Actueel

Actueel

GB admin

Overgang van de AWBZ naar de WMO: veel vragen, vooralsnog geen antwoorden

  • Geschreven door GB admin

Werkbezoek zorg 2(Kandidaats)raadsleden en ambtenaren van de gemeente Katwijk bezochten op 13 februari jl. drie organisaties die verschillende vormen van dagactiviteiten aanbieden. Bij Binders (dagopvang voor mensen met een verstandelijke beperking), DSV aan het Cleijn Duinplein (dagopvang voor mensen met dementie/alzheimer) en GGZ Rivierduinen Duin- en Bollenstreek (behandeling van mensen met psychiatrische aandoeningen) gingen zij in gesprek met cliënten, medewerkers en leidinggevenden.

Grote veranderingen aanstaande
In de hervorming van zorg aan langdurige zieken en ouderen speelt de nieuwe WMO (Wet maatschappelijke ondersteuning) een belangrijke rol. Vanaf 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor begeleiding, bijvoorbeeld dagactiviteiten voor mensen met een beperking. Een goede samenwerking tussen gemeente en zorginstellingen is essentieel om de veranderingen goed uit te voeren.

Om goed te kunnen begrijpen welke veranderingen aanstaande zijn, volgt een korte uitleg.

Werkbezoek zorg 1Wat is de WMO?
De WMO maakt gemeenten verantwoordelijk voor de maatschappelijke ondersteuning aan al hun burgers. Het doel is dat iedereen – al dan niet geholpen door familie, vrienden of bekenden – op eigen wijze kan meedoen aan de samenleving.

Voor wie geldt de WMO?
De WMO geldt voor alle burgers: gezonde mensen en mensen met beperkingen door ouderdom, een (verstandelijke) beperking, een chronisch psychisch probleem, een psychosociaal probleem en ouders en kinderen met opvoedproblemen.

Wat gaat er veranderen voor mensen met een verstandelijke beperking?
Een aantal onderdelen gaat van de AWBZ (Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten) naar de WMO en dus naar gemeenten. Nu wordt gewerkt aan de overheveling van ambulante begeleiding en dagbesteding. In tegenstelling tot de AWBZ is zorg binnen de WMO geen recht, maar een voorziening. De gemeente bepaalt in overleg met de cliënt welke ondersteuning nodig is, hoe die geleverd wordt en door wie.

Wat verandert er voor mensen met een ZZP?
ZZP staat voor Zorgzwaartepakket. Daarbij gaat het om een indicatie met verblijf. Voor bestaande cliënten met een ZZP verandert er niets, de bekostiging blijft vallen onder de AWBZ. Voor nieuwe cliënten wordt deze zorg ingeperkt.

Wat gaat er veranderen voor mensen met de indicatie ‘begeleiding’?
Sinds januari 2014 is dit niet voor nieuwe cliënten niet meer via de AWBZ geregeld. Voor bestaande cliënten gaat dat in per januari 2015. Het valt dan onder de verantwoordelijkheid van de gemeente waar iemand woont. In een keukentafelgesprek wordt besproken waar iemand behoefte aan heeft, welke rol het eigen netwerk kan spelen en welke professionele zorg nodig is. De gemeenten besluiten uiteindelijk waar ze professionele zorgverleners voor willen en kunnen inzetten. Gemeenten en zorginstellingen zijn zich hier op dit moment op aan het voorbereiden. Wat dit precies zal betekenen, is nog niet bekend.

Wat verandert er voor cliënten die alleen dagbesteding of dagbesteding met begeleiding hebben?
Wanneer de overheveling naar de WMO plaatsvindt, zal dit niet meer vanuit de AWBZ worden geregeld. Het valt dan onder de verantwoordelijkheid van de gemeente waar iemand woont. In een keukentafelgesprek wordt besproken waar iemand behoefte aan heeft, welke rol het eigen netwerk kan spelen en welke professionele zorg nodig is. De gemeenten besluiten uiteindelijk waar ze professionele zorgverleners voor willen en kunnen inzetten. Gemeenten en zorginstellingen zijn zich hier momenteel op aan het voorbereiden. Wat het precies zal betekenen, is nog niet bekend.

