De gemeenteraad heeft een initiatief genomen om kritisch te kijken naar de relatie tussen overheid en burger en de taken die overheid uitvoert.
Een discussie die niet over geld gaat, maar om de vraag: Waar is de gemeente Katwijk anno 2013 nog van? Welke taken moet de gemeente blijven uitvoeren? Wat kunt u zelf? Waar eindigt uw verantwoordelijkheid en begint die van de gemeente?
Donderdag avond 21 maart is de officiële aftrap gegeven van deze takendiscussie.
De ambitie is om samen met de Katwijkse bevolking invulling te geven aan deze opgave. De discussie gaat over drie thema’s:
• Onderhoud openbare ruimte en groen • Culturele vorming en onderwijs • Sport en recreatie
Iedereen kan zijn of haar mening over het takenpakket van de gemeente op deze thema’s kwijt. Er is een speciale website in het leven geroepen, waar u als burger uw ideeën kunt delen en meer informatie kan vinden: www.takendiscussiekatwijk.nl
Daarnaast komt de raad in de komende zes weken naar de verschillende kernen, om daar met de burgers in gesprek te gaan:
3 april Valkenburg (De Terp) 10 april Rijnsburg (plaats nog te bepalen) 17 april Katwijk aan den Rijn (Roskam) 22 april Hoornes / Rijnsoever (plaats nog te bepalen) 25 april Katwijk aan Zee (’t Anker)
Alle bijeenkomsten beginnen om 19.30 uur en u hoeft zich niet aan te melden. Mocht U op de datum bij u in de buurt niet kunnen, dan bent u natuurlijk zeer welkom om één van de ander locaties / data te bezoeken.
In de raadsvergadering van donderdag 14 maart jl. stond de vaststelling van de regionale visie jeugdzorg op de politieke agenda. De rijksoverheid ‘gooit op dit moment veel zaken over de schutting welke in de tuin van de gemeente belanden’ en één van die zaken is de organisatie en uitwerking van jeugdzorg.
Gemeenten worden verantwoordelijk voor alle ondersteuning, hulp en zorg aan kinderen, jongeren en opvoeders. Om dat te regelen komt er een nieuwe Jeugdwet. Gemeenten krijgen een jeugdhulpplicht. Dit betekent dat ze moeten zorgen voor een toereikend aanbod. Dat wordt een heel arbeidsintensief en spannend traject, nu al vertraagd door de val van het eerdere kabinet maar met ingang vanaf januari 2015 moet alles gereed zijn.
In het regionale samenwerkingsverband Holland Rijnland, waar Katwijk met andere gemeenten met in totaal meer dan 500.000 inwoners samenwerkt om zaken aan te pakken waar we allen mee te maken hebben op het gebied van verkeer, economie, groen enz… dus ook de invoering van jeugdzorg onder de gemeentelijke verantwoordelijkheid, wordt er door ambtenaren (met Katwijk op dit punt in een prominente rol) al lang aan gewerkt om alles voor te bereiden.
‘Iedereen doet mee’ Dat is de titel van het regionale visiedocument ‘Jeugdhulp Holland Rijnland’ dat ter accordering aan de Katwijkse gemeenteraad werd voorgelegd. In een eerdere raadsvergadering werd er al informatief over dit onderwerp gesproken.Maar om u als Katwijkse burger een idee te geven wat er gaat gebeuren met de jeugdhulp vanaf 2015 volgt hier een opsomming van de belangrijkste uitgangspunten. Uitgangspunten welke GemeenteBelangen kan onderschrijven en wel:
Wanneer ouders hulp vragen en krijgen bij het opvoeden hebben ze zoveel als mogelijk zelf de regie en wordt aangesloten bij wat het kind / het gezin nodig heeft. Dat noemen we ‘Één gezin en één plan’ en de ondersteuning is gericht op herstel van het dagelijks leven, dus op het hele gezin. Belangrijk is dat er één centraal aanspreekpunt is die de ondersteuning en hulp waar nodig coördineert. Er zitten dus niet ineens vier hulpverleners aan uw keukentafel voor een gesprek.
Bij specialistische hulp welke nodig is, wordt deze zeker via het onderwijs opgepakt. En dat is altijd identiteitsgebonden waar ouders in Katwijk voor hun kinderen in het basis- en voortgezet onderwijs alle soorten richtingen kunnen kiezen.
