Actueel

Actueel

Amy Guijt

Verbeteren strand- en zwemveiligheid

  • Geschreven door Amy Guijt

Animatiebord muiEen verkoelende duik in de Noordzee bracht vorige week menig zwemmer in de problemen. De reddingsbrigade had het druk, waarschuwingsvlaggen wapperde & boeien moesten ons waarschuwen voor muien. Er kwam zelfs een NL alert aan te pas om zwemmers uit de zee te houden. Desondanks lijkt dit niet voldoende om noodsituaties te voorkomen. GemeenteBelangen vroeg burgemeester en wethouders daarom hoe wij de strand- en zwemveiligheid in Katwijk kunnen vergroten. De reddingsbrigade draait op vrijwilligers. Met de beschikbare middelen en mensen doen zij wat ze kunnen, iets waar wij als gemeente alleen maar dankbaar voor kunnen zijn. GemeenteBelangen vindt echter dat de strand- en zwemveiligheid ook een taak is van de gemeente. Zo vroeg de fractie of het college bereidt is om (betaalde) lifeguards in te zetten in afgebakende gebieden van de zee, zoals op de waddeneilanden gebeurd. Een terugkeer van de ouderwetse strandwacht op zijn hoge stoel. Ook verschillende pleiten momenteel voor speciale zwemzones in zee waar op zomerse dagen continu lifequards aanwezig zijn.

GemeenteBelangen vraagt daarnaast aandacht voor de communicatie over waarschuwingssignalen. Veel mensen lijken niet te weten waar de vlaggen, boeien of andere waarschuwingssignalen voor dienen. Regelmatig zie je kinderen dobberen op een luchtbed naast een boei die een mui markeert, toeristen de zee in plonzen bij een rode vlag of een potje voetbal op de zandbak ondanks sterke stroming. Vooral op warme dagen zoals afgelopen week lijkt dit het geval. Mensen van buitenaf bezoeken onze kustplaats waarbij vooral aandacht uitgaat naar een goed plekje, koud drankje & verkoelende duik. Voor dagjesmensen lijkt de communicatie rondom de gevaren van de zee nog te beperkt. Zo bestaan er prachtige animatieborden met uitleg over muien en wat te doen als je er in terecht komt. GemeenteBelangen heeft het college gevraagd of het een idee is deze te plaatsen bij de strandafgangen.

Tevens baart de veiligheid op strand ons momenteel zorgen. De fractie sprak met verschillende strandexploitanten die diverse problemen aankaarten. Zo is er veel overlast van groepen jongeren, stapelen de bergen afval zich op en hebben zij regelmatig materiële schade na een zomerse nacht. Ook zijn er tijdens de afgelopen hitte golf meerdere ochtenden wildslapers ontdekt. De inzet van handhaving en strandpolitie lijkt niet voldoende. GemeenteBelangen gaat graag eens het gesprek aan met de gemeenteraad om te kijken waar we volgende zomer als gemeente beter op kunnen inzetten. Onze fractie gaat voor een strand- en zwemveilig Katwijk.

Paulina Smit

Openbaar onderwijs in ’t Duyfrak in de knel

  • Geschreven door Paulina Smit

dubbelburg valkenburgSinds de opening van de brede school in 2015 in de nieuwe wijk ’t Duyfrak te Valkenburg, groeit de openbare
school De Dubbelburg veel sneller dan voorzien. Het gevolg is dat steeds meer groepen naar de hoofdlocatie aan de Valkenhorst moesten verhuizen. Dat begon met groep 8. Daarna volgden groep 7 en 6 en nu moet het komende schooljaar ook de helft van groep 5 daarheen. Bijna de helft van de kinderen uit ’t Duyfrak kan dit schooljaar niet meer in de eigen wijk naar het openbaar onderwijs. Al deze kinderen moeten zich nu door het, drukke en fietsonveilig beschouwde dorp, wringen. Ouders met meerdere kinderen die naar twee locaties moeten,komen hierdoor in een spagaat. 

