Verslag aan kiezer

Verslag aan kiezer

Katwijk bereikbaar met 80.000 inwoners?

bewegenDe komende 10 jaar worden in Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg nog 9000 woningen gebouwd. Katwijk groeit uit tot een gemeente van ruim 80.000 inwoners.
Daarnaast is met de Provincie en de regio is afgesproken dat er ruimte beschikbaar moet blijven voor bollenteelt, glastuinbouw en open landschap.

Wat zijn de gevolgen hiervan voor onze gemeente?
Kijkend naar bereikbaarheid (wegen en Openbaar Vervoer), de voorzieningen (centrum, sport, cultuur, welzijn, horeca) en de leefbaarheid (groen, speelplaatsen, veiligheid, leefmilieu)? Groeien deze op gelijke voet mee met de woningproductie?
Helaas is dat wat betreft de bereikbaarheid nog lang niet geregeld. De plannen voor verbetering en uitbreiding van wegenstructuur en openbaar vervoer staan wel al op papier, maar of ze haalbaar en betaalbaar zijn is beslist nog niet zeker.

RijnlandRoute (RR)
De verbindingsweg tussen Katwijk (n206) en de A4. De minister heeft onvoldoende geld beschikbaar gesteld voor de aanleg van deze weg. Het voorstel is om de aanleg in fases te doen. Daar is GemeenteBelangen beslist niet voor. Keiharde voorwaarde om de nieuwbouw op Valkenburg toe te staan is de aanleg van de volledige Rijnlandroute. Eerst bewegen, dan bouwen!

Noordelijke Randweg Rijnsburg (NRR)
bewegenDeze weg is nodig om het doorgaand (vracht)verkeer uit de kern van Rijnsburg te weren. Ook wij vinden dat het (vracht)verkeer een veel te grote druk legt op de Rijnsburgse wegen. Wij denken ook dat de aanleg van de NRR nog heel lang op zich zal laten wachten. Er is in ieder geval nog geen geld voor.
Wij gaan het liefst voor realistische en haalbare oplossingen. GemeenteBelangen heeft in 2006 een voorstel ingediend om een parallelweg langs de A44 aan te leggen. De gemeenteraad van Katwijk heeft dit voorstel niet gesteun. Het bedrijfsleven wel. Flora heeft het idee opgepakt en verder ontwikkeld. Het plan is ingediend bij de minister en er zijn goede verwachtingen. Wanneer de parallelweg tussen Flora en Vinkeweg wordt aangelegd, vermindert het vrachtverkeer door de kern Rijnsburg aanmerkelijk.
De Bankijkerweg speelt daarbij een grote rol om het gebied Trappenberg/Kloosterschuur te ontsluiten.

RijnGouweLijn (RGL)
GemeenteBelangen heeft zich altijd verzet tegen de komst van de RGL. Het is een duur en inflexibel vervoerssysteem, wat de bedrijventerreinen van Katwijk niet ontsluit. Helaas is die discussie is inmiddels afgerond, de RGL moet en zal er komen. Wij zetten ons nadrukkelijk in voor een optimale inpassing van de RGL. De verkeersveiligheid, de doorstroming van het verkeer en de leefbaarheid moeten gewaarborgd worden. Ook voor dit project is niet genoeg geld beschikbaar en dat is reden genoeg om er bovenop te blijven zitten.

Eerst bewegen, dan bouwen.....
Wat het probleem nog nijpender maakt is dat de bestaande wegen ook al verstopt raken. De verkeersveiligheid en de doorstroming zijn nadrukkelijk in gevaar. Daarom staat GemeenteBelangen op het standpunt dat de infrastructuur eerst geregeld moet zijn alvorens er op grote schaal gebouwd gaat worden. Het kan niet zo zijn dat door de bouw van extra woningen de bereikbaarheid achteruit gaat. Dit heeft negatieve gevolgen voor onze economie en voor de leefbaarheid in onze gemeente.

