Verkeer
Katwijk is in 2030 goed ontsloten voor verschillende vervoermiddelen, waarin de auto de meest ondergeschikte is. De aandacht gaat vooral naar fiets, openbaar vervoer en voetgangers..
Liever veilige rotondes, dan doorstromende kruispunten. Liever een vrachtwagenverbod, dan doorgaande weg door een woonwijk. Liever shared space, dan bevorderen doorstroom. Veilige oversteken, maar ook handhaven op die veiligheid. Liever de fiets of lopen dan de auto. Voorbeelden zijn: vrachtwagenverbod in de Brouwerstraat en shared space op het middenstuk van de Boulevard.
1. Goed en betrouwbaar openbaar vervoer.
2. Goede inpassing van de N206 via het DODO-concept.
3. Verbetering van de fietsverbindingen binnen de gemeente.
4. Fietssnelwegen van en naar de gemeente.
5. Uitvoeren van het Fietsplan 2011.
6. Het stimuleren van het gebruik van de fiets.
7. Benoeming van een fietscoördinator.
8. Een autovrij centrum en betaalbare parkeervoorzieningen voor centrumbewoners in Katwijk aan Zee.
9. Deels autovrije boulevard.
10. Een vrachtwagenverbod in de Brouwerstraat.
11. Realisatie van de Pioniersbaan (= nieuwe naam voor de randweg Rijnsburg).
12. Betaald parkeren ook op zondag doorvoeren.
meer artikelen over standpunt 'veiligheid'
Veiligheid en doorstroming bij Binnensluis.
De gemeenteraad stemde recent over de motie om de binnensluis te openen voor tweerichtingsverkeer. Een vijftal partijen diende deze motie tegen willens en wetens in. GemeenteBelangen begrijpt dat de huidige verkeersmaatregelen voor inwoners, ondernemers en bezorgers nadelige gevolgen kunnen hebben en dat dit de nodige irritaties oproept. Maar het zomaar opheffen hiervan heeft rigoureuze gevolgen. Hulpdiensten, verkeersexperts en het college riepen de gemeenteraad op om niet in te stemmen met de motie. Als gemeenteraad kun je het oordeel van het…
Hoe beweegt het Katwijk van morgen?
Met het besluit van de KAM (Katwijkse Agenda Mobiliteit) heeft Katwijk haar visie bepaald hoe zij de komende jaren met mobiliteit omgaat. GemeenteBelangen is zeer tevreden met dit belangrijke visie document dat unaniem door de raad werd vastgesteld. De insteek van deze visie is precies zoals GB dit in haar verkiezingsprogramma formuleerde: “Katwijk is in 2030 goed ontsloten voor verschillende vervoermiddelen, waarin de auto de meest ondergeschikte is. De aandacht gaat vooral naar fiets, openbaar vervoer en voetgangers.” De KAM komt…
Katwijk wordt fiets veiliger
Recent stelde de gemeenteraad een plan vast om het verkeer veiliger te maken. Het bleek dat in Katwijk veel meer gefietst wordt dan in andere gemeenten. En dat er mede daardoor meer ongelukken gebeuren met fietsers en bromfietsers dan in andere gemeenten. Het is goed voor het milieu en onze gezondheid als we veel fietsen en wandelen. Daarom zijn voor GemeenteBelangen de fietser en voetganger belangrijker dan de auto en vragen wij extra aandacht voor hun veiligheid. Wat gaat de gemeente doen?…
Meer handhavers voor verkeer in de wijken
Een grote ergernis in onze wijken is de verkeersoverlast. Dat is een verzamelnaam voor parkeeroverlast, hardrijders en overmatig verkeersgeluid van hard optrekken en veranderde of kapotte knalpijpen. In dertig kilometer zones rijden veel chauffeurs te hard. Zij weten dat de politie daar bijna nooit controleert. Hun hoge snelheid zorgt voor overlast en gevaarlijke situaties doordat kinderen, fietsers of ouderen er niet op bedacht zijn. GemeenteBelangen pleitte daarom 28 maart in de raad voor het aanstellen van BOA’s. Dat zijn buitengewone opsporingsambtenaren…
Gewijzigd wegenbeleidsplan ongewijzigd vastgesteld
Na uren vergaderen, meerdere lange schorsingen en tekstuele aanpassingen aan een amendement werd dan toch eindelijk het nieuwe wegenbeleidsplan voor de komende jaren vastgesteld. Heeft dit toneelstuk democratie het voorstel wel echt gewijzigd? Waar gaat het eigenlijk over? Het nieuwe wegenbeleidsplan is een meerjaren beleid voor het onderhoud van wegen, fietspaden, voetpaden en andere verhardingen. Het plan maakt duidelijk dat het vorige beleid niet voldoende financiële middelen opzij zette voor het behoud van het kwaliteitsniveau. Simpel gezegd; als we er nu geen…
Kruispunt Hoorneslaan N206 gevaarlijk?
