Bij het uitspreken van de Algemene Beschouwingen donderdagmiddag 7 november jl. heeft GemeenteBelangen met ‘een knipoog’ kritisch gekeken naar het functioneren van wethouder Udo door het uitspreken van deze tekst: ‘Rest de fractie van GemeenteBelangen nog de slotvraag: ‘Wie is nu de portefeuillehouder van de Locatie Nieuw Valkenburg?’ Is het anders geen idee dat burgemeester Wienen en wethouder Udo van stoel gaan ruilen? Dan krijgen we een burgemeester die zich niet met inhoud bezig houdt en een inhoudelijk kundige vakwethouder’.
Duidelijker konden we het niet verwoorden.
Wethouder Udo begreep de boodschap van GB…
Nadat ik als laatste fractievoorzitter de Algemene Beschouwingen namens GemeenteBelangen mocht uitspreken, was er een korte pauze waarin het college van B&W zich kon beraden op het aanscherpen van de antwoorden naar de fracties.
Bij terugkomst in de Katwijkse raadzaal werd duidelijk dat wethouder Udo onze uitgesproken tekst had begrepen. Hij zat namelijk lacherig op de plek van burgemeester Wienen, die zonder ambtsketting om de nek de raadzaal betrad. Dan hoef je als fractie verder niets meer te zeggen.
Eens kijken en horen of wethouder Udo onze boodschap tot de gemeenteraadsverkiezingen van 19 maart 2014 positief kan vertalen. Ik denk er het mijne over en jullie?
Bij de algemene beschouwingen donderdag 7 november van de Katwijkse gemeenteraad heeft GemeenteBelangen een motie ingediend. Dit betrof een aantal voorstellen om de grond in De Horn in Rijnsburg tijdelijk op een andere wijze te benutten. En dan aansluitend bij vragen vanuit de Rijnsburgse samenleving.
Deze grond, bestaande uit 14,7 hectare vooral weilanden en tuindersgrond, wordt al vele jaren niet gebruikt. Dit wordt nu weer met vijftien jaar verlengd door de bouwplannen voor dit gebied in genoemde periode niet uit te voeren. De daar geplande nieuwbouw van de Emmaschool wordt zo ook niet meer gerealiseerd, er komt een (kleinere) nieuwbouw op de huidige locatie in de Smidstraat. Maar omdat de gemeente Katwijk voor tweederde eigenaar is van deze grond, zijn er wel mogelijkheden om de voorstellen van GB te kunnen realiseren.
Waar denkt GemeenteBelangen aan? Er is in Rijnsburg geen algemene voorziening waar burgers kunnen tuinieren. De dichtstbijzijnde voorziening in Katwijk bij het voormalige vliegveld heeft een wachtlijst van twee jaar voor nieuwe leden. Wat zou het mooi zijn om in De Horn dan tijdelijk perceeltjes volkstuingrond te kunnen verhuren aan belangstellenden. Je ziet in den lande dat gemeenten veelal overgaan tot het invoeren van wijktuinen om de sociale cohesie in de wijk te verbeteren. Denk ook maar de buurttuin bij buurtcentrum De Schelp in de wijk Hoornes Rijnsoever. Er wordt zo de mogelijkheid ook aan Rijnsburgers geboden om in economischer moeilijke tijden zelf eigen groenten te verbouwen; Maar er is ook een unieke mogelijkheid om de toegezegde Rijnsburgse skatevoorziening hier tijdelijk te plaatsen. In heel Rijnsburg was er geen geschikte plek te vinden waar ook het N.I.M.B.Y. – effect (Not In My Backyard) nog wel eens om de hoek kwam kijken. De parkeerproblematiek van bewoners in de Collegiantenstraat en omgeving kan met een voorziening in De Horn worden verholpen. Er zijn ook mogelijkheden om tijdelijk een eenvoudig parkje aan te leggen waar een verwijzing naar het aanwezige Merovingische grafveld kan worden opgenomen. Maak voor de inwoners het eigen culturele erfgoed maar zichtbaar.
Wat gaat er na de Algemene Beschouwingen gebeuren? Wethouder Binnendijk zegde toe om de haalbaarheid van deze voorstellen verder te onderzoeken en het resultaat van dit onderzoek met de raad te bespreken. Daarbij liet hij weten het ook breder te willen bekijken, want er zijn meer lang braak liggende terreinen in Katwijk waar naar een tijdelijke invulling van ideeën kan worden gekeken. Hij riep de Katwijkse raadsleden dan ook op om met ideeën te komen. Sprak Cruijff ooit al niet de historische woorden: ‘Elk nadeel heeft zijn voordeel’.
