In de raadsvergadering van 5 juli kwam het laatste stuk van het agendapunt ‘Inrichtingsplan kustwerk’ aan de orde. Hans Vingerling liet daarbij in een vurig betoog weten dat GemeenteBelangen zeer tevreden met de laatste aanpassingen die het college naar aanleiding van de commissievergadering van maandag 2 juli in het plan heeft aangebracht.
Nieuwe kansen Het door GB in samenwerking met de CU aangereikte alternatief voor de Zuid Boulevard is zo naadloos in het totale plan n uitgewerkt. Dus de complimenten waren er voor het college van B&W voor de voortvarende aanpak. Deze veer van de alom bekende en toch overlast veroorzakende Katwijkse zeemeeuw werd door de portefeuillehouder in dank aanvaard.
Er ligt nu een evenwichtig plan waarin alle belangen van bewoners, ondernemers en bezoekers zo goed mogelijk zijn afgewogen en deze zijn met deze laatste planvorming vertaald in ruimtelijke kwaliteit. Ondanks de beperkingen die er door de te realiseren kustversterking gaan optreden, zijn er gelijktijdig ook nieuwe kansen gecreëerd. Kansen die ervoor gaan zorgen dat Katwijk als badplaats nog aantrekkelijker zal kunnen worden. Nieuwe voorzieningen zoals een parkeergarage en de al lang gewenste autovrije straten en pleinen zullen tevens een belangrijke impuls geven tot een daadwerkelijke upgrading van het centrum van Katwijk aan Zee.
Waar koop ik later mijn ijsjes? GemeenteBelangen is met de Christen Unie voorstander van het integreren van de bestaande kiosken op de Boulevard in de stijgpunten van de parkeergarage. Na een uitgebreide discussie heeft de meerderheid van de Katwijkse gemeenteraad besloten om dit niet te doen en de kiosken op de bestaande plekken te handhaven. GB vindt dit met de CU een gemiste kans. De voordelen van een mooier aanzicht en meer comfort rond de kiosken in de stijgpunten is hiermee van de baan.
Is alles hiermee wat de voorbereiding betreft nu klaar? Nee, want de plannen zullen nu onder de aandacht van de Katwijkse burgers worden gebracht. Zij kunnen inhoudelijk op deze en eerdere besproken plannen reageren. Dat daarbij ook het restant van de ‘Atlantikwall’ een plekje in de discussie kreeg, geeft al aan hoe breed er naar deze inrichtingsplannen wordt gekeken. Het wordt dus na de zomervakantie vast en zeker vervolgd.
In de vergadering van de commissie Welzijn van dinsdag 19 juni heeft de commissie gesproken over de vorming van het sportbedrijf. Wat is een sportbedrijf en waarom begint de gemeente Katwijk hier mee? Een sportbedrijf is een nieuwe organisatie welke het verhuur, beheer en klein onderhoud voor sporthallen en zalen, inclusief het zwembad Aquamar, uit gaat voeren. Door een efficiëntere bedrijfsvoering en verdere professionalisering van sportvoorzieningen verwacht het college 350.000 euro structureel op jaarbasis te kunnen besparen op personeels- en onderhoudskosten. Daarbij zou er geen sprake zijn van verlies van kwaliteit van wat geleverd wordt. Deze maatregel past dus voor het college perfect bij de andere bezuinigingsmaatregelen welke in het kader van ‘Scherp aan de wind’ zijn genomen.
Wat vindt GB van deze opzet?
Het sportbedrijf Katwijk wordt een N.V. met 100% aandelen voor de gemeente.
Externe verzelfstandiging heeft volgens college grotere efficiency en kwaliteitsvoordelen dan bij interne verzelfstandiging. Een andere reden heeft te maken met de CAO Recreatie (geen nadelige pensioengevolgen personeel)
Verzelfstandiging van (de uitvoering van) taken van de overheid kan op verschillende wijzen gebeuren. Het college kiest voor een vorm waarbij sprake is van een juridisch verzelfstandigde organisatie die buiten de overheid wordt geplaatst. Als voor deze vorm wordt gekozen spelen naast kostenbewustzijn en efficiency ook politiek-bestuurlijke overwegingen een rol. De organisatie komt op afstand te staan. Dat betekent dat de politieke en gemeentelijke top zich minder met de details van de taakvervulling bezig houdt. Hoe bewaakt het college dat men toch voldoende vat houdt op reilen en zeilen van de N.V.? De verhouding gemeente en de nieuwe rechtspersoon is nog niet duidelijk. Lastig om nu al een oordeel te vellen.
