Al in 2010 pleitte GemeenteBelangen voor een vrachtwagenverbod in de Brouwerstraat om de herinrichting een succes te maken. Pas juli 2015 zei het college zo’n verbod te gaan onderzoeken. Jammer dat het zo lang moest duren.
Door de nieuwe sub afrit naar de Flora wordt het trouwens nog makkelijker vrachtwagens te weren. Trucks uit de Bollenstreek en Klei Oost kunnen in 2016 via de Leidse Vaart en de nieuwe subafrit naar het Floraterrein rijden. En terug via het Rhijnzichtviaduct. Personenauto’s met aanhanger van de kwekers op Trappenberg en Kloosterschuur kunnen door de Brouwerstraat blijven rijden.
GB wil een soort knip tussen de Korte Voorhouterweg en de Johannes Poststraat. De leveranciers kunnen dan het winkelcentrum blijven bevoorraden omdat zij van de remise rotonde afkomen. Ook aan de noordkant blijven vrachtwagens het centrum in en uit kunnen rijden via de Hermansstraat en de Meijboomstraat. Ondertussen kan de gemeente aanvullende maatregelen nemen: de kruispunten verhogen, de zebrapaden voorzien van oversteeklichten, verlichting en gekleurde bestrating, het fietspad op het Noordeinde beter markeren, een snelheidsremmende rotonde aanleggen bij de brug over het kanaal en de verlenging van de dertig kilometer zone tot de remise rotonde voorbereiden.
Maar het belangrijkste blijft het vrachtwagenverbod.
GB blijft daarop aandringen, samen met de tachtig inwoners die daarvoor vorige zomer twee keer op de fiets demonstreerden.
GemeenteBelangen kan de locatie keuze voor een toekomstbestendige bibliotheek van het college niet begrijpen.Waarom geeft de gemeente punten aan de verschillende locaties als ze daar vervolgens niets mee doet?
In het voorstel heeft de gemeente namelijk nauwkeurig gekeken hoe de bieb ruimtelijk past, hoe ze maatschappelijk ligt, naar de historische waarde en ook de kosten. Daarnaast heeft ze aangegeven hoeveel bedrijven en woningen er moeten wijken, wat te doen met parkeren en eventuele combinaties met andere gebouwen. Aan alle onderwerpen heeft ze punten en bedragen toegekend om zo een goede afweging te kunnen maken. Al met al een prima uitgangspunt. Dan is het raar als het college vervolgens niet kiest voor locatie 6, die de meeste punten heeft, maar voor locatie 5.
Locatie 6: Oude PTT en dagbesteding ’s Heerenloo heeft de meeste punten: GemeenteBelangen concludeert dat locatie 6 (oude PTT kantoor en dagbesteding 's Heerenloo) de beste locatie is. Dat het kan het college goed aan de burgers uitleggen aan de hand van de punten.
Minder woningen weg: Locatie 6 heeft meer punten op ruimte, maatschappelijke inpassing enzovoort dan de locatie die het college kiest. Locatie 6 kost aanzienlijk minder, er ligt een kant-en-klare parkeerplaats achter (Baljuwplein) en er hoeven maar 2 woningen weg en geen 10 zoals in het voorstel van het college voor locatie 5.
Het college stelde dat het niet zozeer naar de indicatoren had gekeken maar de nadruk had gelegd op een gedegen beslissing. Waarom kende ze dan punten aan de indicatoren toe? Ook in een monumentaal pand als het oude PTT kantoor kan de nieuwe bieb een prima "smoelwerk" krijgen.
Extra kosten? Tijdens de informatieve sessie kwam bovendien naar voren dat het slopen op locatie 5 extra kosten met zich kan meebrengen. Locatie 6 heeft minder sloopkosten omdat het PTT kantoor, als monument, niet gesloopt mag worden.
Een andere bezwaar tegen locatie 5 is dat op het Westpad twee richtingsverkeer moet komen. Dat vereist een bredere doorgang zodat het vistentje aan de Tramstraat zijn terras verliest. De zaak van Haasnoot Wonen moet in beide gevallen verhuizen maar de Griek kan van GB blijven. De dagbesteding van 's Heerenloo kan verhuizen naar het postkantoor gebouw op het Baljuwplein, want dat is van de gemeente en staat leeg.
GB begrijpt niet waarom het college punten toekende aan de indicatoren en daar vervolgens weinig tot niets mee doet. GB zal op grond van alle bovengenoemde argumenten dus pleiten voor locatie 6 (oude PTT en dagbesteding). Het is immers in alle opzichten een betere locatie dan locatie 5.
In de duinen veranderen rupsen in een cocon tot vlinders. In Katwijk veranderen ex-gevangenen in een netwerk genaamd Platform Kocon tot gewone inwoners. Kocon is een samenwerkingsverband van de politie, de huisartsen, de GGD, de gemeente, stichtingen voor maatschappelijk werk en verslaafdenzorg en … vrijwilligers. Kocon was in 2014 zeer succesvol.
Van de 31 ex-gevangenen in Katwijk gingen er maar twee opnieuw op het slechte pad. Kocon zou ook succesvol zijn geweest als dat er dertien waren geweest, zo moeilijk is het voorkomen van herhaling. Aldus het jaarverslag.
