Alles wat raadsleden donderdagavond 30 oktober in het besluitvormende deel over het beleidsplan en de verordening Wmo riepen was overbodig. Ze hadden namelijk al twee keer eerder anderhalf uur gesproken over het beleidsplan en de verordening in een informatieve- gevolgd door een oordeelvormende sessie. De voorzitter had daar geconcludeerd dat de raad donderdag 30 oktober zonder beraadslaging een besluit kon nemen.
Maar in plaats van te gaan stemmen, begonnen bijna alle woordvoerders van de verschillende fracties opnieuw te roepen wat hun partij van het beleidsplan en verordening Wmo 2015 vond, ook al had niemand na de eerder vermelde conclusie daarover iets nieuws te zeggen. Het was daarom geen verrassing dat de raad na een uur van herhalingen het nieuwe beleidsplan en de verordening Wmo 2015 zonder hoofdelijke stemming aan nam.
Vreemde gang van vergaderzaken
Zo’n gang van zaken past niet in het nieuwe vergadermodel. Dat kent een informatieve sessie waarin raadsleden informatie kunnen inwinnen bij burgers / organisaties en collegeleden. En daarna is er een oordeelvormende sessie waarin raadsleden met elkaar en mogelijk de wethouder debatteren. Dat moeten boeiende sessies kunnen zijn waarin de kiezers de standpunten van hun partij kunnen horen, en natuurlijk ook die van de andere fracties. GemeenteBelangen had in die sessie zijn visie gegeven. Met de conclusie dat er geen verdere beraadslaging zou volgen zag GB daarom in de raadsvergadering van donderdagavond 30 oktober af van saaie herhalingen van achter het spreekgestoelte.
De motie van 120%
GB ondertekende wel met de VVD en D’66 een motie van de PvdA over de geldelijke ondersteuning van huishoudens op bijstandsniveau die huishoudelijke hulp nodig hebben omdat iemand ziek of gehandicapt is. De motie vroeg de wethouder te tellen hoeveel van zulke huishoudens een inkomen hebben gelijk aan 110% van de bijstand en hoeveel een inkomen gelijk aan 120% van de bijstand. Maar de rest van de raad stemde tegen. Dat was jammer want de Wmo kan een te zware financiële last worden voor huishoudens met bijstand die huishoudelijke hulp nodig hebben. Dit speelt zeker als de huren ook nog omhoog gaan. GemeenteBelangen zal voor deze groep opnieuw aandacht vragen wanneer de gemeente meer zicht heeft op het totaal van de uitgaven voor de Wmo.
De fractie van GB was van plan om de politieke beschouwingen een snuifje cultuur mee te geven door in de stijl van het gedicht ‘Herinnering aan Holland’ van de dichter Hendrik Marsman deze A.B. uit te spreken. Maar door het teveel stoeien met het rijmschema hebben we toch maar gekozen voor het vrije uitgesproken woord.
Want wat rijmt er zoal op het woord ‘onzekerheid’…?
Dit is toch wel de begroting met de meeste onzekerheden die we in jaren gezien hebben. Vlak voor het zomerreces heeft GB nog het vertrouwen uitgesproken over de jaarrekening. Waar komt dan toch die onzekerheid vandaan, want Katwijk kent toch een lange historie van sluitende begrotingen met goede onderbouwingen?
Bij de bespreking van de Kadernota werd er door GB en andere oppositiepartijen al stevig ingezet op diverse coalitiepunten. Deze bestaan uit maatregelen die het College vanuit het coalitieakkoord wil realiseren deze periode. Deze punten waren behoorlijk in beton gegoten. Als oppositie mochten we er geen van het lijstje afhalen of veranderen. We mochten er wel eentje bij zetten, maar dan moesten we ook meteen met een dekking komen. De onzekerheid van deze begroting is dan ook de dekking van deze in beton gegoten coalitiepunten. Het is een bedrag dat oploopt tot een tekort van € 1.000.000,- structureel in 2019. Maar hoe we dat bij elkaar gaan sprokkelen is nog onduidelijk. Daar mogen we als oppositie natuurlijk wel over mee praten. Waar dit College in deze periode gratis ijsjes aan de ijskar uitdeelt mogen wij als oppositiepartijen wel zoeken naar voldoende muntjes in de portemonnee.
