Denktank GB over toekomst N206 en HOV
Hoe wordt de Provinciale Weg de N206 in de toekomst? Wordt die verdiept aangelegd, ondertunneld of alleen omgelegd en verbreed? Waar rijd de bus, maar waar zeker niet?
Over deze vraag gaat de denktank van GemeenteBelangen op woensdag 16 november. Nu is de N206 een drukke doorgaande weg die Katwijk verdeelt. En die bovendien geluidsoverlast en ongezonde en vieze lucht veroorzaakt.
Voor de toekomstige inrichting is nog geen ontwerpplan en de plannen voor de lange termijn zijn nog steeds onduidelijk. De toekomstige Rijnlandroute houdt op bij het kruispunt naar Wassenaar bij de Molenwijk (N441), maar hoe het tracé vanaf dat punt tot het Zeewegviaduct op de langere termijn ingevuld gaat worden is nog onduidelijk.
GemeenteBelangen is voorstander van een integraal plan voor dit tracé en heeft in de gemeenteraad gepleit voor een verdiepte aanleg. Hoewel dit een ingrijpend en kostbaar concept is, komt dat de leefbaarheid van de omliggende wijken ten goede. Gemeentebelangen vindt dat de kosten opwegen tegen de vele voordelen van een verdieping.
Voor de inpassing van het R-Net, de snelbus, komt er een busbaan langs de N206 en welke verderop in het dorp rotondes en bomen gaat doen verdwijnen.
Het is een ingrijpend concept met veel consequenties en daarom wil GB hierover in gesprek met haar achterban, met bewoners en andere belanghebbenden. De denktank van GB is een bijeenkomst die GB twee keer per jaar organiseert en waarop belangrijke onderwerpen worden uitgediept. Iedereen kan dan ‘out-of-the-box` meedenken en –praten en suggesties doen. In het verleden hebben de GB-denktanks al heel wat waardevolle en succesrijke ideeën en plannen opgeleverd.
De denktank wordt gehouden op woensdag 16 november 2016 in de Roskam en begint om 19.30 uur. Alle belangstellenden zijn van harte welkom.
Luister ook naar het radio interview: https://soundcloud.com/kuijt/denktank-gb
Als de rotonde bij de Noordwijkerweg klaar is, kunnen fietsers niet meer over het oostelijke fietspad naar Klei-Oost en de Trappenberg rijden. De gemeente maakt namelijk een knip in het noordoostelijke kwart van de rotonde om dat kwart fietservrij te maken. Fietsers kunnen straks alleen aan de westzijde van de rotonde naar Klei-Ooost enzovoort rijden. Dat is veilig omdat uit de Waardlaan weinig verkeer komt. Fietsers kunnen dan even verder op een officiële oversteekplaats terug oversteken naar het oostelijke fietspad.
Per januari 2017 treedt Pieter Kuijt af als burgerraadslid van GemeenteBelangen na twee perioden in de Katwijkse politiek actief te zijn geweest. Hij is de beoogd penningmeester/lid van het Dagelijks Bestuur van een grote branche-organisatie in het vastgoed. Omdat hij deze functie naast zijn fulltime baan gaat verrichten, valt dat praktisch niet te combineren met de werkzaamheden van het burgerraadslidmaatschap.
GB ontdekte op de Taatedam dat burgers niet weten of ze nou wel of niet mogen fietsen in het centrum van Katwijk aan Zee. Het rare is: bijna iedereen vindt het gevaarlijk als mensen daar fietsen. Bijna iedereen denkt daarom dat er een fietsverbod is. Helaas, de gemeente heeft dat verbod opgeheven. Dus GB roept de wethouder op dat fietsverbod weer in te voeren. Omdat bijna iedereen het wil, valt het goed te handhaven.
Op het Hoornesplein kreeg GB van de inwoners te horen dat het Welzijnskwartier het Tripodia prima beheert. Kan zo doorgaan. De verenigingen willen dat graag. Voor hen hoefde de gemeente Tripodia niet te verkopen. Had de wethouder nou maar naar GB geluisterd!