Afgelopen week hebben de lokale media en zelfs het RTL nieuws er wederom aandacht aan besteed, de kruising bij de hoorneslaan/n206. Onder vele inwoners, omwonende en scholieren van de Pieter Groen staat de kruising bekend als gevaarlijk. Onterecht, zegt het college nog in 2016. Jaarlijks worden er maar enkele aanrijdingen met lichamelijk letsel of materiële schade geregistreerd. Zo werd er tussen september 2017 - september 2018 maar een drietal meldingen van ongevallen geregistreerd op dit kruispunt. Toch wordt dit kruispunt nog…
Seniorenwoningen naar ieders wens
Heb je ook zo genoten van Het geheime dagboek van Hendrik Groen? Maar als oudere sloeg ongetwijfeld ook de angst je om het hart over je eigen toekomst. Uit gesprekken met senioren door GemeenteBelangen is gebleken dat veel Katwijkse ouderen graag willen verhuizen naar een andere woning met minder kamers, gelijkvloers en gemakkelijk in onderhoud. Voorzieningen in de buurt zijn belangrijk, zoals winkels, openbaar vervoer en huisarts. Wie later zorg nodig heeft, wil zelf kiezen wie dat gaat geven en…
Gaat de herinrichting van de Turfmarkt en de Rijnstraat nog door?
De herinrichting van de Rijnstraat en de Turfmarkt laat nog steeds op zich wachten. Op 23 oktober 2017 werd er een eerste informatieavond georganiseerd, waarbij inwoners veel ideeën hebben aangeleverd. Inmiddels zijn we al in de tweede maand van 2018 en er is nog niet eens een datum gepland voor een tweede informatieve avond. Door de trage procedure zijn de fracties van GemeenteBelangen en het CDA regelmatig benaderd door bewoners met vragen wat de stand van zaken is. Dit was de…
Verslag aan de kiezer over 2017
GB veel bereikt in 2017 Elk jaar geeft GemeenteBelangen een verantwoording aan de kiezers over hun activiteiten van het afgelopen jaar. GB kijkt terug op een heel productief 2017.
GB, de dodo, de Pioniersbaan en de N206
Op 28 september besprak de raad het verzoek van GemeenteBelangen om haar ‘dodo’ voorstel verkeerskundig en financieel te laten onderzoeken. Het gaat om de aanleg van een verdieping van de N206 in een tunnelbak met verschillende overkappingen en een transferium voor het nieuwe busnet. GB had dat verzoek in maart ingediend. ‘Dodo’ wil zeggen ‘dicht open dicht open’. De verdieping vermindert de overlast voor Katwijk Binnen maar kost minder dan een dichte tunnel. Het plaatsen van het transferium bovenop de dodo…
Het zandweggetje door Kattuk Binnen
Ingeklemd tussen Noordwijk en Wassenaar, ligt aan de Noordzee een pittoresk dorpje genaamd Katwijk. Waar de grote steden van Amsterdam, Rotterdam en Utrecht langzaam tegen elkaar groeien, weet dit gehucht zijn dorps karakter te bewaren. Dit blijkt al bij het binnenrijden van het dorp. De molen uit 1740 siert de poort naar een ver verleden, de weg knikt naar links en we bevinden ons op een van de oude zandweggetjes. De Voorstraat, voorheen ook beter bekend als de Rijnstraat, verbindt het…
Opknapbeurt Rijnstraat duurt echt te lang
De beloofde opknapbeurt van de Turfmarkt en Rijnstraat duurt echt te lang. GemeenteBelangen kreeg veel vragen uit de buurt wanneer er nu eindelijk begonnen wordt. Naar aanleiding van deze vragen heeft de fractie artikel 41 vragen aan het college gesteld. Betreft: vragen ex artikel 41 RvO Renovatie Turfmarkt en Rijnstraat Geacht College, In de begroting voor 2016, die gedateerd is op 22 September 2015, staat dat in 2016 een aanvraag tot investeringskrediet naar de raad komt voor omvormen van de Rijnstraat/Turfmarkt naar…
GB wil een dodo voor N206
