Verslag aan kiezer

Verslag aan kiezer

TuinTerroristen trekken door Katwijk

campagne2010 02 15a15 februari 2010 - Op verschillende plaatsen in Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg zijn vanmorgen in alle vroegte plantenbakken met bloeiende krokussen en narcissen neergezet.

De tuinterroristen van GemeenteBelangen verdeelden met 13 vrijwilligers een kleine honderd potten over verschillende plaatsen waar het volgens die partij best een stukje groener kan.
‘’Zeker in het Zeedorp is het behoorlijk versteend gebied’’, zegt lijsttrekker Esther Schonenberg, terwijl ze twee potten met krokussen met tape aan een verkeerspaal bevestigd. Elders in het dorp voeren andere teams dezelfde handeling uit, zelfs het gemeentehuis krijgt wat extra groen……

GemeenteBelangen zet zich al jaren in voor een groenere leefomgeving in Katwijk. Zo diende de partij in 2008 een voorstel in voor de aanleg van geveltuintjes om de straten een fleuriger aanzien te geven. Daarnaast pleit GemeenteBelangen voor een eigen groenbudget per wijk.
De buurt gaat aan de slag, buren maken de straten schoon en leggen groen aan. De gemeente draagt daar financieel een steentje aan bij. ‘’Dat project heet Opzomeren’’, zegt Schonenberg. ‘’En dat zijn we hier eigenlijk ook aan het doen.
Natuurlijk gaan we voor meer groen maar dit is vooral een actie die bij de mensen een glimlach op het gezicht moet toveren. Daarbij vinden wij dit zelf natuurlijk ook geweldig om te doen!’’

Klik op de foto's voor meer foto's in hoge resolutie.
campagne2010 02 15bcampagne2010 02 15ccampagne2010 02 15dcampagne2010 02 15ecampagne2010 02 15f

Katwijk bereikbaar met 80.000 inwoners?

bewegenDe komende 10 jaar worden in Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg nog 9000 woningen gebouwd. Katwijk groeit uit tot een gemeente van ruim 80.000 inwoners.
Daarnaast is met de Provincie en de regio is afgesproken dat er ruimte beschikbaar moet blijven voor bollenteelt, glastuinbouw en open landschap.

Wat zijn de gevolgen hiervan voor onze gemeente?
Kijkend naar bereikbaarheid (wegen en Openbaar Vervoer), de voorzieningen (centrum, sport, cultuur, welzijn, horeca) en de leefbaarheid (groen, speelplaatsen, veiligheid, leefmilieu)? Groeien deze op gelijke voet mee met de woningproductie?
Helaas is dat wat betreft de bereikbaarheid nog lang niet geregeld. De plannen voor verbetering en uitbreiding van wegenstructuur en openbaar vervoer staan wel al op papier, maar of ze haalbaar en betaalbaar zijn is beslist nog niet zeker.

RijnlandRoute (RR)
De verbindingsweg tussen Katwijk (n206) en de A4. De minister heeft onvoldoende geld beschikbaar gesteld voor de aanleg van deze weg. Het voorstel is om de aanleg in fases te doen. Daar is GemeenteBelangen beslist niet voor. Keiharde voorwaarde om de nieuwbouw op Valkenburg toe te staan is de aanleg van de volledige Rijnlandroute. Eerst bewegen, dan bouwen!

Noordelijke Randweg Rijnsburg (NRR)
bewegenDeze weg is nodig om het doorgaand (vracht)verkeer uit de kern van Rijnsburg te weren. Ook wij vinden dat het (vracht)verkeer een veel te grote druk legt op de Rijnsburgse wegen. Wij denken ook dat de aanleg van de NRR nog heel lang op zich zal laten wachten. Er is in ieder geval nog geen geld voor.
Wij gaan het liefst voor realistische en haalbare oplossingen. GemeenteBelangen heeft in 2006 een voorstel ingediend om een parallelweg langs de A44 aan te leggen. De gemeenteraad van Katwijk heeft dit voorstel niet gesteun. Het bedrijfsleven wel. Flora heeft het idee opgepakt en verder ontwikkeld. Het plan is ingediend bij de minister en er zijn goede verwachtingen. Wanneer de parallelweg tussen Flora en Vinkeweg wordt aangelegd, vermindert het vrachtverkeer door de kern Rijnsburg aanmerkelijk.
De Bankijkerweg speelt daarbij een grote rol om het gebied Trappenberg/Kloosterschuur te ontsluiten.

RijnGouweLijn (RGL)
GemeenteBelangen heeft zich altijd verzet tegen de komst van de RGL. Het is een duur en inflexibel vervoerssysteem, wat de bedrijventerreinen van Katwijk niet ontsluit. Helaas is die discussie is inmiddels afgerond, de RGL moet en zal er komen. Wij zetten ons nadrukkelijk in voor een optimale inpassing van de RGL. De verkeersveiligheid, de doorstroming van het verkeer en de leefbaarheid moeten gewaarborgd worden. Ook voor dit project is niet genoeg geld beschikbaar en dat is reden genoeg om er bovenop te blijven zitten.