De motie van GemeenteBelangen werd mede ondertekend door alle andere partijen behalve de VVD.
Net als voorgaande jaren drukken wij niet de integrale tekst af van onze Algemene Beschouwingen. Wij gaan er vanuit dat u voornamelijk geïnteresseerd bent in de hoofdpunten van ons verhaal.
Een opkomstpercentage van... Op naar de gemeenteraadsverkiezingen van woensdag 19 maart 2014... ‘Wat de toekomst brengen moge’, niemand zal het weten. Maar wat we wel zeker weten als Katwijkse politiek is dat we niet blij moeten zijn met een opkomstpercentage van 55% zoals in 2010, het is maar een fractie hoger dan de verkiezingen van november 2005. En in 2002 was de opkomst juist veel hoger. Een terugval in zoveel procent, voer voor psychologen, of de constatering dat we als gemeente verder van de burgers af zijn komen te staan? Laten we daarom met alle fracties richting de komende raadsverkiezingen ook de uitdaging aannemen om met elkaar te proberen het opkomstpercentage te verhogen.
Er komt veel op de gemeente / burgers af Met de huidige roerige tijden waar burgers voortdurend met allerlei bezuinigingsmaatregelen worden geconfronteerd, wordt de afstand met de politiek juist groter. En dan wordt daar op Prinsjesdag 2013 ook nog die fantastische kreet ‘participatiemaatschappij’ de wereld in geslingerd. We zullen meer en meer voor elkaar moeten gaan zorgen waar de overheid dit niet meer of minder kan invullen. Met het naderen van de datum 1 januari 2014 komt de eerste van de drie decentralisaties, de overdracht van jeugdzorg van de overheid naar gemeentelijk niveau, concreet in beeld.
Communicatie met de hoofdletter C Het belang van het ontmoeten van en spreken met de burgers is het afgelopen jaar zeker gebleken bij de avonden in de kernen in het kader van de kerntakendiscussie. Maar het is nu ook zaak om van de onderwerpen waar we de burgers over hebben gesproken concrete punten op te pakken. Bij de bezuinigingsmaatregelen komt dit terug wat betreft het openbaar groen, sport en de muziekschool. Dit moet dan ook goed worden gecommuniceerd naar de burgers. Communicatie is meer dan het opstellen van gemeentelijke persberichten. Het zit veel meer in de bewustwording van wat realisering van bepaalde plannen kan betekenen. Neem de burgers mee bij een te volgen traject. Een goed signaal in deze zijn de collegebezoeken aan de verschillende kernen, of noemen we ze sinds kort ‘wijken’, waar ook een duidelijke rol voor de wijkraden is vastgelegd.
Wijkraden niet meer weg te denken Waar bij de start van wijkraden veelal werd gesproken over stoeptegels is er nu een grotere rol weggelegd voor de borging van de sociale structuur in een wijk. GB heeft zich altijd hard gemaakt voor een breed inzetbaar eigen budgetrecht van deze wijkraden. Het is goed om te zien dat ze daar ook in groeien. En dat betekent dat zeker ook in een kern als Hoornes / Rijnsoever het belangrijk is om een goed functionerende wijkraad te kunnen realiseren. Zijn er initiatieven van de PH in deze, zo ja welke?
Accommodaties in alle kernen In ‘Katwijk in de Kern’ is een aantal stappen gezet, ‘de Burgt’ in Rijnsburg is daar als gemeenschapshuis een mooi voorbeeld van. En wat is nu de stand van zaken wat betreft het dorpskantoor? Er moet nu worden doorgepakt wat betreft de locatiekeus voor de bibliotheek en de invulling van de gemeenschapshuizen in Valkenburg en Katwijk aan den Rijn. Wat het in Valkenburg betekent, waar tegelijkertijd het multifunctionele centrum Rijnweide van veel voorzieningen voor de bewoners en belangstellenden wordt losgekoppeld, is weer een voorbeeld van niet tijdig alle gevolgen met elkaar overzien.