Het belang van preventie en vroeg signalering (denk aan de peuterspeelzaal en de kinderopvang) wordt in deze notitie onderkend. Het onderwijs is een belangrijke partner bij preventie en de eerder genoemde vroeg signalering.
Ook in Katwijk zijn de Centra voor Jeugd en Gezin belangrijke basisvoorzieningen voor alle Katwijkers.
De gemeente Katwijk zorgt ervoor dat goede zorg uitgevoerd kan worden.
Er wordt lokaal (in Katwijk) georganiseerd wat lokaal kan en regionaal (in Holland Rijnland) wat regionaal moet.
Wat vindt GemeenteBelangen er van? De CU diende een motie in, gesteund door het CDA, de SGP en de PvdA, om de Katwijkse burgers keuzevrijheid te geven bij de hulpverleners maar ook dat de identiteitsgebonden zorg voor de jeugd moet worden gerealiseerd. GemeenteBelangen steunde deze motie niet. GB vindt deze motie overbodig, omdat:
de decentralisatie van de jeugdzorg gemeenten straks in staat stelt om integraal beleid te ontwikkelen en maatwerk te bieden, afgestemd op de lokale situatie en uitgaan van de mogelijkheden en de behoeften van individuele jeugdigen en hun ouders. Keuzevrijheid bij het inschakelen van jeugdzorg is dus straks gewoon mogelijk. Daar is geen motie voor nodig.
De CU wil ‘in the end’ identiteitsgebonden zorg voor jeugd. Het gaat GemeenteBelangen erom dat ‘Iedereen meedoet’ en dat niet bij voorbaat groepen worden uitgesloten van jeugdzorg. Voor GemeenteBelangen is dit een keihard punt.
Keuzevrijheid aan de ene kant en identiteitsgebonden zorg aan de andere kant zoals in de motie is verwoord zal bovendien onherroepelijk leiden tot spanningen als het straks aankomt op het verdelen van de beperkte financiële middelen voor de jeugdzorg.
Bovendien gaat de CU-motie uit van niet-bestaande wetgeving. Er is op dit moment nog geen Jeugdwet. Er is al wel een consultatieversie van medio 2012, maar nog geen wet. Het enten van een motie op niet-bestaande wetgeving grenst bijna aan wensdenken.
Zowel de VVD als de ‘Lijst van Ginkel’ ondersteunden GemeenteBelangen bij deze afweging. En wethouder Mostert… hij omarmde deze motie. Tja… eens kijken of de wens naar keuzevrijheid gecombineerd met de ultieme wens naar identiteitsgebonden jeugdzorg van de CU voor mogelijk hele gevarieerde en kleinere bevolkingsgroepen uit het snel slinkende potje van het Rijk kan worden bekostigd.
Of tuigen we hier een wens op die veel meer kost waar we bij de bezuinigingsslag van ‘Scherp aan de wind’ juist veel bezuinigingen zonder met de ogen te knipperen door zagen gaan? Hoe zullen de PvdA en de SGP daar dan op reageren?
Donderdag 14 maart jl. werd er in de Katwijkse gemeenteraad in een oordeelsvormende ronde gesproken over het ‘Bestemmingsplan Kustwerk Katwijk’ waar het gaat over het realiseren van de al veel besproken parkeergarage en het opnieuw inrichten van de openbare ruimte. Totaal 69 ingediende zienswijzen zijn er door het college van B&W beantwoord.
In genoemde raadsvergadering waren er drie items de hoofdmoot. Allereerst waren alle fracties blij dat de kritiek op de hoogte van de zeereep aan de noord- en zuidzijde van de ‘dijk in duin – constructie’ goed is opgepakt. Met deze aanpassing wordt het niveau nergens hoger dan het trottoir van de Boulevard.
Zeepaviljoen of Dijkpaviljoen? Een moeilijk punt was en is de toekomstige locatie van strandpaviljoen Zeepaviljoen. Om een complex en lang verhaal begrijpelijk te houden, het college stelt voor om tijdens de werkzaamheden aan het kustwerk dit strandpaviljoen 8.25 meter richting plein op te schuiven. Dat is een duur en zeer intensief werk want het strandpaviljoen moet centimeter voor centimeter in zijn geheel worden verplaatst.
