Virtuele koeien & stikstofruimte op papier.
Hoe staat het met de woningbouw op Valkenhorst? Afgelopen donderdag hield de gemeenteraad daarover weer een sessie. Een belangrijk onderwerp is de stikstofruimte. Want zonder deze “ruimte” is er geen woningbouw mogelijk.
Naast dat deze regelgeving bijna elke dag wijzigt, is het ook een papieren tijger. Want wat is de stikstofwinst als een boerenbedrijf volgens de vergunning 100 koeien mocht laten grazen maar nooit meer dan 4 koeien in de wei had staan? Op papier verminder je de stikstofuitstoot dan met 96 koeien. Maar in werkelijkheid ga je meer stikstof uitstoten door de bouw van de woningen.
GemeenteBelangen waarschuwde de wethouder meerdere malen voor de juridische onhoudbaarheid van deze ‘oplossing’. Er ligt namelijk best wat jurisprudentie over virtuele koeien elders in Nederland die de rechter niet toestond. Een rechterlijke afwijzing zou vele jaren vertraging opleveren. De gemeente moet trouwens nu al investeren in de Mient Kooltuin door veel bomen te planten als emissiebuffer en door de N441 af te waarderen tot 30 km weg zodat het verkeer minder stikstof uitstoot.

Een ander zorgpunt is de “optimalisatie” van het kruispunt N206 met de Molentuinweg. De gemeente onderzoekt ‘oplossingen’ als het afsluiten van de Tulpstraat en Wassenaarseweg. Ze wil zo de doorstroming op de N206 garanderen. Maar die afsluiting lost de problemen op de Molentuinweg niet op. Dat is voor GB een gemiste kans. Laten we tegelijk denken aan het doorgaande verkeer én aan de problemen van onze eigen inwoners. GB heeft al vaker aangegeven dat een ongelijkvloerse kruising waarschijnlijk de beste oplossing is.
De grote grijze muur kwam ook ter sprake. De Valkenburgers zijn immers niet blij met de hogere bebouwing langs de N206 met “dove” gevels tegen geluidsoverlast. Is dat het uitzicht dat hen is beloofd? Nee. GemeenteBelangen heeft de wethouder gevraagd een gedetailleerde impressie te maken van het geplande uitzicht zoals gezien vanuit het oude dorp Valkenburg. Ook mag voor GB geen groen “sneuvelen” ten behoeve van de bouw van de extra 600 woningen.
De geluidsoverlast op de gevels in het nieuwe dorp is ook een doorn in het oog van GB. Hoe kan in een wijk de geluidsnormen op een aantal plekken flink wordt overschreden als de auto daar geweerd wordt?
Natuurlijk zien het stedenbouwkundig raamwerk en bestemmingsplan er gelikt uit, Maar GemeenteBelangen kan er niet mee instemmen als onze randvoorwaarden niet naar tevredenheid worden ingevuld.
Het college schaft binnenkort een apparaat aan waarmee agenten de geluidsoverlast van voertuigen kunnen meten en vaststellen. Het heeft de duidelijke naam ‘Noise Patrol’, geluidspatrouille. Agenten kunnen daarmee chauffeurs en motorrijders bekeuren als die teveel herrie maken. Dat deelde de burgemeester mee in het halfjaarlijkse gesprek van de gemeenteraad met de politiecommandant donderdagavond 25 november.
SCUM wacht al heel lang op een verbouwing: om vele redenen is het iedere keer niet doorgegaan en elke keer bleef het bestuur braaf wachten op het juiste moment. De ambitie is echt geen hele grote verbouwing meer, maar wel een praktische. Het bestuur nam ons mee naar de verschillende ruimtes waar spullen liggen opgeslagen, zelfs op het invalide toilet. Deze spullen worden met enige regelmaat verplaatst om ruimte te maken om activiteiten mogelijk te maken. Er is een behoefte aan een echt grotere bergruimte waar deze spullen opgeslagen kunnen worden en vooral ook kunnen blijven liggen als ze niet gebruikt worden. Een andere behoefte is een scheiding van de grote zaal door een verplaatsbare wand en de isolatie/aanpassing van de keuken.
Op donderdag 4 november stond de algemene beschouwing op de agenda van de gemeenteraad. Een vergadering waar partijen altijd de ruimte hebben om veel voorstellen en wijzigingen in te dienen. Lang niet alle voorstellen vinden uiteindelijk een meerderheid, maar GemeenteBelangen is blij met een aantal successen uit deze vergadering.