Verslag aan kiezer

Verslag aan kiezer

Vragen van GB over fietsknelpunten in en om de gemeente

Bij een rondje op de fiets met Willy Zuijderduijn heeft Hans Vingerling diverse knelpunten geïnventariseerd en aan het College voorgelegd. Hieronder volgen de vragen in cursief weergegeven met daaraan gekoppeld de reactie van het College. Aansluitend is ook de reactie van het College van Oegstgeest opgenomen waarvan Esther altijd zo mooi zei: ‘Dat is een toedeledokie – antwoord’.
Het is goed om te melden dat er al wel inspanningen zijn geleverd om deze knelpunten op te lossen dus een goede actie van beide GB – ers. Om een zo goed mogelijk beeld van de bevindingen weer te kunnen geven is de Collegereactie integraal overgenomen. Hier komen de vragen en reacties:

Kanaalpad nwVerkeerde richting
Langs het Oegstgeesterkanaal ter hoogte van het Kanaalpad staat een richtingaanwijzer waarbij Sassenheim verkeerd wordt aangegeven.
Wij hebben dit gecontroleerd. Daarbij is ons gebleken dat bij plaatsing door de A.N.W.B. twee bordjes abusievelijk zijn verwisseld. Het gaat daarbij niet alleen om de aanduiding van Sassenheim, maar ook om die van Voorhout, Katwijk en Wassenaar. Wij hebben de A.N.W.B. verzocht deze wegbewijzering op de kortst mogelijke termijn aan te passen.

Fietspad langs Zeeweg
Het fietspad aan de zuidzijde Zeeweg is deels uitgevoerd in tweerichting verkeer en stopt op een plek waar alleen onveilig, zonder verkeersregelinstallatie, de Zeeweg kan worden overgestoken. De vraag is of het tweerichtingsverkeer kan worden verlengd tot aan de met V.R.I.'s geregelde oversteek bij het Waterloopje.
Deze situatie is ons bekend. maar lastig te verbeteren. Het bewuste stuk fietspad willen we wel verbreden, maar de huidige plaats van de bomen (iepen) maakt dit onmogelijk. In verband met het drukke gebruik van deze fietsroute in west-oostelijke richting vinden we het ook niet aanvaardbaar om hier met afwijkende breedtes te volstaan.
Een oplossing is pas aan de orde als de bomen worden verwijderd of als er op korte termijn duidelijkheid komt over de inpassing van hoogwaardig openbaar vervoer op de Zeeweg. In dat laatste geval nemen we de aanpassing mee in een eventuele reconstructie die daaruit kan volgen. Er is echter wel al een veilig alternatief aanwezig. Fietsers die vanaf de N206 komen, kunnen namelijk desgewenst over korte afstand de parallelweg langs de Zeeweg nemen en zo de geregelde oversteek bij het Waterloopje bereiken. We overwegen nog of we deze mogelijkheid via een bord ('aanbevolen fietsroute') zullen aangegeven. We betwijfelen echter dat veel huidige gebruikers de veilige 'omweg' zullen prefereren boven de kortere oversteek naar het Roversbrugpad.

Fietspad langs Julianalaan
JulianalaanFietsers maken illegaal gebruik van het linker fietspad om vanaf de rotonde Koningin Julianalaan / Industrieweg naar het westelijk deel van de Hoornes te geraken.
Deze situatie is bij ons bekend. Het is niet de bedoeling dat fietsers tegen de richting inrijden en dit
wordt bovendien via borden 'verplichte rijrichting' uitdrukkelijk verboden. De gesuggereerde oplossing om het fietspad in te richten voor tweerichtingsverkeer is ongewenst en bovendien onmogelijk. De beschikbare breedte op de brug is onvoldoende en in dat geval zou een onveilige situatie worden gestimuleerd. Het is de bedoeling en dus ook verplicht dat fietsers bij de rotonde oversteken en vervolgens via de oostelijke zijde de brug passeren. Het gebruik van de (kikker)tunnel biedt dan de mogelijkheid om weer aan de andere zijde van de weg te geraken. We onderkennen dat deze tunnel in verband met het verlichtingsniveau vooral in de avonduren als minder prettig kan worden ervaren en stellen daarom voor om de verlichting aan te passen. Verder zullen we de aanwijzingen bij de rotonde accentueren ('fietsers oversteken'). Beide maatregelen zullen we op korte termijn nemen.