Na de kustwerkwerkzaamheden is het collegeplan om het Zeepaviljoen een plek in een strandvak te geven waar jaarrond kan worden gewerkt. Maar dat betekent voor het gebouw twee keer verhuizen en voor wiens kosten gaat dit gebeuren? Het is zeker geen goedkope verhuizing. De eigenaar van het Zeepaviljoen wil daarom niet naar het strandvak en gewoon één keer een zes meter verplaatsen om dan daar te blijven staan… jaarrond. Maar als we daartoe besluiten, staat het Zeepaviljoen ingeklemd tussen de Boulevard en een dijk met afrit. Geen zee en strand, dan kan de naam beter in ‘Dijkpaviljoen’ veranderen. Voor GB is het plan van twee keer verhuizen en definitief een plek in het strandvak het beste plan.
Amphitheater en Duna–atelier heilige huisjes? Dat was in deze raadsvergadering de vraag want er waren bij de inrichting van de openbare ruimte zoveel verschillende belangen. Zo merkte GemeenteBelangen op dat de afwijzing van de plannen van het amphitheater op het parkeerplein bij de Zwaan wel erg negatief gericht was opgesteld. Waar er vele nadelen werden opgesomd, zou je zo ook vele positieve elementen kunnen benoemen. Maar er was geen draagvlak voor dit plan. Daarom was het ook goed om te ervaren dat het alternatieve plan van de Stichting Kunstvereeniging Katwijk door het college en de gemeenteraad werd omarmd. Met dit plan is er geen amphitheater meer, daar was immers geen draagvlak meer voor, maar er ontstaat meer pleinruimte voor een terras, minder overlast van aanrijdende en parkerende auto’s en het karakteristieke gebouwtje (gebouwd naar de originele versie ruim honderd jaar geleden) staat minder in het zicht van de bewoners van de Boulevard.
‘Elk nadeel heeft zijn voordeel’ Deze beroemde uitspraak van Johan Cruyff slaat zeker op het ‘gat’ van ‘Hotel Riche’ en het Duna – atelier. Want in overleg met de gemeente is besloten dat binnenkort het Duna – atelier wordt opgebouwd in het gat wat met de sloop van Riche aan de Boulevard is achtergelaten. Dat betekent voor de Stichting Kunstvereeniging Katwijk tot in 2015 een unieke locatie aan de Boulevard / hoek Voorstraat waar nog meer aanloop van belangstellenden kan plaatsvinden. Er zal dan ook veel worden georganiseerd en ook de beelden die tijdelijk uit de zeereep moeten verdwijnen door de kustwerkwerkzaamheden zullen voor het Duna – atelier een prima tijdelijke plek krijgen.
Dit agendapunt werd afgesloten met de toezegging van wethouder Binnendijk dat voor de komende raadsvergadering van donderdag 4 april a.s. hij de gemeenteraad verdere info zal verstrekken over de verhuiskosten van het Zeepaviljoen zo ook de kosten om het Duna – atelier tijdelijk in het gat van Riche te huisvesten. In die raadsvergadering zal het besluit over het ‘Bestemmingsplan Kustwerk Katwijk’ worden genomen. Dit alles in het besef dat bij dergelijke grootse plannen er altijd individuele wensen en verlangens niet positief kunnen worden beantwoord.
Donderdag 28 februari werd er een uur lang door vertegenwoordigers van de zeven fracties (Lijst Van Ginkel is de jongste loot aan de politieke Katwijkse stam) in een oordeelsvormende ronde gesproken over ‘Katwijk in de Kern’. Marcel van Tol, met het blad ‘V.N.G. Magazine’ (Vereniging Nederlandse Gemeenten) in de hand, was de woordvoerder van GemeenteBelangen. Waarover moesten zij oordelen?
Realisering van gemeenschapshuizen in Tripodia, De Roskam en De Terp dan wel het voormalige Valkenburgse gemeentehuis.
Centrale bibliotheek op een nader te bepalen locatie in het centrum van de gemeente.
Kernvestigingen van de bibliotheek in de gemeenschapshuizen in Hoornes / Rijnsoever, Valkenburg en Rijnsburg (De Burgt).
De realisering van een nieuw cultureel / educatief centrum inhoudende de centrale bibliotheek en een cultuurpodium van tweehonderd stoelen op een nader te bepalen locatie in het centrum van de gemeente.
Wat is er de afgelopen jaren wel niet veel gesproken, gevraagd en geschreven over dit onderwerp? Na een tweetal eerdere informatieve rondes, waar ook het verzoek van de Baptistengemeente betreffende de verbouwing van Tripodia op de politieke tafel werd gelegd, moest er nu (eindelijk) boter bij de alom bekende vis komen. Alle fracties konden met hun statement over deze punten ‘uit de boekenkast’ komen in de raadzaal.
