Actueel

Actueel

GB admin

‘Theater in de raadzaal… voor een duppie op de eerste rij’

  • Geschreven door GB admin

Donderdag 28 februari werd er een uur lang door vertegenwoordigers van de zeven fracties (Lijst Van Ginkel is de jongste loot aan de politieke Katwijkse stam) in een oordeelsvormende ronde gesproken over ‘Katwijk in de Kern’. Marcel van Tol, met het blad ‘V.N.G. Magazine’ (Vereniging Nederlandse Gemeenten) in de hand, was de woordvoerder van GemeenteBelangen.
Waarover moesten zij oordelen?

  • Realisering van gemeenschapshuizen in Tripodia, De Roskam en De Terp dan wel het voormalige Valkenburgse gemeentehuis.
  • Centrale bibliotheek op een nader te bepalen locatie in het centrum van de gemeente.
  • Kernvestigingen van de bibliotheek in de gemeenschapshuizen in Hoornes / Rijnsoever, Valkenburg en Rijnsburg (De Burgt).
  • De realisering van een nieuw cultureel / educatief centrum inhoudende de centrale bibliotheek en een cultuurpodium van tweehonderd stoelen op een nader te bepalen locatie in het centrum van de gemeente.

Foto KIK 1Wat is er de afgelopen jaren wel niet veel gesproken, gevraagd en geschreven over dit onderwerp? Na een tweetal eerdere informatieve rondes, waar ook het verzoek van de Baptistengemeente betreffende de verbouwing van Tripodia op de politieke tafel werd gelegd, moest er nu (eindelijk) boter bij de alom bekende vis komen. Alle fracties konden met hun statement over deze punten ‘uit de boekenkast’ komen in de raadzaal.

‘Ik begrijp het niet’
Met deze zinsnede startte Marcel van Tol voor GemeenteBelangen zijn betoog, verwijzende naar de verhalen (soms langer dan in de tijden van de oude commissiestijl) en de insteek van politieke collega’s. ‘Waarom investeren we niet in cultuur voor heel jong tot heel oud met wat het college hier voorstelt? Dit is wat Katwijk nodig heeft. Het gaat helemaal nog niet om de locatie van de bieb, maar wel om kwaliteit… kwaliteit welke je biedt met een nieuwe theaterzaal van tweehonderd stoelen waar de bibliotheek ook voor kan plannen. Dan kan je na afloop in het centrum nog wat drinken. Dat is heel wat anders dan na een theatervoorstelling nu in Tripodia na afloop een kroketje te gaan scoren bij een nabijgelegen snackbar’.
Hij sprak ook zijn verbazing uit over hoe andere fracties het agendapunt benaderden. ‘Wij van GB zijn ervoor om deze ontmoetingsplekken voor de burgers te realiseren’.
Maar natuurlijk sprak Marcel ook over de door het college nog in te bouwen beslismomenten en financiële bewaking van het proces (al doet het persbericht van de PvdA hierover anders geloven) en dat werd ook door de meeste fracties ook geestelijk omarmd.

Foto KIK 2‘Bibliotheek moet digitaal verleiden’
Dit is de kop van het artikel in het V.N.G. Magazine (nr. 4) waar Marcel in zijn betoog op bijna Maoïstische wijze mee zwaaide. Het beschrijft de bibliotheek van de toekomst in Assen. Na een financieel opgelegde korting (een mooier woord voor ‘bezuiniging’?) van 25% is het roer in denken… en handelen omgegaan. En nu staat er een gloednieuw gebouw met touch tables, een multitouch wand en een televisiestudio en… boeken zijn er ook nog. ‘Hoe gaaf kan het zijn, ik zie het zo voor me, kleinkinderen die opa aan de touch table foto’s van bomschuiten digitaal voortoveren. Dat is toch wat we willen?’, was Marcels reactie.

Hoe zaten de andere fracties erin (op hoofdlijnen)?

Zomaar wat krenten uit de politieke pap van de andere fracties op deze onderwerpen:

  • De CU is voor een kleinere bibliotheekvestiging in Katwijk aan Zee, de backoffice kan naar een nabijgelegen leegstaande ruimte, het moet meer een gemeenschapshuis worden. En er moet aandacht zijn voor de vraag van de Baptistengemeente in Tripodia.
  • Lijst Van Ginkel wil Tripodia behouden, geen nieuwbouw voor de bibliotheek en de backoffice kan naar Rijnsburg. Door de opkomst van de E-books zal er minder ruimte nodig zijn.
  • De S.G.P. kan meegaan in het bibliotheekvoorstel maar heeft vele vragen bij de andere beslispunten.
  • De PvdA kan instemmen met alle beslispunten maar heeft veel vragen / opmerkingen bij de verdere financiële en inhoudelijke uitwerking.
  • Het C.D.A. kan meegaan, als conclusie van een lezing van bijna tien minuten, maar het draagvlak zit vooral in de zinsnede: ‘Ja, eigenlijk moet er iets gebeuren’.
  • Wel kernvestigingen maar geen centrale bibliotheek is de opvatting van de VVD, geen cultuurpodium, positieve insteek naar de gemeenschapshuizen, voor de support van de Baptistengemeente maar… tegen het voorliggende plan van het college.

