Actueel

Actueel

GB admin

Woonvisie blijft een abstract woord… dan nu concreet!

  • Geschreven door GB admin

In de commissie Ruimte van maandag 17 september is er uitgebreid over de woonvisie gesproken. Ook hebben diverse partijen hierover een reactie in de lokale bladen geplaatst. Het is een zeer belangrijk onderwerp, maar als we waar dan ook in Katwijk mensen naar de woonvisie vragen dan vrees ik dat het stil wordt. Wat betekent deze woonvisie voor Katwijk? Welke plannen zijn er verwoord? Zijn er veranderingen in vergelijking met een eerder opgestelde woonvisie? Laten we eens een concreet voorbeeld beschrijven waar u zelf naar kunt kijken in Katwijk.

In deze woonvisie wordt innovatief bouwen benoemd. Maar het is niet duidelijk wat met dit innovatieve bouwen wordt bedoeld. We moeten natuurlijk niet terug naar de jaren zestig toen minister Schut van woningbouw per helikopter de ene na de andere fabriek opende waarin bouwdelen werden vervaardigd om snel goedkope flats uit de grond te kunnen stampen. Daarmee werd in die jaren het woningtekort opgelost.

Hans Vingerling van GB heeft hier schriftelijke vragen over gesteld aan het college van B&W. In de reactie konden we lezen dat een belangrijk aspect om innovatie snel in de markt ingevoerd te krijgen toch een vorm van eenheid in bouwen is. Producten kunnen dan makkelijker uitwisselbaar zijn.

woonvisieWordt het dan saai? Is alleen stapelbouw mogelijk? Gaat dit ten koste van woonkwaliteit en een fraaie uitstraling van de woning? U kunt er met al uw zintuigen zelf over oordelen. De proefwoning met de naam ‘ApparterrA’ aan de Valkenburgseweg in Katwijk aan den Rijn (vlakbij de molen) is in onze ogen pas een echt voorbeeld van innovatief bouwen. Hier heeft niet alleen techniek of standaardisatie centraal gestaan.

De innovatie zit hem hier in het multidisciplinair samenwerken van de ontwerper, leveranciers en bouwer aan een concept waarbij een echt innovatief bouwconcept is gerealiseerd. En het een goedkoper concept dan ‘traditionele bouw’ met een gelijk aantal vierkante meters en… met ook veel meer bouwvariaties. GemeenteBelangen vindt het een veelbelovend concept en meer informatie vindt u ook op de website

www.apparterra.nl. Wat vindt u er van? Laat het ons maar weten op onze website www.gbkatwijk.nl

GB admin

Dienstregeling busvervoer in Rijnsburg, Katwijk a/d Rijn en Valkenburg verslechtert

  • Geschreven door GB admin

GemeenteBelangen heeft kennis genomen van de in december ingaande nieuwe dienstregeling voor het busvervoer. Met verbazing heeft GB geconstateerd dat voor Rijnsburg en dan met name het westelijk deel van dit dorp en (een deel van) Katwijk aan den Rijn de bestaande kwartierdienst wordt vervangen door maar liefst een uurdienst en voor het dorp Valkenburg de huidige halfuurdienst eveneens wordt vervangen door een uurdienst. Dit betekent met name voor Rijnsburg en Katwijk aan den Rijn en in iets mindere mate voor Valkenburg een aanzienlijke verslechtering!

BushokjeWij zijn van mening dat hier sprake is van een flinke achteruitgang van het openbaar vervoer voor de inwoners van het westelijk deel van Rijnsburg, Katwijk aan den Rijn en Valkenburg. Dit zal het gebruik van het openbaar vervoer, wat toch het uitgangspunt zou moeten zijn, niet bevorderen.
 

Welke inwoners krijgen hier vooral last van?

Wat Rijnsburg betreft, wijst GB ook op de consequenties voor het aan deze buslijn gelegen Wellantcollege. Voor leerlingen en personeel wordt deze school aanmerkelijk slechter bereikbaar.

Overigens geldt dit ook voor de vele scholieren die naar Oegstgeest en Leiden moeten. Denk ook aan de aansluiting op de treinen in Leiden voor mensen die voor hun werk met de trein moeten. Een uur wachten op de bus, als deze net vertrokken is, kan dan het gevolg zijn.