Fietspad Kanaaldijk
Op de Kanaaldijk is een deel van het fietspad ingericht als tweerichting verkeer en op een gegeven moment gaat dit over in een gescheiden fietspad en een voetpad in het midden.
De interpretatie die in de vraagstelling ligt besloten is niet juist. Vanaf de Binnensluis tot aan de botenloods is de weg ingericht en in gebruik als een rijbaan met twee fietssuggestiestroken. Dit is uitdrukkelijk afgesproken in verband met de toegankelijkheid van de botenloods. Er is hier dus geen voetpad in het midden. Dit is een rijbaan waarop ook gefietst wordt! Daarna gaat de Kanaaldijk over in een tweezijdig fietspad met langsliggend voetpad. Komend vanuit oostelijke richting houdt het voetpad dus op en is het de bedoeling dat voetgangers de fietssuggestiestroken gebruiken. Wellicht wordt enige onduidelijkheid ingegeven door de kleurstelling van het asfalt, maar dit is niet op te lossen. We overwegen nog om in de belijning en bebording wat extra aanwijzingen op te nemen, zodat nog duidelijker wordt dat het karakter van de weg op dit punt verandert.

Onderhoud groenstrook Schaepmanstraat
Groenstrook SchaepmanstraatDe betreffende groenstrook ligt er onverzorgd bij. Kan er beter onderhoud worden gepleegd?
We erkennen dat de kwaliteit van deze groenstrook niet uitsteekt. In ons beheer hebben we veel last van de oppervlakkige wortelgroei van de aanwezige bomen. Ook door het beperkte zonlicht dat tot de bodem kan doordringen is de strook een moeilijk stuk groen om netjes bij te houden. Tenslotte heeft ook de afgelopen strenge vorstperiode niet bijgedragen aan het uiterlijk. Tijdens de gebruikelijke grote voorjaarsschoonmaak hebben we het blad verwijderd en is het beeld wel wat verbeterd. Binnen het reguliere onderhoud zullen we op korte termijn wildgroei nog zoveel mogelijk fatsoeneren, zodat de beeldkwaliteit nog iets beter wordt. Voor een echte verbeterslag is echter een reconstructie nodig. De groenstrook staat echter nog niet in de planning opgenomen. Andere prioriteiten gaan voor. Bij een eventuele toekomstige aanpak staat ons beleid bovendien voor om de bomen hier te handhaven. Een duurzame ondergroei blijft daardoor lastig.

Fietsers richting Sassenheim over de Vinkenweg
De straatverlichting op de Vinkenweg houdt ineens op, eveneens is onduidelijk waar de gemeentegrens ophoudt.
Het is in Nederland niet gebruikelijk gemeentegrenzen langs wegen aan te geven. Wel wordt via een bord de bebouwde komgrens aangegeven. Dat is hier niet van toepassing. Wij hebben ons deel van de Vinkenweg verlicht. Het deel van de weg dat onverlicht is, ligt op het grondgebied van de gemeente Oegstgeest. Wij hebben uw vraag doorgezet. De gemeente Oegstgeest heeft toegezegd hierover afzonderlijk contact met u op te nemen.

Dit is de reactie van de gemeente Oegstgeest:
Van de gemeente Katwijk ontvingen wij uw vraag waarom er geen openbare verlichting aanwezig is op de Vinkenweg. In het beleidsplan openbare verlichting, medio 2011 vastgesteld door de raad van Oegstgeest, staat dat wegen in het buitengebied niet van openbare verlichting worden voorzien. De argumenten hierbij zijn de wens tot besparing op energie en onderhoudskosten. Daarnaast is duisternis belangrijk voor mensen, dieren en planten. Teveel licht veroorzaakt hinder of overlast, en verstoort het bioritme van mens en dier. Lichthinder leidt bijvoorbeeld tot verandering in trek- en broedgedrag en in het zoekgedrag naar voedsel. Voor de fietsroute tussen Rijnsburg en Sassenheim zijn goede, wel verlichte alternatieven voorhanden. Om deze reden zullen wij geen verlichting plaatsen op de Vinkenweg.

