Actueel

Actueel

GB admin

Masterplan Katwijk aan Zee biedt kansen

  • Geschreven door GB admin

Donderdagavond 15 mei moest de raad een oordeel vormen over het masterplan voor Katwijk aan Zee. Het college had daarvan gatenkaas gemaakt door drie grote onderwerpen te verwijderen: de weekmarkt, de locatie van een nieuwe bibliotheek en de parkeerproblematiek.

De Zwaaikom bleef over als discussiepunt. Dat is een grotendeels geslaagd stukje stedenbouw rond het Prins Hendrikkanaal. Het college ziet de Zwaaikom als uitgaansgebied: er mag alleen horeca bijkomen. Het wil geen winkels meer toelaten en verbiedt uitbreiding van de bestaande. B&W wil daarmee de winkels in de Princestraat en Zeezijde beschermen. Maar winkeliersvereniging Zeezijde vraagt daar sinds 2013 niet meer om.

zwaaikomDetailhandelsvisie van Katwijk

De wethouder baseert zich op de detailhandelsvisie. Die heeft als doel alleen kernwinkelgebieden te behouden. Verspreide winkels buiten die gebieden en het rijtje naast de Hoogvliet in Rijnsburg mogen niet uitbreiden. Dit doel is vooral ingegeven door de groei van de webshops.  Door deze shops krimpen de winkelgebieden in bijna alle gemeenten.

Maar anders dan deze verspreide winkels heeft de Zwaaikom een dubbele functie: funshoppen en uitgaan.  Het college heeft gelijk dat het de horeca wil versterken. Maar die leeft van passanten die komen funshoppen en een uurtje neerstrijken op een terras of in een cafetaria, koffietent, restaurantje of pannenkoekenzaak. Als de gemeente bemoeilijkt dat het huidige winkelbestand zich aanpast aan de economie, komen er geleidelijk aan minder passanten en zet de gemeente dus ook de omzet van de horeca onder druk.

En dat is jammer want door het afmeren van varend erfgoed en sloepen, lang geleden al door GB voorgesteld, komen er meer bezoekers naar deze locatie, vanuit Katwijk en daarbuiten.

Verplaatsing van de weekmarkt

GB attendeerde de wethouder op het feit dat veel niet-rijke huishoudens uit Valkenburg, Katwijk aan den Rijn en Rijnsburg vrijdagmiddag naar de weekmarkt op het Piet Heinplein fietsen voor hun boodschappen.  Als de gemeente die weekmarkt verplaatst naar de Princestraat komt die grote markt voor velen buiten bereik. Met de auto gaan is geen optie, want dan ben je al gauw je voordeel kwijt. De wethouder antwoordde dat de gemeente onderzoek had gedaan naar de bezoekers. Hij deelde ook mee dat de gemeente in een klankbordgroep sprak met belanghebbenden en erkende dat daarin geen bezoekers van de weekmarkt zitten. Het uitgeholde masterplan komt 5 juni in de raad voor besluitvorming.

Namens de fractie van GemeenteBelangen

Geert Diemer

GB admin

GB ondertekent motie Oegstgeesterweg

  • Geschreven door GB admin

Nadat GemeenteBelangen de te nemen verkeersmaatregelen Oegstgeesterweg had laten  agenderen voor een oordeelsvormende raadscommissie 13 maart jl. waren het wederom GB en het CDA die voor agendering pleitten voor een oordeelsvormende raadscommissie 24 april jl. GB vond in eerste instantie dat er bij de inrichting van de Oegstgeesterweg in Rijnsburg niet echt was geleerd van minder goede ervaringen met de reconstructie van de Brouwerstraat. De zorg om de veiligheid van de oversteek Oranjelaan – Tramstraat was de aanleiding voor de bespreking op 24 april. Dit alles met de wetenschap dat de aanbesteding van het werk al achter de rug was en de eerste spaden al royaal in de Rijnsburgse bodem waren gestoken.

‘Wel geluisterd, maar niet gehoord’

Dat was de reactie van één van de vele Rijnsburgers die op de informatieavond dinsdag 13 mei in de Voorhof aanwezig waren. Daar werd door wethouder Mostert nog een keer de reden van de gemaakte keuzes voor verkeersmaatregelen toegelicht. Argumenten voor en tegen de gemaakte keuzes werden uitgewisseld. Wie verder nog vragen had, kon deze schriftelijk indienen en meegeven aan de aanwezige ambtenaren. En daar werd dan ook zeker gebruik van gemaakt. Donderdag 15 mei zou Mostert in een informatieve raadscommissie verslag doen van de opbrengsten van deze informatieavond.

