Actueel

Actueel

GB admin

Dienstregeling busvervoer Rijnsburg, Katwijk aan den Rijn en Valkenburg (update)

  • Geschreven door GB admin

Zoals eerder op deze site gemeld komt er ingaande 9 december een nieuwe dienstregeling voor het busvervoer. Deze dienstregeling betekent een aanzienlijke verslechtering voor het busvervoer in Rijnsburg, Valkenburg en Katwijk aan den Rijn. In (westelijk) Rijnsburg en Katwijk aan den Rijn wordt de huidige kwartierdienst vervangen door een uurdienst en voor Valkenburg wordt de huidige halfuurdienst ook een uurdienst
Woensdag 10 oktober kwam de nieuwe dienstregeling aan de orde in de commissie ruimte.

Mening van de commissie
De meeste partijen gaven aan bezorgd te zijn om de verslechtering van de bereikbaarheid van de kernen. Wel werd herhaaldelijk gewezen op de mogelijkheid om te reizen via de haltes op de N206 ter hoogte van het tunneltje en de zanderij (Katwijk aan de Rijn)
Voor Valkenburg werd de N206 halte als alternatief geboden en voor Rijnsburg tenslotte werd als alternatief de bussen uit Noordwijk gezien.

Mening GemeenteBelangen
Volgens ons zijn deze zo genaamde alternatieven niet echt een alternatief. Deze mogelijkheden bestaan nu al en als het beter was dan de bestaande verbindingen hadden er wel meer mensen gebruik van gemaakt.
Wij waren dan ook zeer ingenomen met het alternatief dat door Rover is uitgewerkt. Rover stelt voor om een bus te laten rijden vanaf de splitsing in Rijnsburg naar het transferium bij Leiden en vandaar in omgekeerde richting weer naar splitsing Rijnsburg. Door deze dienst 2x per uur te rijden ontstaat de mogelijkheid om 2x per uur naar een knooppunt van het hoogwaardig openbaar vervoer te reizen.

Een nadeel van deze optie is de overstap maar zeker richting Leiden zal er altijd binnen een paar minuten een bus komen.
Voordeel is dat deze optie niet meer kost en dat de gemeente niet hoeft bij te passen. Om van de voorgestelde uursdienst een halfuursdienst te maken zou neerkomen op een bijdrage van de gemeente van 180.000,00 euro per jaar.

Vragen van GB en van burgers

Tijdens de vergadering hebben wij nog een aantal aanvullende vragen gesteld waar de wethouder niet direct antwoord op kon geven. Wel heeft hij toegezegd binnen twee weken met een schriftelijke reactie te komen.

De vragen waren:

  1. Wat zijn de gevolgen voor de wijk Rijnsoever als er 8 bussen per uur over de Melkweg komen en daar ook een eindhalte hebben waar ze een aantal minuten stil zullen staan?
  2. ls de bussen meer langs dan door de kernen gaan zal de weg van huis naar halte meer nog dan nu met de fiets gaan. Gaat de gemeente fietsenstallingen maken?
  3. Hoe komen de minder mobiele mensen van en naar de halte. Zeker een bezoek aan het Diaconessen ziekenhuis wordt een stuk moeilijker.
  4. Er zijn veel kinderen uit onze gemeente die in Oegstgeest op school zitten en ook het Wellantcollege heeft veel scholieren die met de bus komen. Hoe verhoudt zich dat tot een uursdienst?
  5. In de ochtendspits is de reistijd via de N206 veel langer dan via de oude route door de kernen. Gaat de gemeente verkeersmaatregelen nemen om de doorstroming op de N206 voor de bus te bevorderen?

Reactie van het college
Het college deelt onze zorgen maar geeft aan dat het een zaak is tussen de provincie en Arriva. Wel zal er vanuit de gemeente nog een brief worden gestuurd met daarop de wensen van het college. GemeenteBelangen heeft gevraagd om bij deze brief het voorstel van Rover te voegen zonder dat de gemeente een uitspraak hoeft te doen of het wel of niet een goed plan is. Tijdens de vergadering wilde de wethouders zelfs die toezegging niet doen. Gelukkig heeft hij later wel gehoor gegeven aan onze vraag en zowel het voorstel van Rover als dat van het CDA in de brief aan de provincie meegestuurd.

