Actueel

Actueel

René Slootweg

College laat geld liggen op zondag

  • Geschreven door René Slootweg

TijdensWeegschaal parkeren de oordeelsvormende sessie donderdag 4 december heeft GemeenteBelangen  aangegeven voor een goed parkeerbeleid te zijn. Een parkeerbeleid dat veilig is en dat betaalbaar is en moet blijven. Middels forse tariefsverhogingen van wel  20% tot 60% voor de burgers wil dit college het nieuwe jaar in.

Het college heeft  er echt alles aan gedaan om tot deze verhoging te komen.  En waarom, om de kosten te dekken? Nee, ze zijn ‘vergeten’ de zondag mee te nemen bij het vaststellen van de parkeertarieven.

Het college heeft alles uit de kast gehaald, wat ze ook gezien hun nota is gelukt, om betaald parkeren op zondag te vermijden en daar gaat het nu mis! Daar laat dit college dus echt kansen liggen. Het college geeft als reden hiervoor aan dat een deel van de bevolking geen betaald parkeren wil op zondag en geen uitvoering van de handhaving op hoe en waar de auto’s staan geparkeerd.

Wie zal dat betalen?

Dit was de eerste regel van een oud - Hollands kinderliedje. En zoete Gerritje wist er in die liedtekst meer van af. Hier is het duidelijk dat door deze zondagargumentatie van het college andere parkeertarieven moeten worden verhoogd. Dus nu moeten andere burgers de forse verhogingen betalen, omdat een deel van de bevolking geen parkeren en handhaving op zondag wil. En dat snapt de fractie van GemeenteBelangen niet. Waarom moeten andere inwoners daarvoor opdraaien? Het kan ook anders. Het college laat een fors geldbedrag liggen en dit geld ligt gewoon voor het oprapen. GemeenteBelangen snapt het echt niet meer.

Parkeren op Zondag Voorstraat 1

Door op zondag parkeergeld in te voeren voor alle gebruikers kunnen we immers de verhoging parkeertarieven minder laten stijgen. Dat er een kleine tariefsverhoging moet komen, begrijpt GB. Is in parkeerland immers niet het credo: ‘De gebruiker betaalt?’.

(foto Voorstraat op zondag)

Wordt vervolgd op 18 december

Voor GemeenteBelangen  is het onbegrijpelijk dat een partij zoals het CDA  eerst tegen betaald parkeren op zondag is vanuit de beleving van de zondagsrust. En nu geeft zij aan dat het gratis parkeren goed is voor het toerisme en de horeca op zondag. Is het CDA soms van haar geloof af gevallen?

Donderdag 18 december is er van 19.45 – 20.30 uur een tweede oordeelsvormende sessie over deze parkeertarieven. En dezelfde avond zal zo rond 22.00 uur de gemeenteraad van Katwijk een besluit moeten nemen over deze voorgestelde parkeertarieven.

RTV interview van René Slootweg over dit onderwerp: https://soundcloud.com/kuijt/gb-raadslid-rene-slootweg-over-parkeren-op-zondag

GB admin

Katwijkers weten de weg niet vaak te vinden

  • Geschreven door GB admin

Katwijks Museaum katwijk Binnen 2Een delegatie van de Katwijkse gemeenteraad was woensdagavond 26 november aanwezig in het Katwijks Museum om te horen en te beleven waar deze organisatie mee bezig is. Van GemeenteBelangen waren de fractieleden Gerard Bol en René Slootweg aanwezig. Beiden werden ook nu weer geïmponeerd door wat er in het Katwijks museum met een ongeveer honderdtachtig vrijwilligers dagelijks wordt gerealiseerd.

In het uitgebreide woord van welkom door voorzitter Hans Schonenberg werden we meegenomen naar alle plannen die het Katwijks Museum voor de komende jaren heeft. Maar er werd ook vol trots teruggeblikt op wat er de laatste jaren was gerealiseerd. Dat kon variëren van een nieuw lichtplan om de kunstwerken beter uit te lichten tot bijzondere exposities zoals die over visserstruien.

En dat alles in de wetenschap dat met de bezuinigingsoperatie ‘Scherp aan de wind’ het Katwijks Museum ook 10% heeft moeten inleveren naast het feit dat de jaarlijkse subsidie al vier jaar niet wordt geïndexeerd.

Katwijk Binnen wordt zichtbaar

Er wordt nog steeds hard gewerkt aan de  maquette om het hart van Katwijk Binnen uit vroegere jaren te tonen. Rondom deze grote vitrine, waar ook plek is voor de uit die vroegere jaren bekende bussen, de blauwe tram en vaartuigen op de Oude Rijn, is er in de zaal over Katwijk Binnen al het nodige te zien van het Heerenschool, het vergeten kerkklokje, de tuindersgeschiedenis en nog veel meer.

Schonenberg: ‘Museumbezoek willen we nog interactiever maken door het gaan toepassen van bijvoorbeeld touchscreens. Zo blijven we voortdurend in beweging als Katwijks Museum’.

De deur staat open

Na een rondleiding door het museum, waar we ook een blik in een goed gevuld depot konden werpen, werd een film over de moderne visserij bekeken. Deze sloot mooi aan bij de huidige expositie ‘Katwijk, steeds verder van huis’ over de visserij na 1960. Daarmee kwam er een einde aan het politieke werkbezoek. ‘Hopelijk zullen nog vele Katwijkers volgen, want daar schort het nog wel aan’, aldus voorzitter Schonenberg. GemeenteBelangen is in ieder geval trots op wat dit museum met haar honderdtachtig vrijwilligers aan de bezoekers, jong en oud(er) te bieden heeft.

