Donderdag 31 oktober was de burgerzaal van het gemeentehuis goed gevuld met senioren die gebruik maken van de faciliteiten van Rijnweide in Valkenburg zo ook vele vrijwilligers die deze activiteiten al vele jaren begeleiden. De activiteiten daar moeten verplaatst worden omdat de huur van Rijnweide door de hoofdhuurder Marente per 1 november 2013 is opgezegd.
Nieuwe locatie? "De Terp", omdat dit gebouw is aangewezen als (toekomstig) gemeenschapshuis. Eėn klein probleempje; "De Terp" is nog niet verbouwd en daardoor ook nog niet helemaal geschikt voor alle activiteiten.
GemeenteBelangen heeft, samen met de andere fracties en insprekers gepleit voor tijdelijke verlenging van de huur waarbij de onderhuurder S.W.O.K., hoofdhuurder wordt en de activiteiten door kunnen blijven gaan totdat "De Terp" verbouwd is tot gemeenschapshuis.
Haastige spoed is namelijk zelden goed, oude schoenen gooi je niet eerder erg dan dat je nieuwe hebt en een oude boom verplaats je liever niet en zeker geen twee keer...
Omwille van de tijd moest deze sessie stoppen en wordt deze over twee weken op donderdag 14 november voortgezet.
Vorderen gemeente en winkeliers met de belangrijke opknapbeurt van het winkelcentrum ‘in de Hoftuin’ in Rijnsburg? Woensdagochtend 23 oktober gingen raadsleden Gerard Bol, René Slootweg en Marcel van Tol en steunfractielid Geert Diemer van GemeenteBelangen kijken, samen met de voorzitter van de winkeliersvereniging, Theo van Haastrecht. De Katwijkse gemeenteraad gaf de gemeente in september 2013 geld om, samen met de winkeliers, een beheerplan op te stellen. De gemeente start deze samenwerking met quick wins, kleine en goedkope maatregelen die het aanzien van het winkelcentrum verbeteren en tegelijk de inzet van de winkeliers testen. Ook hoopt ze dat deze kleine acties de winkeliers zullen aanzetten tot grotere investeringen.
Voorbeelden van verbeteringen Een voorbeeld is het opknappen van de ingang aan de kant van het grote parkeerplein door de nodeloze ‘luchtbruggen’ weg te halen. De winkeliers hebben die taak op zich genomen en een lokale architect in de arm genomen. De winkeliers gaan ook stoppen met het plaatsen van hun reclameborden buiten de luifels. Deze geven het centrum een rommelig aanzien. En ze zullen bijdragen aan de vervanging en verplaatsing van de groenbakken. De gemeente heeft ondertussen het bankje naast de Wilhelminaboom opgeknapt evenals het bankje rond het beeldje bij het kruispunt. En ze heeft opdracht gegeven voor een nieuw lichtplan om de afgeschreven en sfeerloze straatverlichting te kunnen vervangen door verlichting die past bij de vernieuwde uitstraling.
De eerste stappen zijn gezet Gemeente en winkeliers zetten dus inderdaad de eerste stappen voor de grote opknapbeurt van het belangrijkste winkelcentrum van Rijnsburg waar mensen hun brood, vlees en groente kopen én hun kleren, boeken, brillen, dieren en dierenvoer. Ook kunnen ze er hun vakanties boeken, hun kleding laten herstellen en hun haar laten knippen. De vijf marktkramen op het Hoftuinplein versterken dit centrum. Maar GemeenteBelangen zal de gemeente vragen of deze kramen niet beter passen op Vliet Noordzijde. Daar roepen ze de sfeer op van vroeger en verbinden ze het centrum met de winkels in de Kerkstraat. Bovendien staan de kramen daar in een rij zodat de gemeente gereserveerde plaatsen snel kan vrij geven als er geen kraam voor komt. Momenteel reserveert de gemeente op het Hoftuinplein dinsdags een blok van tientallen parkeerplaatsen die de hele marktdag geblokkeerd blijven, ook als er maar drie marktkooplui komen. Is dit een extra quick win voor winkelcentrum ‘in de Hoftuin’?
Er liggen kansen voor ‘in de Hoftuin’ Opknappen van het vastgoed kost veel geld. Dat moet vooral komen van de tien verenigingen van eigenaren die elk een deel van het centrum bezitten. Sommige zijn Rijnsburgers, maar andere zijn vastgoedmaatschappijen zonder binding met Rijnsburg die alleen kijken naar rendement. De winkeliersvereniging zal deze beleggers moeten overhalen. Hopelijk helpen deze quick wins. Er liggen kansen welke alleen met ieders inzet kunnen worden benut. Van Haastrecht: ‘Rijnsburgers komen niet naar ‘In de Hoftuin’ om te winkelen, maar voor hun gewone boodschappen. Daarom moeten we er met elkaar voor zorgen dat het aantrekkelijk blijft en plezierig verloopt’.
Op 1 januari 2015 wordt de jeugdzorg overgeheveld naar de gemeenten. De Tweede Kamer is inmiddels akkoord met de nieuwe Jeugdwet. De regie voor hulp aan jongeren (jeugdzorg, reclassering, jeugd GGZ) komt bij gemeenten te liggen. Nu ligt die taak nog bij de rijksoverheid.
