Actueel

Actueel

René Slootweg

Bestemmingsplan Valkenhorst niet optimaal

  • Geschreven door René Slootweg

Het bestemmingsplan van Valkenhorst is verre van ideaal, het woningbouwprogramma is nog wat karig wat betreft het percentage betaalbare woningen. Er wordt begonnen met juist die groep woningen en kunnen dus nog verderop in de tijd proberen het aantal betaalbare woningen omhoog te schroeven. Het bestemmingsplan laat dat prima toe.

PLV stedenbouwkundigraamwerk

Ook heeft GemeenteBelangen al behoorlijk vaak gewaarschuwd dat de oplossing voor het stikstofprobleem een oplossing op papier is en de netto uitstoot van stikstof de komende jaren alleen maar zal gaan toenemen. De rechter zal nu uiteindelijk bij bezwaar de knoop moeten doorhakken.

Maar op het gebied van duurzaamheid zijn er ook nog verbeteringen te halen. Daarom diende GB bij de behandeling van het bestemmingsplan een aantal moties en amendementen in.

Amendement duurzaam bouwen
Hierin gaven we aan dat de ambities van duurzaamheid het minimum zijn en we daar onder geen beding onder moeten gaan zitten. Helaas was de steun van de volledige oppositie niet voldoende, de coalitiepartijen (DURF, SGP en CU) hadden er geen zin in en stemde het amendement weg. Wat zegt dat voor de duurzaamheid van dit nieuwe dorp?

Motie gescheiden sanitatie
Het scheiden van afvalwater in grijs (douche en wasbak) en zwart (wc) maakt het filteren ervan makkelijker. De motie verzocht om deze insteek mee te nemen in de aanbesteding zodat de ontwikkelaars daar inventieve ideeën voor indienen. Ook hier was geen meerderheid voor in de raad. GB ziet dit als een gemiste kans, want je krijgt maar één keer de mogelijkheid nu alles braak ligt deze sanitatie toe te passen.

Motie verkeersmaatregelen
De kruising N206 en Molentuinweg zal worden aangepakt om de doorstroming op de N206 te bevorderen voor Valkenhorst, maar er wordt geen rekening gehouden met de doorstroming en leefbaarheid op de Molentuinweg. GB vroeg in deze motie, wederom gesteund door de gehele oppositie, aandacht voor de Molentuinweg. Zorg nu dat daar ook de doorstroming en leefbaarheid verbeterd, want dat is al vele jaren een zorg van de omwonenden. Ook hier stemde de coalitiepartijen tegen de motie en laten ze de omwonenden van de Molentuinweg in de kou staan.

GemeenteBelangen vindt het jammer dat deze kleine aanpassingen niet gedaan konden worden om het bestemmingsplan Valkenhorst toch ietsje beter te maken.
De enige verbetering die we bereikt hebben is een toezegging van de wethouder om alles in het werk te stellen om het geluidsoverlast in het nieuw te bouwen dorp zo veel mogelijk te beperken. Maar ook hier geen zekerheid.

GB zal zich de komende jaren blijven inzetten om allerlei randvoorwaarden omtrent dit gebied proberen te optimaliseren en de leefbaarheid te verbeteren.

René Slootweg

Waar is de verandering?

  • Geschreven door René Slootweg

Het moest anders en DURF zou dat gaan doen. De inkt van het kakelverse coalitieakkoord is nog niet droog en de desillusie moet bij de stemmers bijzonder groot zijn. De grote verandering is er helaas niet uit op te lezen.Verandering

Het is op een aantal punten best vaag en vooral zonder grote ambities.

GemeenteBelangen heeft altijd ondubbelzinnig laten blijken dat we voor een park op de Kwakelwei zijn, minimaal groen houden zonder bebouwing. Toen de brief van het vorige college, met scenario’s om dit park mogelijk te maken, door GB en DURF werd geagendeerd om te bespreken, hadden we grote hoop dat dit prominent in het coalitieakkoord zou komen te staan.

