Woonvisie blijft een abstract woord… dan nu concreet!
In de commissie Ruimte van maandag 17 september is er uitgebreid over de woonvisie gesproken. Ook hebben diverse partijen hierover een reactie in de lokale bladen geplaatst. Het is een zeer belangrijk onderwerp, maar als we waar dan ook in Katwijk mensen naar de woonvisie vragen dan vrees ik dat het stil wordt. Wat betekent deze woonvisie voor Katwijk? Welke plannen zijn er verwoord? Zijn er veranderingen in vergelijking met een eerder opgestelde woonvisie? Laten we eens een concreet voorbeeld beschrijven waar u zelf naar kunt kijken in Katwijk.
In deze woonvisie wordt innovatief bouwen benoemd. Maar het is niet duidelijk wat met dit innovatieve bouwen wordt bedoeld. We moeten natuurlijk niet terug naar de jaren zestig toen minister Schut van woningbouw per helikopter de ene na de andere fabriek opende waarin bouwdelen werden vervaardigd om snel goedkope flats uit de grond te kunnen stampen. Daarmee werd in die jaren het woningtekort opgelost.
Hans Vingerling van GB heeft hier schriftelijke vragen over gesteld aan het college van B&W. In de reactie konden we lezen dat een belangrijk aspect om innovatie snel in de markt ingevoerd te krijgen toch een vorm van eenheid in bouwen is. Producten kunnen dan makkelijker uitwisselbaar zijn.
Wordt het dan saai? Is alleen stapelbouw mogelijk? Gaat dit ten koste van woonkwaliteit en een fraaie uitstraling van de woning? U kunt er met al uw zintuigen zelf over oordelen. De proefwoning met de naam ‘ApparterrA’ aan de Valkenburgseweg in Katwijk aan den Rijn (vlakbij de molen) is in onze ogen pas een echt voorbeeld van innovatief bouwen. Hier heeft niet alleen techniek of standaardisatie centraal gestaan.
De innovatie zit hem hier in het multidisciplinair samenwerken van de ontwerper, leveranciers en bouwer aan een concept waarbij een echt innovatief bouwconcept is gerealiseerd. En het een goedkoper concept dan ‘traditionele bouw’ met een gelijk aantal vierkante meters en… met ook veel meer bouwvariaties. GemeenteBelangen vindt het een veelbelovend concept en meer informatie vindt u ook op de website
www.apparterra.nl. Wat vindt u er van? Laat het ons maar weten op onze website www.gbkatwijk.nl
Wij zijn van mening dat hier sprake is van een flinke achteruitgang van het openbaar vervoer voor de inwoners van het westelijk deel van Rijnsburg, Katwijk aan den Rijn en Valkenburg. Dit zal het gebruik van het openbaar vervoer, wat toch het uitgangspunt zou moeten zijn, niet bevorderen.
Al met al is GemeenteBelangen bepaald niet gelukkig met de consequenties van deze nieuwe dienstregeling voor Rijnsburg, Katwijk aan den Rijn en Valkenburg.
In de raadsvergadering van 12 september is de RijnlandRoute besproken. De raad werd gevraagd zich uit te spreken over het definitief vrij maken van de gelden die daar in het verleden voor zijn gereserveerd.
In beide plannen bleef het kruispunt met stoplichten ter hoogte van de N441 dus gewoon bestaan. Later is er in overleg tussen de beide projectgroepen afgesproken dat het kruispunt bij de N441 zou komen te vervallen. Het verkeer van de Westerbaan en de N441 moest maar via een parallelweg naar de kruising Valkenburg-west gaan. Tevens is er toen in het overleg bepaald dat de N206 door Katwijk een stroomweg moet worden voor 80 km.
De beleidsregels voor de muziekschool worden aangepast om ze de mogelijkheid te geven om optimaal te kunnen inspelen op veranderende vragen uit de Katwijkse samenleving.
Het schoolgebouw Randweg met de naam ‘De Kameleon’ wordt verkocht aan een samenwerkingsverband van huis-, tandarts en apotheek stichting ‘Tahoed De Coepel’. Een prima zaak om leeggekomen schoolgebouwen zo te hergebruiken. Hier liggen er in het kader van het accommodatiebeleid nog meer kansen.