Wat te denken van mensen die naar het gemeentehuis in Katwijk moeten voor bijvoorbeeld een nieuw paspoort? Na het bezoek aan het gemeentehuis bijna een uur moeten wachten als de bus net weg is? Hierbij denken wij met name aan ouderen die op de bus zijn aangewezen.

Weliswaar zijn er mogelijkheden om van een andere buslijn gebruik te maken, maar dan wel met aanzienlijke loopafstanden, wat met name voor ouderen en gehandicapten een probleem kan zijn.


En de kleinere Katwijkse kernen dan?

De busvervoerder Arriva heeft dan weliswaar de aanbesteding van het busvervoer in deze regio gewonnen, maar de lage inschrijfprijs gaat dan blijkbaar wel ten koste van het busvervoer in de kleine kernen. Er vinden in de grotere kernen, zoals Katwijk aan Zee, juist verbeteringen plaats, wat overigens op zich goed is.

Deze gang van zaken is ook niet goed voor het gevoel dat er toch al bestaat bij de inwoners van Rijnsburg en Valkenburg over het verdwijnen van voorzieningen uit deze kernen.

BusAl met al is GemeenteBelangen bepaald niet gelukkig met de consequenties van deze nieuwe dienstregeling voor Rijnsburg, Katwijk aan den Rijn en Valkenburg.


Vragen en straks de antwoorden

Naar aanleiding hiervan heeft GemeenteBelangen de volgende vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders:


·        Deelt uw college onze zorgen?

·        Zo nee, waarom niet?

·        Zo ja, bent u bereid stappen te ondernemen om tot een betere dienstregeling voor westelijk Rijnsburg, Katwijk aan den Rijn en Valkenburg te komen?

GB houdt u op de hoogte van de beantwoording want deze verslechtering raakt veel inwoners in Katwijk. Wilt u reageren, dan kan dat middels deze website.

GB admin

Er was eens het plan voor de RijnlandRoute

  • Geschreven door GB admin

Rijnland Route 1In de raadsvergadering van 12 september is de RijnlandRoute besproken. De raad werd gevraagd zich uit te spreken over het definitief vrij maken van de gelden die daar in het verleden voor zijn gereserveerd.

De fractie van GemeenteBelangen was zeer ongelukkig met het voorliggende stuk. En het niet vrijmaken van de gelden had als gevolg dat de provincie het bedrag zou terughalen op het stuk van de RijnlandRoute door Katwijk. Als fractie vonden en vinden wij dat een vorm van chantage, immers het niet vrijmaken betekent een grote verslechtering. Omdat de RijnlandRoute een provinciaal project is, heeft de provincie de mogelijkheid om hun dreigement uit te voeren. Kortom… niet vrijgeven van de gelden was dus geen optie.
 

Hoe heeft het allemaal zover kunnen komen?
Katwijk heeft in het verleden via de projectgroep Valkenburg het standpunt kenbaar gemaakt dat bebouwing alleen mogelijk was als er ter hoogte van de bebouwing op het voormalig vliegkamp twee aansluitingen op de N206 zouden worden gerealiseerd. Dat die ter hoogte van Valkenburg het vrije uitzicht zouden belemmeren is evident. Zelf heeft Katwijk zich tot doel gesteld om de N206 ter hoogte van Katwijk aan den Rijn te verleggen en een ongelijkvloerse kruising ter hoogte van de Molentuinweg te maken. Beide projecten RijnlandRoute en Duinvallei hielden dus op voor de kruising met de N441.
 

Knelpunt blijft behouden?
Rijnland Route 2In beide plannen bleef het kruispunt met stoplichten ter hoogte van de N441 dus gewoon bestaan. Later is er in overleg tussen de beide projectgroepen afgesproken dat het kruispunt bij de N441 zou komen te vervallen. Het verkeer van de Westerbaan en de N441 moest maar via een parallelweg naar de kruising Valkenburg-west gaan. Tevens is er toen in het overleg bepaald dat de N206 door Katwijk een stroomweg moet worden voor 80 km.