De Dubbelburg heeft 13 lokalen nodig en volgens de prognose volgend jaar 14 lokalen, zij krijgt er maar 12. In de brede school in ’t Duyfrak is ook basisschool De Burcht gehuisvest. De Burcht heeft voor aankomend schooljaar 17 lokalen nodig en zij krijgt er op hoofd- en dislocatie samen 19. Waarvan ze er 1 verhuurt aan de peuterspeelzaal. Een uitwissel van lokalen tussen beide scholen zou het probleem kunnen oplossen. In de praktijk blijkt dit niet te gebeuren. De gemeente maakte een verkeerde inschatting van de groei van het openbare onderwijs en gebruikte een onjuist rekensommetje om de lokalen te verdelen. De Burcht heeft 7 m2 BVO per leerling en De Dubbelburg maar 5 m2. De leerlingen en ouders lijken nu de dupe te worden van deze inschattingsfout. Met als resultaat dat, na een gevulde hoofd- en dislocatie, De Dubbelburg een lokaal in de leegstaande Otto Baronschool als aangeboden oplossing krijgt voor het ruimtegebrek. De gemeente verdeelt De Dubbelburg over drie locaties terwijl De Dubbelburg recht heeft op een 13lokaal op de locatie ‘t Duyfrak.

Het zou zomaar kunnen dat ouders straks langs drie locaties moeten voor openbaar onderwijs. Onwenselijk, vindt GemeenteBelangen. GB zet zich in voor inclusief onderwijs waarbij alle kinderen naar een basisschool van hun eigen keuze kunnen. Daarbij hoort ook een divers onderwijsaanbod en goede onderwijshuisvesting. Daarvoor is de gemeente verantwoordelijk. Na eerder vragen te hebben gesteld over dehuisvestingsproblemen van De Dubbelburg, zal de fractie van GB zich nu verder beraden om tot een betere oplossing te komen voor de ouders en leerlingen van De Dubbelburg. 

Amy Guijt

Digitaal in het “nieuwe normaal”

  • Geschreven door Amy Guijt

digitaal.onderwijs

De afgelopen maanden bleek hoe groot de innovatiekracht van het onderwijs, de zorg en andere sectoren eigenlijk is. In recordtempo werd er een digitalisering gerealiseerd, waardoor alles op afstand door kon gaan. Natuurlijk met de nodige mitsen en maren, maar het moest dus het kon.

Nu langzaam de corona maatregelen worden versoepeld gaan we in het onderwijs, de zorg en op kantoor weer langzaam terug naar het “oude normaal". De winst die is geboekt omtrent de realisatie van online afstandsonderwijs, e-health consulten en digitaal vergaderen wordt los gelaten. Maar zijn dit nu niet juist de dingen die we zouden moeten implementeren in ons “nieuwe normaal"?


Voor kinderen en jongeren die door een functiebeperking vaak lessen missen en regelmatig thuis zitten was het een prachtige stap, het digitaal afstandsonderwijs. Voor deze groep leerlingen biedt digitaal onderwijs juist kansen en uitkomst. Thuis studeren werd vooralsnog vaak als lastig of onmogelijk bestempeld. Sommige scholen beschikken over de KlasseContact van KPN, maar dit is vaak maar voor een enkele leerling beschikbaar. De gemiddelde onderwijsinstelling heeft echter vaak tientallen leerlingen met een functiebeperking, waarvan een deel regelmatig verzuimt door bijvoorbeeld ziekenhuis bezoeken, chronische vermoeidheid of concentratie problemen. GemeenteBelangen vindt het tijd om lering te trekken uit de opgedane ervaring tijdens deze crisis en de kansen op de lange termijn te benutten.


GemeenteBelangen vroeg daarom aan de burgemeester en wethouders op welke manier we deze vorm van digitaal onderwijs kunnen borgen voor onze leerlingen met een beperking. Hoe hebben de scholen dit ervaren, waar liggen de mogelijkheden? En is het college van B&W het met GemeenteBelangen eens dat het implementeren van afstandsonderwijs in het reguliere onderwijssysteem kan leiden tot een inclusiever onderwijssysteem in onze gemeente? Waarbij leerlingen met én zonder beperking altijd onderwijs kunnen volgen bij een school in de buurt en waar de school zich aan past aan de manier van leren van het kind, en niet andersom.


Daarnaast vroeg GemeenteBelangen tijdens het corona-debat aandacht voor e-health consulten in de jeugdzorg. Veel jongeren gaven aan dit als prettig te ervaren tijdens de coronacrisis. Tevens kan het borgen van dit soort consulten schelen in de steeds hoger oplopende kosten binnen de jeugdhulp. Goede zorg staat voorop, maar gewaardeerde zorg, effectiviteit en ontwikkelen in aanbod is minstens zo belangrijk. Stilstaan is achteruitgaan. GemeenteBelangen hoopt op positieve antwoorden van B&W en dat zij samen met ons deze opgedane ervaringen willen blijven benutten!