Op de valreep gaat het College één of meerdere dingen later doen, zodat ze € 300.000,- vrijmaken. Maar wat gaat u dan later doen mijnheer de wethouder? Wij hebben het nergens kunnen lezen. Zo ook uw gedachte om een bedrag van € 200.000,- aan bouwleges binnen te krijgen…..hoe? Ik heb geen enkel idee. Zelfs met deze nieuwe maatregel is er nog een tekort van € 300.000,- op de begroting van 2015. Hoe dat gevuld gaat worden, is wederom onbekend. Wat zijn dan de gevolgen voor de inwoners van Katwijk bij dit tekort?
We geven nu uit en zien wel later hoe we dit betalen. Opvallend is dat deze uitgaven al begonnen zijn, zonder dat we deze begroting hebben goedgekeurd. Door kleinere bedragen dan € 50.000,- te hanteren, is er immers geen raadsvoorstel nodig is. Dat zagen we bijvoorbeeld terug bij de raadscommissie 9 oktober waar de taskforce economie voor een economisch actieplan twee keer € 50.000,- kost.
‘Denkend aan Katwijk zie ik een begroting die…’
GB wil het toch bij deze A.B. benoemen, de indicatoren in de begroting. Of beter gezegd het meermalen ontbreken ervan. Zo vragen we al drie jaar aan de organisatie om een split te maken in de begroting bij de milieustraat tussen Katwijkse en Noordwijkse bezoekers. Dit verzoek is nu na drie jaar in de begroting verwerkt.
Vorig jaar is gevraagd om de kostendekking in percentages te laten zien t.o.v. de andere jaren. Een eventuele trend kan dan waarneembaar worden. Maar goed, het is ‘pas’ het tweede jaar. Dus volgend jaar gaan we deze tabel zien in de begroting 2016, waarvoor alvast onze dank.
‘Denkend aan Katwijk zie ik een Verlengde Westerbaan die…’
Als Hendrik Marsman in zijn laatste levensjaren De Katwijksche Post had gelezen bij zijn verblijf in een hotel aan zee dan had hij zeker kunnen lezen dat er toen al gebroed werd op plannen om een Verlengde Westerbaan te realiseren. ‘Een broedse wethouder mag je niet storen’ is een bekende uitspraak in V.N.G. – land. GB heeft dat in de oordeelvormende sessie van 30 oktober wel gedaan daar waar de vervolgstappen openstelling Cantineweg en Verlenging Westerbaan op de politieke agenda stonden. Ik wil er vandaag bij de A.B. toch ook de aandacht voor vragen.
Want deze begroting noemt ook het open houden van de Westerbaan voor de bewoners van de Zanderij en als derde ontsluitingsweg van Katwijk. Maar nu bij het vierde bestemmingsplan, het zoveelste bezwaar bij de Raad van State en al een keer betonblokken op de weg, is er geen enkele burger die nog begrijpt waar dit over gaat.
Men wil vooral doorrijden op de Westerbaan, maar dit College denkt nog steeds dat ze ondanks alle verloren zaken bij de Raad van State nog steeds de Verlengde Westerbaan door een stuk uniek duin kunnen aanleggen.
We willen nogmaals aangeven dat GB zeker niet tegen de Westerbaan is, maar wel tegen de Verlengde Westerbaan met genoemd tracé. Een ander tracé, rechtstreeks aansluiten op de Koningin Julianalaan wat GB al aan de verschillende colleges heeft gevraagd, is een optie. Sprookjes zijn mooi, maar het sprookje van uw Verlengde Westerbaan eindigt zeker niet met de woorden: ‘En ze rijden nog lang en gelukkig’.