Tijdens de gevangenschap komt de zorg onder andere van drie vrijwilligers. Twee zijn ex gevangenismedewerkers. Zij zoeken de gevangenen al een paar dagen nha de opsluiting op. Met de derde vrijwilliger, een oud gevangenisdirecteur, en samen met beroepskrachten, stellen zij een eventuele hulpbehoefte en hulpwens vast. Het zijn beroepskrachten die de hulp leveren maar vrijwilligers, weer anderen dan de bezoekers in de gevangenis, die na de vrijlating elke week een lang contact hebben met de ex-gevangene. Doel is hem of haar te helpen in het goede spoor te blijven. Veel ex-gevangenen zijn verslaafd geweest en hebben daardoor op bepaalde momenten moeite ‘clean’ te blijven. Om niet terug te vallen in inbraken en berovingen zoeken ze steun bij hun mentor.
GemeenteBelangen is onder de indruk van de belangeloze inspanningen van alle vrijwilligers bij Kocon, en vooral die van de mentoren. Zij zijn het die jarenlang elke week de cocon spinnen waarin de ex-gevangene kan veranderen in normale inwoner. Ook ten bate van alle andere inwoners. Lezers kunnen meer informatie vinden via kocon.nl.
GemeenteBelangen heeft vanaf het begin tegen de plannen voor het vervangen van het geluidscherm bij de Helmbergweg gestemd. Dat had vooral te maken met het feit dat er 300+ bomen gekapt zouden worden. Helaas waren wij daarbij alleen en werd het voorstel toch in de raad aangenomen.
Deze motie is voorgekomen na de informatie bijeenkomst over de vervanging van het geluidsscherm bij de Helmbergweg. Een behoorlijk aantal goede initiatieven is voorgekomen vanuit de burgers: vragen en antwoorden bewonersavond van 24 juni
Waar wij als GB ook alleen in waren, was het reageren op de vragen van de burgers uit de achterliggende wijken. Ze hebben dan ook een pittig stuk in het Leidsch Dagblad geplaatst, dat niemand vanuit de politiek reageerde op hun vragen, alleen GemeenteBelangen antwoorde en steunde hen.
Uit de informatie avond bleek dat de burger zeker niet te beroerd zijn om naar alternatieve oplossing te zoeken: - Geen duur geluidsarm asfalt, wat toch elke 6 jaar vervangen moet worden, maar het geld gebruiken voor een hoger scherm. - Onder de geluidswal een grondheuvel, dan hoeft het scherm niet zo hoog, dan staat hij al hoog. - De snelheid op de N206 omlaag naar 80 km/u. Die laatste optie willen wij middels een motie afdwingen bij de raad, om zo het college weer bij de provincie aan tafel te zetten dit te bereiken. Dit hebben wij in het verleden al eerder gedaan; Snelheid omlaag op de N206
GemeenteBelangen dient deze donderdag een motie in om op het gedeelte ter hoogte van de Helmbergweg de snelheid van de N206 naar 80 km/u te verlagen. Maar het blijft wel een autoweg, want gek genoeg mag een autoweg minder geluidsoverlast geven ten opzichte van een andere weg.
N206 Noordwijk richting Katwijk
Bron: google Earth (c)
Deze simpele en zeer goedkope handeling van het verplaatsen van een bord, is een oplossing voor het geluidsoverlast probleem in de wijk. Wij hopen dat deze motie op zeer brede steun kan rekenen in de raad en zo de wijk tegemoet te komen met hun eigen voorstel.
De motie in pdf: Motie snelheids vermindering N206 Het radio interview van René Slootweg en Alex Rademakers (Bewoner Rijnsoever): - RTV youtube in beeld en geluid - Alleen audiostream
De motie is op 1 oktober 2015 aangenomen met 27 stemmen voor en 2 tegen.
Namens de fractie van GemeenteBelangen,
René Slootweg
Voor degene die wat dieper op de materie in willen gaan, hieronder een wat meer diepergaand verhaal:
In het Programma van Eisen voor de Rijnlandroute heeft de gemeente als eis opgenomen dat de maximum snelheid niet meer dan 80 km/uur mag bedragen, dus lijkt ons dat ook gelden voor het verlengde stuk richting Noordwijk. Op de volledige N206 bestaat er slechts één wegvak waar 100 km/uur gereden mag worden, die voor het deel door Katwijk nota bene langs een woonwijk is gelegen.
Deze snelheidsverlaging al eerder is gedaan op het deel van de N206 ter hoogte van de Blekerij. (zie Actieplan Geluid 2008-015077), wat resulteerde in 70 km/u vanaf de Roversburg richting de Zanderij en vanaf de Molentuinweg richting de Roversbrug in 80 km/u. Het laatste stuk langs de Zanderij is zelf 50 km/u.
Volgens de uitvoeringsvoorschriften BABW (Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer) inzake verkeerstekens bij paragraaf 4 onder 2b, wordt vastgesteld dat op autowegen de maximum snelheid op 100 km/u staat, maar dat het wettelijk wel mogelijk is dat buiten de bebouwde kom de snelheid middels een toegevoegd A1 bord op 80km/u en zelfs bij gevarenpunten op 70km/u.