Namens de fractie van GemeenteBelangen,

Adriaan Heijnen

GB admin

‘Gelukkig hebben de Valkenburgse baby’s zelf het niet in de gaten’

  • Geschreven door GB admin

Deze gedachte schoot me te binnen bij de bespreking van het agendapunt van het Valkenburgse consultatiebureau in de commissie Welzijn dinsdag 9 oktober. Na het inspreken door Liesbeth Wetting, leerkracht van O.B.S. de Dubbelburg, waarin ze pleitte voor het in Valkenburg houden van dit consultatiebureau, lagen de politieke kaarten van alle fracties snel op tafel. Daarin was duidelijk dat de PvdA met GemeenteBelangen de enige politieke partijen waren die vasthielden aan deze Valkenburgse locatie. De PvdA stak hierbij vooral in op de argumenten ‘afstand’ en ‘basisvoorziening’.

cjg logoAndere partijen konden het beleid van portefeuillehouder Mostert wel volgen waarbij de plaatsing van het Centrum Jeugd en Gezin in het voormalige gemeentehuis in Rijnsburg bepalend was voor de verplaatsing van het Valkenburgse consultatiebureau naar dit pand. Dat zou op 1 januari 2014 moeten ingaan en de portefeuillehouder verzekerde Liesbeth Wetting en de commissie dat de kwaliteit in 2013 niet zou worden aangetast. Hij stond zelfs open voor mogelijk nieuwe punten om het besluit om te keren maar… die heeft hij in deze commissie dus niet gehoord.

Wat legde GB op tafel aan argumenten?
Wat bracht GB aan punten naar voren om het consultatiebureau in Valkenburg tot nader orde op deze locatie te behouden?

  • Met het criterium van de portefeuillehouder over de afstand van vier kilometer (‘In Katwijk vind je elders ook dergelijke afstanden naar voorzieningen’) kan je alles uit Valkenburg weg halen en naar elders verplaatsen zonder met je ogen te knipperen.
  • Waarom niet het consultatiebureau in Valkenburg handhaven tot er meer bekend is over de bebouwing op het voormalige vliegkamp? De portefeuillehouder gaf hier geen ander antwoord op dan het pleidooi voor het C.J. G. in Rijnsburg waar alle zorgkwaliteiten gebundeld moesten worden.
  • Als er naast het consultatiebureau en de fysiotherapeut op diverse dagdelen leegstand is in het gebouw, dan kan je het ook positief benaderen door te zoeken naar andere organisaties die hier met medegebruik gehuisvest kunnen worden.
  • Valkenburg is de meest vruchtbare kern in de gehele regio, dus ‘het bureautje’ is daar op haar plek.
  • Wat is de waarde van de kreet ‘Sociale cohesie’ als we toch een dergelijke voorziening overplaatsen?

Het is, zeker na de laatste ontwikkelingen in Valkenburg, een zaak van het gevoel van de Valkenburger tegen het politieke verstand, maar GB vindt dat ook op basis van bovenstaande argumenten de handhaving van het consultatiebureau op de huidige plek in Valkenburg gerechtvaardigd is.
De uitkomst van dit alles was dat er overlegd was met het college en het college daar de volgende stappen in dit beslistraject kan nemen.

TribuneIn het begin was er niets en toen … was er voetbal
Maar er is gelukkig ook tafeltennis en deze sport met het kleine balletje kon het goed vinden met d v.v. Katwijk, de sport met de grote bal, waardoor er een schitterende accommodatie op sportpark De Krom komt. Onder de tribune van v.v. Katwijk krijgt de tafeltennisclub een vaste plek naast de werkplek van een fysiotherapeut.

Marcel van Tol gaf terecht de complimenten aan beide verenigingen voor hun inzet. En dan is deze oplossing ook nog aanmerkelijk goedkoper dan de eerdere oplossing jaren terug.
Op dinsdag 13 november komt om 19.30 uur de commissie Welzijn weer bijeen in de Burgerzaal.

