Actueel

Actueel

GB admin

Dienstverlening… wordt u al gehoord?

  • Geschreven door GB admin

DienstverleningKent u die poster van GemeenteBelangen nog met de paarse krokodil van vier jaar geleden? De paarse krokodil stond in een televisiespotje centraal voor de zeer ambtelijke afhandeling met formulieren in drievoud waar in dit specifieke geval het gevonden voorwerp, de bewuste opblaaskrokodil, achter de betreffende ambtenaar stond. Een mooier beeld van regulering in plaats van faciliteren kon je nauwelijks schetsen.

Maar hoe is het nu de afgelopen vier jaar met dit College verlopen wat betreft de dienstverlening aan inwoners, bedrijven, organisaties en verenigingen? GB heeft in deze campagneweek het thema ‘Dienstverlening’ centraal staan.

Je komt ze overal tegen in Katwijk
Waar we met GB de afgelopen vier jaar de wijken zijn in gegaan, werkbezoeken hebben afgelegd, individuele burgers hebben gesproken, aanwezig waren bij inloopavonden (of hoe ze ook allemaal benoemd worden om het een interactief karakter te geven), het niet altijd goed communiceren van het huidige College op grote en ook kleinere dossiers was de rode draad in onze ontmoetingen. Er zal aan het begin van elk plan dan ook draagvlak moeten worden gezocht en goed moeten worden gecommuniceerd.

Service naar de burgers en bedrijven
Dit betekent onder andere dat de gemeente Katwijk in haar service naar de burger toe
altijd moet streven naar verbetering waarbij het beeld van de paarse krokodil moet worden voorkomen. Een recent resultaat van onze inspanningen was kortgeleden al het instellen van een zogenaamde ‘snelbalie’ op het gemeentehuis. Daarnaast is het al wat langer mogelijk om op afspraak je zaken te regelen op het gemeentehuis.

Het is vooral belangrijk dat iedereen binnen de gemeente snel geholpen wordt bij een (aan)vraag en / of een klacht. Ook moet het aanvragen van vergunningen makkelijker en sneller verlopen door bijvoorbeeld deregulering (het verminderen van het aantal vergunningen). In plaats van ‘dit mag niet, tenzij’ willen we naar ‘dit kan wel, onder voorwaarde dat’ of ‘en heeft u hier al aan gedacht?’ Hierin moet de gemeente beleid ontwikkelen in samenspraak met haar burgers. Meedenken en faciliteren moeten de meest gebruikte werkwoorden in de ambtelijke organisatie worden.

Communicatie met een hoofdletter C
Maar het gaat niet alleen om de ontwikkeling van dit beleid. Het streven moet zijn dat als dit er is, het College, de gemeenteraad en de ambtenaren dit ook tijdig, begrijpelijk en helder communiceren met de burgers en ondernemers. Inzetten op goede digitale dienstverlening is essentieel. Er moet jaarlijks een percentage bekend worden waarmee deze dienstverlening is
toegenomen. Intern moet de gemeente streven naar het gerichter aansturen van de ambtelijke organisatie zodat de dienstverlening naar de burger verbetert en de ambtenaren meer klantgericht werken.

GemeenteBelangen, tot uw dienst!

Gerard Bol

GB admin

GemeenteBelangen op bezoek in Duyfrak

  • Geschreven door GB admin

Afgelopen zaterdag waren vijf vertegenwoordigers van GemeenteBelangen weer op bezoek in een wijk. Dit keer was het de beurt aan het Duyfrak in Valkenburg, een mooie nieuwe wijk, grenzend aan de Rijn, met veel water en bruggetjes. De nieuw aangelegde Dorpsweide ligt vlakbij, met speelgelegenheid, veel water en wandelpaden. De wijk staat echter nog steeds in de steigers: door de financiële crisis is er flinke vertraging ontstaan in de bouwprojecten. De directe omgeving van de huizen bestaat dan ook uit braakliggend land en bouwwegen. De  Brede School is nog in aanbouw en zal pas over enige tijd  haar deuren openen. De levendigheid in de wijk komt nu vooral van voetbalclub Valken '68, waar veel Valkenburgers, jong en oud, op deze zaterdag te vinden zijn.

Waarover spraken zij?
Voor winkelvoorzieningen zijn de bewoners van het Duyfrak aangewezen op onder andere het oude dorp Valkenburg. Omdat daar het winkelaanbod niet bepaald ruim is, worden er ook wel boodschappen gedaan in Oegstgeest en elders in de gemeente Katwijk. Ook werd het ontbreken van een horecavoorziening als een café genoemd. De bewoners die we spraken waren tevreden over hun huis en de inrichting van hun buurt. Wel werd de slechte onderhoudstoestand van de toegangswegen vanaf de Voorschoterweg als knelpunt genoemd. Deze wegen zijn in de spitsuren druk en gevaarlijk, vooral voor de kinderen die op de fiets naar school gaan of van school komen. Dat laatste geldt zeker ook voor het kruispunt met de Voorschoterweg en de Torenvlietlaan. Het is jammer dat bij de inrichting van de wijk het bewegen (d.w.z. goede wegen) niet is vooraf gegaan aan het wonen.