Wat is nu het probleem?
De veranderingen gaan in op 2015. Dat lijkt ver weg, maar is het niet! In februari 2014 is nog veel onduidelijk, terwijl het gaat om zeer ingrijpende operatie voor de gemeente, de zorginstellingen en de mensen die afhankelijk zijn van dagelijkse zorg. Het probleem is dat de wetgeving nog niet gereed is; ook zijn financiën nog niet duidelijk. Wel is duidelijk dat de financiële middelen veel minder zullen zijn om de zorg te kunnen verlenen. Dat betekent dat de kaders waarbinnen de gemeenten hun nieuwe taken moeten oppakken zijn vooralsnog niet duidelijk zijn. Dat levert allerlei vragen op. Ik noem er maar enkele:

  1. Zorgorganisaties bereiden zich zo goed mogelijk voor op de veranderingen, terwijl tegelijkertijd er veel onzekerheid is op allerlei terreinen. Daarbij is de centrale vraag: wat kunnen de organisaties nu van de gemeente verwachten per 1 januari 2015? Waar liggen de kansen en wat zijn de bedreigingen?
  2. Zorgorganisaties zoeken elkaar op, maar dat levert ook allerlei vragen op van organisatorische en financiële aard.
  3. Is de gemeente op 1 januari 2015 gereed (qua capaciteit, kennis en andere rolopvatting) om de verantwoordelijkheid op zich te nemen? Wat betekent nu de regierol van de gemeente precies?
  4. Hoe kan nu worden voorkomen dat mensen tussen wal en schip terechtkomen? Zelfredzaamheid is als uitgangspunt goed, maar kan leiden tot ongewenste uitkomsten als dat betekent dat de zorg gewoon wordt teruggelegd op familie.
  5. Hoe kan nu de kwaliteit van de geboden zorg per 1 januari 2015 worden gehandhaafd? Hoe wordt dat gemeten?

Werkbezoeken als deze doen je beseffen als raadslid hoe ingrijpend de komende veranderingen zijn. Maar ook dat de bezochte organisaties nu al volop bezig zijn, ondanks alle onzekerheid, met het centraal stellen van de eigen kracht en zelfredzaamheid van hun cliënten. Petje af! GemeenteBelangen zal de ontwikkelingen op de voet volgen om te voorkomen dat er brokken ontstaan waardoor mensen in de knel komen!

Namens de fractie van GemeenteBelangen,

Emile Soetendal

GB admin

GB op de verkiezingsmarkt in de Princestraat

  • Geschreven door GB admin

Verkiezingsmarkt PrincestraatZaterdag, 8 februari, hield GemeenteBelangen Katwijk al weer haar vijfde spreekuur in één van de kernen van de gemeente Katwijk. Deze keer was het de beurt aan Katwijk aan Zee. Voor een marktkraam vanwege de koopjesmarkt, en in bijzijn van meerdere politieke partijen hebben we weer goed geluisterd naar wat er leeft bij de burger.

Het winkelend publiek viel grofweg in tweeën uiteen. Opvallend groot is zelfs bij het slechte weer van zaterdag de groep van buiten Katwijk, die hier graag komt winkelen vanwege ‘prettig publiek’,  gezellige sfeer en goede horeca voor, tijdens- en na het winkelen.
De tweede groep woont ‘in de buurt’. Zij hadden zorg over de komst van een ‘massaal Cultuurhuis’. Liever zag men een andere plaats voor het Cultuurhuis dan het Andreasplein, bijvoorbeeld op de plek waar vroeger hotel Riche stond.

Een aantal bewoners was bezorgd over de parkeermogelijkheden in de nabijheid van hun woning in het centrum. We hoorden de wens om de parkeergelegenheid op het Baljuwplein in stand te houden.  Een veel gehoorde klacht was dat er bij parkeeroverlast in het centrum onvoldoende handhaving plaatsvindt, zeker op zondag.  Ook hoorden we de wens dat de parkeergarages betaalbaar voor de bewoners moeten blijven. Over parkeren in de Princestraat bleken de meningen van twee ondernemers verdeeld te zijn: wel of niet de parkeerplaatsen opheffen?

Nog wat zorgpunten
Opvallend was de melding van overlast van hondenpoep sinds de afsluiting van het strand in verband met de kustwerkzaamheden. Sommigen waren niet tevreden over de dienstverlening van de gemeente. Zo blijkt In het park aan de Nachtegaallaan  sprake te zijn van overlast van donderdag- tot en met zondagavond. Een melding daarvan aan de gemeente werd niet teruggekoppeld. Kritiek was er ook op de ideeën voor een Zeejachthaven.
Maar gelukkig waren er ook veel tevreden burgers, die het prima naar hun zin hebben in Katwijk aan Zee.