GemeenteBelangen wil daarom:

  • dat we eerst de aanpassing van de N206, goed openbaar vervoer en de Rijnlandroute realiseren voordat we beginnen met de bouw van Nieuw Valkenburg
  • een verdiepte aanleg van de N206, minimaal tussen de Zeeweg en de N441
  • de bestaande Westerbaan laten aansluiten op de Julianalaan/Boslaan
  • een parallelweg langs de A44, die Flora Holland Rijnsburg ontsluit en zo de kern Rijnsburg ontlast
  • Nieuwbouw in Rijnsburg alleen als de infrastructuur geregeld is
  • Doorgaand vrachtverkeer weren uit alle kernen
  • Een veilige Rijnstraat met 30 km regime

 

Fietsen bevorderen
GemeenteBelangen wil het fietsen aantrekkelijker en veiliger maken. Er zijn flink wat onveilige plekken in onze gemeente. Al in 2008 is er een GB voorstel aangenomen om de fietsroutes (waarvan veel scholieren gebruik maken) veiliger te maken. Het voorstel is wel aangenomen maar de uitvoering laat nog op zich wachten. GemeenteBelangen wil die maatregelen met spoed uitvoeren. Fietsen is gezond en de aanleg van snelle fietsroutes (fietssnelwegen) is een uitstekend middel om mensen te verleiden de fiets te pakken i.p.v. de auto.

Naast deze voorwaarden om Katwijk voor de toekomst optimaal bereikbaar te houden staat GemeenteBelangen ook voor een leefbaar en aantrekkelijk Katwijk. Een veilige, schone, groene en gezonde leefomgeving zijn het uitgangspunt.

GemeenteBelangen vraagt aandacht voor verkeersveiligheid

‘Verkeersslachtoffers in de gemeente Katwijk’


Nee, geen misdrijf maar wel een flitsactie waarin GemeenteBelangen de aandacht vestigde op verkeersonveilige plekken in onze gemeente, de zogenaamde Black-Spots.

In de vroege morgen van zaterdag 6 februari trok een flinke delegatie GemeenteBelangers door de straten van Katwijk. Gewapend met stoepkrijt, het logo van GemeenteBelangen én een ‘verkeersslachtoffer’ tekenden de leden van GemeenteBelangen verkeersongevallen op plaatsen waar het niet ondenkbaar is dat er ooit slachtoffers gaan vallen.

campagne2010 02 06dWoningbouw,  toegenomen verkeer en meer verkeersbewegingen maken Katwijk steeds onveiliger. Op bepaalde plaatsen wordt veel te hard gereden waardoor met name fietsers en voetgangers zich kwetsbaar voelen. Zo zijn de Tramstraat, de Rijnstraat, het Bosplein, het tunneltje onder de N206, de Floralaan en de Hoofdstraat bij ‘Arie’s Druppel’ voorzien van een krijttekening met verkeersslachtoffers.
Confronterend maar realistisch. GemeenteBelangen wil dat met name deze Black-Spots zo snel mogelijk veiliger worden ingericht.

Initiatief GB beloond, maximum snelheid N206 omlaag

GemeenteBelangen heeft in 2008 het college opgeroepen om in aktie te komen richting de provincie om de snelheid op de N206 te verlagen. Het resultaat is dat komend voorjaar de maximumsnelheid op de N206 op het traject tussen de Molentuinweg en de Nieuwe Roversbrug wordt verlaagd naar 80km/uur aan de oostzijde en 70 km/uur aan de westzijde van de weg.

Geluidshinder omwonenden
Reden voor GemeenteBelangen om deze oproep te doen was het steeds drukkere verkeer op de N206 en de daaraan gekoppelde hinder voor de omwonenden. De wijken Cleyn Duin, Tranendal, de Blekerij en Hoornes hebben hiervan te lijden. Naar aanleiding van kontakt met de omwonenden hebben wij de wethouder in 2008 opgeroepen om er bij de Provincie op aan te dringen de maximumsnelheid naar beneden te brengen. Eind 2009 hebben wij via een schriftelijke vraag nogmaals aandacht gevraagd voor geluidshinder veroorzaakt door de N206.