Dit alles deed Marcel aan het einde van een klein debat na alle ‘fractiepresentaties’ de historische uitspraak ontlokken: ‘Als we geen theaterzaal in het centrum krijgen, kom dan maar naar het theater in deze raadzaal, dan kan je voor een duppie op de eerste rij zitten en krijg je nog koffie plus ook’.

En hoe nu verder?
De definitieve besluitvorming met een na alle kritische kanttekeningen, ook van GB, aangepast raadsvoorstel komt binnenkort in de raadsvergadering op de agenda. De raad houdt hiermee na alle opmerkingen ook de vinger aan de politieke pols bij de verdere uitwerkingen.
Heeft u vragen over deze plannen in algemene zin, vragen over de inbreng van GemeenteBelangen of ziet u kansen of problemen… laat het ons weten. De fractie van GB gaat graag met u in gesprek, want dit is een onderwerp wat alle Katwijkers, in de breedste zin des woords, raakt!

Namens de fractie van GemeenteBelangen,

Gerard Bol

GB admin

Een brief van wethouder Udo in plaats van actie

  • Geschreven door GB admin

Zwemwater 1Begin februari 2013 heeft het college van de gemeente Katwijk een brief gestuurd naar de minister van Rijkswaterstaat mevrouw Schultz van Haegen. In die brief vraagt het college de minister om draagvlak en medewerking en wel om te komen tot verbetering van de zwemwaterkwaliteit bij Katwijk.

‘Mama, wat drijft daar nu langs uw hoofd?’
Wat is er namelijk aan de hand? Door het spuien via het gemaal van Rijnland komt er elke zomer te vaak verontreinigd water in zee waardoor het zwemmen tijdelijk niet mogelijk is. De verontreiniging vormt een te groot risico voor de gezondheid van de Noordzeeliefhebbers, en dat zijn er (gelukkig) velen. Zo hebben zich in 2012 meerdere normoverschrijdingen bij de de gehele Katwijkse kust voorgedaan.
De oorzaak komt vooral voort uit de steeds vaker vanwege klimaatveranderingen optredende forse regenbuien. Al in 2008 heeft een studie in opdracht van Rijkswaterstaat, Rijnland, de provincie en gemeente Katwijk uitgewezen dat een gezamenlijke aanpak nodig is!

Er zijn oplossingen voor schoner zwemwater maar…‘
Zwemwater 2Al jaren weten we dus dat er naast bronmaatregelen, zoals het afkoppelen van regenwater waar de gemeente fors in investeert, effectmaatregelen nodig zijn om het probleem op te kunnen lossen.
Het gaat hierbij om de aanleg van strekdammen in zee die ervoor kunnen zorgen dat het vervuilde water verder in zee wordt gebracht.
Zo kan het geen bedreiging meer vormen voor de gezondheid van de Noordzeebaders.

GemeenteBelangen heeft de afgelopen jaren het college diverse keren gevraagd om dit water- en gezondheidsprobleem een hoge prioriteit te geven. Er moest druk op de ketel worden gezet bij zeker Rijkswaterstaat. Het gaat immers ook om Katwijkse toeristische belangen.
Wethouder Udo, de portefeuillehouder op dit punt, heeft voortdurend aangegeven dat het van het hoogste belang voor Katwijk als badplaats is dat dit probleem opgelost wordt voordat de Europese wetgeving in 2015 van kracht is.

Geen schoolslag- maar borstcrawltempo in Udo’s aanpak
GemeenteBelangen is dan ook erg teleurgesteld dat er anno 2013 pas een brief naar de minister wordt gestuurd om haar op het goede spoor te kunnen zetten. Minstens twee jaar geleden had een dergelijke actie al tot succes moeten leiden om nog op tijd tot een oplossing te komen. Aan de kosten van één postzegel kan het niet liggen. Of stond het zwemwater nog niet tot de lippen van wethouder Udo en had hij er zelf een lagere prioriteit aan gegeven?
Helaas, het mag niet zo zijn dat de inzet van GB heeft geleid tot concrete stappen.

De toekomst van de zwemwaterkwaliteit komt hiermee onnodig onder druk te staan. Er is nu geen enkele garantie dat Katwijk voor 2015 klaar is voor de te stellen Europese norm.
Laat staan dat de ‘Blauwe vlag’, een nog strengere norm, vanaf die tijd weer fier langs de Katwijkse stranden zal wapperen. En als je als gemeente Katwijk je onder andere profileert met strand, duinen, zee en dagtoerisme (al dan niet tot de knietjes in de branding) dan moet je toch alle inzet plegen om die ‘Blauwe vlag’ te realiseren?

