Actueel

Actueel

GB admin

Hoe bevalt het nieuwe vergadermodel?

  • Geschreven door GB admin

Vergaderen 1In de raadsvergadering van 27 februari werd er over het nieuwe vergadermodel gesproken. Het was al eens na een half jaar geëvalueerd en nu kort voor de gemeenteraadsverkiezingen zou de huidige raad weer een standpunt innemen.

Wat vindt GemeenteBelangen van deze nieuwe manier van vergaderen?:

  • Positief is dat je twee donderdagen per maand raadsvergaderingen hebt en daardoor kunnen agendapunten sneller worden afgehandeld.
  • De raadsleden zijn er actiever bij betrokken, er is tussendoor tijd voor overleg en ook informeel contact.
  • Er is makkelijker contact met de burgers die komen inspreken.
  • Het echte debat ontbreekt nog teveel (komt door de wijze hoe we de inbreng voorbereiden zo ook hoe de voorzitters leiding geven).
  • De informatieve sessies kunnen en moeten nog beter georganiseerd worden.
  • Bij de lijst van ingekomen stukken moet het mogelijk zijn om er iets over te vragen. Daarmee kan je onnodige agendering twee weken later voorkomen.
  • De oordeelsvormende sessie van dertig minuten is met de inbreng van zes / zeven fracties vaak al te krap. Hoe zal dat gaan als er na 19 maart meer raadsfracties zijn?

Vergaderen 2Afgesproken is dat de nieuwe raad na 19 maart hier ook over gaat vergaderen. Dus het is nog even afwachten, zeker ook omdat niet alle huidige raadsfracties even positief staan tegenover het huidige vergadermodel.

Maar als je weet waar we vandaan komen met de ‘oude’ vergaderstijl dan is het: ‘Blik vooruit en benut met elkaar de kansen om het beter te laten worden’. Na 19 maart kunnen jullie er meer over lezen, want het is één van de eerste zaken die nieuwe raadsleden moeten vaststellen.

Namens de fractie van GemeenteBelangen,

Gerard Bol

GB admin

Katwijk staat open voor verdere samenwerking met Noordwijk

  • Geschreven door GB admin

KW NW 1In de raadsvergadering van donderdag 27 februari is het besluit genomen dat de gemeente Katwijk open staat voor verdere samenwerking met buurgemeente Noordwijk. Dat moet leiden tot een grotere slagkracht, efficiëntere inzet van middelen en mensen zo ook tot lagere kosten.

In een oordeelsvormende sessie eerder die avond was het duidelijk dat de raadsfracties er positief in zaten. Er werd bij burgemeester Wienen, als portefeuillehouder op dit punt, wel aangedrongen op een tijdige evaluatie. Dat zegde hij toe.

KW NW 2Nu is verder het wachten op de gemeente Noordwijk waar een gevraagd referendum, door een nieuwe politieke partij, eerst duidelijk moet maken hoe Noordwijk hier verder in zit. Tot dit moment staat de Noordwijkse politiek, net als Katwijk, positief tegenover verdere samenwerking. Maar eerst zal de weg van het referendum moeten worden gevolgd. We wachten het af. Het was in ieder geval wel goed om als gemeente Katwijk een duidelijk eigen signaal af te geven. Voor de duidelijkheid werd door de portefeuillehouder nogmaals benadrukt dat het woord ‘fusie’ geen deel uitmaakt van deze intensieve samenwerking, nu niet en ook in de toekomst niet.

En wat de zeemeeuwen en de strandwandelaars betreft, die zijn toch altijd al grens overstijgend bezig.

Namens de fractie van GemeenteBelangen,

Gerard Bol

GB admin

Stemmen is verder kijken dan je eigen neus lang is!

  • Geschreven door GB admin

Stemmen 1Waar bent u 19 maart 2014? Volgens recente peilingen bent u in ieder geval niet geneigd om te gaan stemmen. Ik verbaas me daar erg over, omdat er veel op het spel staat.

Er zijn politieke partijen in Katwijk die maatschappelijke vraagstukken die geen betrekking hebben op bouwen, wonen en infrastructuur afdoen als niet relevant of die proberen de bestaande politieke partijen af te schilderen als “oude politiek”, terwijl ze zelf daar onderdeel van zijn of zijn geweest. Het ‘roer moet om’ wordt er dan gezegd. Doet het altijd leuk voor de bühne!

Wat komt er ook op ons af?
Waar het ècht bij deze gemeenteraadsverkiezingen om gaat, daar hoor je deze politieke partijen niet over: de vier decentralisaties. Verregaande bevoegdheden worden hiermee verplaatst van de rijksoverheid naar de gemeenten.

Het gaat dan om de volgende regelingen:

  •     AWBZ naar Wmo, begeleiding en ondersteuning gaan van de AWBZ (Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten) naar de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning).
  •     Jeugdzorg, inclusief Jeugdbescherming, -reclassering, kindermishandeling en crisisopvang.
  •     Participatiewet. Wet werk en bijstand, de Wet sociale werkvoorziening en een deel van de Wajong worden samengevoegd.
  •     Passend Onderwijs, ook voor kinderen met een beperking of met gedragsproblemen.

De omvang van het Gemeentefonds neemt hierdoor met meer dan de helft toe naar 24 miljard euro.

Decentralisaties 1Meer met minder… keuzes maken!
De budgetten bevatten tegelijkertijd fikse kortingen. Met deze kortingen wordt een voorschot genomen op de winst die de rijksoverheid verwacht door efficiëntere lokale uitvoering van de regelingen. Gemeenten zullen ingrijpende keuzes moeten maken om met deze budgetten uit te komen: zelfs wanneer ze de verwachte efficiëntie weten te bereiken.

Een extra risico is dat de nieuwe budgetten zonder beperkingen worden overgemaakt aan het Gemeentefonds. Gemeenten mogen zelf de verdeling van het geld bepalen: een grote verantwoordelijkheid! Kiest een gemeente voor meer zorg of bijvoorbeeld voor een nieuwe sporthal?

Oproep aan de stemgerechtigden
Je mag verwachten dat de politieke partijen die roepen dat het ‘roer om moet’ zichzelf onderscheiden op basis van hun ideeën over deze decentralisaties. Dit blijkt na een korte analyse een illusie te zijn. Volgens deze politieke partijen hoeven er blijkbaar geen keuzes gemaakt te worden. Helaas..…keuzes zullen onvermijdelijk zijn. Maar ja, je kunt blijkbaar beter nu hierover je mond houden. Dat heet in die kringen ‘nieuwe politiek’. Stemmen heeft dus wel degelijk nut, maar dan wel op een partij die verder kijkt dan haar neus lang is!

Emile Soetendal