In maart 2016 moeten de betonblokken weer op de weg als er geen oplossing is, dat snapt toch niemand meer?
‘Denkend aan Katwijk zie ik een Noordelijke Randweg Rijnsburg die…’
Dit is een gevoelig puistje bij dit College. Er staat dat ‘de gemeente samenwerkt met andere overheden om de realisering van genoemde weg te bespoedigen’. Maar als wij daar op verschillende manieren aandacht voor vragen, roept het geen duidelijke positieve reactie op bij het College.
Een aantal jaren geleden heeft GB een alternatief plan ingediend, om het vrachtverkeer, waar het hier eigenlijk om gaat, te laten rijden via de Bankijkerweg en daarvoor de snelweg met een brug naar de veiling te laten nemen. Deze variant is nu niet meer mogelijk.
We willen als gemeenteraad toch niet dat dit zakelijke dossier van deze weg een sprookjesverhaal wordt gelijk de Verlengde Westerbaan? Ik vraag de andere fracties steun om van het college voor 1 maart 2015 een notitie te krijgen over wat de gemeente in deze collegeperiode kan en wil bereiken in het dossier Noordelijke Randweg Rijnsburg.
'Denkend aan Katwijk zie ik geparkeerde auto’s die…’
Er wordt ook nog met de raad overlegd over de verschillende mogelijkheden om parkeren betaalbaar en concurrerend te kunnen houden. GB heeft met andere partijen meermaals een oplossing aangereikt te weten betaald parkeren op zondag. Dit punt is bij de klankbordgroep ‘Aantrekkelijk centrum’ ook besproken. Die uitkomst leidde tot het advies om pas na een bepaalde tijd op zondag betaald te laten parkeren. Onder andere de kerkgangers hoeven dan niet te betalen. De realiteit van gratis parkeren en geen handhaving op zondag betekent echter vele overtredingen die niet worden bekeurd. We laten inkomsten liggen.
GB vindt dat je in de tijd van de Zwarte Pietendiscussie ook niet positief moet discrimineren. Betaald parkeren op zondag is betaald parkeren op zondag. Dit kan de parkeertarieven omlaag brengen met zeker 20%. Naast de extra zondagopbrengsten is het ook een drukkere dag in de zomerperiode dan andere dagen. En als zondag 2 november 2014 de thermometer ook achttien graden laat zien, trekt zo’n nazomerse zondag meer dan voldoende automobilisten aan richting zee. We leggen voor zo’n € 5.000.000,- in voor de onrendabele top van de parkeergarage. Deze zouden we kunnen verminderen door de parkeertarieven te behouden, gecombineerd met betaald parkeren gedurende de gehele zondag.
Denkend aan Katwijk zie ik de volgende uitsmijters…’
Complimenten aan het College en de ambtenaren voor hoe tot op heden de 3D wordt opgepakt en de raad wordt meegenomen.
Complimenten aan het College voor het realiseren van het dorpskunstwerk in Rijnsburg… maar waar staat deze eigenlijk?
Wanneer komt de vorming van de gemeenschapshuizen in Katwijk Noord en Katwijk aan den Rijn op de politieke agenda? In de langetermijnagenda kan ik er niets van terug vinden.
Wat is de stand van zaken betreffende een uitkijkpost voor vogelkijkers in de duinen?
GB gaat er vanuit dat de besluitvorming passende locatie en planvorming nieuwe bibliotheek Katwijk aan Zee in deze collegeperiode wordt gerealiseerd. Ja toch?
Wat wordt de inzet van wethouder ‘Wonen’ om bij de op te stellen prestatieafspraken 2014 – 2018 met Dunavie en de SHD betaalbare huurwoningen in Katwijk te realiseren wetende wat de opbrengsten zullen zijn van het woonlastenonderzoek?
De Zwarte Piet bij de intocht van Sint Nicolaas in Katwijk… neen, ik ga er niets over zeggen.