GemeenteBelangen zal de kwaliteit van de fietsroutes als een echt GB – issue blijven monitoren.

Namens de fractie van GemeenteBelangen,

Hans Vingerling

Het CDA en slappe knieën

In de laatstgehouden vergadering van de commissie Bestuur verweet de heer Van der Spijk van het CDA de fracties van PvdA en GemeenteBelangen dat zij last hadden van slappe knieën. Hij doelde daarbij op hun opstelling bij de besluitvorming vorig jaar over de ombuigingsoperatie "Scherp aan de wind”. Hij vergat daarbij te vertellen dat deze partijen wel degelijk wilden bezuinigen. Ook GemeenteBelangen heeft toen nadrukkelijk de noodzaak van bezuinigen onderschreven. Die noodzaak stond bij onze fractie dan ook niet ter discussie. GemeenteBelangen wilde echter een andere wijze van invulling van de bezuinigingstaakstelling. Dat is iets anders dan niet willen bezuinigen en slappe knieën hebben, zoals de heer Van der Spijk meent te moeten ventileren. Dit is wel erg goedkoop en populistisch.

Knie‘Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten’
Nu we het toch over “slappe knieën” hebben. Bij de ombuigingsoperatie “Scherp aan de wind” is – met instemming van het CDA - ook besloten het subsidiebedrag voor gemeentelijke monumenten aanzienlijk te verlagen. Nu het CDA met de gevolgen hiervan voor de bezitters van die monumenten wordt geconfronteerd wil men maatregelen om de gevolgen daarvan te beperken. Zo wil men leningen voor de bezitters van monumenten mogelijk maken voor renovatie en de bezitters van monumenten vrij stellen van OZB (wat overigens wettelijk niet mogelijk is). Dat zijn echter wel maatregelen die de gemeente en dus de burgers geld kosten. Het zou beter geweest zijn als zij eerder over de consequenties van die bezuinigingsmaatregel hadden nagedacht. Over “slappe knieën” gesproken.

Coalitieknieën
In de afgelopen vergadering van de commissie Welzijn heeft de VVD-fractie gepleit voor het terugdraaien van de bezuinigingsmaatregel op volksfeesten en evenementen. Deze bezuinigingsmaatregel bestaat uit minder inzet van gemeentepersoneel en meer zelfwerkzaamheid van de vrijwilligers van verenigingen en organisaties. Ook hier is sprake van een met medewerking van de VVD-fractie getroffen bezuinigingsmaatregel. Nu men met de gevolgen hiervan wordt geconfronteerd wil men er vanaf. Over “slappe knieën” gesproken.
Uit het bovenstaande moge duidelijk zijn dat de kwalificatie “slappe knieën” ten onrechte door de heer Van der Spijk is gebruikt richting PvdA en GemeenteBelangen maar dat daar tegenover coalitiepartijen CDA en VVD zich wel hieraan schuldig maken.

Namens de fractie van GemeenteBelangen,

Leen van Poppel

Stemming Motie ten tweeden male wel voldoende

In de raadsvergadering van 26 april heeft GemeenteBelangen middels een Motie aandacht gevraagd voor het asielbeleid m.b.t. kinderen. Deze motie werd mede ondertekend en ingediend door CDA en PvdA.
 
Het huidige asiel proces duurt soms zo lang, meer dan 8 jaar, dat vooral kinderen geworteld zijn in onze samenleving en eigenlijk onmogelijk teruggestuurd kunnen worden.
Met de motie verzoeken wij het college om bij het kabinet en politieke fracties in de Tweede Kamer er op aan te sturen structurele maatregelen te treffen voor de betreffende groep kinderen, zoals; een snellere procedure die in maximaal 2 jaar leidt tot een onherroepelijke beslissing over de verblijfsvergunning.
Ook dat de kinderen de gehele asielprocedure in één gemeente kunnen afwachten en daarnaast ruimte bieden voor kinderen die inmiddels als ingeburgerd kunnen worden beschouwd.
 
Er was al binnen de commissie bestuur al veel tegenspraak dat dit een zaak was van de landelijke politiek, maar gelukkig waren het CDA en PvdA het ook eens met ons dat dit al zo lang een probleem is en de afzonderlijke partijen in Den Haag het maar niet eens kunnen worden en de kinderen daar de dupe van worden. Een motie van een gemeenteraad maakt dan net even wat meer indruk dan van burgers, daarnaast is Katwijk niet uitzonderlijk, vele gemeenteraden hebben een soortgelijke motie ingediend.
 
