Verslag aan kiezer

Verslag aan kiezer

Een brief van wethouder Udo in plaats van actie

Zwemwater 1Begin februari 2013 heeft het college van de gemeente Katwijk een brief gestuurd naar de minister van Rijkswaterstaat mevrouw Schultz van Haegen. In die brief vraagt het college de minister om draagvlak en medewerking en wel om te komen tot verbetering van de zwemwaterkwaliteit bij Katwijk.

‘Mama, wat drijft daar nu langs uw hoofd?’
Wat is er namelijk aan de hand? Door het spuien via het gemaal van Rijnland komt er elke zomer te vaak verontreinigd water in zee waardoor het zwemmen tijdelijk niet mogelijk is. De verontreiniging vormt een te groot risico voor de gezondheid van de Noordzeeliefhebbers, en dat zijn er (gelukkig) velen. Zo hebben zich in 2012 meerdere normoverschrijdingen bij de de gehele Katwijkse kust voorgedaan.
De oorzaak komt vooral voort uit de steeds vaker vanwege klimaatveranderingen optredende forse regenbuien. Al in 2008 heeft een studie in opdracht van Rijkswaterstaat, Rijnland, de provincie en gemeente Katwijk uitgewezen dat een gezamenlijke aanpak nodig is!

Er zijn oplossingen voor schoner zwemwater maar…‘
Zwemwater 2Al jaren weten we dus dat er naast bronmaatregelen, zoals het afkoppelen van regenwater waar de gemeente fors in investeert, effectmaatregelen nodig zijn om het probleem op te kunnen lossen.
Het gaat hierbij om de aanleg van strekdammen in zee die ervoor kunnen zorgen dat het vervuilde water verder in zee wordt gebracht.
Zo kan het geen bedreiging meer vormen voor de gezondheid van de Noordzeebaders.

GemeenteBelangen heeft de afgelopen jaren het college diverse keren gevraagd om dit water- en gezondheidsprobleem een hoge prioriteit te geven. Er moest druk op de ketel worden gezet bij zeker Rijkswaterstaat. Het gaat immers ook om Katwijkse toeristische belangen.
Wethouder Udo, de portefeuillehouder op dit punt, heeft voortdurend aangegeven dat het van het hoogste belang voor Katwijk als badplaats is dat dit probleem opgelost wordt voordat de Europese wetgeving in 2015 van kracht is.

Geen schoolslag- maar borstcrawltempo in Udo’s aanpak
GemeenteBelangen is dan ook erg teleurgesteld dat er anno 2013 pas een brief naar de minister wordt gestuurd om haar op het goede spoor te kunnen zetten. Minstens twee jaar geleden had een dergelijke actie al tot succes moeten leiden om nog op tijd tot een oplossing te komen. Aan de kosten van één postzegel kan het niet liggen. Of stond het zwemwater nog niet tot de lippen van wethouder Udo en had hij er zelf een lagere prioriteit aan gegeven?
Helaas, het mag niet zo zijn dat de inzet van GB heeft geleid tot concrete stappen.

De toekomst van de zwemwaterkwaliteit komt hiermee onnodig onder druk te staan. Er is nu geen enkele garantie dat Katwijk voor 2015 klaar is voor de te stellen Europese norm.
Laat staan dat de ‘Blauwe vlag’, een nog strengere norm, vanaf die tijd weer fier langs de Katwijkse stranden zal wapperen. En als je als gemeente Katwijk je onder andere profileert met strand, duinen, zee en dagtoerisme (al dan niet tot de knietjes in de branding) dan moet je toch alle inzet plegen om die ‘Blauwe vlag’ te realiseren?

We zullen van GB wethouder Udo blijven aanspreken op zijn verantwoordelijkheid tot hij er blauw van ziet, en dat is geen smurfenpolitiek maar gewoon de wethouder aan zijn eigen woorden houden.

Namens de fractie van GemeenteBelangen,

Hans Vingerling

Decentralisaties sociaal domein

De opgave
De decentralisaties van het rijksbeleid in het sociaal domein (participatie, jeugdzorg en ondersteuning) zijn omvangrijk en complex. Ze komen in een enorm tempo op gemeenten af, sneller dan de meeste gemeenten aan hun nieuwe verantwoordelijkheden kunnen voldoen.
 