‘Ik begrijp het niet’ Met deze zinsnede startte Marcel van Tol voor GemeenteBelangen zijn betoog, verwijzende naar de verhalen (soms langer dan in de tijden van de oude commissiestijl) en de insteek van politieke collega’s. ‘Waarom investeren we niet in cultuur voor heel jong tot heel oud met wat het college hier voorstelt? Dit is wat Katwijk nodig heeft. Het gaat helemaal nog niet om de locatie van de bieb, maar wel om kwaliteit… kwaliteit welke je biedt met een nieuwe theaterzaal van tweehonderd stoelen waar de bibliotheek ook voor kan plannen. Dan kan je na afloop in het centrum nog wat drinken. Dat is heel wat anders dan na een theatervoorstelling nu in Tripodia na afloop een kroketje te gaan scoren bij een nabijgelegen snackbar’. Hij sprak ook zijn verbazing uit over hoe andere fracties het agendapunt benaderden. ‘Wij van GB zijn ervoor om deze ontmoetingsplekken voor de burgers te realiseren’. Maar natuurlijk sprak Marcel ook over de door het college nog in te bouwen beslismomenten en financiële bewaking van het proces (al doet het persbericht van de PvdA hierover anders geloven) en dat werd ook door de meeste fracties ook geestelijk omarmd.
‘Bibliotheek moet digitaal verleiden’ Dit is de kop van het artikel in het V.N.G. Magazine (nr. 4) waar Marcel in zijn betoog op bijna Maoïstische wijze mee zwaaide. Het beschrijft de bibliotheek van de toekomst in Assen. Na een financieel opgelegde korting (een mooier woord voor ‘bezuiniging’?) van 25% is het roer in denken… en handelen omgegaan. En nu staat er een gloednieuw gebouw met touch tables, een multitouch wand en een televisiestudio en… boeken zijn er ook nog. ‘Hoe gaaf kan het zijn, ik zie het zo voor me, kleinkinderen die opa aan de touch table foto’s van bomschuiten digitaal voortoveren. Dat is toch wat we willen?’, was Marcels reactie.
Hoe zaten de andere fracties erin (op hoofdlijnen)?
Zomaar wat krenten uit de politieke pap van de andere fracties op deze onderwerpen:
De CU is voor een kleinere bibliotheekvestiging in Katwijk aan Zee, de backoffice kan naar een nabijgelegen leegstaande ruimte, het moet meer een gemeenschapshuis worden. En er moet aandacht zijn voor de vraag van de Baptistengemeente in Tripodia.
Lijst Van Ginkel wil Tripodia behouden, geen nieuwbouw voor de bibliotheek en de backoffice kan naar Rijnsburg. Door de opkomst van de E-books zal er minder ruimte nodig zijn.
De S.G.P. kan meegaan in het bibliotheekvoorstel maar heeft vele vragen bij de andere beslispunten.
De PvdA kan instemmen met alle beslispunten maar heeft veel vragen / opmerkingen bij de verdere financiële en inhoudelijke uitwerking.
Het C.D.A. kan meegaan, als conclusie van een lezing van bijna tien minuten, maar het draagvlak zit vooral in de zinsnede: ‘Ja, eigenlijk moet er iets gebeuren’.
Wel kernvestigingen maar geen centrale bibliotheek is de opvatting van de VVD, geen cultuurpodium, positieve insteek naar de gemeenschapshuizen, voor de support van de Baptistengemeente maar… tegen het voorliggende plan van het college.
Dit alles deed Marcel aan het einde van een klein debat na alle ‘fractiepresentaties’ de historische uitspraak ontlokken: ‘Als we geen theaterzaal in het centrum krijgen, kom dan maar naar het theater in deze raadzaal, dan kan je voor een duppie op de eerste rij zitten en krijg je nog koffie plus ook’.
En hoe nu verder? De definitieve besluitvorming met een na alle kritische kanttekeningen, ook van GB, aangepast raadsvoorstel komt binnenkort in de raadsvergadering op de agenda. De raad houdt hiermee na alle opmerkingen ook de vinger aan de politieke pols bij de verdere uitwerkingen. Heeft u vragen over deze plannen in algemene zin, vragen over de inbreng van GemeenteBelangen of ziet u kansen of problemen… laat het ons weten. De fractie van GB gaat graag met u in gesprek, want dit is een onderwerp wat alle Katwijkers, in de breedste zin des woords, raakt!