Bruisend jongerenwerk Waar jongerencentrum De Schuit na de verbouwing is geopend met voorzieningen voor 12 – 18 jaar en 18+ ligt er nu het plan voor een verbouwing van jongerencentrum Scum. ‘Welzijn nieuwe stijl’ vraagt om een andere wijze van begeleiding van jongeren, nieuwe voorzieningen en zeker met het oog op de wat er gaat gebeuren met de komende decentralisaties zal er een belangrijke rol voor Scum in het verschiet liggen. Gelukkig heeft wethouder Binnendijk toegezegd voor maart 2014 concrete stappen te kunnen maken. Maar hoe staat het er voor wat betreft de jongerencentra in Rijnsburg en Valkenburg? We willen ook opmerken dat GB het samen optrekken van Factor W en S.W.O.K., de twee grootste spelers, om te komen tot één nieuwe welzijnsorganisatie als positief ervaart.
Meer dan dertig minuten bewegen Bij de A.B. 2011 en 2012 heeft GB gevraagd om het recreatief wandelen en fietsen op het voormalige vliegveld Valkenburg op bepaalde momenten mogelijk te maken. Dat bleek door de houding van de R.V.O.B. niet mogelijk, maar er zouden wel plannen zijn voor een te realiseren ATB – parcours. Hoe staat het er nu voor met deze plannen? En mogelijk hebben we als GB de wethouder van sport toch voldoende geestelijk gekieteld met onze vraag naar meer mogelijkheden om vrij te kunnen recreëren want op 2 oktober was er in een bijeenkomst met o.a. de voetbalverenigingen het agendapunt om met bepaalde afspraken de buitensportaccommodaties open te laten voor vrij recreatief gebruik.
Verkeer treft alle Katwijkers Het onderwerp ‘verkeer’ blijft in de gehele gemeente Katwijk de mensen boeien en vaak met heftige discussies tot gevolg. Wat Rijnsburg betreft, hoef je het woord Brouwerstraat maar te noemen en de woorden Noordelijke Randweg Rijnsburg. In Valkenburg is de verkeersafwikkeling in de Hoofdstraat nog steeds een punt van gesprek. En in Katwijk zijn de knelpunten bij het Bosplein en de snelheid in de Rijnstraat nog steeds een doorn in het oog van vooral de fietsers. En hoe staat het verder met de uitwerking van het fietsenplan in Katwijk? Hoe staat het ervoor wat betreft de ontwikkeling van de fietssnelwegen? GB heeft oog en oor voor de onrust in Katwijk aan den Rijn wat betreft de verkeersplannen voor de inpassing van de RijnlandRoute richting viaduct Zeeweg. Het doorgaand verkeer moet van het lokale verkeer worden gescheiden. En GB streeft ook naar een maximaal haalbare ondertunneling. Dat zal ook voor de bewoners van de Molentuinweg een hele andere situatie kunnen betekenen. Maar bij alles zal Katwijk oog moeten hebben voor een veilige afwikkeling voor de fietsers.
Economie en toerisme Wat betreft de speerpunten economisch beleid, wat is daarvan terecht gekomen? Het toerisme moet ook worden uitgebouwd en welke stappen zijn er gezet? Hoe kijkt de PH aan tegen de subsidievraag voor de realisering van de visserijdagen in 2014?
Twee nieuwe parels van Katwijk Konden we vorig jaar bij de A.B. constateren dat er met de ‘Parels van Katwijk’ nog niet veel was gebeurd, één jaar later kunnen we al twee parels afvinken; een nieuwe openbare functie van het Valkenburgse gemeentehuis en varend erfgoed en een sloepenhaven in de Zwaaikom. Waren het december 2006 niet de Stichting Varend Erfgoed Katwijk en GB die met een notitie het startsein gaven voor een aantal initiatieven rondom de realisatie van een haven voor Varend Erfgoed. Het heeft dan in 2015 negen jaar geduurd, maar nu krijgen we ook wat. Nu nog het opheffen van de vestigingsbeperking van winkels in de Zwaaikom en er is weer een parel ingevuld. Wij zijn ervan overtuigd dat de realisatie van deze varend erfgoedplannen een positieve invloed zal hebben op de historische, culturele, toeristische en economische aspecten van Katwijk.
GB - ideeën op een politiek presenteerblad In dat licht bezien daarom maar hier een aantal nieuwe voorstellen / ideeën van GB welke met de snelheid van het ingediende plan Varend Erfgoed mogelijk op realisering kunnen rekenen in 2022. Of zullen deze mosterdzaadjes sneller tot volledige wasdom kunnen komen?