Ook de gemeente Katwijk ontsnapt niet aan deze dans. De gemeente krijgt de komende jaren door de rijksoverheid enkele omvangrijke nieuwe taken toebedeeld in het sociaal domein. Met de overdracht van taken ook substantiële financiële middelen mee, maar wel met de nodige bezuinigingen daarop.
 
Het gaat om veel geld en om grote politieke risico’s. De doelgroep is namelijk het grote aantal kwetsbare burgers dat niet zonder zorg en steun kan. De uitdaging voor de gemeente om de nieuwe taken goed op te pakken is groot. Er moeten nieuwe vormen van maatschappelijke dienstverlening worden ontwikkeld die niet alleen beter inspelen op de ondersteuningsbehoefte, maar ook efficiënter zijn dan de huidige voorzieningen.
 
Voor GemeenteBelangen is dit de komende jaren een politiek dossier met topprioriteit. Het gaat om één van de grootste operaties in het binnenlands bestuur van de afgelopen decennia. De gemeente Katwijk ziet zich gesteld voor een enorme opgave om meer te doen met minder geld. Wat deze opgave extra lastig maakt is dat het bij de nieuwe taken overwegend gaat om kwetsbare tot zeer kwetsbare doelgroepen en individuen. Er kunnen voor bepaalde huishoudens bepaalde huishoudens straks extra risico’s ontstaan door een cumulatie van effecten als gevolg van de diverse ingrepen in het sociale domein.
 
Toch zijn er ook kansen. De nieuwe taken vanuit de drie decentralisaties vertonen namelijk grote raakvlakken, zowel onderling als met een aantal bestaande taken in het sociaal domein. Door de nieuwe taken op een slimme en vernieuwende manier te verbinden met bestaande taken ontstaat synergie. Die synergie kent vele vormen. Voor GemeenteBelangen is dat een belangrijk uitgangspunt.
 
De rol van de gemeente in het sociaal domein
De gemeente biedt in het sociale domein vooral ondersteuning aan burgers die op eigen kracht niet in staat zijn voldoende zelfredzaam te participeren in de samenleving. Het rijksbeleid gaat veel meer uit van de eigen kracht en verantwoordelijkheid van de burger. Om dit ook écht waar te maken is een mentaliteitsverandering nodig bij de burger zelf, diens directe omgeving en bij alle organisaties die tot nu toe een ondersteunende rol vervullen, in welke vorm dan ook. Maar niet alleen bij de burger. Dit geldt evenzeer voor de gemeente Katwijk. Een enorme uitdaging. Daarom is GemeenteBelangen een voorstander van een interactief ontwikkelproces, waarbij burgers en hun vertegenwoordigers vooraan staan, maar waarbij naast de gemeente ook de professionals en hun organisaties actief participeren.
 
Tot slot
Decentralisaties zijn een groot innovatievraagstuk. Om de gestelde doelen te kunnen realiseren is een out-of-the-box-benadering onvermijdelijk. Daartoe zijn nieuwe vormen van regionale en publiek-private samenwerking beslist noodzakelijk. Maar de decentralisaties binnen het sociaal domein vragen ook om een stevig veranderproces, veel bestuurskracht en organisatorische inzet en een goede regie vanuit de gemeente. Er staat veel op het spel!

Decentralisaties in het sociaal domein
Op basis van de bestuurlijke afspraken in 2011 tussen Rijk en VNG vindt er momenteel stapsgewijs een overdracht van taken plaats naar de gemeenten:

  • Jeugd: Alle taken op het gebied van jeugdzorg komen per 2015 bij gemeenten te liggen.
  • Onderkant arbeidsmarkt: Vanuit de Participatiewet wordt per 2014 de begeleiding van mensen met beperkt ‘loonvormend vermogen’ naar een reguliere werkplek overgedragen naar de gemeenten.
  • Maatschappelijke ondersteuning: De dagbesteding (2014) en begeleiding en persoonlijke verzorging (2015) wordt uit de AWBZ gehaald en ondergebracht bij de bestaande gemeentelijke uitvoering van de WMO (Wet maatschappelijke ondersteuning).