De gevolgen hiervan voor zowel Katwijk aan den Rijn als Valkenburg zijn voor de fractie van GemeenteBelangen onacceptabel. Wij hebben daarop het initiatief genomen om hier nog eens kritisch naar te kijken.
 

Werkgroep ‘Second opinion’
Samen met de ChristenUnie hebben we een second opinion aangevraagd waar de raad ons unaniem in volgde. Het doel was om de losse plannen van RijnlandRoute, de Duinvallei en het kruispunt met de N441 samen te voegen tot één optimaal plan. In een zeer kort tijdsbestek heeft deze raadsbrede werkgroep een rapport op laten stellen waar de knelpunten en onmogelijkheden helder en zonder reserves in zijn verwoord. De uitkomsten van deze werkgroep zijn gedeeld met het College en de ambtenaren die namens Katwijk in de diverse werkgroepen zitting hebben. Inzet van de werkgroep in deze gesprekken was om te komen tot een inpassing van de N206 die veilig, betrouwbaar, toekomstvast en betaalbaar zou zijn. Probleem is wel steeds geweest dat er vanuit Katwijk onvoldoende aandacht is geweest voor het beginsel dat als iemand iets wil hij daar dan ook voor moet betalen. Het gehele proces heeft in samenspraak met de provincie plaatsgevonden. Vandaar ook dat er één belangrijk punt uit de second opinion door de provincie is overgenomen, de ongelijkvloerse kruising met de N206 waarbij de Molentuinweg direct verbonden wordt met de Westerbaan om zo een betere doorstroming te realiseren voor het lokale verkeer. Men hoeft dan niet meer eerst de N206 op.

Wat is er gebeurd met de uitkomsten van de second opinion?
De leden van deze werkgroep hebben zich in de maanden na het opleveren van het rapport intensief in de verdere gesprekken  tussen Katwijk en de provincie gemengd. Het resultaat hiervan is dat het nu voorliggende plan veiliger is dan het oude plan en dat het lokale verkeer niet meer van de N206 gebruik hoeft te maken. Verder komt er een goede aansluiting van de N441 / Westerbaan op de N206 en blijft de overkluizing van de N206 ter hoogte van Katwijk aan den Rijn mogelijk.
 

Maar wat is er nog niet bereikt?
Een opsomming van wat nog niet is bereikt en waar nog oplossingen gevonden moeten worden:
• De aansluiting Valkenburg-oost is nog steeds veel te steil en volgens de provincie moeten ook de vrachtwagens naar de industrie terreinen er overheen.
• De aansluiting Valkenburg-west komt zeer dicht bij de huizen van Valkenburg en is ook nog eens hoog en uitgerust met geluidsschermen.
• Het voorliggende plan van de gemeente Katwijk voor de Duinvallei is misschien mogelijk voor wat betreft de verkeersinpassing, stedenbouwkundig is het een gedrocht. Het gaat voorbij aan overkluizing doordat het de weg inklemt tussen een dijk / geluidswal en woningen.
• Het viaduct ter hoogte van de Zeeweg zal binnenkort moeten worden vervangen. Bij de nieuwe plannen van de provincie wordt geen rekening gehouden met de nieuwe milieueisen.
• De deelkernen van Katwijk aan den Rijn worden nog meer dan nu gescheiden en zijn zeker niet verbonden met elkaar.
 

Wat moeten we na 12 september doen als gemeenteraad?
Katwijk zal zich anders moeten gaan opstellen naar de provincie. Niet meer het braafste jongetje van de klas blijven, maar opkomen voor onze belangen. We hebben nog steeds de mogelijkheid om alles te laten zoals het was in Duinvallei met al zijn mooie stoplichten en de inrichting voor 50 km.
De Katwijkse raad heeft ingestemd met het principe-ontwerp RijnlandRoute van de provincie. Maar dat is op dit moment niet meer dan twee viaducten met een stuk verdiepte weg ertussen. De Katwijkse gemeenteraad / de werkgroep ‘Second opinion’ is er klaar voor om het gesprek met wie dan ook aan te gaan. Onze grootste zorg daarbij is niet onze argumentatie of overredingskracht maar wel de slagkracht van de verantwoordelijk wethouder.

Namens de Fractie van GemeenteBelangen,
 

Adriaan Heijnen