Maatregelen
Uit de beantwoording van deze vragen blijkt dat de provincie maatregelen gaat treffen. Inmiddels is er al groot onderhoud aan de weg gedaan, geluidsarm asfalt geeft al een geluidsvermindering. En met het omlaag brengen van de maximumsnelheid zal de geluidshinder nog verder teruggedrongen worden, zeker ter hoogte van de Roversbrug. Het donderende geluid zal afnemen wanneer het vrachtverkeer daar met een lagere snelheid overheen rijdt.

Al met al een goed resultaat, waar GemeenteBelangen zich voor heeft ingezet. We zullen de ontwikkelingen blijven volgen.

Is Katwijk leefbaar met 80.000 inwoners?

LeefbaardorpIn Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg gaat voor woningzoekenden uit de eigen gemeente en de regio de komende 10 jaar nog veel gebouwd worden. Er gaan in Katwijk tot 2020 nog circa 9000 woningen gebouwd worden. Katwijk groeit uit tot een gemeente van ruim 80.000 inwoners. Waar deze huizen komen te staan ligt in grote lijnen al vast in de vele plannen. Of er zoveel huizen nodig zijn, daar hebben wij onze vraagtekens bij.  We moeten zeker niet bouwen voor de leegstand, daarom is goed inzicht in de woningbehoefte een harde voorwaarde. Indien daarvoor aanleiding is kunnen we de aantallen te bouwen woningen naar beneden bijstellen.

GemeenteBelangen stelt steeds nadrukkelijk de vraag, wat zijn de gevolgen van dit aantal woningen voor onze gemeente als het gaat om de voorzieningen (centrum, sport, cultuur, welzijn, horeca) en de leefbaarheid (groen, speelplaatsen, veiligheid, leefmilieu)? Groeien deze op gelijke voet mee met de woningproductie? Hoe en voor wie bouwen we? En is de buurt en/of wijk dan nog wel leefbaar?

Een leefbaar Katwijk
LeefbaardorpLeefbaarheid is een optelsom van heel veel factoren die met elkaar bepalen of je als inwoner van Katwijk tevreden bent met de woning, de woonomgeving en de vele voorzieningen waarover je graag wil beschikken.
De beschikbare ruimte is schaars en wordt de komende jaren door de vele bouwplannen nog veel schaarser. Dus moeten we deze ruimte zeer zorgvuldig toe bedelen aan alle functies die we met elkaar van levensbelang vinden voor een leefbaar en aantrekkelijk Katwijk.
GemeenteBelangen staat op het standpunt dat de leefbaarheid van het huidige en het toekomstige Katwijk nog veel aandacht vraagt.
Aan de leefbaarheid voor de toekomst kan alleen inhoud geven worden als we continu werken aan het verbeteren van de leefbaarheid van nu. Het werken aan de problemen die de burger dagelijks ervaart moet daarbij voorop staan.

Daarom GB
Omdat er de komende jaren nog veel gebouwd gaat worden is het standpunt van GemeenteBelangen dat:

  • voorzieningen voor recreatie, sport, onderwijs, cultuur en werkgelegenheid met de uitbreidingen meegroeien.
  • herstructurering van naoorlogse wijken een integrale aanpak vragen waarbij verbetering van de woningen en de directe omgeving centraal staat.
  • de verbetering van de sociale samenhang, veiligheid, speelmogelijkheden voor kinderen en groen  een voorwaarde is.
  • we voldoende woningen voor jonge starters en senioren bouwen
  • er woonzorgvoorzieningen voor alle levensovertuigingen beschikbaar zijn
  • betaalbare woningen via collectief particulier opdrachtgeverschap, verkoop van huurwoningen, Maatschappelijk Gebonden Eigendom en startersleningen op de markt komen
  • woningen levensloopbestendig, duurzaam en energiezuinig gebouwd zijn
  • woningen voor speciale doelgroepen in de plannen zijn meegenomen
  • we toekomstige bewoners vooraf betrekken bij de uitwerking van de bouwplannen (consumentgericht bouwen)

Alleen op deze manier is het verantwoord om Katwijk te laten groeien tot een gemeente met 80.000 inwoners. Voorop staat dat de inwoners van nu en in de toekomst verzekerd moeten zijn van een aantrekkelijk woon, werk en leefmilieu.