Namens de fractie van GemeenteBelangen,

Emile Soetendal

Afsluiting Brouwerstraat zet Rijnsburg op slot

WegomleggingOndanks de vele protesten en suggesties van bewoners en bedrijven blijft de volledige afsluiting van de Brouwerstraat gedurende de herinrichting van de Bouwerstraat gehandhaafd.
Dit was de uitkomst van het overleg donderdag 14 februari van de raad met het college.

Communicatie met de kleine ‘c’
Hoe komt het dat er nu zoveel commotie is over de gehele afsluiting van de Brouwerstraat? Wat is er misgegaan? Tot voor kort waren bewoners en bedrijven in de veronderstelling dat tijdens de uitvoering de Brouwerstraat gedeeltelijk zou worden afgesloten. Pas op het laatste moment, vlak voor de start van de uitvoering, is bekend gemaakt dat de Brouwerstraat volledig zou worden afgesloten.

“Hoe heeft dit kunnen gebeuren?”, is dan de vraag? Het antwoord is simpel. Het college heeft tijdens de uitwerking van het ontwerp nagelaten deze te toetsen op de consequentie die het zou hebben voor de uitvoering. Pas bij de aanbesteding is het probleem van de wijze van afsluiting aan de orde gekomen. Het is eenvoudig weg door het college doorgeschoven naar de aannemer in de hoop dat hij met een oplossing zou komen, niet dus.
Het is net zoiets als een ontwerp voor een gebouw waarbij later tijdens de uitvoering blijkt dat de bouwplaats veel te klein is om er bijvoorbeeld een cementmolen te plaatsen en bouwmaterialen op te slaan. Er kan alleen verder gebouwd worden door het plan aan te passen met forse kostenoverschrijding als gevolg.

Wie zal dat betalen?
FileWanneer de gemeente veel eerder dit probleem had onderkend en in alle rust had gecommuniceerd was er geen paniekvoetbal ontstaan en waren extra kosten niet nodig geweest.
De miscommunicatie en de commotie die nu is ontstaan bij bewoners, en vooral de bedrijven, zijn dus het gevolg van een slechte voorbereiding door het college. In plaats van citymanagement is het nu crisismanagement. De conclusie is dan ook dat Rijnsburg de komende vijf maanden overdag op slot zit en dat gaat forse maatschappelijke kosten veroorzaken.

Er was eens … een plan
Ook na de herinrichting zal het verkeer hinder blijven ondervinden. GemeenteBelangen heeft de afgelopen jaren steeds gedegen alternatieven aangedragen tot verbetering van de verkeersontsluiting van Rijnsburg. Helaas zijn deze ondanks steun van bewoners en bedrijven (o.a. Flora Holland) niet door de politiek overgenomen.
De zo gewenste Noordelijke Randweg Rijnsburg komt er voorlopig ook niet. De provincie heeft enige tijd geleden te kennen gegeven er geen prioriteit aan toe te kennen. Mochten nieuwe onderhandelingen tot succes leiden dan zal het zeker nog tien jaar of meer duren voordat er een besluit wordt genomen. En de Brouwerstraat… GemeenteBelangen blijft het kritisch volgen.

Namens de fractie van GemeenteBelangen,

Hans Vingerling

Zee, zand en strandtenten

DuinOp donderdagavond 14 februari heeft de gemeenteraad uitgebreid de tijd genomen om in een informatieve ronde van gedachten te wisselen en vragen te stellen aan wethouder Binnendijk, ambtenaren en vertegenwoordigers van andere belangenorganisaties over het project kustversterking.
Omdat er een grote schare aan insprekers was, hebben we zelfs de beschikbare tijd van een uur nog iets opgerekt. Naast de al bekende bezwaren en aanmerkingen kwamen er wel een aantal nieuwe inzichten en toezeggingen naar voren bij dit overleg.