Waar liggen de risico’s van de nieuwe organisatie voor de gemeente?
Komt er een Raad van bestuur? Wat is de rol van deze groep? Functioneert men onafhankelijk?
Aanleiding om te komen tot het sportbedrijf zijn de ombuigingsmaatregelen in het kader van ‘Scherp aan de Wind’. De geplande maximale te realiseren besparing bedraagt ca. 800.000 per jaar. De praktijk zal dit nog maar moeten uitwijzen. Hoe realistisch is deze raming?
Er volgen nog verschillende fasen voordat het sportbedrijf op 1 januari 2013 operationeel kan zijn. Hoe reëel is deze datum?
De uitgangspunten van de N.V. zijn juist omdat de raad de regie kan voeren zonder op details te hoeven sturen. Het is de plicht van de raad om zo efficiënt mogelijk met het beschikbare belastinggeld om te springen. Alle risico’s zullen niet uitgesloten kunnen worden maar dat doet niets af aan de principiële keuze die aan het voorstel ten grondslag ligt. Portefeuillehouder Van Duijn heeft toegezegd dat het college voor voortgangsrapportages zal zorgdragen. Maar het zorgpunt blijft het gekozen tijdpad want in den lande blijkt dat men een langere aanlooptijd nodig heeft. We zullen het kritisch blijven volgen.
Bij een rondje op de fiets met Willy Zuijderduijn heeft Hans Vingerling diverse knelpunten geïnventariseerd en aan het College voorgelegd. Hieronder volgen de vragen in cursief weergegeven met daaraan gekoppeld de reactie van het College. Aansluitend is ook de reactie van het College van Oegstgeest opgenomen waarvan Esther altijd zo mooi zei: ‘Dat is een toedeledokie – antwoord’. Het is goed om te melden dat er al wel inspanningen zijn geleverd om deze knelpunten op te lossen dus een goede actie van beide GB – ers. Om een zo goed mogelijk beeld van de bevindingen weer te kunnen geven is de Collegereactie integraal overgenomen. Hier komen de vragen en reacties:
Verkeerde richting Langs het Oegstgeesterkanaal ter hoogte van het Kanaalpad staat een richtingaanwijzer waarbij Sassenheim verkeerd wordt aangegeven. Wij hebben dit gecontroleerd. Daarbij is ons gebleken dat bij plaatsing door de A.N.W.B. twee bordjes abusievelijk zijn verwisseld. Het gaat daarbij niet alleen om de aanduiding van Sassenheim, maar ook om die van Voorhout, Katwijk en Wassenaar. Wij hebben de A.N.W.B. verzocht deze wegbewijzering op de kortst mogelijke termijn aan te passen.
Fietspad langs Zeeweg Het fietspad aan de zuidzijde Zeeweg is deels uitgevoerd in tweerichting verkeer en stopt op een plek waar alleen onveilig, zonder verkeersregelinstallatie, de Zeeweg kan worden overgestoken. De vraag is of het tweerichtingsverkeer kan worden verlengd tot aan de met V.R.I.'s geregelde oversteek bij het Waterloopje. Deze situatie is ons bekend. maar lastig te verbeteren. Het bewuste stuk fietspad willen we wel verbreden, maar de huidige plaats van de bomen (iepen) maakt dit onmogelijk. In verband met het drukke gebruik van deze fietsroute in west-oostelijke richting vinden we het ook niet aanvaardbaar om hier met afwijkende breedtes te volstaan. Een oplossing is pas aan de orde als de bomen worden verwijderd of als er op korte termijn duidelijkheid komt over de inpassing van hoogwaardig openbaar vervoer op de Zeeweg. In dat laatste geval nemen we de aanpassing mee in een eventuele reconstructie die daaruit kan volgen. Er is echter wel al een veilig alternatief aanwezig. Fietsers die vanaf de N206 komen, kunnen namelijk desgewenst over korte afstand de parallelweg langs de Zeeweg nemen en zo de geregelde oversteek bij het Waterloopje bereiken. We overwegen nog of we deze mogelijkheid via een bord ('aanbevolen fietsroute') zullen aangegeven. We betwijfelen echter dat veel huidige gebruikers de veilige 'omweg' zullen prefereren boven de kortere oversteek naar het Roversbrugpad.
