrokken naar ander clubs en bijvoorbeeld de muziekschool. De gemeente verzorgd de basis, maar als men verder wil verdiepen moet hiervoor ook (meer) betaald worden. Wel was duidelijk, dat iedereen gebruikt moest kunnen maken van sport, muziek en bieb, ook de minima. (sport pas)
Wat gaat er nu met deze uitkomsten gebeuren?
Het eindrapport wordt in de volgende gemeenteraad van 13 juni besproken.
De uitkomsten kunnen dan gebruikt worden om eventueel de bezuinigingen die het college in de kadernota kracht bij te zetten of om met alternatieve te komen.
Maar er zijn ook zeker dingen die de kadernota niet raken en besproken moeten worden, wat de gemeenteraad hier mee gaat doen.
Bij deze willen wij alle burgers op de avonden en die reacties hebben geplaatst op de website bedanken voor hun meedenken en prima ideeen. Als het aan GemeenteBelangen ligt (en die reacties hebben we ook van de burgers op de avonden gehoord) is dit zeker voor herhaling vatbaar.
Wordt nog vervolgd met de uitkomst van de bespreking in de gemeenteraad...
Donderdag 30 mei wordt er van 19.45 – 21.15 uur in een oordeelsvormende vergadering van de Katwijkse gemeenteraad door vertegenwoordigers van alle fracties met elkaar gedebatteerd over het Masterplan Locatie Valkenburg. Ambities en uitgangspunten worden benoemd waarbij twee items zeker aan bod komen te weten de optie van het zakenvliegveld en de aanleg van een woonwijk met een geplande vijfduizend woningen. Over deze locatie Valkenburg is er de afgelopen jaren al heel veel gesproken, onderzoek gedaan naar diverse mogelijkheden, werden plannen en tijdslijnen aangepast door ontwikkelingen met betrekking tot het ‘eerst bewegen en dan bouwen’ – motto en de recessie welke zijn duidelijke sporen op dit onderwerp nog steeds achterlaat.
Is de geest uit de luchtvaartfles? Wie herinnert zich niet het machtig mooie rode lint wat ooit werd geformeerd als laatste protestactie om het Marine Vliegkamp Valkenburg open te houden? Schouder aan schouder werd er fietsend geprotesteerd wat uiteindelijk tot niets heeft geleid. En vanaf dat moment barstte er rap de discussie los over de aanleg van een woonwijk en de inrichting van het machtig mooie groene gebied waar je heerlijk kan recreëren. Maar het laatste half jaar komen er ook geluiden om de luchtvaart ter plekke te behouden en dan bedoelt GB niet het zweefvliegen. De lobby voor een zakenvliegveld is gestart en krijgt onder andere volgelingen om zo de groene long van het huidige terrein te kunnen behouden. Maar is het een realistische optie waar we sinds de sluiting van het M.V.K.V. vergeten zijn om naar te kijken of is het meer iets van de sprookjes van 1001 nacht?
Hoe kijken deskundigen tegen deze plannen aan? Verantwoordelijken van ‘Airport Rotterdam – The Hague’ en het zakenvliegveld op deze luchthaven gevestigd geven duidelijk aan dat er zeker geen sprake is van een capaciteitsprobleem. Dit argument wordt hier wel gebruikt om een zakenvliegveld op Valkenburg te vestigen, maar het gaat juist ten koste van Rotterdam. De exploitatie van een zakenvliegveld zal moeilijk zijn, de inkomsten zullen onvoldoende zijn om de kosten van de inrichting te kunnen dragen. Voorbeelden in deze zijn de financiële problemen bij Maastricht Aachen Airport en de problemen in de aanbesteding van het voormalige militair vliegveld Twente. Een praktisch bezwaar is dat Valkenburg zich onder de aanvliegroutes van en naar Schiphol bevindt. Het noodzakelijke gebruik van het luchtruim voor (grote) zakenvliegtuigen van en naar Valkenburg conflicteert dan mogelijk met het vliegverkeer van en naar Schiphol. Moet je met deze wetenschap, en het is maar een beknopte opsomming, mogelijk nooit te nemen praktische-, financiële- en politieke hobbels wel willen bestijgen?
‘Er was eens een idee voor een zakenvliegveld dat …’ GB ziet bij de politieke hobbels ook zeker de provincie. Deze is het bevoegd gezag voor het aanwijzen van luchthavens en heeft Valkenburg laten vallen in hun beleidsvisie. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat is verantwoordelijk voor het luchtruim en de luchtverkeersleiding en dient dus ook in te stemmen met deze ontwikkeling. De kans dat beide partijen positief zullen reageren op een dergelijk initiatief beoordeelt GB op voorhand als minimaal. Vanuit Den Haag is Valkenburg natuurlijk prima bereikbaar, hetzelfde geldt voor de Amsterdamse regio. Dus dit politieke sprookje zal zeker niet eindigen met de woorden: ‘En ze vlogen nog lang en gelukkig’.