Confronterend werkbezoek aan organisaties Ter voorbereiding hierop brachten op donderdag 17 oktober jl. een delegatie van de gemeenteraad (vrijwel elke fractie was vertegenwoordigd) en een aantal ambtenaren van de gemeente Katwijk een werkbezoek aan Cardea, een jeugd en opvoedhulporganisatie (Leiden), Horizon/De Vaart, een organisatie voor open en gesloten jeugdzorg voor kinderen van 0 tot 23 jaar (Sassenheim) en het Bureau Jeugdzorg (Katwijk). Het werkbezoek was zonder meer de moeite waard. De organisatie van het werkbezoek was uitstekend verzorgd. De zorginstellingen hadden zich goed voorbereid op de komst van de raadsleden. Er was alle gelegenheid tot het stellen van vragen. De verhalen van jeugdigen en ouders waren af en toe schrijnend. In de jeugdzorg gaat niet alles over rozen. Kinderen die driehonderd uur kunnen spijbelen voordat een school ingrijpt en een kind wordt opgevangen. Ouders die geen raad weten met hun kind en van het kastje naar de muur worden gestuurd en na jaren uiteindelijk terechtkomen bij de juiste zorg. Kinderen die de dupe worden van een vechtscheiding van ouders. Ik kan nog wel even doorgaan met zulke voorbeelden. De theorie is dat dit soort zaken vanaf 1 januari 2015 sneller en effectiever wordt aangepakt. In de praktijk zijn er echter bij genoemde organisaties en de politiek zorgen.
Welke zorgpunten moeten er worden weggenomen? Het aantal probleemgezinnen neemt toe. Jeugdhulpverleners werken nu al onder forse druk en het is de vraag of de komende transitie van de jeugdzorg dit zal doen afnemen. Veel jeugdhulpverleners werken nu al boven hun case-load (= het aantal cliënten dat aan een hulpverlener is toevertrouwd), zijn ondertussen bezig met allerlei verplichte certificeringstrajecten, worden tegelijkertijd geacht in het gezin aanwezig te zijn, rapporten te schrijven, indicaties te stellen en een hoop formulieren in te vullen. Er zijn zorgen over banen die op de tocht (komen te) staan. De overgang naar de nieuwe Jeugdwet gaat gepaard met flinke bezuinigingen. De vraag is bijvoorbeeld ook of Bureau Jeugdzorg blijvend in staat is een regiefunctie uit te oefenen. Problemen in gezinnen kunnen niet achter een bureau worden opgelost, maar wel door aanwezigheid van hulpverleners in de gezinnen – gezinscoaches, die met een plan van aanpak op tafel werken. En niet onbelangrijk is het antwoord op de volgende vraag: “Heeft de gemeente voldoende zicht op de financiële risico’s die de overgang, die per 1 januari 2015 ingaat, met zich meebrengt?”
Jeugdzorg op maat? Kortom, veel vragen, maar er is op dit moment nog geen zicht op zorg op maat.
Emile Soetendal, Namens de fractie van GemeenteBelangen
Zoals vorig jaar al uitvoerig gemeld is de dienstregeling voor het busvervoer voor (westelijk) Rijnsburg, Katwijk aan den Rijn en Valkenburg met ingang van de dienstregeling 2013 aanzienlijk verslechterd. De kwartierdienst voor (westelijk) Rijnsburg en Katwijk aan den Rijn en de halfuurdienst voor Valkenburg werden vervangen door een uurdienst.
Deze aanzienlijke verslechtering van het busvervoer voor de inwoners van deze kernen en de gevolgen daarvan zijn destijds voor GemeenteBelangen aanleiding geweest dit aan de orde te stellen en vragen hierover te stellen aan burgemeester en wethouders. Ook is er vervolgens door de raad enkele malen over gesproken. Dit heeft ertoe geleid dat er vanuit de gemeente druk is uitgeoefend op Arriva om tot een verbetering van de dienstregeling te komen.
Nieuwe dienstregeling Dit heeft erin geresulteerd dat op werkdagen lijn 37 door Rijnsburg en Katwijk aan den Rijn tijdens de spitsuren van ongeveer 06.00 tot 09.00 uur en van ongeveer 15.00 tot 19.00 uur een halfuurdienst gaat rijden. Tijdens de daluren en op zaterdag en zondag blijft de uurdienst gehandhaafd. Dit zal ingaan per nieuwe dienstregeling in december, waarbij deze bus in het vervolg via de nieuwe wijk Nieuw Rhijngeest in Oegstgeest naar Leiden gaat rijden.. Om dit te realiseren moest Arriva dienstregelinguren vrijmaken.
Wat houden de veranderingen in? Dit is gebeurd door de frequentie op trajecten in Leiderdorp te verlagen en het schrappen van enkele vroege en late ritten op de buslijnen 37 en 38 door Rijnsburg en Valkenburg waar heel weinig gebruik van wordt gemaakt (gemiddeld gebruik was 0 tot 2.8 instappers per rit). De weinige reizigers die hiervan gebruik maakten zullen helaas een ander middel van vervoer moeten kiezen of een (iets) grotere afstand moeten afleggen naar één van de andere buslijnen. Met de huidige uurdienst zijn echter veel meer reizigers gedupeerd. Dit is de afweging die Arriva heeft gemaakt.
Wat vindt GemeenteBelangen hier van? Hoewel wij blij zijn met deze verbetering voor Rijnsburg en Katwijk aan den Rijn betreuren wij het dat de frequentie voor Valkenburg (lijn 38) niet wordt verbeterd. Ook hadden wij liever gezien dat de frequentie van lijn 37 door Rijnsburg en Katwijk aan den Rijn niet alleen tijdens de spitsuren wordt verhoogd, maar een groter gedeelte van de dag. Maar helaas is dit het maximaal haalbare gebleken.