Initiatiefvoorstel verdieping N206 en HOV. Verschillende infrastructurele projecten binnen Katwijk zorgen voor veel reuring en draagvlak problemen onder de bevolking van Katwijk. Het gaat hier vooral over de twee grote plannen tot verdieping van de N206 en die voor HOV. Het plan tot het verdiepen van de N206 heeft al veel teweeg gebracht binnen Katwijk: tweemaal trok de Open Hof in Katwijk Rijn volle zalen, de HOV plannen hebben Smart Village in het leven geroepen die met een enorme lijst met handtekeningen…
GB blij met ‘knip’ in rotonde op Noordwijkerweg
Als de rotonde bij de Noordwijkerweg klaar is, kunnen fietsers niet meer over het oostelijke fietspad naar Klei-Oost en de Trappenberg rijden. De gemeente maakt namelijk een knip in het noordoostelijke kwart van de rotonde om dat kwart fietservrij te maken. Fietsers kunnen straks alleen aan de westzijde van de rotonde naar Klei-Ooost enzovoort rijden. Dat is veilig omdat uit de Waardlaan weinig verkeer komt. Fietsers kunnen dan even verder op een officiële oversteekplaats terug oversteken naar het oostelijke fietspad. GB…
Denktank GB over toekomst N206 en HOV
Hoe wordt de Provinciale Weg de N206 in de toekomst? Wordt die verdiept aangelegd, ondertunneld of alleen omgelegd en verbreed? Waar rijd de bus, maar waar zeker niet? Over deze vraag gaat de denktank van GemeenteBelangen op woensdag 16 november. Nu is de N206 een drukke doorgaande weg die Katwijk verdeelt. En die bovendien geluidsoverlast en ongezonde en vieze lucht veroorzaakt. Voor de toekomstige inrichting is nog geen ontwerpplan en de plannen voor de lange termijn zijn nog steeds onduidelijk. De toekomstige…
Statistische benadering van veiligheid in de Rijnstraat
Wat is statistisch de kans dat er qua verkeersveiligheid wat gebeurt in de Rijnstraat in Katwijk aan den Rijn? Volgens recentelijk onderzoek rijdt 85% van de auto’s in de Rijnstraat langzamer dan 47km/h, dus statistisch kan er dan weinig gebeuren. Maar wat is statistisch de kans dan een Rijnsburger zich zorgen maakt over de veiligheid in de Rijnstraat en een brief schrijft aan het college van de gemeente Katwijk? Die kans is bijzonder klein, maar toch is dat gebeurd. (Brief van een…
CDA heeft de kop in het (duin)zand….
De digitale media plopt op met het nieuws van het CDA : ”Knap duinspeeltuin op”. Het gaat hier over de speeltuin aan de Cantineweg http://www.dichtbij.nl/duin-en-bollenstreek/regionaal-nieuws/artikel/3650481/cda-katwijk-knap-duinspeeltuin-op.aspx?utm_medium=twitter Het stuk is voor de gemiddelde burger van Katwijk een prima initiatief, de speeltuin is enige jaren oud en moet nodig opgeknapt worden. Iedereen kan dat begrijpen en snapt niet waarom dit nog niet gedaan is. Maar als men de historie kent van dit dossier en de toekomstverwachting van dit stuk grond, dan weet men ook dat dit een…
Camera toezicht in gemeentehuis Katwijk
Vanaf volgende week worden er in het gemeentehuis camera’s geïnstalleerd. Op alle mogelijke plekken zullen 24 uur per dag in beeld én geluid te volgen zijn op internet. De link www.katwijk.nl\camera geeft toegang tot deze beelden, maar is nog niet actief. De aanleiding tot deze verscherpte toezicht methode, is het feit dat de ambtenaren de besluiten/toezeggingen van de gemeenteraad niet kunnen uitvoeren. De directie is vooralsnog “not amused”, maar helaas hebben die het niet meer voor het zeggen. De organisatie heeft momenten genoeg…
Algemene Beschouwing GB: Katwijk wordt merkbaar kaler
GB voorstellen worden uiteindelijk college voorstellen:Als je als fractie een motie indient of initiatief voorstel doet, is het niet leuk als deze word weggestemd. Maar voor GemeenteBelangen is dit toch een ander verhaal, het komt namelijk regelmatig voor dat initiatieven en moties van GB later als college voorstel ineens weer opduiken, soms jaren na dato… Een paar voorbeelden vanuit het verleden: Sandtlaanburg open op ZondagIn 2009 werd de motie van GB tot het openen van de Sandtlaanbrug op zondag weggestemd. En ineens…
