Dit poortje achter de P. van Saxenstraat is op winteravonden aardedonker. Voor een vrouw is laat thuis komen dan geen pretje.
Toen ik als raadslid de bewoners op een zaterdagmiddag bezocht, vertelde een inwoonster me dat ze Dunavie om poortverlichting had gevraagd maar niet had gekregen.
Ze heeft toen op mijn advies haar buren gevraagd een verzoek te tekenen zodat Dunavie kon zien dat zij niet de enige was. Toen ze veertien handtekeningen had, hebben we dat verzoek samen aangeboden aan Dunavie.
Uitkomst: in augustus 2016 monteerde Dunavie deze heldere lamp. Bedankt Dunavie.
Mag de gemeente een persoon met gevorderde dementie aanzetten zich in te schrijven voor opname in een instelling als die persoon nog absoluut geen opname wil en 24 uurs mantelzorg krijgt? En als wijkverpleegkundigen met de specialisatie dementie bovendien zeggen dat die persoon nog meer dan drie maanden thuis kan blijven met preventieve maatregelen? De gemeente vindt sinds 1 mei van wel. Maar GemeenteBelangen vindt deze nieuwe gedragslijn onzorgzaam en heeft er vragen over gesteld aan het college.
De gemeente kent sinds 1 mei alleen (extra) dagbesteding toe aan cliënten met gevorderde dementie als die zich vast aanmelden voor opname. De gemeente beperkt die toekenning bovendien tot drie maanden. Cliënten vragen die (extra) dagbesteding aan om de kwaliteit van hun leven hoog te houden en /of om hun partner en mantelzorger de kans te geven te herstellen zodat de cliënt extra lang thuis kan blijven wonen.
Het college moet de art 41 vragen van GB vóór 17 oktober beantwoorden. GB zal de antwoorden publiceren.
Aan het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Katwijk
Betreft: vragen ex artikel 41 uitvoering van de WMO.
Geacht college;
Sinds mei 2016 geven de WMO consulenten aan personen met dementie indicaties voor dagbesteding voor slechts drie maanden, onverschillig of het gaat om een eerste aanvraag of een uitbreiding van het aantal dagdelen. Bij de toekenning sturen ze er bij cliënten met 24 uurs mantelzorg ook op aan dat de cliënt per direct een aanvraag indient op grond van de wet langdurige zorg bekend als WLZ. Deze verplichting leggen zij ook op als de cliënt absoluut nog niet naar een instelling wil verhuizen en naar de verwachting van deskundigen nog meer dan drie maanden thuis kan blijven dankzij de 24 uurs mantelzorg en dankzij preventieve maatregelen die de case manager dementie of huisarts adviseert.
De fractie van GemeenteBelangen heeft hierover de volgende vragen:
Deelt u de mening van de fractie dat deze gedragslijn in weg staat van maatwerk?
Deelt u de mening van de fractie dat in alle gevallen waarin de gemeente een aanvraag ontvangt voor dagbesteding van een persoon met dementie met behoefte aan 24 uurs toezicht, een onderzoek nodig is door een van de gemeente onafhankelijke deskundige type verpleegkundige met specialisatie dementie of een huisarts voordat de gemeente de verplichting oplegt een aanvraag in te dienen bij de WLZ?
Deelt u de mening van de fractie dat de gemeente met deze gedragslijn te weinig rekening houdt met de grote bereidheid van de familiale netwerken in Katwijk om een familielid met dementie te ondersteunen en lang in huis te houden, eventueel tot het overlijden?
Deelt u de mening van de fractie dat de gemeente het risico loopt echtparen eerder uit elkaar te halen dan nodig is, en zo bovendien toewerkt naar een ongewenste toename van het aantal opnames in verpleeghuizen?
Vanaf mei 2014 heeft GemeenteBelangen bij de gemeente aangedrongen om Frederiksoord de opknapbeurt te geven die de wijk al in 2011 nodig had vanwege alle scheuren en plassen. In december 2014 kwam het hoge woord er bij de gemeente uit: er komt geen riolering in Frederiksoord. Dat deelde de gemeente mee in een agendapunt dat alleen leek te gaan over nieuwe regels voor riolering.
De gemeente kwam in januari 2015 met een tijdpad: in januari 2016 zouden de werkzaamheden beginnen. GB probeerde het tijdpad te bewaken door vragen stellen, de wethouder aan te schieten, de ambtenaren te bellen enzovoort. Maar toch schreef de gemeente in januari 2016 iedereen een brief: we beginnen pas in mei 2016. En in mei kreeg iedereen weer een brief: de gemeente begint pas in september 2016. En wat blijkt nu: de gemeente begint pas in oktober. GemeenteBelangen wil het niet geloven. En het kan nog later worden als er iets mis is met de aanbesteding.
Ondertussen werkt de gemeente wel in normaal tempo aan de herinrichting van de Princestraat en het Andreasplein. Uit eigen beweging. Waardoor deze verschillen tussen de kernen en hoe gaat de gemeente er een eind aan maken? GB wil dat graag weten, net als de inwoners van Frederiksoord die nu al jarenlang wachten en door de plassen stappen.
Is het raar dat de inwoners zich achtergesteld voelen bij Katwijk aan Zee?
GemeenteBelangen trekt een streep bij de zoveelste kredietoverschrijding door het college. Dat vraagt ruim twee ton extra om het centrum in Katwijk aan Zee te verfraaien. GB is verrast dat het college dat durft te vragen.
Nieuwe klinkers in plaats van hergebruik Eerst zou het college de klinkers in de Princestraat hergebruiken. Dat was duurder maar duurzaam en dat vond ook GB belangrijk. Nu blijkt dat hergebruik niet mogelijk is omdat deze klinkers te glad zijn voor fietsers. Maar nieuwe klinkers blijken nu ook duurder omdat ze van een hogere kwaliteit moeten zijn. Dit extra geld is volgens GB niet nodig als het college in het centrum een fietsverbod instelt De oude klinkers zijn daarvoor stroef genoeg. En nieuwe klinkers met diezelfde stroefheid hoeven niet duurder te zijn.
Viskiosk kan niet verplaatst worden Het college stelt dat het overleg met de viskiosk is “mislukt”. Het wilde die verplaatsen en heeft daarover gediscussieerd met de raad. Maar dat had weinig zin omdat het college het contract niet eenzijdig mag veranderen. Als het college het contract beter had gelezen, had het deze discussies en vertraging voorkomen.
Werkzaamheden in twee fases Doordat het college het contract met de viskiosk niet goed had gelezen en de problemen rond de oude klinkers, is de tijdsplanning in het gedrang gekomen. Om die te redden besloot het college de verfraaiing in twee fases uit te voeren. Maar dat kost extra geld want de ambtenaren moeten dan extra uren draaien en de aannemer moet twee keer opstarten.
Het college geeft nu al jarenlang veel meer uit in het centrum van Katwijk dan in de andere dorpen. Een beetje extra mag omdat Katwijk aan Zee een regionale functie heeft, maar het is buiten proporties om nu extra krediet te vragen alleen om haast te maken. De wijken Frederiksoord en de Molenwijk wachten al jaren op een opknapbeurt.
Binnen budget Volgens GB is het centrum te verfraaien binnen het huidige budget. Extra budget is niet nodig, ook al heeft het college zijn aanvraag verminderd van €277.000 naar €233.000. Nieuwe budgetoverschrijdingen na de Coligny en Haven 2 heeft Katwijk niet nodig.
GB zal tegen dit extra krediet stemmen en het college voorstellen het te doen met het gestelde budget.