Fietspad langs Julianalaan Fietsers maken illegaal gebruik van het linker fietspad om vanaf de rotonde Koningin Julianalaan / Industrieweg naar het westelijk deel van de Hoornes te geraken. Deze situatie is bij ons bekend. Het is niet de bedoeling dat fietsers tegen de richting inrijden en dit wordt bovendien via borden 'verplichte rijrichting' uitdrukkelijk verboden. De gesuggereerde oplossing om het fietspad in te richten voor tweerichtingsverkeer is ongewenst en bovendien onmogelijk. De beschikbare breedte op de brug is onvoldoende en in dat geval zou een onveilige situatie worden gestimuleerd. Het is de bedoeling en dus ook verplicht dat fietsers bij de rotonde oversteken en vervolgens via de oostelijke zijde de brug passeren. Het gebruik van de (kikker)tunnel biedt dan de mogelijkheid om weer aan de andere zijde van de weg te geraken. We onderkennen dat deze tunnel in verband met het verlichtingsniveau vooral in de avonduren als minder prettig kan worden ervaren en stellen daarom voor om de verlichting aan te passen. Verder zullen we de aanwijzingen bij de rotonde accentueren ('fietsers oversteken'). Beide maatregelen zullen we op korte termijn nemen.
Fietspad Kanaaldijk Op de Kanaaldijk is een deel van het fietspad ingericht als tweerichting verkeer en op een gegeven moment gaat dit over in een gescheiden fietspad en een voetpad in het midden. De interpretatie die in de vraagstelling ligt besloten is niet juist. Vanaf de Binnensluis tot aan de botenloods is de weg ingericht en in gebruik als een rijbaan met twee fietssuggestiestroken. Dit is uitdrukkelijk afgesproken in verband met de toegankelijkheid van de botenloods. Er is hier dus geen voetpad in het midden. Dit is een rijbaan waarop ook gefietst wordt! Daarna gaat de Kanaaldijk over in een tweezijdig fietspad met langsliggend voetpad. Komend vanuit oostelijke richting houdt het voetpad dus op en is het de bedoeling dat voetgangers de fietssuggestiestroken gebruiken. Wellicht wordt enige onduidelijkheid ingegeven door de kleurstelling van het asfalt, maar dit is niet op te lossen. We overwegen nog om in de belijning en bebording wat extra aanwijzingen op te nemen, zodat nog duidelijker wordt dat het karakter van de weg op dit punt verandert.
Onderhoud groenstrook Schaepmanstraat De betreffende groenstrook ligt er onverzorgd bij. Kan er beter onderhoud worden gepleegd? We erkennen dat de kwaliteit van deze groenstrook niet uitsteekt. In ons beheer hebben we veel last van de oppervlakkige wortelgroei van de aanwezige bomen. Ook door het beperkte zonlicht dat tot de bodem kan doordringen is de strook een moeilijk stuk groen om netjes bij te houden. Tenslotte heeft ook de afgelopen strenge vorstperiode niet bijgedragen aan het uiterlijk. Tijdens de gebruikelijke grote voorjaarsschoonmaak hebben we het blad verwijderd en is het beeld wel wat verbeterd. Binnen het reguliere onderhoud zullen we op korte termijn wildgroei nog zoveel mogelijk fatsoeneren, zodat de beeldkwaliteit nog iets beter wordt. Voor een echte verbeterslag is echter een reconstructie nodig. De groenstrook staat echter nog niet in de planning opgenomen. Andere prioriteiten gaan voor. Bij een eventuele toekomstige aanpak staat ons beleid bovendien voor om de bomen hier te handhaven. Een duurzame ondergroei blijft daardoor lastig.