De V.V.V. komt waarschijnlijk in de bibliotheek in Katwijk aan Zee, is dat wel dé plek waar alle toeristen komen? Waarom deze niet opnemen in het tijdelijke gebouwtje op het Zeehosterrein waar het kustwerk wordt uitgelegd?
Waarom in het Katwijks Museum geen plek realiseren voor de Engelandvaarders?
Ook Katwijk heeft senioren, dus weg met de rollator en leve de ‘wipkip’. Waar Alphen aan den Rijn een trimtuin voor ouderen kent, moet Katwijk deze mogelijkheden ook onderzoeken. Wil het college ook investeren in deze seniorentoestellen?
De grond in de Horn ligt al vijftien jaar ongebruikt. Daar komen nog eens vijftien jaar bij nu de gemeente de bouwplannen voor de Horn in Rijnsburg in de ijskast heeft gezet. Deze gronden blijven dus al die tijd ongebruikt liggen. Daarom de volgende voorstellen; zou het geen idee zijn om deze gronden te laten gebruiken als volkstuintjes? In Rijnsburg is er totaal geen gelegenheid om je eigen groente te telen, het dichtstbijzijnde is bij het vliegveld Valkenburg en daar is een wachttijd van twee jaar. Maar er kan ook tijdelijk een skateparkvoorziening voor Rijnsburg worden aangelegd. En aanvullend een parkje en parkeermogelijkheden?
Hoe kijkt het college tegen deze plannen aan? GB zal hiervoor een motie indienen.
Zijn met de inrichting van het kustwerk ook de belangen van de huidige gebruikers meegenomen zoals de vogelkijkers die nu bij hotel Savoy een plek hebben? En komen er ook nog wat speelplaatsen voor jong en oud(er)?
Wanneer wordt het dorpskunstwerk in Rijnsburg ons pareltje? Hoe staat het met de planvorming?
Vragen over de begroting 2014 Dan hier nog enige vragen / opmerkingen betreffende de begroting 2014:
Het college gaat er ook vanuit dat de Noordelijke Randweg Rijnsburg pas na 2030 zal worden gerealiseerd. GB betreurt het dat het college zich hier blijkbaar bij neerlegt en geen ambitie toont om deze zo belangrijke verbinding eerder te realiseren.
Het college vermeldt dat de realisatie van maatregelen om de Blauwe Vlag te verkrijgen in beeld blijft in combinatie met de mogelijke ontwikkeling van de zeejachthaven. Betekent dit dat zonder de realisering van de zeejachthaven de waterkwaliteit niet verbeterd zal worden? Dus wellicht nooit? Is het niet verstandiger deze twee zaken los van elkaar te bezien?
We moeten er blijkbaar drie jaar over moeten doen om op alle emails binnen drie weken inhoudelijk te reageren en binnen één werkdag een ontvangstbevestiging te sturen. Dit moet nu toch al mogelijk zijn?
Het is mooi om te zien dat het college nu de aanpassing van de afschrijvingstermijn aan economische levensduur van de onderwijshuisvesting toepast als bezuinigingsvoorstel. Bij ‘Scherp aan de wind’ werd deze door GB opgevoerd en niet overgenomen om zo andere ombuigingen te kunnen tegenhouden.
Onze fractie is content met het feit dat het college erin is geslaagd een sluitende meerjarenbegroting aan te bieden. Hiervoor onze complimenten. Onze fractie kan instemmen met het gepresenteerde dekkingsplan, inclusief de daarin opgenomen bezuinigingsvoorstellen. De reservelijst met mogelijke aanvullende bezuinigingen nemen wij op dit moment voor kennisgeving aan. Tenslotte kan onze fractie instemmen met het Meerjareninvesteringsplan 2014.
Stoelendans? Rest de fractie van GB nog de slotvraag: ‘Wie is nu de PH van Locatie Nieuw Valkenburg?’ Is het anders geen idee dat burgemeester Wienen en wethouder Udo van stoel gaan ruilen? Dan krijgen we een burgemeester die zich niet met inhoud bezig houdt en een inhoudelijk kundige vakwethouder.