Namens de fractie van GemeenteBelangen,

Gerard Bol

René Slootweg

Visie vanuit GemeenteBelangen voor de takendiscussie van de Gemeente Katwijk

  • Geschreven door René Slootweg

Als leidraad voor de takendiscussie heeft iedere fractie een visie opgesteld.
Opmerkelijk dat een groot deel behoorlijk dicht tegen elkaar aan liggen. Hopelijk is deze gebroederlijkheid ook terug te vinden in de uitvoering van de taken.

Hierbij de visie van GemeenteBelangen:

De gemeente is een samenleving van burgers met als ondersteunende organisatie het gemeentelijke apparaat door middel van autonome gemeentelijke- en van overheidswege opgelegde taken. Bij kerntaken treedt de gemeente regulerend en uitvoerend op en bij van overheidswege opgelegde taken ook uitvoerend, maar verwacht ook initiatieven en zelfredzaamheid van de burger.
 

Daarbij gelden de volgende uitgangspunten:
 

De gemeente zet zich waar nodig in om de individuele ontplooiing en ontwikkeling van mensen te handhaven en te vergroten. Elk individu maakt deel uit van de samenleving, is daar sociaal bij betrokken, houdt rekening met anderen en streeft naar een duurzame toekomst. Dit komt tot uitdrukking in solidariteit en zorg en aandacht voor anderen, vooral voor de zwakkeren. Iedereen moet volwaardig kunnen deelnemen aan de Katwijkse samenleving.
 

De gemeente zet zich in om in samenwerking met burgers, bedrijven en maatschappelijke organisaties het eigen karakter van de vijf kernen binnen de gemeente (Katwijk aan Zee, Hoornes / Rijnsoever, Katwijk aan den Rijn, Valkenburg en Rijnsburg) te behouden en zo nodig te versterken, met de daarbij behorende voorzieningen.
Daarbij moet de gemeente de burgers op interactieve wijze betrekken bij het beleid en de plannen van de gemeente, van initiatief tot uitvoering.
 

Voor algemeen erkende kerntaken (bijvoorbeeld openbare orde en veiligheid, zorg voor de zwakkeren in de samenleving en het beheer van de openbare ruimte en openbaar groen), stelt de gemeente dat dit belangrijke taken voor de gemeente zijn, maar dat deze eventueel anders (bijvoorbeeld sober maar doelmatig) kunnen worden uitgevoerd. Daar kunnen burgers ook actief aan deelnemen.
 

Bij de uitvoering van taken telkens bezien of uitvoering door derden efficiënter en goedkoper kan met behoud van de door de gemeente gewenste kwaliteit. Daarbij moet vooral worden gedacht aan regionale samenwerking maar ook aan de inschakeling van andere partners.
 

Katwijk kent een zeer actief vrijwilligerswerk, de vitaliteit van de samenleving wordt hier mee gediend. Dit moet worden gekoesterd en gefaciliteerd blijven. De vrijwilligersorganisaties (maar ook jeugd, ouderen, zorg en sport) moeten dan ook kunnen rekenen op financiële steun van de gemeente.

 De uitbreiding van de toeristische sector is belangrijk voor de gemeente.
 

De gemeente treedt terug waar mensen en groepen (financieel) meer zelf kunnen doen en dragen. De kwetsbare burgers en groepen kunnen blijven rekenen op steun van de gemeente. Groepen met een duidelijke afhankelijkheid van de overheid, zoals minima, moeten worden ontzien.
 

Waar mogelijk minder regels stellen, zodat burgers, bedrijven en organisaties hierdoor minder belast worden en ook de gemeente als toezichthouder / handhaver minder werk heeft.

De Katwijkse samenleving en overheid borgen dat alle diensten en voorzieningen open staan voor alle inwoners, onverschillig hun woonplaats, leeftijd, geslacht, ras, sexuele geaardheid, geloof, huwelijkse staat, land van oorsprong  enzovoort.