Waarover spraken zij?
De belangrijkste punten voor mij waren:

  • de in mijn ogen leuke oplossing voor de plaatsing van het Dunatelier. De inspreker stelde voor om dat naast ‘de Zwaan’ te plaatsen en dan aan de zuidzijde van het plein een halfrond amfitheater te realiseren. Dat moet dan tegen de weg naar het plein aan liggen. Voor het aantal te realiseren parkeerplekken maakt het niet veel uit en het plein wordt er wel een stuk leuker van.
  • de uitspraak van het Hoogheemraadschap Rijnland. Volgens de vertegenwoordiger wordt het ontwerp niet dwingend voor de aannemer maar mag de aannemer daarvan afwijken als er maar aan de eisen voor de veiligheid wordt voldaan. Dit betekent dat de zeebanketten, een mooie naam voor een enorme berg zand die wel wegspoelt bij een storm maar niet doorbreekt, ook lager mogen worden dan ze nu in de tekeningen staan. Lager betekent dus beter uitzicht op zee op de plaatsen waar de duinen nu al hoog genoeg zijn. Dit zal zeker bij hotel ‘Savoy’, maar natuurlijk ook ten zuiden van ‘de Zwaan’ een beter uitzicht en meer verbinding met de zee geven.

Na deze uitwisseling van gedachten en meningen werd de Burgerzaal, nog druk napratende, verlaten en gingen de politici naar een volgend vergaderonderdeel. Dit agendapunt van het kustwerk Katwijk krijgt zeker nog een politiek vervolg.

Namens de fractie van GemeenteBelangen,

Adriaan Heijnen

Meer artikelen...

