In een persbericht in De Katwijksche Post en De Rijnsburger van 17 oktober over de oprichting van een nieuwe politieke partij door gemeenteraadslid Anita van Ginkel werd onze politieke partij GemeenteBelangen zowaar in tekstkolom één en twee al genoemd. Ik citeer de tekst van de tweede kolom: ‘Want vooral door het disfunctioneren van CDA, GB en VVD komt de voor alle burgers zo slechte besluitvorming tot stand’.
Als ik dan nieuwsgierig het persbericht doorlees, kom ik diverse keren het CDA tegen, maar een onderbouwing voor haar eerdere aantijgingen richting GemeenteBelangen tref ik niet aan. Mevrouw van Ginkel, dit zijn vage insinuaties en loze aantijgingen die u niet aantoont en hardmaakt. En zullen we deze discussies maar gewoon in de politieke arena in het debat aan de orde stellen? Want met deze oneliners en niet onderbouwde aantijgingen in een persbericht begrijpt niemand er meer iets van.
In uw persbericht belooft u de kiezers nu een zuinige overheid. Hoe komt het toch dat ik dan voortdurend aan die duizend euro moet denken die u in de vorige verkiezingscampagne aan de Katwijkse burgers beloofde?
Vrijdagmorgen 18 oktober brachten fractieleden en een steunfractielid van GemeenteBelangen een bezoek aan Anneke van Klaveren. Ze is vanaf de oprichting van Buurtpreventie Frederiksoord in Rijnsburg de algemeen contactpersoon. Marcel van Tol: ‘We zijn van GB juist benieuwd hoe het gaat met het enige buurtpreventieproject in heel Katwijk. Als politieke partij hebben we ooit een motie ingediend om de wethouder te bewegen het format van Buurtpreventie Fredriksoord uit te rollen over meerdere wijken’. Van Klaveren reageerde, onder het genot van een heerlijke koffie plus, direct met de opmerking dat ze nog maar de enige zijn. ‘Maar het draait goed met zeer betrokken buurtbewoners’, liet ze weten.
‘Het boekje komt vier keer per jaar uit’ Met deze uitspraak doelde Van Klaveren op de zeer informatieve nieuwsbrief, alweer de achtste jaargang, met elke keer bijdragen van de gemeente Katwijk, wooncorporatie Dunavie, buurtbewoners en voor de eindredactie is er support van FactorW. Maar in het digitale tijdperk kunnen buurtbewoners en andere belangstellenden ook alles lezen en zien op de website www.buurtpreventiekatwijk.nl Daar is te zien dat de wijk Frederiksoord is opgedeeld in tien delen, die ieder met een buurtbewoner een eigen meldpunt heeft. Deze meldpunten hebben regelmatig overleg met de wijkregisseur Ton den Butter, van de gemeente Katwijk, de wijkagent en wooncorporatie Dunavie. ‘Als algemeen contactpersoon heb ik ook elke donderdag van 8.30 – 9.30 uur met Ton spreekuur in ‘de Burgt’, waar we ook vergaderen’, aldus Van Klaveren.
Drie wensen van Buurtpreventie In de nieuwsbrief werd de gebiedsgerichte aanpak van de wijk Frederiksoord beschreven. Van Klaveren hoopt dat het plan van aanpak voor de uitvoering van de verbetering van de openbare ruimte riolering, bestrating, groen enz.) met steun van de buurtbewoners goed wordt uitgevoerd. Van Klaveren: ‘Deze wijk verdient het’. Het oude plan van Buurtpreventie vijf jaar geleden om een soort van trimtoestel voor kinderen en senioren op het grasveld naast de skatebaan tegenover O.B.S. de Dubbelburg te realiseren, wordt weer opgepakt. GemeenteBelangen vindt het een prachtig initiatief waarmee jonger en ouder elkaar kan ontmoeten in het groen wat er nu alleen maar ligt om gemaaid te worden. Van Poppel: ‘De wijkraad is ook te benaderen met een financiële aanvraag voor dit mooie plan’. Vol trots nam de contactpersoon van Buurtpreventie de GB-ers mee voor een wandeling door Frederiksoord waar tot slot de hondenuitlaatplek aan de Valkenburgerweg / Waterboslaan werd bekeken. ‘Er komen hier mensen uit heel Rijnsburg met hun honden, ze ruimen alles netjes op, er wordt koffie gedronken… maar voor hoe lang nog?’, aldus Van Klaveren. Vanuit GB wordt er met Buurtpreventie gekeken naar de mogelijkheden hoe dit unieke stuk in welke vorm dan ook behouden kan blijven.
Buurtpreventie vergroot de sociale cohesie in je wijk Waar de gemeente bij de start van dit project Buurtpreventie mankracht investeerde om dit te kunnen realiseren, blijft het voor GemeenteBelangen onduidelijk waarom andere wijken het niet willen overnemen. Met het betrokken en enthousiaste verhaal van de algemeen contactpersoon Anneke van Klaveren anders haar gewoon eens bellen om meer te weten te komen (tel. 06 – 40889240)
Enige tijd geleden heb ik deze vragen aan de gemeentelijke organisatie gesteld betreffende de beëindiging van diverse activiteiten in Rijnweide in Valkenburg en ook wat dan de consequenties hiervan zijn voor de bewoners. Hieronder kan men vraag en antwoord lezen:
Klopt het dat per 1 november 2013 diverse activiteiten niet meer plaats kunnen hebben in Rijnweide in Valkenburg omdat er geen sprake is van verlenging van het huurcontract met de huidige huurder? Ja, dat klopt, ervan uitgaande dat met de huidige huurder S.W.O.K. wordt bedoeld, die onderhuurder is van Marente, die op haar beurt huurt van Dunavie. Marente heeft per 1 november a.s. de huur opgezegd bij Dunavie. Dit betekent dat ook S.W.O.K. genoodzaakt is naar andere ruimte om te zien.