Kansen voor Duyfrak
Over het algemeen begrip was er begrip voor het feit dat de wijk nog in aanbouw is, maar als men hier al meer dan vier jaar woont, wordt de overlast van slechte wegen en rondzwervend bouwafval toch wel als hinderlijk ervaren…

Na een periode van zes weken, waarin GemeenteBelangen steeds op zaterdag een spreekuur in de wijken hield, zal de komende week het onderwerp ‘Dienstverlening’ in de verkiezingscampagne van GB centraal komen te staan. Op welke wijze dat zal gebeuren, zult u zelf wel merken. Want dienstverlening in de gemeente raakt ons allemaal!

Namens GemeenteBelangen,

Corrie Vingerling

GB admin

GB stelt art. 41 vragen over oudere werklozen in gemeente Katwijk

  • Geschreven door GB admin

Er zijn voorzichtige indicaties dat de economie in Nederland dit jaar zal aantrekken. Dat is goed nieuws. Of dat zich dat direct vertaald in een stijging van het aantal banen is nog maar de vraag. Het economisch herstel heeft de arbeidsmarkt vooralsnog niet bereikt. Eerder lijkt de groei van de werkloosheid in allerlei sectoren zich juist door te zetten. Ook Katwijk ontsnapt niet aan deze ontwikkelingen. Toenemende werkloosheid is een “veelkoppig monster” dat iedereen kan raken. Terecht gaat er specifiek aandacht uit naar jeugdwerkloosheid. De rijksoverheid investeert miljoenen om jongeren weer aan het werk te krijgen. Naar het oordeel van GemeenteBelangen moeten niet alleen jongeren geholpen worden om de weg naar de arbeidsmarkt (opnieuw) te vinden. Dat geldt evenzeer voor de oudere werklozen. Dat zijn in deze tijd niet de mensen die makkelijk weer een baan vinden. GemeenteBelangen is daarom van mening dat de gemeente hieraan meer aandacht moet besteden.

  1. Uit de antwoorden van het College op onlangs door GemeeenteBelangen gestelde informatieve vragen over het aantal Katwijkers dat gebruik maakt van de bijstand blijkt dat:
  2. het aantal bijstandsgerechtigden in de gemeente geleidelijk oploopt en inmiddels meer dan 700 mensen betreft,
  3. het aantal bijstandsgerechtigden boven de 45 jaar bijna 50% van het totaal aantal bijstandsgerechtigden betreft en verhoudingsgewijs sneller in aantal toeneemt, en
  4. dat een substantieel van het aantal bijstandsgerechtigden inmiddels langer dan 3 jaar een uitkering heeft en/of volledig is vrijgesteld van de arbeidsplicht.

 

  1. Dit leidt tot de volgende art.41 vragen, die wij aan het College hebben gesteld:
  2. Is het College het met GemeenteBelangen eens dat ouderenwerkloosheid, ook in Katwijk, een steeds groter probleem is?
  3. Bent u het met GemeenteBelangen eens dat het zonde is om geen gebruik te maken van de specifieke kwaliteiten (in de zin van ervaring, kennis, stabiliteit) van 45 - plussers?
  4. Ouderen komen in het algemeen relatief vaak voor aan de onderkant van het bijstandsbestand. Ook, of mede daardoor krijgen zij veelal relatief weinig re-integratietrajecten gericht op werk aangeboden en hebben zij relatief vaak een ontheffing van de sollicitatieplicht. Is dat ook in Katwijk het geval?
  5. Investeert de gemeente vooral in kansrijke klanten wat ten koste gaat van investering aan klanten die minder kansrijk zijn, met als gevolg dat het risico voor blijvende werkloosheid voor de groep oudere werkzoekenden alleen maar toeneemt?
  6. Wat zijn de dringende redenen dat een groot aantal 45 - plussers al meer dan 3 jaar in de bijstand zitten en/of zijn volledig vrijgesteld van de arbeidsplicht? Kunt u in dat verband ook aangeven hoe lang 45 - plussers volledig zijn vrijgesteld van de arbeidsplicht?
  7. Als gevolg van de decentralisatieoperaties (jeugdzorg, AWBZ etc.) zal noodzakelijkerwijs een steeds groter beroep worden gedaan op vrijwilligers. Hoe kijkt het College aan tegen de mogelijkheid om (oudere) bijstandsgerechtigden die al lang in bijstand zitten als vrijwilliger in dat kader allerhande werkzaamheden te laten verrichten, ook bezien in het licht van de Participatiewet? Welke mogelijkheden ziet het College? Welke belemmeringen ziet u?
  8. Oordeelt u de huidige dienstverlening aan de oudere werkloze die gebruikmaakt van de bijstand als effectief? Wat zijn, naar het oordeel van het College, de effectieve elementen in de huidige dienstverlening aan de oudere werkloze?
  9. Welk specifiek vraaggericht beleid (dus uitgebreide diagnose, maatwerk, continue herbeoordeling, geen standaard re-integratietrajecten etc.) voert de gemeente Katwijk nu op ouderenwerkloosheid? Als het antwoord op deze vraag ontkennend is, is het College van plan om met specifiek vraaggericht dan wel nader uitgewerkt beleid te komen op het gebied van ouderenwerkloosheid en haar dienstverlening daarop aan te passen? En, kan het College in het laatste geval aangeven binnen welke termijn het beleid en de dienstverlening hierop kan zijn aangepast.

Namens de fractie van GemeenteBelangen,

Emile Soetendal