Nu staat dit er wel in maar voorwaardelijk; een citaat “Mocht er voldoende geld zijn, dan wil de coalitie het initiatief zeker ondersteunen.”
Dus alleen als er voldoende geld is wordt het initiatief van het Rijnpark ondersteund, anders geen steun voor het initiatief.

GB vraagt de nieuwe coalitie om een duidelijkere keuze te maken. 

De duidelijke keuze die wel gemaakt wordt is dat de winkels de komende 4 jaar op zondag gesloten blijven, ze gaan wel er onderzoek naar doen en een referendum, maar ze blijven dicht.

Natuurlijk is het niet allemaal kommer en kwel, de 65% betaalbare woning is zeker positief en het kostendekkend maken van de gemeentelijke dienstverlening. En natuurlijk dat de horeca op het strand dezelfde openingstijden mag hanteren als in het dorp, maar of dat de overlast in het centrumgebied zal oplossing achten wij onwaarschijnlijk.

Maar daarnaast gaat de rem op het gasvrij maken van Katwijk, het wordt nu gasvrij(klaar), wat dat ook wezen mag. Daarnaast komt er prioriteit op isoleren van woningen, maar alleen als de landelijke overheid betaald. Voor GB zou beide tegelijk kunnen, maar nu gaan we de landelijke eis om voor 2050 van het gas af zeker niet halen. Maar dat komt niet door omstandigheden en kosten, maar louter en alleen door deze nieuwe coalitie

 

Luister ook naar onze bijdrage in de raad: 

René Slootweg

Kiezen voor veiligheid én groen!

  • Geschreven door René Slootweg

Met grote afschuw heeft GemeenteBelangen afgelopen commissie de conservatieve rechtse partijen DURF, VVD en SGP horen pleiten voor het openhouden van het tunneltje Duinviool voor het autoverkeer. Deze bijzondere keuze zorgttunneltje niet alleen voor het bewust instandhouden van een onveilige situatie, maar heeft ook tot gevolg dat veel groen zal verdwijnen. De keuze van het CDA om de auto te gast te maken lijkt sympathiek, maar heeft dezelfde consequenties tot gevolg.

Het beleid dat is vastgesteld door de gemeenteraad is duidelijk; bij nieuwe ontwikkelingen wordt eerst voor fiets en voetgangers ontworpen en pas als laatste voor de auto. Dit is vastgelegd in de Katwijkse Agenda Mobiliteit. Het is dan ook bijzonder dat elke keer bij besprekingen over de daadwerkelijke uitvoering van dit beleid, er door eerder genoemde partijen angstvallig op de rem getrapt wordt.

Veel verkeersdeskundige hebben zich de laatste tijd over het tunneltje gebogen. Zij concluderen dat het kan echt niet veel veiliger gemaakt kan worden. Daarbij heeft de provincie gesteld dat als de raad van Katwijk er toch voor kiest om het autoverkeer door de tunnel wil behouden, de keuze voor het nieuwe fietspad langs de N206 niet benedenlangs, maar bovenlangs over het tunneltje zal gaan. Zo zorgen ze er dan toch voor een veilige kruising als het autoverkeer door de tunnel blijft rijden.

Dit lijkt op het eerste gezicht een mooie oplossing, maar hierdoor zal ter hoogte van de Nieuwe Duinweg een behoorlijke strook groen moeten verdwijnen, omdat hier het fietspad dan komt te liggen. Dus door te kiezen voor het openhouden van de tunnel voor autoverkeer, kiest men niet alleen voor het instandhouden van een onveilige situatie, maar ook voor het verdwijnen van veel groen. Door het verwijden van het groen komt er extra fijnstof en geluidsoverlast richting de school en wijk achter de Nieuwe Duinweg.
Daarbij wordt de huidige onveilige kruising bij het tunneltje van auto’s en fietsers nog steeds niet opgelost, alleen het doorfietspad gaat dan bovenlangs.

Voor GemeenteBelangen is deze keuze volledig onacceptabel!

De keuze voor het tunneltje af te sluiten voor het autoverkeer is voor GemeenteBelangen de enige juiste keuze. Het zorgt voor een veilige situatie voor fietsers en voetganger met behoud van de groenstructuur.