Names de fractie van GemeenteBelangen,

Gerard Bol

René Slootweg

GB: Vragen over gevaarlijke oversteekplaatsen

  • Geschreven door René Slootweg

Betreft: vragen ex artikel 41 RvO gevaarlijke oversteekplaatsen

Geacht College,

Eind september 2014 heeft de fractie van GemeenteBelangen in o.a. de De Katwijksche Post een oproep gedaan aan de burgers van Katwijk om gevaarlijke en bijzondere oversteekplaatsen aan te melden.

Dit naar aanleiding van de aan te leggen oversteekplaats op de Oegstgeesterweg waar een verkeerslicht komt bij een oversteek, zonder zijwegen, net als de Rijnstraat (zie nummer 5).

GemeenteBelangen was bij de behandeling van deze verkeerslichten ook erg kritisch met betrekking tot de ‘schijnveiligheid’ van deze oversteek.

Er is zeker gehoor gegeven aan onze oproep en wij willen deze oversteekplaatsen onder uw aandacht brengen en u vragen hoe deze veiliger / beter gemaakt kunnen worden. Het mag geen verrassing zijn dat de Rijnstraat en Brouwerstraat prominent aanwezig zijn. Wij verwachten ook niet dat op alle oversteken fysieke maatregelen getroffen kunnen worden, maar handhaven is zeker een prioriteit die buiten de Zeeweg zou moeten gelden.

Graag hoort GemeenteBelangen wat het college voor extra maatreglen gaat treffen om de oversteken veiliger te maken.

1. Drieplassenweg (ten hoogte van huisnummer 42)

Hier ligt een drempel die door vele voetgangers gebruikt wordt als oversteekplaats, daar men denkt dat dit een zebrapad is. Daarnaast wordt er op de Drieplassenweg zeker harder dan 30 km gereden. Moet hier niet een zebrapad komen?

Drieplassenweg

2. Callaoweg (oversteekplaats bij de verkeerslichten)

Het is onmogelijk om zonder te rennen bij groen licht aan de overkant te komen. Een aanpassing van de oversteektijd zou hier al helpen.

Calao oversteek 1

3. Oversteekplaats Voorstraat (bij de aansluiting Zeeweg)

Dit is niet echt een oversteekplaats. Maar hier mist men een oversteekplaats, als men vanaf Katwijk aan Zee richting Katwijk aan den Rijn loopt. Hier stopt het voetpad, maar het fietspad loopt wel door. Voetgangers worden zo gedwongen om om te lopen… Stukje stoep als oplossing?

Voorstraat 1

4. Brouwerstraat (ten hoogte van huisnummers 40-42)

Er wordt niet gestopt voor voetgangers op de oversteekplaats en er wordt te hard gereden.

Ook is de oversteekplaats slecht verlicht.

brouwerstraat 5 1

5. Rijnstraat, (ten hoogte van de Achterweg) oversteekplaats met verkeerslichten

Er is werkelijk geen enkele fietser of brommer die hier stopt, er heerst schijnveiligheid voor de overstekende voetgangers en fietsers. Dezelfde situatie zal ook op de Oegstgeesterweg gecreëerd worden. Hier is fysiek behoorlijk wat gedaan, dus lijkt het ons een duidelijk handhavingsprobleem.

Rijnstraat Verkeerslichten

6. Koningin Julianalaan (ten hoogte van het gemeentehuis)

Bij het omhoogkomende fietspad, wordt er zonder te kijken overgestoken, dus deze is omgekeerd onveilig, omdat de doorgaande weg bestuurders moeten uitkijken i.pv dat het moeilijk / gevaarlijk is om over te steken.

Gemeentehuis 2

7. Tramstraat (in de bocht ten hoogte van ‘The Pocket’)

Door de bocht in de weg is het een onoverzichtelijk situatie, automobilisten zien de overstekende voetgangers op het zebrapad daardoor te laat met mogelijke gevolgen van dien.

Tramstraat 2

8. De Krom (ter hoogte van de Schelp)

Vanuit de Schelp steken voetgangers over. Zij worden door het verkeer vanaf de rotonde te laat gezien. Is een druk bezochte oversteek vanuit het complex sport op de stort...

Krom bij Schelp 2

9. Korte Voorhouterweg

Er is daar een slechte straatverlichting bij de oversteekplaats.

Brouwerstraat 1

10. Rijnstraat (de oversteekplaats bij de Kerkstraat)

Door het in het zicht hebben van het groene verkeerslicht richting de Zeeweg, wordt er niet altijd gestopt door o.a. de automobilisten. Maar dit geldt ook vanaf de andere kant als men eindelijk door groen mag rijden vanuit de Zeeweg richting Katwijk aan den Rijn.

Rijnstraat bij Kerkstraat 2

11. Vliet NZ / Oegstgeersterweg

Voor alle oversteken in de Brouwerstraat geldt dat ze slecht verlicht zijn. Het zijn twee oversteekplaatsen erg dicht op elkaar.

Brouwerstraat 4

12. Hoek Brouwerstraat / Oegstgeesterweg  (ten hoogte van Van Wezel)

Weg gaat van 50 km/h naar 30 km/h op dit punt. Het zebrapad is meteen om de hoek. Zie ook nummer 11.

Brouwerstraat 3

namens de fractie van GemeenteBelangen,

René Slootweg