Is er al naar de huidige huurder en de deelnemers aan de verschillende activiteiten in Rijnweide gecommuniceerd wat de veranderingen concreet zullen inhouden? Met Marente is contact geweest over de opzegging van de huur. Half september zal deze organisatie in een persbericht een korte toelichting geven waarom deze stap gemaakt wordt. In Rijnweide zijn het de vrijwilligers die contact hebben met de deelnemers van de activiteiten. S.W.O.K. heeft al langere tijd de vrijwilligers laten weten, dat zodra Marente de huur beëindigt, dit gevolgen heeft voor de activiteiten van S.W.O.K. Daarnaast is gecommuniceerd wat de veranderingen concreet zullen inhouden, nl. de mogelijkheid dat een aantal diensten dat niet onder het welzijnsaanbod van S.W.O.K. valt, zal vervallen en een aantal diensten dat S.W.O.K. aanbiedt, verplaatst zal worden.
Worden er al concrete alternatieven benoemd voor de voortzetting van deze activiteiten (diverse vormen van ontmoeting met koffie drinken, koorzang, koersbal, weeksluiting elke vrijdagavond verzorgd door vier verschillende kerken waar de oecumene daadwerkelijk handen en voeten krijgt enz.)? Ambtelijk wordt een B&W-voorstel voorbereid over Rijnweide. Hierin worden ook concrete alternatieven genoemd over de voortzetting van de activiteiten.
Als deze activiteiten op een andere locatie dan nu in Rijnweide moeten worden voortgezet, wanneer en waar kan dit dan plaatsvinden en is er dan ook rekening gehouden met het vervoer van de bewoners van Rijnweide naar deze nieuwe locatie die niet meer goed ter been zijn? Voor de voortzetting van een aantal activiteiten, dat door S.W.O.K. wordt georganiseerd, zal voornamelijk huisvesting gezocht worden in De Terp. De Terp is immers de juiste plek voor het aanbieden van diensten voor ouderen, omdat de gemeenteraad op 4 april 2013 heeft ingestemd met het voorstel Katwijk in de Kern. Onderdeel van dit besluit is o.a. de vestiging van een Dorpshuis in De Terp in Valkenburg. Het doel van dit project is realisatie van een multifunctioneel Dorpshuis in de kern Valkenburg in het gebouw De Terp, een plek waar de inwoners van deze kern elkaar kunnen ontmoeten, waar instellingen onderdak vinden en dat als verbindende factor voor de kern Valkenburg kan dienen. De verplaatsing van de welzijnsdiensten uit Rijnweide loopt vooruit op de definitieve invulling van De Terp. Wat betreft het vervoer kunnen de bewoners gebruik maken van de belbus van Rijnweide naar De Terp.
We blijven het kritisch volgen wat de uitwerking betreft.
Gemeenten worden vanaf 1 januari 2015 gemeenten verantwoordelijk voor de jeugdzorg. Het moment lijkt ver weg, maar het komt razendsnel dichterbij. Daar komt bij dat het nieuwe én ingewikkelde materie is voor gemeenten. En veel belangrijker: het om gaat om de meest kwetsbare groep uit de samenleving, kinderen. De wijze waarop het huidige systeem van de jeugdzorg momenteel functioneert is niet optimaal. In de huidige situatie zijn er teveel hulpverleners per gezin bezig, ieder vanuit zijn eigen specialisme, ieder met een eigen financieringsstroom en ieder met een eigen verantwoordelijkheidsregime. Het is de bedoeling van het kabinet te komen tot een vraag-gestuurd, effectief, efficiënt en betaalbaar jeugdzorgstelsel. Met die uitgangspunten is GB het eens. MAAR…… Het kabinet wil dat alle Nederlandse gemeenten voor 31 oktober duidelijk maken hoe zij de “continuïteit” van de jeugdzorg willen “waarborgen”. Dat gebeurt voor Katwijk binnen het Holland Rijnland verband. Maar de plannen van de gemeenten zijn gebaseerd op, naar nu is gebleken, te lage bezuinigingen. De gemeenten zijn hierover in overleg met het ministerie van VWS. De kans is aanwezig dat, mede hierdoor, de zorgaanbieders het transitiearrangement niet zonder meer tekenen. Zij kunnen namelijk met de beschikbare middelen de zorg die in 2014 wordt ingezet moeilijk in 2015 continueren. Een ander probleem is dat, zoals het zich nu laat aanzien, pas medio volgend jaar er definitieve zekerheid is over de financiële consequenties. Afgezien daarvan moet de nieuwe jeugdwet nog door het parlement worden behandeld. Waar valt de rekening? Met al deze onzekerheden is er een gerede kans dat kinderen vanaf 2015 in de jeugdzorg tussen wal en schip dreigen te belanden, ook in Katwijk. Dat kan en mag niet de bedoeling zijn!! GB zal zich keihard inzetten om dat te voorkomen.
Emile Soetendal Namens de fractie van GemeenteBelangen