  1. Stand van zaken dorpskunstwerk Rijnsburg
  2. ‘Jullie zijn toch ook die lui van de politiek in Katwijk’
  3. Citymarketing, meer dood dan levend
  4. Gemeentepagina nu ook voor ALLE burgers van Katwijk aan Zee en Katwijk aan den Rijn
  5. GB bezoekt woonzorginrichting Het Witte Huis
  6. De Coligny: ‘Mag het ietsje meer zijn?’
  7. Investeringen zorgwoningen DSV
  8. Kom naar Katwijk!
  9. GB stelt vragen over dorpskunstwerk in Rijnsburg
  10. GemeenteBelangen blogt over Katwijk
  11. GB en SGP verkennen de toekomst van de bibliotheek
  12. Kredietvoorstel dorpskantoor Rijnsburg
  13. In Valkenburg staat een huis en met dat huis...
  14. Initiatief voorstel voor nieuw vergadermodel goedgekeurd.
  15. Bouw woning Sportlaan… zand erover?
  16. Kernpunten van onze Algemene Beschouwingen 2012
  17. Dienstregeling busvervoer Rijnsburg, Katwijk aan den Rijn en Valkenburg (update)
  18. ‘Gelukkig hebben de Valkenburgse baby’s zelf het niet in de gaten’
  19. Visie vanuit GemeenteBelangen voor de takendiscussie van de Gemeente Katwijk
  20. Dienstregeling busvervoer Rijnsburg, Katwijk aan den Rijn en Valkenburg
  21. U staat met uw winkel op het Castellumplein… ga niet langs start, u ontvangt geen…
  22. Gemeentepagina voor inwoners van Katwijk aan Zee en Katwijk aan den Rijn
  23. Woonvisie blijft een abstract woord… dan nu concreet!
  24. Dienstregeling busvervoer in Rijnsburg, Katwijk a/d Rijn en Valkenburg verslechtert
  25. Er was eens het plan voor de RijnlandRoute
  26. Alles went behalve een compliment
  27. Denktank van GemeenteBelangen gevuld met bruisende ideeën
  28. Kom bij de ‘denktank’ van GemeenteBelangen
  29. Brand en sloop oude Flora
  30. GemeenteBelangen stelt vragen over van brandgevaar en asbest m.b.t. oude Flora
  31. Noordwijk heeft zijn ‘gat’ en Katwijk had zijn ‘rotte kies’
  32. Definitief ontwerp Brouwerstraat een definitieve oplossing?
  33. Waar haal ik mijn ijs op de Boulevard over een paar jaar?
  34. Zorgpunten van GB bij realisering sportbedrijf
  35. Vragen van GB over fietsknelpunten in en om de gemeente
  36. Het CDA en slappe knieën
  37. Stemming Motie ten tweeden male wel voldoende
  38. GemeenteBelangen en ChristenUnie komen met oplossing voor knelpunten inpassing parkeergarage
  39. GB stelt art.41 vragen over plaatsing milieuparkje Voorstraat
  40. Historische maatregelen voor bereikbaarheid
  41. Meet and greet bij GemeenteBelangen goed bezocht
  42. ‘In Katwijk is alles anders’
  43. ‘Meet and greet’ met GemeenteBelangen op 24 april
  44. Knelpunten fietsroute Katwijk richting Sassenheim
  45. GemeenteBelangen zet ‘Kinderpardon’ op de politieke agenda
  46. Elke medaille heeft twee kanten... ook die van het CDA
  47. GemeenteBelangen en PvdA bleven maar door zagen
  48. Kinderpardon of kinderrecht?
  49. Veel kustwerk, veel minder Katwijk
  50. Afscheid van vier GemeenteBelangen–babes
  51. Er staat een hoop op stapel voor dit jaar
  52. Goed nieuws voor camper- en caravanbezitters
  53. Art.41 vragen over gemeentelijke publicaties
  54. De commissie Welzijn van maandag 12 december... kort en bondig
  55. Warempel, de snelfietsroute Via 44 ligt er al
  56. Esther Schonenberg stopt met raadswerk
  57. Geen woorden maar daden (2)
  58. Art.41 vragen over ophaal- en oplaadpunten OV
  59. Geen woorden maar daden!
  60. Ik ben toch zeker Sinterklaas niet?
  61. Een zeejachthaven: nu of nooit?
  62. De Algemene Beschouwingen… ze deden een plas en het is zoals het was
  63. Gedeelde politieke zorgvragen over het A.Z.C. Katwijk
  64. Algemene Beschouwingen 2011: u wordt gefopt!
  65. Collegepartijen voeren soap op
  66. GemeenteBelangen op straat in gesprek met…
  67. Politiek op straat
  68. Wat vindt GemeenteBelangen van de bibliotheekplannen?
  69. Raadswerk nu even niet te combineren
  70. Hoop voor camper- en caravanbezitters
  71. Katwijk in beweging ............ hier liggen kansen
  72. Cantineweg onterecht open?
  73. Speeltuin Westerhaghe in Rijnsburg geopend
  74. Je moet een broedende Rijnsburgse kip niet storen
  75. Bezuinigingen op subsidies gaan helaas door
  76. Verruiming bestedingsmogelijkheden budget wijkraden
  77. Sluiting servicepunt Rijnsburg
  78. Amendementen GB bij Kadernota 2011
  79. Geen steun voor fasering bezuinigingen op subsidies
  80. Servicepunt Rijnsburg
  81. RijnlandRoute, GB wil verschillende opties open houden
  82. Koppeling Cantineweg - Westerbaan
  83. Bestuursakkoord tussen kabinet en gemeenten een zorgpunt voor de raad
  84. Wethouder Udo laat Natuur- en milieueducatie op zijn beloop
  85. Visie GB op aanpak lokale woningmarkt
  86. Hoe reageert GemeenteBelangen op de bezuinigingen bij Welzijn?
  87. Een aanvullende ontsluiting voor noordelijk Rijnsburg en Flora
  88. Ook in Katwijk Burgernet
  89. Wethouder Udo komt schoorvoetend verhuizingsafspraak na
  90. Bezuinigingsvoorstellen ter discussie
  91. GB steunt bouw aula annex rouwcentrum Rijnsburg
  92. Koud in de Brouwerstraat met een meer dan warme belangstelling
  93. Dorpskunstwerk in Rijnsburg
  94. Bezuinigingsplannen komen snoeihard aan
  95. Coalitiekramp doet CDA en CU draaien
  96. Toch gemeentelijke informatie in De Rijnsburger
  97. De hoofdibliotheek in het centrum .....en hoe zit het dan in Rijnsburg, Valkenburg en de Hoornes / Rijnsoever?
  98. Rijnsburgers en Valkenburgers verstoken van gemeentelijke informatie
  99. Cantineweg: Katwijk weer gefopt!