GemeenteBelangen: motie snelheids vermindering N206
GemeenteBelangen heeft vanaf het begin tegen de plannen voor het vervangen van het geluidscherm bij de Helmbergweg gestemd. Dat had vooral te maken met het feit dat er 300+ bomen gekapt zouden worden. Helaas waren wij daarbij alleen en werd het voorstel toch in de raad aangenomen. Deze motie is voorgekomen na de informatie bijeenkomst over de vervanging van het geluidsscherm bij de Helmbergweg. Een behoorlijk aantal goede initiatieven is voorgekomen vanuit de burgers: vragen en antwoorden bewonersavond van 24 juni Waar…
GB nog steeds voor vrachtwagenverbod in Brouwerstraat
Al in 2010 pleitte GemeenteBelangen voor een vrachtwagenverbod in de Brouwerstraat om de herinrichting een succes te maken. Pas juli 2015 zei het college zo’n verbod te gaan onderzoeken. Jammer dat het zo lang moest duren. Door de nieuwe sub afrit naar de Flora wordt het trouwens nog makkelijker vrachtwagens te weren. Trucks uit de Bollenstreek en Klei Oost kunnen in 2016 via de Leidse Vaart en de nieuwe subafrit naar het Floraterrein rijden. En terug via het Rhijnzichtviaduct. Personenauto’s met…
Autoluwe Boulevard of doorgaande weg?
Er was al enorm veel over gesproken in de pers; de klankbordgroep had al een persbericht doen uitgaan, de vereniging van strandtenteigenaren stuurde een brief naar het College, maar ook op social media hadden velen een mening. Maar de gemeenteraad sprak er maar niet over: het rapport van MobyCon over een autoluwe Boulevard. Voldoende redenen voor GemeenteBelangen, en ook de PvdA, om dit stuk te agenderen en bespreken in de raad. Het was voor GB duidelijk dat een doorgaande weg nu eenmaal…
Oversteken niet gevaarlijk volgens wethouder
Als het aan wethouder van der Bent had gelegen, had hij een nog korter antwoord gegeven op de vragen van GemeenteBelangen over gevaarlijke oversteekplaatsen. Hij was klaarblijkelijk niet van plan om constructief mee te werken aan de bespreking van deze punten in de raadscommissie van 29 januari.‘Casuïstiek’, noemde hij het, maar veel verder dan Scrabble zal dat woord niet komen.Om het woord toch even uit te leggen, de wethouder vindt dat de raad zich niet moet bemoeien met casussen (incidenten)…
College: geen gevaarlijke oversteek plaatsen.
Naar aanleiding van artikel 41 vragen van GemeenteBelangen over gevaarlijke oversteken (http://www.gbkatwijk.nl/node/491) heeft het college na 30 dagen broeden antwoord gegeven. De fractie van GemeenteBelangen gaat zich nog beramen wat te doen met dit antwoord. Hieronder het flitsende antwoord van het college: Antwoord op vragen ex artikel41 RvO over oversteekplaatsen Geachte heer Slootweg , Maandag 24 november 2014 ontvingen wij uw vragen ex artikel41 Reglement van Orde over oversteekplaatsenin Katwijk. Onder andere via een artikel in de Katwijksche Post heeft u inwoners opgeroepenoversteekplaatsen bij u…
GB: Vragen over gevaarlijke oversteekplaatsen
Betreft: vragen ex artikel 41 RvO gevaarlijke oversteekplaatsen Geacht College, Eind september 2014 heeft de fractie van GemeenteBelangen in o.a. de De Katwijksche Post een oproep gedaan aan de burgers van Katwijk om gevaarlijke en bijzondere oversteekplaatsen aan te melden. Dit naar aanleiding van de aan te leggen oversteekplaats op de Oegstgeesterweg waar een verkeerslicht komt bij een oversteek, zonder zijwegen, net als de Rijnstraat (zie nummer 5). GemeenteBelangen was bij de behandeling van deze verkeerslichten ook erg kritisch met betrekking tot de ‘schijnveiligheid’…
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5