Fietsers richting Sassenheim over de Vinkenweg De straatverlichting op de Vinkenweg houdt ineens op, eveneens is onduidelijk waar de gemeentegrens ophoudt. Het is in Nederland niet gebruikelijk gemeentegrenzen langs wegen aan te geven. Wel wordt via een bord de bebouwde komgrens aangegeven. Dat is hier niet van toepassing. Wij hebben ons deel van de Vinkenweg verlicht. Het deel van de weg dat onverlicht is, ligt op het grondgebied van de gemeente Oegstgeest. Wij hebben uw vraag doorgezet. De gemeente Oegstgeest heeft toegezegd hierover afzonderlijk contact met u op te nemen.
Dit is de reactie van de gemeente Oegstgeest: Van de gemeente Katwijk ontvingen wij uw vraag waarom er geen openbare verlichting aanwezig is op de Vinkenweg. In het beleidsplan openbare verlichting, medio 2011 vastgesteld door de raad van Oegstgeest, staat dat wegen in het buitengebied niet van openbare verlichting worden voorzien. De argumenten hierbij zijn de wens tot besparing op energie en onderhoudskosten. Daarnaast is duisternis belangrijk voor mensen, dieren en planten. Teveel licht veroorzaakt hinder of overlast, en verstoort het bioritme van mens en dier. Lichthinder leidt bijvoorbeeld tot verandering in trek- en broedgedrag en in het zoekgedrag naar voedsel. Voor de fietsroute tussen Rijnsburg en Sassenheim zijn goede, wel verlichte alternatieven voorhanden. Om deze reden zullen wij geen verlichting plaatsen op de Vinkenweg.
GemeenteBelangen zal de kwaliteit van de fietsroutes als een echt GB – issue blijven monitoren.
In de laatstgehouden vergadering van de commissie Bestuur verweet de heer Van der Spijk van het CDA de fracties van PvdA en GemeenteBelangen dat zij last hadden van slappe knieën. Hij doelde daarbij op hun opstelling bij de besluitvorming vorig jaar over de ombuigingsoperatie "Scherp aan de wind”. Hij vergat daarbij te vertellen dat deze partijen wel degelijk wilden bezuinigen. Ook GemeenteBelangen heeft toen nadrukkelijk de noodzaak van bezuinigen onderschreven. Die noodzaak stond bij onze fractie dan ook niet ter discussie. GemeenteBelangen wilde echter een andere wijze van invulling van de bezuinigingstaakstelling. Dat is iets anders dan niet willen bezuinigen en slappe knieën hebben, zoals de heer Van der Spijk meent te moeten ventileren. Dit is wel erg goedkoop en populistisch.
‘Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten’ Nu we het toch over “slappe knieën” hebben. Bij de ombuigingsoperatie “Scherp aan de wind” is – met instemming van het CDA - ook besloten het subsidiebedrag voor gemeentelijke monumenten aanzienlijk te verlagen. Nu het CDA met de gevolgen hiervan voor de bezitters van die monumenten wordt geconfronteerd wil men maatregelen om de gevolgen daarvan te beperken. Zo wil men leningen voor de bezitters van monumenten mogelijk maken voor renovatie en de bezitters van monumenten vrij stellen van OZB (wat overigens wettelijk niet mogelijk is). Dat zijn echter wel maatregelen die de gemeente en dus de burgers geld kosten. Het zou beter geweest zijn als zij eerder over de consequenties van die bezuinigingsmaatregel hadden nagedacht. Over “slappe knieën” gesproken.
Coalitieknieën In de afgelopen vergadering van de commissie Welzijn heeft de VVD-fractie gepleit voor het terugdraaien van de bezuinigingsmaatregel op volksfeesten en evenementen. Deze bezuinigingsmaatregel bestaat uit minder inzet van gemeentepersoneel en meer zelfwerkzaamheid van de vrijwilligers van verenigingen en organisaties. Ook hier is sprake van een met medewerking van de VVD-fractie getroffen bezuinigingsmaatregel. Nu men met de gevolgen hiervan wordt geconfronteerd wil men er vanaf. Over “slappe knieën” gesproken. Uit het bovenstaande moge duidelijk zijn dat de kwalificatie “slappe knieën” ten onrechte door de heer Van der Spijk is gebruikt richting PvdA en GemeenteBelangen maar dat daar tegenover coalitiepartijen CDA en VVD zich wel hieraan schuldig maken.