GB blijft aandacht vragen voor de handel in verdovende middelen op jonge leeftijd. We hebben vertrouwen in de in Katwijk gevolgde aanpak, maar we willen onze zorg hier wel benoemen.
Een vergadermodel waar we echt niets zeggen als we dat besloten hebben… Utopia?
Namens GB dank aan allen die zich hebben ingezet voor het reilen en scherp aan de wind zeilen in de gemeente Katwijk. Ooit heeft iemand gezegd: ‘Er is niets moeilijkers dan goed te bedanken’. Daarom mijn laatste woord: ‘Bedankt’.
Een onderwerp wat al heel lang op de Katwijkse politieke agenda staat, is de Westerbaan. GemeenteBelangen heeft in de raadscommissie van 30 oktober een aantal punten duidelijk benoemd, want het college noemt de Verlengde Westerbaan in één adem met de Westerbaan. Maar de Westerbaan is de weg die er nu al ligt en loopt van de Wassenaarseweg (N441) tot aan de rotonde bij de weg Parnassia, daarna volgt een stukje Cantineweg. De Verlengde Westerbaan is het stuk wat er nog niet is, vanuit waar deze moet aansluiten op de huidige Westerbaan en worden doorgetrokken door de duinen naar de Meeuwenlaan.
Met dit duidelijk, wil GemeenteBelangen ook nog een verwarring uit de wereld helpen. GB is niet tegen de Westerbaan, maar wel tegen de Verlengde Westerbaan op het gewenste tracé door dit duingebied.
Nieuw bestemmingsplan gewenst?
Het College wil daarmee de doorgaande weg via de Cantineweg open blijven houden voor een langere tijd (eigenlijk eeuwig) zodat ze tijd hebben om de Verlengde Westerbaan te kunnen aanleggen. Kan dit? Nee, dat kan niet. Het is een worst die aan de raad wordt voorgehouden.
Naast het feit dat het eerdere bestemmingsplan dat ze eerst gemaakt hebben, is vernietigd door de Raad van State, moet het College een nieuw plan indienen in het kader van de natuurbeschermingswet. Deze vergunning stelt ze in staat om meer stikstof uit te mogen stoten in de duinen.
Ook al dient het College een nieuw bestemmingsplan in die geen einddatum heeft, dan loopt nog steeds de huidige natuurbeschermingswetvergunning af in maart 2016.
Deze twee plannen, bestemmingsplan en de NB wet, waren er voor alleen het stukje Cantineweg dat nu in gebruik is. Dus als deze plannen al respectievelijk vernietigd en over moet, dan kan men begrijpen dat het idee van een verlengde westerbaan dwars door de duinen, het zeker niet haalt.
Wat is er mogelijk?
Afgezien van het feit dat GemeenteBelangen tegen de Verlengde Westerbaan is, hebben wij de wethouder gevraagd nu eens eindelijk wakker te worden en een realistisch haalbare oplossing te gaan onderzoeken. Maak nu eens een plan om de Westerbaan aan te sluiten op de Koningin Julianalaan en het Bosplein. Volgens de wethouder gaat hij dat ook niet redden voor maart 2016. Maar als hij en zijn voorgangers er al eerder aan begonnen waren, toen wij dat ook al vroegen, was het plan nu al lang klaar.
Opvallende andere fractieuitspraken
Het debat in de oordeelvormende sessie donderdag 30 oktober was een behoorlijke eyeopener. Een aantal uitspraken van andere fracties was heel bizar. Het CDA had het over ‘we moeten de historie vergeten’. Dit is bijzonder, want het is juist deze historie die ons leert dat er dingen beloofd maar niet gedaan werden zoals het onderzoeken van een alternatief tracé.
En D’66 zei ‘het valt best mee met de natuur, gewoon een strookje zand, een hondenuitlaatplek’. Bijzonder dat deze uitspraak komt van een groene partij.
GemeenteBelangen zal dan ook geen enkele verantwoordelijkheid nemen als in maart 2016 de betonblokken weer op de Westerbaan moeten.