Namens GB wil ik een ieder bedanken die bij het realiseren van deze begroting heeft meegewerkt onder de bezielende leiding van wethouder van Duijn die gelijk André Rieu voor zijn orkest staat voor het financiële beleid van de gemeente Katwijk. Ik wil toch eindigen met waarmee ik ben begonnen. Laat met het behoud van de eigen partijpolitiek naar de Katwijkse burgers op weg naar de gemeenteraadsverkiezingen van 19 maart 2014 ook zien wat ons als partijen bindt en sterker maakt en niet alleen wat ons verdeelt. Daarom blijft onze spreuk aan het einde van de Algemene Beschouwingen 2012 nog steeds overeind: ‘Wie naar elk wolkje kijkt, gaat nooit op reis’.
GemeenteBelangen is een groot voorstander van het fenomeen wijkraden. Wijkraden zijn voor gemeenten gewaardeerde “oren en ogen”. Bestuurders van deze wijkraden zijn in staat op buurt- en zelfs straatniveau wensen en problemen te signaleren. Als intermediair bieden zij de mogelijkheid tot constante draagvlakpeilingen. Daarnaast hebben wijkraden voor de wijken ook een duidelijke functie. Zij vertegenwoordigen de belangen van (een deel van) de bewoners en bieden een platform voor initiatieven. Ook geven zij een impuls aan identiteitsvorming, sociale cohesie en lokale visievorming.
Eigen budget Echte vernieuwing ontstaat alleen dan als wijken de mogelijkheid krijgen mee te beslissen over hun wijkbegroting. De zeggenschap van burgers moet niet geremd worden door hen af te sluiten van zeggenschap over de financiële middelen. Daarom is het een groot goed dat de wijkraden in Katwijk ook zeggenschap hebben over financiële middelen voor sociale doelen. GemeenteBelangen heeft hier enige jaren geleden dan ook een motie voor ingediend om wijkraden een eigen budget te geven. Dat is later ook door het college ingevoerd. De jaarlijkse besteding van de onverplichte uitgaven moet in beginsel een zaak zijn van de wijken, gedragen door onderbouwde voorstellen. Een dergelijke aanpak stimuleert dat het initiatief van de mensen zelf komt, omdat zij direct geconfronteerd met hun eigen (buurt)belang. Het is daarmee een belangrijk instrument voor wijkgericht werken.
Vertrouwen Door vertrouwen te geven aan de buurt en aan de burger voelt de burger van Katwijk zich serieus genomen en kan beter begrijpen waar bestuurders mee bezig zijn, welke ingewikkelde vraagstukken zij moeten behandelen en welke besluiten zij moeten nemen. De inwoner van Katwijk moet dan wel merken dat zij meer voor elkaar krijgt als hij of zij actief is in de wijk. Dit vraagt de bereidheid de gemeentelijke democratie zo plat mogelijk te organiseren en na te denken over de rol die het college van burgermeester en wethouders en de gemeenteraad wil en kan spelen. Op dit vlak zijn altijd verbeteringen mogelijk. Als mensen hierover gedachten hebben, dan hoor ik dat graag.
Bestedingsverplichting voor wijkraden? Nee! Het bevreemdt daarom dat de PvdA onlangs voorstellen heeft gedaan voor een gedeeltelijke bestedingsverplichting voor de wijkraden (de helft van het budget voortaan direct besteden aan ondersteuning volksfestiviteiten), terwijl de PvdA in 2011 samen met GemeenteBelangen en de SGP nog van mening was dat aan de wijkraden een eigen budget moest worden toegekend. Je vraagt je af welke verkeerde afslag de PvdA heeft genomen. Van belang is juist dat er ruimte is waarin mensen zelf invulling kunnen geven aan de wijze waarop zij willen deelnemen aan hun leefomgeving. Het gaat derhalve om het realiseren van de materiële en financiële randvoorwaarden om samenwerking en zorg op kleine schaal van de grond te doen komen. De participerende burger kan hierin de mogelijkheden vinden een bijdrage te leveren aan het tot stand brengen van de noodzakelijke sociale cohesie in zijn leefomgeving.
Ook wij horen dat het bij ene wijkraad beter loopt dan bij de andere (voorbeelden zijn altijd te geven). En wijkraden kunnen ook van elkaar leren, maar om binnen een paar jaar het mes te willen zetten in het bestedingsbudget van wijkraden gaat veel en veel te ver. Gelukkig vindt een meerderheid van de raad dat ook.