Met een krappe meerderheid van 17 tegen 16 gingen we de raadsvergadering van 26 april in, maar helaas was er binnen het CDA een afmelding, dus staakte de stemming op 16-16, welke volgens het reglement doorgeschoven wordt naar de volgende vergadering, waar dan alleen gestemd mag worden.
 

Gelukkig was iedereen aanwezig afgelopen donderdag en is de motie met 17-16 aangenomen.

Namens de fractie van GemeenteBelangen,

Rene Slootweg

GemeenteBelangen en ChristenUnie komen met oplossing voor knelpunten inpassing parkeergarage

Uit de inspraakvond, contacten met belanghebbenden en de discussie in de commissie Ruimte is gebleken dat er veel draagvlak is voor de plannen met betrekking tot de parkeergarage. Wel bestaan er op enkele specifieke locaties nog knelpunten. Dit speelt met name in het gebied rondom restaurant de Zwaan. Voor de partijen GemeenteBelangen en ChristenUnie was dit aanleiding om eens te onderzoeken of er een variant te vinden was waarin deze punten konden worden opgelost. Dit is gelukt.
De ambtenaren en het college hebben zich ingespannen om deze variant nog voor de raadsvergadering van donderdag 31 mei uit te werken tot een aangepast raadsbesluit. Helaas bleek op het laatste moment dat enkele partijen toch meer tijd nodig hadden om tot een besluit te kunnen komen. De besluitvorming over de parkeergarage en bijbehorende inpassing is dan ook twee weken opgeschoven en vindt nu plaats in de extra raadsvergadering van donderdagavond 14 juni.

De afgelopen periode is er veel aandacht geweest voor het ontwerp van de parkeergarage die de gemeente Katwijk in de nieuwe Kustversterking wil realiseren. Contacten met bewoners, inspraakavonden en behandeling in de commissie Ruimte toonden aan dat er veel draagvlak is voor de plannen. Wel werd duidelijk dat er enkele knelpunten in het plan zitten. Deze concentreerden zich voornamelijk aan de zuidkant van het plan rondom restaurant de Zwaan.

Zo was de uitrit van de parkeergarage aan deze kant precies tegenover woonhuizen gepositioneerd en niet tegenover een bestaande straat. Verder verdwenen in dit gebied tussen de Oude Kerk tot en met de Vuurbaak alle parkeerplaatsen aan de zeezijde zodat de parkeersituatie bij de horecabedrijven in dit gebied fors verslechterde. Ook was nog niet goed duidelijk op welke wijze de resterende ruimte zou worden gebruikt voor inpassing van het evenementenpleintje, het Duna-atelier en het (eventueel verbouwde) restaurant de Zwaan.

oorspronkelijk ontwerp P garage
Afbeelding 1. Oorspronkelijk ontwerp parkeergarage. Uitsnede van het gebied tussen de Oude Kerk en de Vuurbaak met de parkeergarage en restaurant de Zwaan tussen het dijklichaam en de Boulevard.

Een eerste oplossing voor deze knelpunten werd gevonden door de uitrit van de garage te verplaatsen naar het noorden zodat deze recht tegenover de Blommerstraat zou komen te liggen. Met het verplaatsen van deze uitrit zou een gedeelte van het plein ten noorden van de Zwaan beschikbaar komen. Dit zou dan samen met het plein ten zuiden van de Zwaan en de ruimte daar omheen geïntegreerd kunnen worden tot één nieuw Strandplein. Dit plein wordt verdiept aangelegd en door het doortrekken van de duinenrij zou dit voor een deel aan het zicht vanaf de Boulevard worden onttrokken. Dit plein biedt vervolgens alle ruimte om daar op een creatieve manier invulling aan te geven. Zo zou het gebruikt kunnen worden voor evenementen, parkeren van fietsen en scooters.