We zullen van GB wethouder Udo blijven aanspreken op zijn verantwoordelijkheid tot hij er blauw van ziet, en dat is geen smurfenpolitiek maar gewoon de wethouder aan zijn eigen woorden houden.

Namens de fractie van GemeenteBelangen,

Hans Vingerling

GB admin

Decentralisaties sociaal domein

  • Geschreven door GB admin

De opgave
De decentralisaties van het rijksbeleid in het sociaal domein (participatie, jeugdzorg en ondersteuning) zijn omvangrijk en complex. Ze komen in een enorm tempo op gemeenten af, sneller dan de meeste gemeenten aan hun nieuwe verantwoordelijkheden kunnen voldoen.
 
Ook de gemeente Katwijk ontsnapt niet aan deze dans. De gemeente krijgt de komende jaren door de rijksoverheid enkele omvangrijke nieuwe taken toebedeeld in het sociaal domein. Met de overdracht van taken ook substantiële financiële middelen mee, maar wel met de nodige bezuinigingen daarop.
 
Het gaat om veel geld en om grote politieke risico’s. De doelgroep is namelijk het grote aantal kwetsbare burgers dat niet zonder zorg en steun kan. De uitdaging voor de gemeente om de nieuwe taken goed op te pakken is groot. Er moeten nieuwe vormen van maatschappelijke dienstverlening worden ontwikkeld die niet alleen beter inspelen op de ondersteuningsbehoefte, maar ook efficiënter zijn dan de huidige voorzieningen.
 
Voor GemeenteBelangen is dit de komende jaren een politiek dossier met topprioriteit. Het gaat om één van de grootste operaties in het binnenlands bestuur van de afgelopen decennia. De gemeente Katwijk ziet zich gesteld voor een enorme opgave om meer te doen met minder geld. Wat deze opgave extra lastig maakt is dat het bij de nieuwe taken overwegend gaat om kwetsbare tot zeer kwetsbare doelgroepen en individuen. Er kunnen voor bepaalde huishoudens bepaalde huishoudens straks extra risico’s ontstaan door een cumulatie van effecten als gevolg van de diverse ingrepen in het sociale domein.
 
Toch zijn er ook kansen. De nieuwe taken vanuit de drie decentralisaties vertonen namelijk grote raakvlakken, zowel onderling als met een aantal bestaande taken in het sociaal domein. Door de nieuwe taken op een slimme en vernieuwende manier te verbinden met bestaande taken ontstaat synergie. Die synergie kent vele vormen. Voor GemeenteBelangen is dat een belangrijk uitgangspunt.
 
De rol van de gemeente in het sociaal domein
De gemeente biedt in het sociale domein vooral ondersteuning aan burgers die op eigen kracht niet in staat zijn voldoende zelfredzaam te participeren in de samenleving. Het rijksbeleid gaat veel meer uit van de eigen kracht en verantwoordelijkheid van de burger. Om dit ook écht waar te maken is een mentaliteitsverandering nodig bij de burger zelf, diens directe omgeving en bij alle organisaties die tot nu toe een ondersteunende rol vervullen, in welke vorm dan ook. Maar niet alleen bij de burger. Dit geldt evenzeer voor de gemeente Katwijk. Een enorme uitdaging. Daarom is GemeenteBelangen een voorstander van een interactief ontwikkelproces, waarbij burgers en hun vertegenwoordigers vooraan staan, maar waarbij naast de gemeente ook de professionals en hun organisaties actief participeren.
 
Tot slot
Decentralisaties zijn een groot innovatievraagstuk. Om de gestelde doelen te kunnen realiseren is een out-of-the-box-benadering onvermijdelijk. Daartoe zijn nieuwe vormen van regionale en publiek-private samenwerking beslist noodzakelijk. Maar de decentralisaties binnen het sociaal domein vragen ook om een stevig veranderproces, veel bestuurskracht en organisatorische inzet en een goede regie vanuit de gemeente. Er staat veel op het spel!

Decentralisaties in het sociaal domein
Op basis van de bestuurlijke afspraken in 2011 tussen Rijk en VNG vindt er momenteel stapsgewijs een overdracht van taken plaats naar de gemeenten:

  • Jeugd: Alle taken op het gebied van jeugdzorg komen per 2015 bij gemeenten te liggen.
  • Onderkant arbeidsmarkt: Vanuit de Participatiewet wordt per 2014 de begeleiding van mensen met beperkt ‘loonvormend vermogen’ naar een reguliere werkplek overgedragen naar de gemeenten.
  • Maatschappelijke ondersteuning: De dagbesteding (2014) en begeleiding en persoonlijke verzorging (2015) wordt uit de AWBZ gehaald en ondergebracht bij de bestaande gemeentelijke uitvoering van de WMO (Wet maatschappelijke ondersteuning).

Namens de fractie van GemeenteBelangen,

Emile Soetendal