GB had voorafgaand ook uitvoerig overleg met de wijkraad Rijnsburg zo ook burgers die ingesproken hadden. Deze raadscommissie leverde geen nieuwe inzichten op behalve dat Fedde Jonkman van het CDA een motie voor de later op de avond te houden raadsvergadering aankondigde.

Motie breed gesteund

GB steunde Jonkmans woorden dat hier geen sprake was van burgerparticipatie. ‘Ik vind het eerder een duidelijk gevalletje A.B.P., Anti Burger Participatie’, aldus een verontwaardigde Van Tol in de raadzaal. ‘Daar zal de totale politiek toch echt werk van moeten gaan maken om de burgers te kunnen bereiken’, sprak Van Tol na afloop.

De indieners van de motie verzoeken het College: de 30 km zone op de Oegstgeesterweg te laten overgaan in de bestaande 50 km zone tot de splitsing, de verkeersregelinstallatie en de zebrapaden op de kruising Tramstraat – Oranjelaan – Oegstgeesterweg te handhaven en de parkeerstrook voor de winkels te behouden. Alle partijen behalve de CU en de SGP ondertekenden deze motie waarmee deze werd aangenomen met 21 stemmen voor en 10 tegen.

Hoe nu verder?

Wethouder Mostert zal deze motie in het College van B&W van 20 mei bespreken waarna de raad verder zal worden geïnformeerd. Wordt vervolgd en dat er veel (en niet ‘iets’) moet gebeuren, is wel duidelijk!

GB admin

Zorgen om ontwerp Oegstgeesterweg - Sandtlaan

  • Geschreven door GB admin

VerkeerslichtIn de raadsvergadering van 24 april jl werd in een oordeelsvormende sessie gesproken over dit ontwerp. In een eerdere raadsvergadering had het CDA middels een mondelinge vraag om agendering gevraagd. Helaas was CDA – man Krijn van der Spijk vergeten te melden dit te willen agenderen mede namens GemeenteBelangen. Maar op 24 april was het dan zover!

De reden dat GB dit wilde bespreken was dat wij ons grote zorgen maakten over het verwijderen van de verkeerslichten op de kruising Oranjelaan – Tramstraat - Oegstgeesterweg en het zebrapad op die kruising. Wat ons betreft, komt hier Nederlands eerste verkeersregeling in een dertig kilometer zone.

Verbaasd en verrast door dit ontwerp

We zijn ook verbaasd  omdat we in maart 2013 hier twee keer over hebben gesproken. Tijdens dieZebrapad raadsvergadering hebben de GB’ers  Hans Vingerling en Àdriaan Heijnen het verwijderen van de verkeerslichteninstallatie op genoemde kruising dan ook ten strengste ontraden.  Dat werd raadsbreed gesteund. Het is voor GB dan onbegrijpelijk dat het college dit met genoemd ontwerp naast zich heeft neergelegd. Er wordt een verkeerde keuze gemaakt, een keuze die grote gevolgen heeft voor de verkeersveiligheid!

Brouwerstraat 2?

GemeenteBelangen wil geen tweede Brouwerstraat wat immers qua uitvoering een debacle is. Het kan gewoon niet zo zijn dat het college dezelfde fout maakt als bij de Brouwerstraat. Rijnsburg verdient beter!

De politie gaat immers niet handhaven als een weg zes meter breed is. Dit doen ze alleen bij een weg die 5,5 meter breed is en ook een dertig kilometer zone is.

Het is een keiharde eis van GB om de verkeerslichten te laten staan. Het wordt dan wel  het eerste kruispunt met verkeerslichten in een dertig kilometer zone.

Als het college toch besluit het voorstel naast zich neer te leggen zal Gemeente Belangen tegen het voorstel stemmen. Het is voor GB immers onacceptabel dat we een tweede Brouwerstaat maken in Rijnsburg.

Hoe gaat het verder?

De portefeuillehouder deed de toezegging dat er met de belanghebbenden een bijeenkomst zal worden gepland. Dat zal dinsdag 13 mei van 19.30 – 21.00 uur in de Voorhof in Rijnsburg zijn.

In de raadsvergadering donderdag 15 mei is er van 21.15 – 22.00 uur een ingelaste informatieve sessie over dit punt met portefeuillehouder Mostert die de raadsleden zal gaan informeren over de verdere ontwikkelingen. Dat is ook voor belanghebbenden een mogelijkheid om in deze sessie met de raadsleden in gesprek te gaan.