Het plein kan eventueel ook voor een deel gebruikt worden voor het parkeren van auto’s. Dit als een compensatie voor de negentig parkeerplaatsen die vervallen als gevolg van het verplaatsen van de uitrit. De garage zou daarmee uitkomen op 680 parkeerplaatsen. Dit is ruim voldoende voor het vervangen van de vervallen parkeerplaatsen in dit gebied, het autovrij maken van het centrum, het verlagen van de parkeerdruk in de woonwijken en de extra parkeerplaatsen die nodig zijn als in de toekomst het masterplan Katwijk aan Zee wordt uitgevoerd. Daarnaast blijven er in de parkeergarage nog 200 plaatsen extra over voor een mogelijke toekomstige groei en het opvangen van pieken op drukke dagen.

De uitwerking en definitieve invulling van het plein zal door specialisten worden gedaan. Dit kan in een later stadium bepaald worden. Belangrijk is echter dat het nieuwe plein nu meer ruimte en dus ook meer mogelijkheden biedt om dit optimaal in te passen in de omgeving. Er ontstaan meer mogelijkheden om bijvoorbeeld met wandelpaden en zichtlijnen een verbinding te krijgen tussen de monumenten de Vuurbaak en de Oude Kerk. Begrensd door deze klassieke Katwijkse monumenten zou het plein mogelijk ook een thematisch karakter kunnen krijgen en een mooie aanvulling voor de Katwijker zelf of op het naastgelegen centrum kunnen betekenen.

Aangepast ontwerp
Afbeelding 2. Aangepast ontwerp parkeergarage. De inrit van de parkeergarage is verplaatst tegenover de Blommerstraat en er is een groot Strandplein gecreëerd.

Aan het plan zitten zeker ook positieve financiële consequenties. De aanpassing aan de garage levert een voordeel op van enkele miljoenen. Dit biedt ruimte om extra te investeren in de ruimtelijke kwaliteit van het plan en het aantrekkelijker maken van een autoluw centrum.

Namens de fracties van GemeenteBelangen en de ChristenUnie,

Hans Vingerling en Klaas Jan van der Bent

Meer artikelen...