Eerst bewegen, dan bouwen.....
Wat het probleem nog nijpender maakt is dat de bestaande wegen ook al verstopt raken. De verkeersveiligheid en de doorstroming zijn nadrukkelijk in gevaar. Daarom staat GemeenteBelangen op het standpunt dat de infrastructuur eerst geregeld moet zijn alvorens er op grote schaal gebouwd gaat worden. Het kan niet zo zijn dat door de bouw van extra woningen de bereikbaarheid achteruit gaat. Dit heeft negatieve gevolgen voor onze economie en voor de leefbaarheid in onze gemeente.

GemeenteBelangen wil daarom:

  • dat we eerst de aanpassing van de N206, goed openbaar vervoer en de Rijnlandroute realiseren voordat we beginnen met de bouw van Nieuw Valkenburg
  • een verdiepte aanleg van de N206, minimaal tussen de Zeeweg en de N441
  • de bestaande Westerbaan laten aansluiten op de Julianalaan/Boslaan
  • een parallelweg langs de A44, die Flora Holland Rijnsburg ontsluit en zo de kern Rijnsburg ontlast
  • Nieuwbouw in Rijnsburg alleen als de infrastructuur geregeld is
  • Doorgaand vrachtverkeer weren uit alle kernen
  • Een veilige Rijnstraat met 30 km regime

 

Fietsen bevorderen
GemeenteBelangen wil het fietsen aantrekkelijker en veiliger maken. Er zijn flink wat onveilige plekken in onze gemeente. Al in 2008 is er een GB voorstel aangenomen om de fietsroutes (waarvan veel scholieren gebruik maken) veiliger te maken. Het voorstel is wel aangenomen maar de uitvoering laat nog op zich wachten. GemeenteBelangen wil die maatregelen met spoed uitvoeren. Fietsen is gezond en de aanleg van snelle fietsroutes (fietssnelwegen) is een uitstekend middel om mensen te verleiden de fiets te pakken i.p.v. de auto.

Naast deze voorwaarden om Katwijk voor de toekomst optimaal bereikbaar te houden staat GemeenteBelangen ook voor een leefbaar en aantrekkelijk Katwijk. Een veilige, schone, groene en gezonde leefomgeving zijn het uitgangspunt.

GemeenteBelangen vraagt aandacht voor verkeersveiligheid

‘Verkeersslachtoffers in de gemeente Katwijk’


Nee, geen misdrijf maar wel een flitsactie waarin GemeenteBelangen de aandacht vestigde op verkeersonveilige plekken in onze gemeente, de zogenaamde Black-Spots.

In de vroege morgen van zaterdag 6 februari trok een flinke delegatie GemeenteBelangers door de straten van Katwijk. Gewapend met stoepkrijt, het logo van GemeenteBelangen én een ‘verkeersslachtoffer’ tekenden de leden van GemeenteBelangen verkeersongevallen op plaatsen waar het niet ondenkbaar is dat er ooit slachtoffers gaan vallen.

campagne2010 02 06dWoningbouw,  toegenomen verkeer en meer verkeersbewegingen maken Katwijk steeds onveiliger. Op bepaalde plaatsen wordt veel te hard gereden waardoor met name fietsers en voetgangers zich kwetsbaar voelen. Zo zijn de Tramstraat, de Rijnstraat, het Bosplein, het tunneltje onder de N206, de Floralaan en de Hoofdstraat bij ‘Arie’s Druppel’ voorzien van een krijttekening met verkeersslachtoffers.
Confronterend maar realistisch. GemeenteBelangen wil dat met name deze Black-Spots zo snel mogelijk veiliger worden ingericht.

Initiatief GB beloond, maximum snelheid N206 omlaag

GemeenteBelangen heeft in 2008 het college opgeroepen om in aktie te komen richting de provincie om de snelheid op de N206 te verlagen. Het resultaat is dat komend voorjaar de maximumsnelheid op de N206 op het traject tussen de Molentuinweg en de Nieuwe Roversbrug wordt verlaagd naar 80km/uur aan de oostzijde en 70 km/uur aan de westzijde van de weg.

Geluidshinder omwonenden
Reden voor GemeenteBelangen om deze oproep te doen was het steeds drukkere verkeer op de N206 en de daaraan gekoppelde hinder voor de omwonenden. De wijken Cleyn Duin, Tranendal, de Blekerij en Hoornes hebben hiervan te lijden. Naar aanleiding van kontakt met de omwonenden hebben wij de wethouder in 2008 opgeroepen om er bij de Provincie op aan te dringen de maximumsnelheid naar beneden te brengen. Eind 2009 hebben wij via een schriftelijke vraag nogmaals aandacht gevraagd voor geluidshinder veroorzaakt door de N206.

Maatregelen
Uit de beantwoording van deze vragen blijkt dat de provincie maatregelen gaat treffen. Inmiddels is er al groot onderhoud aan de weg gedaan, geluidsarm asfalt geeft al een geluidsvermindering. En met het omlaag brengen van de maximumsnelheid zal de geluidshinder nog verder teruggedrongen worden, zeker ter hoogte van de Roversbrug. Het donderende geluid zal afnemen wanneer het vrachtverkeer daar met een lagere snelheid overheen rijdt.

Al met al een goed resultaat, waar GemeenteBelangen zich voor heeft ingezet. We zullen de ontwikkelingen blijven volgen.