Zaterdag, 15 februari, zullen we weer een bezoek aan een wijk brengen, dat wordt de nieuwbouwwijk Duyfrak in Valkenburg. Daarna zal alle input van burgers tijdens de wijkbezoeken worden gebundeld, aangeboden aan de verantwoordelijken bij de gemeente dan wel meegenomen in de nieuwe raadsperiode.

Namens GemeenteBelangen,

Corrie Vingerling

GB admin

GB verkent toekomst winkelcentrum ‘in de Hoftuin’

  • Geschreven door GB admin

Hoftuin 1Vrijdag 7 februari jl. sprak GemeenteBelangen met Theo van Haastrecht, voorzitter van de winkeliersvereniging ‘in de Hoftuin’, en met één van de grootste ondernemers daar, Cees Verburg, franchisehouder van Albert Heijn. Met dit Rijnsburgse winkelcentrum gaat het niet goed. De leegstand neemt toe en de uitstraling is gedateerd. Gemeente en winkeliers hebben een plan om het centrum op te knappen en GB wilde weten hoe het daarmee staat.

Langzame ontwikkelingen
Verburg en Van Haastrecht benadrukken dat de wethouders en de ambtenaren van goeden wille zijn, maar dat de uitvoering  minder snel gaat dan verwacht. De gemeente had in september 2013 met de winkeliers afgesproken dat ze ‘quick wins’ zou uitvoeren: de bankjes rond de Wilhelminaboom en het beeldje opknappen, de plantenbakken vervangen door bakken met bomen, een verlichtingsplan laten maken en uitvoeren en fietsklemmen plaatsen. De winkeliersvereniging zou de overkapping naar het parkeerterrein verwijderen. GB berichtte daarover oktober vorig jaar.

De winkeliers hebben de overkapping verwijderd. De gemeente heeft de bankjes opgeknapt en het  verlichtingsplan goedgekeurd. Helaas kan ze het maar gedeeltelijk uitvoeren, omdat het ontwerp meer kost dan ze had begroot. De fietsklemmen heeft ze nog niet geplaatst en de plantenbakken nog niet vervangen door bakken met bomen.  

Hoftuin 2Op zondag naar Noordwijk?
Ernstiger is dat door de beperking van de openingsdagen steeds meer koopkracht wegvloeit naar de omringende gemeentes. Van Haastrecht en Verburg benadrukten dat Rijnsburg economisch dreigt leeg te lopen doordat steeds meer inwoners op hun vrije zondag boodschappen doen in Noordwijk, Leiden enzovoort. Natuurlijk is dat niet de enige oorzaak. Een rol speelt ook dat ‘in de Hoftuin’ wat verstopt ligt, geen uitgesproken centrumfunctie heeft en het verzorgingsgebied maar 15.000 inwoners telt.

Rijnsburgers halen niet alleen steeds vaker hun dagelijkse boodschappen in omliggende gemeenten, maar kopen daar dan ook kleding en computers en dergelijke. En gaan daar op andere dagen in de week heen. De winkels in ‘in de Hoftuin’ verliezen daardoor elk jaar steeds meer omzet.

Het ligt niet alleen aan internet
Het probleem is dus niet alleen internet, al speelt dat natuurlijk (ook) mee. Verburg en Van Haastrecht: ‘Dit verlies aan omzet benadeelt de hele samenleving, want daardoor zitten hier straks alleen nog supermarkten, bakkers, slagers en kappers’. Naast een eigentijdse uitstraling van het winkelcentrum zijn volgens Van Haastrecht ook eigentijdse openingstijden belangrijk. Uit een poll die AH Verburg in december 2013 hield over een eventuele zondagopenstelling blijkt dat driekwart van de 750 deelnemers het ieders eigen verantwoordelijkheid vindt te bepalen op welke dagen ieder boodschappen doet, en dat de gemeente zich daarmee niet moet bemoeien.

In die richting ligt dus één van de mogelijkheden om de toekomst van het winkelcentrum van Rijnsburg veilig te stellen. In de ogen van GB ligt de oplossing niet in het stellen van beperkingen voor detailhandel ondernemers, maar juist in het bieden van kansen en dat in de gehele gemeente, dus ook in Katwijk en Valkenburg.

Namens GemeenteBelangen,

Geert Diemer