  1. GB stelt art.41 vragen over plaatsing milieuparkje Voorstraat
  2. Historische maatregelen voor bereikbaarheid
  3. Meet and greet bij GemeenteBelangen goed bezocht
  4. ‘In Katwijk is alles anders’
  5. ‘Meet and greet’ met GemeenteBelangen op 24 april
  6. Knelpunten fietsroute Katwijk richting Sassenheim
  7. GemeenteBelangen zet ‘Kinderpardon’ op de politieke agenda
  8. Elke medaille heeft twee kanten... ook die van het CDA
  9. GemeenteBelangen en PvdA bleven maar door zagen
  10. Kinderpardon of kinderrecht?
  11. Veel kustwerk, veel minder Katwijk
  12. Afscheid van vier GemeenteBelangen–babes
  13. Er staat een hoop op stapel voor dit jaar
  14. Goed nieuws voor camper- en caravanbezitters
  15. Art.41 vragen over gemeentelijke publicaties
  16. De commissie Welzijn van maandag 12 december... kort en bondig
  17. Warempel, de snelfietsroute Via 44 ligt er al
  18. Esther Schonenberg stopt met raadswerk
  19. Geen woorden maar daden (2)
  20. Art.41 vragen over ophaal- en oplaadpunten OV
  21. Geen woorden maar daden!
  22. Ik ben toch zeker Sinterklaas niet?
  23. Een zeejachthaven: nu of nooit?
  24. De Algemene Beschouwingen… ze deden een plas en het is zoals het was
  25. Gedeelde politieke zorgvragen over het A.Z.C. Katwijk
  26. Algemene Beschouwingen 2011: u wordt gefopt!
  27. Collegepartijen voeren soap op
  28. GemeenteBelangen op straat in gesprek met…
  29. Politiek op straat
  30. Wat vindt GemeenteBelangen van de bibliotheekplannen?
  31. Raadswerk nu even niet te combineren
  32. Hoop voor camper- en caravanbezitters
  33. Katwijk in beweging ............ hier liggen kansen
  34. Cantineweg onterecht open?
  35. Speeltuin Westerhaghe in Rijnsburg geopend
  36. Je moet een broedende Rijnsburgse kip niet storen
  37. Bezuinigingen op subsidies gaan helaas door
  38. Verruiming bestedingsmogelijkheden budget wijkraden
  39. Sluiting servicepunt Rijnsburg
  40. Amendementen GB bij Kadernota 2011
  41. Geen steun voor fasering bezuinigingen op subsidies
  42. Servicepunt Rijnsburg
  43. RijnlandRoute, GB wil verschillende opties open houden
  44. Koppeling Cantineweg - Westerbaan
  45. Bestuursakkoord tussen kabinet en gemeenten een zorgpunt voor de raad
  46. Wethouder Udo laat Natuur- en milieueducatie op zijn beloop
  47. Visie GB op aanpak lokale woningmarkt
  48. Hoe reageert GemeenteBelangen op de bezuinigingen bij Welzijn?
  49. Een aanvullende ontsluiting voor noordelijk Rijnsburg en Flora
  50. Ook in Katwijk Burgernet
  51. Wethouder Udo komt schoorvoetend verhuizingsafspraak na
  52. Bezuinigingsvoorstellen ter discussie
  53. GB steunt bouw aula annex rouwcentrum Rijnsburg
  54. Koud in de Brouwerstraat met een meer dan warme belangstelling
  55. Dorpskunstwerk in Rijnsburg
  56. Bezuinigingsplannen komen snoeihard aan
  57. Coalitiekramp doet CDA en CU draaien
  58. Toch gemeentelijke informatie in De Rijnsburger
  59. De hoofdibliotheek in het centrum .....en hoe zit het dan in Rijnsburg, Valkenburg en de Hoornes / Rijnsoever?
  60. Rijnsburgers en Valkenburgers verstoken van gemeentelijke informatie
  61. Cantineweg: Katwijk weer gefopt!
  62. Wat in het politieke vat zit, verzuurt nooit
  63. Vredeskerk heeft de gemeentelijke monumentstatus bereikt
  64. Factor W zat te denken wat voor moois het Katwijk zou schenken
  65. De College - antwoorden op de vragen 'Begeleid Wonen' Mgr. Bekkerstraat
  66. Politici bezoeken raadsbreed het terrein van het S.K.A. Oud- en Nieuwfeest
  67. GemeenteBelangen wil bouwplannen herzien
  68. Kritische keuzes denktank GemeenteBelangen
  69. Meer mogelijk bij Strand, Zee en Duinen
  70. Denktank bijeenkomst
  71. Wonen met begeleiding in Katwijk roept toch weer vragen op bij GB
  72. Steun voor voorstellen van GB
  73. Algemene Beschouwingen 2010
  74. Een triest hoofdpijndossier werd 12 oktober afgesloten in de commissie Welzijn
  75. Coalitie zonder ambitie?
  76. Vertrek Jan Kralt
  77. Combinatiefuncties in Katwijk ....... heb je dan twee beroepen?
  78. Huisvesting ambtelijke organisatie in het Heerenhuys en behoud servicepunt in Rijnsburg
  79. Monumentenstatus Vredeskerk
  80. Benut Katwijk europese subsidiemogelijkheden?
  81. Boete gemeente bij niet tijdig beslissen op aanvragen
  82. Stichting De Brug voor verslaafdenopvang in Katwijk .....één brug te ver
  83. GemeenteBelangen steunt ook de sport met de ivoren ballen
  84. GB wil randvoorwaarden RGL puntig formuleren
  85. MPG kost Katwijk miljoenen
  86. Oranje-akkoord warm ontvangen door college
  87. Oranje-akkoord aangeboden aan B&W van Katwijk
  88. Digitaal je vragen voorleggen aan het Centrum voor Jeugd en gezin ... dat kan
  89. Wethouder Vingerling neemt stijlvol afscheid van “fascinerende hondenbaan”
  90. PvdA, SGP en GemeenteBelangen werken aan oppositie-akkoord
  91. Warm hart voor Stichting Stoomtrein Valkenburgse Meer
  92. Busdienstregeling Frederiksoord
  93. Suggesties GB vallen goed
  94. Selectief geheugen?
  95. GemeenteBelangen buiten Collegevorming gehouden
  96. Wijkraden voortaan opgenomen in Gemeentegids
  97. Kiezers bedankt!
  98. GemeenteBelangen wil duidelijkheid over afsluiting Boslaan Rijnsburg
  99. Dansen op het Hemaplein - DISCO!